The Odyssey

Ik heb Dune 2 gezien in Brussel, was dat IMAX of IMAX 70mm? Ik dacht altijd dat IMAX gewoon dat heeeel hoog scherm was en dat een ‘gewone’ film eerder breedbeeld is zoals jouw smartphone horizontaal
Gewone imax. 70mm doen ze nog maar een maand in Brussel.

Over die prijs : dit is een ervaring. Je doet dat niet voor de nieuwste Marvel te bekijken hè. Dat is een beetje zoals de charme van een handgeschakelde Mazda mx-5 om in de bergen mee te cruisen. Je koopt dat ook niet om elke dag mee in de file te staan richting Brussel.

Analoog is gewoon allemaal wat grauwer en cinematischer. Denk aan een polaroid vs foto van je smartphone.

In de praktijk klopt dat maar het is eerder het gevolg van een keuze. Je kan immers de look en feel van eender wat voor soort film perfect digitaal schieten en projecteren. Zelfs die artifacts, grain en allerlei foutjes kan je toevoegen als iemand daar zot genoeg voor is maar zulke foutjes halen mij juist eerder uit de ervaring omdat ze je doen beseffen dat het maar film is.

Ik heb Dune 2 gezien in Brussel, was dat IMAX of IMAX 70mm? Ik dacht altijd dat IMAX gewoon dat heeeel hoog scherm was en dat een ‘gewone’ film eerder breedbeeld is zoals jouw smartphone horizontaal
Je bent twee dingen door elkaar aan het halen. De afmetingen van het projectie scherm (aspect ratio) vs. de drager van de film (digitaal vs. analoog)

Ten tijde van Dune en Dune 2 was de IMAX zaal in Brussel nog niet voorzien van de 70mm projector dus dat was zeker een digitale IMAX projectie. Maar de afmetingen van het scherm zijn Brussel is wel degelijk de volledige IMAX aspect ratio, en Dune 2 bevatte enkele scenes die in dat formaat gefilmd werden.

In de praktijk klopt dat maar het is eerder het gevolg van een keuze. Je kan immers de look en feel van eender wat voor soort film perfect digitaal schieten en projecteren. Zelfs die artifacts, grain en allerlei foutjes kan je toevoegen als iemand daar zot genoeg voor is maar zulke foutjes halen mij juist eerder uit de ervaring omdat ze je doen beseffen dat het maar film is.
Yeah right. Zoals Fincher dat probeerde te doen in Mank? Die film schreeuwde digitaal terwijl ze net probeerden het gevoel van film op te wekken...
Je kan inderdaad heel veel simuleren met een digitaal beeld maar het verschil tussen een analoge projectie van een film die op pellicule gedraaid werd vs. een digitale projectie ervan ga je zeker en vast merken. De vraag is eerder, do you care? Ik wel, en zal quasi altijd een filmprojectie verkiezen. Enkel als de kwaliteit van de print heel slecht is en er veel frames ontbreken, dan zou ik opteren voor een DCP of zoiets. Maar in al mijn jaren als bioscoopganger heb nog maar een keer een film gezien waarvan ik toch het gevoel had dat de print in onvoldoende staat was om geprojecteerd te worden.

Ben al paar keer afgezakt naar Brussel en voor Dune ga ik dat sowieso ook weer doen als die er digitaal te zien zal zijn. Had deze persoonlijk ook graag in Brussel gezien op dat massieve scherm maar kies toch voor digitale IMAX in antwerpen voor de breder colorspace, de intensere kleuren en het hoger contrast maar vooral om dat er dan geen krassen of vuil of andere artefacts en foutjes in zitten.

Dune 2 bevatte enkele scenes die in dat formaat gefilmd werden.
Enorm bedankt voor de uitleg.

De film Dune 2 was heel de tijd op dat hoge formaat, niet enkele scenes. Het geluid stond toen wel belachelijk luid, en ik heb al heel wat discotheken bezocht in mijn leven. Dat was toen niet gezond, ik werd er zelfs ongemakkelijk van.

