Tennis

Blockx heeft de laatste tijd erg veel gespeeld en Rome is ook niet zijn favoriete ondergrond hé, pokketraag.
Maar ik zie hem deze match nog wel winnen. Hij heeft zijn niveau nu toch stevig opgekrikt.

Ik kijk nu pas voor het eerst naar de tussenstand. 2-5 in de derde set voor Blockx, dat moet hij toch kunnen afmaken.

Hij heeft het inderdaad knap al bij al makkelijk omgedraaid met solide tennis. Niet speciaal, maar gewoon oerdegelijk. En het hielp dat Cina zijn niveau serieus omlaag ging vanaf set 1. Agressief tennis werkt alleen als je de foutenlast kan beperken.

Over die vermoeidheid. Ik denk dat dat wel meevalt. Dat zei hij zelf toch ook voor aanvang van dit toernooi. Uiteindelijk is het 6 dagen geleden dat hij nog gespeeld heeft. Hij voelt zich fysiek sterk. Het zal altijd wel een beetje meespelen natuurlijk, misschien vooral morgen tegen de frisse Griekspoor. Doordat Blockx zijn wedstrijd door de regen van gisteren naar vandaag is verplaatst, heeft hij die dag rust natuurlijk niet.

En natuurlijk zal hij in de toekomst beter worden, of dat top 10, of top 20 of gewoon constant rond de 30 wordt, dat is moeilijk te voorspellen (ik mis in tegenstelling tot bij andere next gen talenten wat offensieve wapens, maar hij heeft imo wel de hoogste rally tolerance van ze allemaal). Ik wilde maar zeggen dat hij door die vele punten vanuit Madrid en zijn ranking als gevolg misschien wat te hoog ingeschat wordt op andere gravelbanen. Op zich is dat niet erg hé, die ranking en het feit dat hij tot in de nazomer eigenlijk weinig moet verdedigen, geven hem de kans om nu eigenlijk de toernooien te spelen die hij wilt en constant tegen spelers van hoog niveau te spelen en zich zo te testen.

Laatst bewerkt:
Blockx nu ook voorbij Griekspoor. Wederom zijn mentale sterkte getoond. Eerste set verloren in een tiebreak waarin hij 4-2 voorstond. Zijn opslag liet het daarin afweten. Begin tweede set meteen breakpunten moeten wegwerken, maar nadien gebruik gemaakt van een slecht moment van Griekspoor, die in tegenstelling tot Blockx het wel mentaal moeilijker heeft met mindere momentjes en zo aan het begin van set 3 het helemaal uit handen gaf.

Blockx nu weer tegen Zverev. Da's natuurlijk een tegenvaller, want in principe heeft hij daar wederom geen kans tegen. Er zijn andere delen van de tabel die deze keer veel makkelijker zijn. Om nog kans te maken op RG reekshoofd statuut, moet hij die match eigenlijk ook winnen, of volgende week finale halen in Valencia (als hij dat al speelt).

Djokovic er trouwens meteen uit. Ok, tegen Prizmic, die jongen staat al weken onder de radar op heel hoog niveau te tennissen (Collignon klopte die nog met heel goed tennis net voor zijn blessure), maar het was blijkbaar toch niet goed. Hij sukkelde ook weer met zijn maag. Ik vrees dat het einde nabij is.

Djokovic er trouwens meteen uit. Ok, tegen Prizmic, die jongen staat al weken onder de radar op heel hoog niveau te tennissen (Collignon klopte die nog met heel goed tennis net voor zijn blessure), maar het was blijkbaar toch niet goed. Hij sukkelde ook weer met zijn maag. Ik vrees dat het einde nabij is.
Djoko had achter bezien beter gestopt na zijn Olympische titel die hij won van Alcaraz. Sindsdien komt hij gewoon te kort (ook als hij op z'n beste is, dan is het nipt maar ook dan wint hij niet meer van de echte top, de Djoko van 2024 en daarvoor is gewoon 'weg').

