Techreview: Nacon MG-X Pro

Enkele maanden geleden had ik de eer om de Nacon MG-X te reviewen. Dat toestel stelt je in staat om je smartphone in combinatie met het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement te gebruiken om vele honderden Xbox-games te spelen. De grootste nadelen waren de bouwkwaliteit van de triggers, de prijs en de bewegingsvrijheid van de duimsticks. Met de MG-X Pro zouden die euvels verleden tijd moeten zijn, maar is dat ook zo? Ik kan je nu al verklappen dat deze Pro-variant een absoluut toptoestel is!

In grote lijnen zijn de MG-X en de Nacon MG-X Pro hetzelfde. Je smartphone wordt gebruikt als scherm, terwijl de Nacon-hardware dient om alles te besturen. De combinatie van beide apparaten zorgt ervoor dat je een soort handheldconsole verkrijgt, vergelijkbaar met een PlayStation Vita of Nintendo Switch. Je hebt hiervoor trouwens geen Xbox-console nodig en toch kun je de allernieuwste games spelen. Het enige wat je hiervoor nog nodig hebt is het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement.

MG-X Pro 1.jpg


Game Pass Ultimate

De draadloze hardware wordt geleverd in een compacte doos en is snel te installeren en te gebruiken. Je plaatst je Android-smartphone van maximaal 6,7 inch in het toestel door middel van een klemsysteem en via Bluetooth verbind je de gsm met de MG-X Pro. Je opent hierna de Xbox Game Pass-applicatie en je kunt gamen. Het hele gebeuren draait om het streamen van games via het Ultimate-abonnement, waardoor je geen console in huis hoeft te hebben. Heb je bijvoorbeeld de goedkopere Xbox Game Pass-variant, dan heb je niks aan wat Nacon hier aanbiedt. De duidelijke app zorgt ervoor dat je snel een spel naar wens vindt, waarna je je al snel middenin de actie bevindt.

Voor honderd euro haal je in dit geval een toptoestel in huis!


De verbinding tussen je smartphone en de Nacon MG-X Pro wordt gemaakt door middel van Bluetooth 4.2, waardoor je een erg responsieve ervaring voorgeschoteld krijgt. Hou er wel rekening mee dat er sowieso een kleine vertraging op de input zit, dus competitieve games spelen via deze opstelling is wel af te raden. Zelf speel ik dan ook voornamelijk platformers, waaronder het schitterende Ori and the Blind Forest of New Super Lucky's Tale. Zo'n games zijn mijns inziens hét perfecte genre om ten volle te genieten van wat het apparaat in z'n mars heeft. Daarnaast werken ook racegames behoorlijk vlot, waaronder het onlangs uitgebrachte Forza Horizon 5. Bij shooters zoals Deathloop of simulators zoals Planet Zoo zijn er wat meer moeilijkheden. Bij eerstgenoemde door de zoals reeds vermelde inputvertraging, bij de simulators speelt onder andere het kleinere scherm wat parten.

MG-X Pro 2.jpg


Op alle vlakken beter dan de voorganger

De Nacon MG-X Pro heeft dezelfde adviesprijs als de voorganger, zo'n 99,99 euro. Bij de MG-X vond ik die prijs te hoog en dat heb ik toen ook vermeld in de review. Voor de MG-X Pro zou ik die prijs zonder nadenken neerleggen. Voor honderd euro haal je in dit geval een toptoestel in huis! Waarom dat het geval is leg ik je graag uit. Zo hebben het gebruiksgemak en de ergonomie enorme stappen voorwaarts gemaakt. Het toestel ligt nu stukken beter in de hand, mede door de handgrepen, waardoor langere speelsessies geen probleem meer vormen. Bij de MG-X gebeurde het allemaal wat verkrampter. Daarnaast heeft Nacon enkele broodnodige verbeteringen doorgevoerd, waaronder bij de duimsticks. Die hebben nu veel meer bewegingsvrijheid, waardoor je veel preciezer te werk kunt gaan. Ook de triggers werden onder handen genomen en die voelen nu aan als bij een volwaardige controller. Een enorm verschil met de voorganger.

Qua batterij mag je zowat dezelfde prestaties verwachten. Reken op zo'n twintig uur aan speelplezier en dat is niet min. Het toestel kun je via de bijgeleverde USB-C kabel opladen, ook tijdens het spelen zelf. Al zorgt de kabel van slechts tachtig centimeter ervoor dat je in dit geval niet zoveel bewegingsvrijheid hebt. Een nadeel is wel dat je geen bekabelde headset kunt aansluiten, aangezien het klemsysteem in de weg zit. Laat dat echter de pret niet drukken, want voor de rest is de MG-X Pro een absoluut toptoestel. Het toestel heeft een adviesprijs van 99,99 euro, maar is momenteel bij enkele zaken te vinden voor tien tot zelfs twintig euro minder. In zo'n geval zou ikzelf niet twijfelen!

Conclusie

Met de Nacon MG-X Pro doet de fabrikant het een pak beter dan bij de voorganger. De betere bouwkwaliteit van de triggers, de grotere bewegingsvrijheid van de duimsticks en de handgrepen zorgen ervoor dat de Pro-variant het qua score maar liefst twintig procent beter doet. Ondanks de verbeteringen zijn er wel nog een aantal nadelen. Zo kun je de Nacon MG-X Pro enkel in combinatie met Android-toestellen gebruiken en is het aansluiten van een headset niet mogelijk. Voor de rest is het apparaat een waar beest dat je veel waar voor je geld geeft als je van plan bent om op verplaatsing te gamen.

Pro

  • Betere bouwkwaliteit dan voorganger
  • Ligt stukken beter in de hand
  • Plug-and-play
  • Stevige batterijduur

Con

  • Enkel voor Android-toestellen
  • Headset aansluiten gaat niet
9
 
Terug
Bovenaan