Techreview: Nacon MG-X

Ik denk dat ik naar een zelfhulpgroep zal moeten gaan, want ik moet iets vreselijk bekennen. Als PlayStation-fanaat van het eerste uur heb ik na de aanschaf van een Nintendo Switch eerder dit jaar, deze maand een Game Pass Ultimate-abonnement genomen. Je weet wel: het abonnement van Xbox waarmee je zowel op pc op als op de Xbox-consoles vele tientallen spellen kunt spelen, waaronder alle first-party games van Microsoft. Het ideale moment om de nieuwe Nacon MG-X, speciaal ontworpen voor Game Pass Ultimate, uit te testen.

De MG-X is kort gezegd een apparaat dat van je Android-smartphone een PlayStation Vita of kleine Nintendo Switch maakt. Met één grote kanttekening natuurlijk: je hebt er Game Pass Ultimate voor nodig. Met deze abonnementsdienst heb je toegang tot vele tientallen games van zowel first- als third-party studio's. Die kan je met de abonnementsdienst installeren op je pc, op je Xbox-console of spelen via de cloud. Bij laatstgenoemde komt dan de MG-X van fabrikant Nacon kijken, want door hun systeem kan je op een erg eenvoudige manier op je smartphone gamen, gebruikmakend van hun nieuwe controller.

Nacon 1.jpg


Ultieme Xbox-ervaring?

Nacon claimt met hun MG-X voor de ultieme ervaring te zorgen. Zo'n claims werp ik graag eens tegen het daglicht. Qua gebruiksgemak zit het alvast snor. In het doosje zitten zowel de MG-X en een USB-C oplaadkabel van 80 centimeter. Uiteraard is er ook een snelstartgids aanwezig. Wil je de volledige gebruikershandleiding, dan zal je die via de website moeten downloaden. Het houdt eigenlijk twee keer niks in. Door op de Nexus-knop te drukken zet je de controller aan, je zorgt er op je smartphone voor dat beide toestellen via bluetooth met elkaar verbonden worden en de eerste stap is gezet. Uiteraard schuif je je gsm ook nog in het toestel zelf, dat via een handig klemsysteem werkt. Je schuift de MG-X open, plaatst je smartphone (maximum 6,7 inch) erin en schuift de controller weer dicht. Je gsm zit dan geklemd, waardoor je veilig kunt gamen.

De Nacon MG-X is een heel degelijk product met enkele kleine tekortkomingen.


Vooraleer je met de uitgebreide Game Pass Ultimate-bibliotheek aan de slag kunt, moet je wel nog de Xbox Game Pass-applicatie downloaden. Eens dat gedaan is wijst alles zichzelf uit. Je hebt namelijk een balkje waarin zowel Cloud, Console als PC staan. Voor de MG-X hebben we de Cloud-functie nodig, dus selecteer je dat. Dan krijg je een uitgebreide lijst te zien met games dewelke je via de cloud kunt spelen. Uiteraard blijf je niet beperkt tot wat daar staat. Je kunt ook een genre selecteren, waaronder shooters of strategie, en krijgt hierbij alle games te zien die voldoen aan die beschrijving. Ook de zoekfunctie is een mogelijkheid. Heb je een game gevonden die je aanstaat, dan klik je bovenaan op 'spelen' en gebeurt het magische werk via de cloud. Binnen enkele seconden kun je dan aan de slag met de gekozen game.

Nacon 2.jpg


Kwalitatief dingetje

De MG-X ligt vrij goed in de hand, is licht en toch voldoende kwalitatief gebouwd. Hoewel Nacon claimt alle Xbox-functies aan boord te hebben, heeft de MG-X helaas niet alle functies die een originele Xbox-controller wél heeft. Het grootste gemis hierbij is de trilfunctie dewelke in z'n geheel ontbreekt en dat is een spijtig gegeven. De extra dimensie die je normaal gezien hebt, is dus afwezig. Laat dat echter de speelvreugde niet drukken, want op zo goed als elk vlak scoort de MG-X meer dan behoorlijk. Het toestel is bijvoorbeeld erg licht, maar door de toevoeging van je smartphone toch zwaar genoeg om prettig in de hand te liggen. Het ligt hierdoor zoals reeds gezegd ook bijzonder goed in de hand. De knoppen en sticks zijn geplaatst zoals op een Xbox-controller en dus allemaal erg eenvoudig te bereiken, al mochten de duimsticks wel iets meer bewegingsvrijheid hebben. Nu is de afstand die je ermee kan doen aan de kleine kant.

De bouwkwaliteit is zoals gezegd ook dik in orde. Het plastic is erg robuust, aan de onderzijde van het toestel is er een rubber met reliëf aanwezig voor wat extra grip en ook de plaats waarop de smartphone vastgeklikt wordt, is afgewerkt met reliëfrubber. Niemand ziet zijn gsm namelijk graag tegen de stenen kwakken. Op vlak van bouwkwaliteit zelf heb ik slechts één minpuntje en dat zijn de triggers. Die zijn nogal hard om in te drukken en het is niet altijd even duidelijk of je nu de triggers wel ver genoeg indrukt. Het voelt helaas wat stroef aan. Verder dan dat werkt de controller naar behoren. Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ik onder de indruk ben van de responsiviteit en algehele prestaties. Shooters op professioneel niveau moet je er nu niet mee spelen (sowieso al niet via de cloud), maar voor platformers is het bijvoorbeeld ideaal. Door de MG-X ben ik begonnen aan Ori and the Will of the Wisps. Wat een prachtig spel is dat!

Ook over de batterij mag er niet geklaagd worden. Afhankelijk van het spel, kan de MG-X zo'n twintig uur mee. Opladen doe je via de bijgeleverde USB-C kabel. Rest er me nog maar één puntje aan te halen en dat is de aankoopprijs. Nacon verkoopt deze toestellen met een adviesprijs van 99,90 euro. Als ik hierover eerlijk mag zijn, vind ik dat net iets teveel. De reden daarvoor is erg eenvoudig. Er bestaan alternatieven, waaronder een clip waarmee je je smartphone op een officiële Xbox-controller kunt monteren. Samen kost dat minder en je hebt een kwalitatievere ervaring, mede doordat je met een officiële controller en dus inclusief trilling, betere duimsticks en superieure triggers aan het gamen bent. Al bij al heeft Nacon een heel verdienstelijke poging ondernomen en zijn ze erin geslaagd een kwalitatief product af te leveren, toch als je kunt leven met de minpuntjes die ik reeds heb aangehaald.

Conclusie

De Nacon MG-X is een zeer degelijk toestel. De bouwkwaliteit is prima, al konden de duimsticks en de triggers toch net iets beter. Het toestel is afgewerkt met reliëfrubber voor extra grip en dit zowel bij het vastnemen van het apparaat als bij de klemming van je smartphone. De controller werkt bijzonder responsief, is plug-and-play en je hebt nu vele tientallen games tot je beschikking. Al moet ik ook vermelden dat er goedkopere alternatieven zijn.

Pro

  • Plug-and-play
  • Batterij gaat lang mee
  • Degelijke bouwkwaliteit

Con

  • Enkel voor Android
  • Nogal prijzig
  • Triggers en sticks konden beter
7

Over

Beschikbaar vanaf

20 september 2021

Uitgever

  1. Nacon
 
Terug
Bovenaan