Tennis

Sinner wat een speler zeg!
Munar, de Bergs-killer, haalt 3 spelletjes tegen Musetti die eigenlijk ook eerder een gravelspeler is.
Stukje gezien van die Bucsa, ook totaal niet van onder de indruk, dat Mertens daarvan verloor is beyond me, ze moet wel een erg slechte dag hebben gehad.
Vandromme in haar laatste junior Slam ook al 2 keer vlotjes door.

Vrij eenzijdige 4e rondes bij de mannen gisteren, enkel bij Auger-Aliassime vs Rublev was het iets spannender, maar Felix was echt wel heel goed. Lang geleden dat ik hem zo sterk zag spelen!
Mertens had een blessure he, van 1,5u.... Ondertussen huppelend in de kwartfinale dubbel ;)

Ons zoontje is vorig jaar begonnen met tennis spelen en heeft deze zomer enkele lokale toernooitjes gespeeld, en is daar nu zo door begeesterd dat hij gestopt is met voetballen om meer te kunnen tennissen.

Het is wel heel duur moet ik zeggen, wat we als maandelijks lidgeld betaalden bij de voetbal voor 3 trainingen van 1,5 uur en een wedstrijd in het weekend, is nu voldoende voor 1h tennis per week. Maar bon, voor zijn plezier hebben we het er wel voor over. Hij doet het ook helemaal niet zo slecht, toch een keer 3e geworden op zo'n toernooi en gewonnen van jongens die al enkele jaren spelen.

Dat leidt me ook een beetje tot de volgende vraag, tot welke ranking kunnen tennis spelers professioneel met de sport bezig zijn? Ik ken vrij weinig van het circuit, kijk quasi enkel de 4 Slams, en koester ook helemaal niet de hoop dat mijn zoon ooit zo goed wordt om daaraan deel te kunnen nemen, maar ik vroeg me wel af of professioneel tennisser worden een realistische target is.

Ons zoontje is vorig jaar begonnen met tennis spelen en heeft deze zomer enkele lokale toernooitjes gespeeld, en is daar nu zo door begeesterd dat hij gestopt is met voetballen om meer te kunnen tennissen.

Het is wel heel duur moet ik zeggen, wat we als maandelijks lidgeld betaalden bij de voetbal voor 3 trainingen van 1,5 uur en een wedstrijd in het weekend, is nu voldoende voor 1h tennis per week. Maar bon, voor zijn plezier hebben we het er wel voor over. Hij doet het ook helemaal niet zo slecht, toch een keer 3e geworden op zo'n toernooi en gewonnen van jongens die al enkele jaren spelen.

Dat leidt me ook een beetje tot de volgende vraag, tot welke ranking kunnen tennis spelers professioneel met de sport bezig zijn? Ik ken vrij weinig van het circuit, kijk quasi enkel de 4 Slams, en koester ook helemaal niet de hoop dat mijn zoon ooit zo goed wordt om daaraan deel te kunnen nemen, maar ik vroeg me wel af of professioneel tennisser worden een realistische target is.
Comfortabel kunnen leven als tennisprof (en daarna) is echt maar iets wat voor de happy few is weggelegd.

Om echt goed binnen te zijn na een carrière van 10-15 jaar moet je consistent Top100 zijn (of toch de meeste jaren) waardoor je automatisch toegang krijgt tot de best betaalde tornooien (Grand Slams en het ATP Pro circuit 1000-500-250).

Let wel, de Top 100 bereiken is één ding maar je moet er dus ook in blijven, wat dus betekent jaar na jaar blijven presteren om je ranking te behouden/verbeteren. Dat is niet evident want veel toppers blijven tegenwoordig langer actief en er is ook een constante aanvoer van nieuwe talenten. En dan mag je zelf niet geblesseerd geraken, geen dipje kennen,…

Daaronder heb je het vagevuur van het Challenger circuit met voor de beteren af en toe eens een ATP of Slam kwalificatietornooi en wie weet zelfs eens doorstoten naar een hoofdtabel. Voor die groep is het de voorbije jaren toch verbeterd met hoger prijzengeld. Die gasten kunnen in principe wel vrij goed hun brood verdienen als ze voldoende spelen en hun prijzengeld aanvullen met bijvoorbeeld interclubs te spelen in het buitenland ( DE en FR vooral). Maar echt ‘binnen’ gaan die niet zijn in de zin van niet meer hoeven te werken na pakweg hun 35. Velen starten dan zelf een tennisschool of worden coach op het ATP of WTA-circuit.