Djoko had achter bezien beter gestopt na zijn Olympische titel die hij won van Alcaraz. Sindsdien komt hij gewoon te kort (ook als hij op z'n beste is, dan is het nipt maar ook dan wint hij niet meer van de echte top, de Djoko van 2024 en daarvoor is gewoon 'weg').
Hij is gewoon super eergierig en wil per se die 25ste slam binnen halen maar dat zal heel moeilijk worden vrees ik.
Zijn laatste Slam-overwinning dateert ook al van 2023 en nu nog 2 weken op een hoog niveau tennissen met vooral in week 2 in een hoog tempo tegen steeds sterkere tegenstanders zie ik eerlijk gezegd niet meer gebeuren. Die AO finale dit jaar was eigenlijk al een half mirakel (kreeg een walk-over in R4 en stond in QF 2 sets achter tegen Musetti die toen geblesseerd moest opgeven).

Miami was al ondermaats wat de reekshoofden betreft, Madrid was nog een stuk erger en Rome... dat is waanzin. Reekshoofden 3, 4, 5 én 6 liggen er gewoon uit in ronde 2 (hun eerste ronde). Van de top 10 blijven enkel Sinner, Zverev, Medvedev (die gratis naar ronde 3 mag) en Musetti over.

Kut voor Blockx dat hij net tegen Zverev moet, een top reekshoofd dat wel gewoon altijd doet wat hij moet doen. Jammer dat hij dus niet van de falende andere reekshoofden kan profiteren.

Ook op RG kunt ge op deze manier dit jaar veel geluk of ongeluk hebben met de loting.

Laatst bewerkt:
Die Basilashvili is toch een speciale kerel. Als hij er echt voor gaat (en zijn matchen niet verkoopt...) kan die -op een handvol spelers na- bijna iedereen veel pijn doen. Altijd het gevoel bij de gast dat hij niet het onderste uit de kan haalde in zijn carrière.

Geerts geeft twee keer in 3 weken op in zijn enkelmatch maar speelt dan wel telkens doodleuk alle dubbels t/m de finale. Bizar wel.

Ook op RG kunt ge op deze manier dit jaar veel geluk of ongeluk hebben met de loting.
Tja die lotingen...
Nu ook weer Landaluce: gaat eruit in de qualies, wordt opgevist als LL en eerste ronde vrij, krijgt daarna Cilic en staat nu zomaar in R32...

Die Basilashvili is toch een speciale kerel. Als hij er echt voor gaat (en zijn matchen niet verkoopt...) kan die -op een handvol spelers na- bijna iedereen veel pijn doen. Altijd het gevoel bij de gast dat hij niet het onderste uit de kan haalde in zijn carrière.

Had ooit de hardste forehand van de hele tour. Ook wel veel blessures gehad natuurlijk.

Ondertussen na mijn bericht daarstraks gewoon Fils (weer blessure...), Mensik en Fonseca er ook gewoon meteen uit. 45% van de reekshoofden overleeft hun eerste match niet. Waanzin toch wel. Het niveau van de hele top 50 + heel wat jongens die lager staan door blessures ligt buiten de paar toppers zeer dicht bijeen.

Tja die lotingen...
Nu ook weer Landaluce: gaat eruit in de qualies, wordt opgevist als LL en eerste ronde vrij, krijgt daarna Cilic en staat nu zomaar in R32...

Ja dat als LL opgevist worden omdat een reekshoofd last minute forfait geeft en zo gewoon zelf een ronde mogen overslaan is compleet onnozel. Wel gewoon weer één van die Next Gen mannen die veel talent hebben. Die stond ook al in de kwartfinale van Miami een dikke maand geleden. Da's geen toeval natuurlijk. Kan daar in no time zomaar een tweede aan toevoegen aangezien hij nu dus in een kwart zit waar geen enkel reekshoofd meer overschiet. Al zie ik de kwartfinalist eerder komen uit de wedstrijd Navone-Mededovic (nog zo eentje die als hij goed is, écht heel goed is, fenomenaal ook hoe hij vanavond de Fonseca Brazilianen de mond snoerde).