Ok, we zien wel. Ik ga zondag naar Antwerpen op de ‘gewone’ IMAX maar dus nog altijd op dat ‘hoge’ scherm zien 😁

Enorm bedankt voor de uitleg.

De film Dune 2 was heel de tijd op dat hoge formaat, niet enkele scenes.

Ok, we zien wel. Ik ga zondag naar Antwerpen op de ‘gewone’ IMAX maar dus nog altijd op dat ‘hoge’ scherm zien 😁
Jammer genoeg zal je dan teleurgesteld zijn, het IMAX scherm in Antwerpen is niet in het echte IMAX formaat. IMAX Antwerpen heeft een 1.90:1 aspect ratio, wat meer in de buurt komt van je standaard breedbeeld scherm. Vraag me niet waarom ze dat wel marketen als een IMAX zaal. Enorm verwarrend.

Maar wees verzekerd dat Kinepolis Brussel de enige bioscoop in België is met een IMAX scherm van 1.43:1, wat dat huge ass scherm is dat je je herinnert van Dune 2.

Laatst bewerkt:
Dat is een keuze van IMAX om zo meer geld uit je zakken te kunnen kloppen want men zou perfect de 1:43 versie kunnen vertonen. Zeker op die grootste schermen in Antwerpen. Nu met 1.9.verlies je maar een klein stukje tegenover 2.39 en Nolan houdt er ook wel rekening mee dat 90% van het publiek de film in 2.39 ziet dus dat daar is met de framing van shots wel rekening mee gehouden.

Misschien een idee voor de mods om al deze posts te verhuizen naar een film vs digitaal thread? 😅

Dat van die 16K is maar een benadering he. Die "16K" slaat zogezegd op het aantal pixels in het scherm, ongeveer 16000 in de breedte. Maar dat houdt natuurlijk geen steek als we over pellicule bezig zijn want dat bevat geen pixels omdat het analoog is, het beeld is het resultaat van een lange reeks chemische emulsies die aan een rotvaart door een lichtstraal wordt gejaagd en dat is dus waar je naar zit te kijken. Niks digitaal, niks pixels, gewoon wat chemie, fysica en de rest is movie magic!
In feite wel zot dat men anno 2026 nog altijd teruggrijpt naar analoog voor films in sommige gevallen. Analoog is dan wel meer onderhevig aan storingen denk ik (zoals het film grain effect).

Gewone imax. 70mm doen ze nog maar een maand in Brussel.

Over die prijs : dit is een ervaring. Je doet dat niet voor de nieuwste Marvel te bekijken hè. Dat is een beetje zoals de charme van een handgeschakelde Mazda mx-5 om in de bergen mee te cruisen. Je koopt dat ook niet om elke dag mee in de file te staan richting Brussel.
niemand die een meer premium ervaring wilt, koopt een mx-5. da's zoals deze film gaan kijken in Laser Ultra.

In feite wel zot dat men anno 2026 nog altijd teruggrijpt naar analoog voor films in sommige gevallen. Analoog is dan wel meer onderhevig aan storingen denk ik (zoals het film grain effect).
Er zijn best veel filmmakers die op film willen blijven draaien en daar zijn heel veel goede redenen voor. Andere regisseurs denken daar dan weer anders over, er zijn ook veel pro-digitaal argumenten. Maar de meeste producties werken met digitale camera's omdat ze simpelweg geen andere keuze hebben, die werd hen jaren geleden opgelegd toen dat de filmindustrie de jammerlijke collectieve beslissing nam (zonder het raadplegen van de creatieve geesten in de sector) om over te schakelen naar digitaal. En het ergste van al is dat ook de filmdistributie die overstap maakte, waardoor bioscoopzalen geen film prints meer geleverd krijgen en bijgevolg ook niet meer uitgerust/opgeleid zijn om dat deftig te projecteren moesten ze het toch krijgen. Maar goed, ik heb in de afgelopen jaren toch nog enkele nieuwe films op pellicule mogen bewonderen (The Brutalist, Bugonia…), ik hoop dat deze trend zich blijft verder zetten en we weer op regelmatige basis films zo te zien krijgen…

En grain zou ik zeker geen storing noemen, eerder een teken van leven, een natuurlijk gevolg van het gebruik van pellicule. Dat zou je natuurlijk ook kunnen zeggen over digitale noise, maar er zijn niet zoveel gevallen waar ik dat aangenaam vind.