Alles lager dan pakweg plaats 350 zonder toegang tot de hoofdtabellen is het harken om rond te komen en proberen op te klimmen via de kwalificaties etc. Voor pure ITF-spelers die zelfs niet op een Challenger hoofdtabel geraken is het toch vooral rekenen op sponsors en/of familie, vrienden, (online) sympathisanten,…

Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren. Ik heb zelf vele jaren tennisles gegeven en daar ook over geschreven in dit topic (nu eerder padel) en veel ouders die dachten dat hun kind de nieuwe Clijsters/Federer was met de voeten op de grond moeten zetten (ik zeg nu niet dat dit bij u het geval is voor alle duidelijkheid). De echte supertalenten zijn al nationale top vanaf heel jonge leeftijd. Als je op je 12de nog geen uitnodiging kreeg om naar Wilrijk te komen dan kun je het eigenlijk al vergeten om een topper te worden basically. Zelfs daarna kan er nog van alles misgaan. Massa’s top juniors die nooit doorbreken als pro. Het is een harde wereld om op jonge leeftijd in je eentje de wereld rond te gaan touren.

Ik zou zeggen laat uw zoontje vooral van het spelletje genieten.

Comfortabel kunnen leven als tennisprof (en daarna) is echt maar iets wat voor de happy few is weggelegd.

Om echt goed binnen te zijn na een carrière van 10-15 jaar moet je consistent Top100 zijn (of toch de meeste jaren) waardoor je automatisch toegang krijgt tot de best betaalde tornooien (Grand Slams en het ATP Pro circuit 1000-500-250).

Let wel, de Top 100 bereiken is één ding maar je moet er dus ook in blijven, wat dus betekent jaar na jaar blijven presteren om je ranking te behouden/verbeteren. Dat is niet evident want veel toppers blijven tegenwoordig langer actief en er is ook een constante aanvoer van nieuwe talenten. En dan mag je zelf niet geblesseerd geraken, geen dipje kennen,…

Daaronder heb je het vagevuur van het Challenger circuit met voor de beteren af en toe eens een ATP of Slam kwalificatietornooi en wie weet zelfs eens doorstoten naar een hoofdtabel. Voor die groep is het de voorbije jaren toch verbeterd met hoger prijzengeld. Die gasten kunnen in principe wel vrij goed hun brood verdienen als ze voldoende spelen en hun prijzengeld aanvullen met bijvoorbeeld interclubs te spelen in het buitenland ( DE en FR vooral). Maar echt ‘binnen’ gaan die niet zijn in de zin van niet meer hoeven te werken na pakweg hun 35. Velen starten dan zelf een tennisschool of worden coach op het ATP of WTA-circuit.

Alles lager dan pakweg plaats 350 zonder toegang tot de hoofdtabellen is het harken om rond te komen en proberen op te klimmen via de kwalificaties etc. Voor pure ITF-spelers die zelfs niet op een Challenger hoofdtabel geraken is het toch vooral rekenen op sponsors en/of familie, vrienden, (online) sympathisanten,…

Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren. Ik heb zelf vele jaren tennisles gegeven en daar ook over geschreven in dit topic (nu eerder padel) en veel ouders die dachten dat hun kind de nieuwe Clijsters/Federer was met de voeten op de grond moeten zetten (ik zeg nu niet dat dit bij u het geval is voor alle duidelijkheid). De echte supertalenten zijn al nationale top vanaf heel jonge leeftijd. Als je op je 12de nog geen uitnodiging kreeg om naar Wilrijk te komen dan kun je het eigenlijk al vergeten om een topper te worden basically. Zelfs daarna kan er nog van alles misgaan. Massa’s top juniors die nooit doorbreken als pro. Het is een harde wereld om op jonge leeftijd in je eentje de wereld rond te gaan touren.

