Tensor Tympani - Kan jij je 'trommelvliesspanner' bewust opspannen?

Kan jij uw trommelvliesspanner bewust opspannen?

  • Ja

    Stemmen: 20 80,0%
  • Neen

    Stemmen: 5 20,0%

  • Totaal aantal stemmers
    25

:unsure:

Well-known member
Crowdfunder FE
In uw oor zit de Tensor Tympani, een spier die opspant om bepaalde trillingen te verminderen (bijvoorbeeld om het geluid van uw eigen kauwen te onderdrukken). Dit is iets wat volledig automatisch gebeurt, en een minderheid kan dit ook op eigen wil doen.

Ik heb dit altijd uit eigen wil kunnen opspannen en dacht dat dit normaal was, maar blijkbaar dus niet.
Wanneer ik dit doe hoor ik een soort 'geroezemoes', precies alsof mijn handen op mijn oren liggen.

Kunnen jullie dit doen, of niet?


Meer info:
 
Laatst bewerkt:
Hoe niet iedereen kan dit? Bij mij is dat een soort kraakgeluid. En als ik mijn oor tegen mijn vriendin haar oor houd hoort zij dat kraakgeluid ook.
 
Ik denk dat ik dat kan, maar ik vind het moeilijk om te bepalen of wat ik kan nu exact is wat hier bedoeld wordt...
 
Yes. Het is ook redelijk gevoelig bij mij, bij bepaalde geluiden van buitenaf (zeker bepaalde toonhoogtes) gebeurt het al.

Ik denk dat ik dat kan, maar ik vind het moeilijk om te bepalen of wat ik kan nu exact is wat hier bedoeld wordt...
Knijp eens je ogen heel hard dicht? Hoor je dan een soort geruis?
 
Yes. Het is ook redelijk gevoelig bij mij, bij bepaalde geluiden van buitenaf (zeker bepaalde toonhoogtes) gebeurt het al.


Knijp eens je ogen heel hard dicht? Hoor je dan een soort geruis?
Ja, hetzelfde als wanneer ik "dat ding" doe waarover ik denk dat het hier gaat :)
 
Ik kan dit volgens mij ook maar ik denk eerder dat dit een beweging is in de keel die via je buis van Eustachius een drukverandering geeft in het middenoor en zo je trommelvlies doet opspannen/ontspannen.
 
Yep, kan dat ook al zo lang ik mij kan herinneren. Als ik dat doe dan kan ik zelfs perfect mijn eigen hartslag horen
 
Hoe niet iedereen kan dit? Bij mij is dat een soort kraakgeluid. En als ik mijn oor tegen mijn vriendin haar oor houd hoort zij dat kraakgeluid ook.
Ik heb dat soms ook dat mijn oor kraakt bij bepaalde (harde) geluiden en een bepaalde frequentie, ik dacht dat dat kwam door vocht in mijn oren ofzo :)
Soms wanneer ik aan het bellen ben en de andere persoon zijn stem klinkt heel schel, door een slechte geluidskwaliteit, dan kraakt dat in mijn oren daardoor.
 
Terug
Bovenaan