Laatst bewerkt:
Ja dat als LL opgevist worden omdat een reekshoofd last minute forfait geeft en zo gewoon zelf een ronde mogen overslaan is compleet onnozel.
Ik herinner niet meer wie juist maar ik heb een keertje een LL de finale zien spelen voor een groot toernooi.
Google is your friend. .. in 2023 .. Struff. :tongue:

Nieuw pak slaag van Zverev voor Blockx. Nog wel een groter verschil dan vorige keer eigenlijk. Ok, Zverev is een slechte match up voor hem want die is in alles waar Blockx goed in is nog een stuk beter, maar Blockx speelt zelf ook echt zwak. Eerste opslag is compleet nergens en ook in de rally maakt hij veel te veel UE's. Jammer. Bidden dat hij Zverev niet snel loot op RG.

Laatst bewerkt:
Hoezo? De match is nog bezig. Je bedoelt in set 1?

Ik had gepost na 2-0 in de tweede set, daarna kon hij wat beter aanklampen, maar toch vooral omdat Zverev de voet wat van het gaspedaal haalde en wat andere dingen ging proberen. Het verschil was groot. Logisch hé, Zverev is onder de grote 2 quasi een categorie apart dit jaar als die op deze manier speelt. Maar het valt wel op dat hij tegen Blockx nog minder moeite heeft dan andere spelers die zeker niet beter zijn dan Blockx.

Waren trouwens ook wel echt moeilijke omstandigheden. Door het weer nog trager dan normaal, Blockx moet dan 4 perfecte ballen spelen om maar tot een punt te komen tegen Zverevs sterke defense en dat is moeilijk. Waar Blockx in uitblinkt tegen anderen, haalt Zverev dan weer zijn voordeel uit tegen Blockx.

Bon, deze week uiteindelijk weer het maximale eruit gehaald. Benieuwd of hij nu daadwerkelijk nog in Valencia speelt volgende week om nog een poging te doen om RG reekshoofd statuut te krijgen. Zal sowieso niet makkelijk zijn, want die Challenger is sterk bezet en hij moet eigenlijk minstens de finale halen. Misschien neemt hij dus rust.

EDIT: geen Valencia voor Blockx. Bergs daar wel en en het goede nieuws komt uit Frankrijk waar Collignon terug is na zijn blessure.

Laatst bewerkt:
Ondertussen krijgt Zverev een bagel van Darderi :crazy:

Jodar blijft trouwens op ontzettend hoog niveau tennissen. 2 maal kwartfinale op een rij, en ik denk niet dat het hier stopt.

Landaluce blijft ook maar winnen.
Die draw in zijn kwart was nu wel een Masters 1000 onwaardig, maar goed daar kan hij niet aan doen.

Coppejans mag tegen Lord Tomic in R16 Tunis. Komt net uit blessure dus moet wel lukken maar blijft altijd een onberekenbare speler met listige balletjes dus concentratie houden is cruciaal. Bailly is er ook aan de slag deze week, als hij ook zijn R16 wint is het weer tegen Coppejans in QF.

Coppejans mag tegen Lord Tomic in R16 Tunis. Komt net uit blessure dus moet wel lukken maar blijft altijd een onberekenbare speler met listige balletjes dus concentratie houden is cruciaal. Bailly is er ook aan de slag deze week, als hij ook zijn R16 wint is het weer tegen Coppejans in QF.
Baily heeft gewonnen, nu Coppejans nog en we hebben inderdaad een Belgische kwartfinale.

Baily heeft gewonnen, nu Coppejans nog en we hebben inderdaad een Belgische kwartfinale.
Coppejans won van Tomic met 6-1 7-5 en nu Belgische kwartfinale idd. Zou Bailly eindelijk vertrokken zijn, want zijn seizoen is zwak tot nu toe. Moet dan wel eindelijk eens winnen van Kimmer.

Ook goed om zien dat Collignon meteen goed van start gaat na zijn blessure, volgende ronde tegen Shevchenko is wel een betere waardemeter.

Terug
Bovenaan