Ik zou zeggen laat uw zoontje vooral van het spelletje genieten.

Dank voor de uitgebreide reactie.
Genieten is inderdaad het allerbelangrijkste, als het genot er niet meer is, zullen we er ook mee stoppen want daarvoor is het te duur :laugh:

Ik doelde ook niet op binnen zijn voor het leven na de carriere, maar in het voetbal ben je in 2e/3e klasse (sommige landen ook 4e/5e klasse) professioneel met de sport bezig en hoef je tijdens je carriere niet nog een ander baantje te pakken om rond te komen. Na de carriere wel natuurlijk, maar dat is niet zo opzienbarend.
Dus ik vroeg me af of dat in tennis ook mogelijk was, dat ook voor spelers rond rank 1000-2000 ze tijdens hun 10/15 jaar loopbaan enkel op de sport kunnen focussen.
Gelet op de investering van jongsaf aan is het toch een beetje opmerkelijk dat er maar een paar 100 spelers per generatie voldoende verdienen om ook na hun carriere niet meer te hoeven werken. Als ik even snel uitreken, zullen we 400 euro per maand betalen voor 2x 1h groepsles en 1x 1,5h individueel per week.

Maar goed, I guess dat hij dan uiteindelijk maar goed genoeg dient te zijn om trainer te worden (no disrespect) om toch een leuke bijverdienste te hebben als volwassene 😄

Dus ik vroeg me af of dat in tennis ook mogelijk was, dat ook voor spelers rond rank 1000-2000 ze tijdens hun 10/15 jaar loopbaan enkel op de sport kunnen focussen.
Ik ben bang van niet. Met enkel een goede nationale ranking ga je misschien eens een wildcard krijgen voor een internationaal tornooi in de buurt (een M15 future bvb.) of mits wat goede connecties in de buurlanden. Je gaat wel iets verdienen aan interclubs en in de Heren 1 tornooien maar je kunt daar niet van leven zonder een andere job erbij te doen. De A-spelers die op Belgisch niveau 'goed' zijn maar internationaal niet aan de bak komen, gaan meestal ergens hoofdcoach zijn in een club (al is een goede speler niet automatisch ook een goede coach...)

Gelet op de investering van jongsaf aan is het toch een beetje opmerkelijk dat er maar een paar 100 spelers per generatie voldoende verdienen om ook na hun carriere niet meer te hoeven werken. Als ik even snel uitreken, zullen we 400 euro per maand betalen voor 2x 1h groepsles en 1x 1,5h individueel per week.
Dat klopt en er gaat op die manier ook veel talent verloren. Ouders die het niet kunnen/willen betalen of waar het gewoon niet aan de orde is (armere landen). Sommigen proberen het met een beurs via College Tennis in de VS maar het zijn uitzonderingen die daar beter uitkomen en het als prof maken. In die zin zijn groepssporten als voetbal idd. veel toegankelijker om het later financieel te maken.

Vandromme blijft maar gaan, ze speelt haar laatste Grand Slam bij de Juniores en ze haalt voor het eerst de finale! 2e seed Klugman werd eenvoudig met 6-3 6-2 opzij gezet. Ondertussen 22 matchen ongeslagen en de laatste 15 matchen telkens (makkelijk) in twee sets. :eek:

Vandromme idd toch wel stevig indrukwekkend bezig... .
Alle matchen gewonnen zonder enig setverlies.

En Luna Gryp finale gehaald junioren vrouwen rolstoelatleten he (helaas wel verloren)
Idem voor Alexander Lantermann.

Laatst bewerkt:
Schoon manier om de Juniors vaarwel te zeggen. Jeline speelt momenteel een indrukwekkende reeks bij elkaar! En dat voor iemand die pas zo laat de focus op het tennis heeft gelegd… :clap: Dubbelfinale wel verloren, maar mooiste titel is binnen. 😄 Op naar een volledige pro kalender, zeer benieuwd, want kennen al voorbeelden genoeg dat het toch op minder uitdraait.