't Is zoals CRT vs LCD , een CRT toonde in veel gevallen een beter beeld dan een LCD, maar niemand wou die lompe bakken nog. Maar zeker oude games zagen er zo veel beter uit op een CRT.

Jammer genoeg zal je dan teleurgesteld zijn, het IMAX scherm in Antwerpen is niet in het echte IMAX formaat. IMAX Antwerpen heeft een 1.90:1 aspect ratio, wat meer in de buurt komt van je standaard breedbeeld scherm. Vraag me niet waarom ze dat wel marketen als een IMAX zaal. Enorm verwarrend.

Maar wees verzekerd dat Kinepolis Brussel de enige bioscoop in België is met een IMAX scherm van 1.43:1, wat dat huge ass scherm is dat je je herinnert van Dune 2.
Dus als ik het op dat hoge scherm wil zien, is Brussel 70mm de enige optie voor deze film?

Dus als ik het op dat hoge scherm wil zien, is Brussel 70mm de enige optie voor deze film?
Voor dat gigantische scherm moet je sowieso naar Brussel en waarschijnlijk is dat de enige plek in Belgie die hem in 1.43 mag spelen maar daar is het dus wel analoge projectie. Als je zeker wil zijn moet je eigenlijk eens bellen naar de IMAX in je geburen en vragen in welk aspect ratio zij hem zullen draaien.

Er is eigenlijk geen ideale versie beschikbaar. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen.

Brussel is al lang geen plaats meer. Ik ga vanaf nu wel eens letten op het verschil tussen een IMAX film en een gewone. Als die toch allebei gewoon breedbeeld zijn 😁

Je betaalt er wel meer voor, dus ja…

Het stomme is dat "gewone" analoge en digitale zalen ook eender welk aspect ratio kunnen projecteren. Denk bijvoorbeeld aan de stukken in 4:3 in Grand Budapest Hotel of zelfs gewoon heel de film in 4:3 zoals Dolan's Mommy. Een IMAX zaal is eerder een marketing label en zegt eigenlijk weinig want dat gaat van heel grote tot maar iets grotere schermen maar enkel die IMAX gelabelde zalen spelen die formaten met iets meer beeld.

Antwerpen en Hasselt hebben geconverteerde conventionele cinemazalen dus die krijg je niet echt vierkant. Het is daar dus "brede" 1.9:1. Sommige films croppen wel vierkant bij dat formaat, herinner het me bij Oppenheimer. Hoewel sommigen het toen storend vonden dat het formaat af en toe sprong.

Digitale 1.43:1 vind je deze keer qua buurland enkel in Duitsland, maar dat is al ver weg in Karlsruhe en de buurgemeente Sinsheim.

Je kan de formaten simuleren met hun tool op de Odyssey trailer:

Een IMAX zaal is eerder een marketing label en zegt eigenlijk weinig want dat gaat van heel grote tot maar iets grotere schermen maar enkel die IMAX gelabelde zalen spelen die formaten met iets meer beeld.

Ja, maar als het over puur aspect ratio zou gaan, is er natuurlijk weinig IMAX aan. Ik dacht dat de essentie juist ligt in die enorme hoogte (vertikaal) die je krijgt bij die aspect ratio als je de hele breedte van de zaal gebruikt. Zag op dat vlak nog iets grappig op Facebook waar iemand zei dat je je TV ook op 4:3 zou kunnen zetten :D.
En zijn er daarnaast ook geen vereisten voor de audio in IMAX ? Ik dacht dat IMAX een 12-kanaals audio track heeft.

Terug
Bovenaan