Ja het zal nog steeds een weg worden maar als je die laatste 20 plus matchen ziet qua uitslag. Ze was mij tot vorig jaar compleet onbekend maar dat kan echt wel is een goeike blijken. Op de kleinere itfs gaat die imo snel niks meer te zoeken hebben.

Ja het zal nog steeds een weg worden maar als je die laatste 20 plus matchen ziet qua uitslag. Ze was mij tot vorig jaar compleet onbekend maar dat kan echt wel is een goeike blijken. Op de kleinere itfs gaat die imo snel niks meer te zoeken hebben.
We moeten nog altijd met twee woorden spreken. Ze is de eerste Belgische die een GS wint bij de Junioren sinds Kirsten Flipkens.

Mensen die het tennis niet volgen zeggen nu : Kirsten wie?

Want wat heeft ze na haar Junioren GS titel nog gepresteerd? 1 WTA titel en dat was het. Ze is vooral blessuregevoelig gebleken.
Allé Flipkens was geen slechte tennisters he. Een subtopper. Maar een topspeelster is dat nooit (meer) geworden.

Je moet zover niet gaan Mestach nadien ook slam gewonnen is ondertussen al een paar jaar inspecteur bij de politie.

Flipkens had wel het nadeel dat ze niet de grootste of de krachtigste was, maakte veel goed met techniek en touch en mooie carrière gehad wel, Vandromme lijkt me wel het lichaam te hebben voor het hedendaagse toptennis.

We moeten nog altijd met twee woorden spreken. Ze is de eerste Belgische die een GS wint bij de Junioren sinds Kirsten Flipkens.

Mensen die het tennis niet volgen zeggen nu : Kirsten wie?
An-Sophie Mestach was nog later dan Flipkens (in 2011)
En bij haar geldt nog veel meer dat mensen zouden zeggen "An-Sophie wie?"

An-Sophie Mestach was nog later dan Flipkens (in 2011)
En bij haar geldt nog veel meer dat mensen zouden zeggen "An-Sophie wie?"
Je moet zover niet gaan Mestach nadien ook slam gewonnen is ondertussen al een paar jaar inspecteur bij de politie.
Ja ik ken haar wel. Bedankt voor de herinnering. In ieder geval was het toch weer lang geleden sinds de laatste Belgische GS titel.

Vrouwentennis is toch ook geëvolueerd. Finale gezien iemand? Dat is gewoon keihard slaan. 4 winners en 2 unforced errors per spel.

Waar is de tijd van Henin tegen Hingis 🙏

Vrouwentennis is toch ook geëvolueerd. Finale gezien iemand? Dat is gewoon keihard slaan. 4 winners en 2 unforced errors per spel.

Waar is de tijd van Henin tegen Hingis 🙏
Ik kijk echt niet graag vrouwentennis meer, daar zit niets van techniek en tactiek meer in. Gewoon meppen en kreunen. Inderdaad, wat mis ik de technische Justine.

In de finale had je nu wel twee hard slagers tegen elkaar, maar die had je in de generatie Clijsters Henin ook echt wel, genre finales Sharapova-Azarenka-Williams zussen-Safina-... . Maar dan had je even goed de Henins van deze wereld.

Is in deze generatie imo niet anders, hoewel het spel altijd sneller zal gaan door materiaal etc heb je toch echt nog wel verschillende stijlen een Swiatek speelt al met veel meer variatie en is daardoor bijvoorbeeld op Roland Garros altijd topfavoriet imo, Jabeur is er zo ook één. Paolini is echt wel aan een dik seizoen bezig en hoe groot is die volgens mij geen 1m65, Svitolina, Bencic, Navarro, ... . Top twintig is echt wel meer te vinden dan hardslagers zonder tactiek alleen... . Zoals die in elke generatie te vinden is.

Ga je lang genoeg terug dan had je minder echt powerspeelsters en spelers maar dat heeft ook zeer veel met vooruitgang materiaal te maken... .

Match minstens 30min uitgesteld omdat Trump aanwezig zal zijn. En broadcastgers zijn gevraagd reacties op Trump niet uit te zenden.

"Freedom of speech" van onze "president of peace". Wat een farce.

Terug
Bovenaan