In mijn jongen jaren heb ik zelf de eerste serie kaarten gespaard. De dochter is momenteel bezeten van alles wat met pokemon te maken heeft.
Dus leek het me leuk om samen met haar wat kaarten te verzamelen. Maar ben er dus al serieus lang uit en ben totaal niet mee met de verschillende releases.
Die perfect order set die nu is uitgekomen is een expansie van de mega evolution set, correct?
De expansie bestaat in totaal uit 124 kaarten? De eerste 88 zijn de ‘commons’? En de resterende 36 zijn dan de ‘rares’ of hoe zit dat juist? In mijnen tijd was het precies een stuk eenvoudiger, of ik ben gewoon oud aan het worden dat kan ook
Het is eigenlijk exact hetzelfde, alleen wordt er sneller sets met meer kaarten uitgebracht.
Denk het grootste verschil is meer zeldzaamheidsgraden en de reverse
- ● Cirkel (Common) → heel gewoon
- ◆ Ruit (Uncommon) → iets minder vaak
Van bovenstaande heb je dan kaarten die reverse (blinkend), die zijn dan weer net weer iets moeilijker.
En dan kom je in principe aan de iets duurdere kaarten:
Die zijn een stuk zeldzamer en iets waardevoller
De waarde hangt af van welke zelfdzaamheid, welke pokémon / trainer, staat van de kaart,...
Dit kan van 0.20 cent gaan tot 600 euro bij
om je waarde te bepalen kijk je best via
cardmarket, zo kan je je kaarten naar waarde laten ruilen.
Dat je bvb. geen 100 euro kaart ruilt met 20 - 1 euro kaarten
Dure kaarten zijn leuk, maar er zijn heel wat leuke kaarten die je voor enkele euro's kan kopen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je kan het ook op verschillende manieren verzamelen.:
Je kan sets verzamelen
zoals bvb. Perfect order , mega evolution, ....
Dit is misschien wel ideaal om je verzamel avontuur te starten, als je een ETB koopt krijg je meteen een boekje erbij wat er allemaal in de set zit en zo kan ze mooi het lijstje afvinken wat ze allemaal nodig heeft.
Online via bvb. pokellector en andere website kan je bekijken welke set je het mooist vindt en dan uitkiezen waar je voor gaat.
Ideaal voor je dochter om te leren bijhouden, plannen, bestuderen,....
Als je nu start is Perfect order misschien wel ideaal, er zitten geen kaarten bij die grote ogen scoort op dit moment.
Dat wil zeggen dat de kaarten en boxen normaal voor lange tijd lager in prijs zullen blijven.
Als je een masterset wil verzamelen zou ik proberen van die set iedere doos 1x te scoren (zodat je de bijhorende accessoires en promo's ook hebt).
en open te doen, de rest van de collectie vul je dan best via Cardmarket / FB groepen / Beurzen / ....
Ps: Pokemon boosters open trekken is heel leuk maar niet lucratief, tenzij je heel veel geluk hebt
Je kan natuurlijk ook op andere manieren verzamelen.
- enkel kaarten die je mooi vindt
- Enkel kaarten van 1 of meerdere specifieke pokemon /trainers
- ...
De meeste mensen verzamelen pokemon maar het is natuurlijk ook heel leuk om het te spelen.
Zeker als je kind al wat kan lezen en Engels kan aanleren is het eigenlijk een heel tof gezelschapspel.
Zeker om dat er tal van mogelijkheden zijn + het ook vaak wijzigt door nieuwe kaarten die toegevoegd worden en oudere die uit rolatie worden genomen (officieël). Natuurlijk hoef je dat thuis niet perfect te volgen.
------
Kaarten bewaren
Dit doe je makkelijkst door je kaart in een penny sleeve te stoppen en dan in een binder (met voorkeur met rits).
Je kan natuurlijk meer voorzorgsmaatregelen nemen, maar met bovenstaande zijn ze zeker veilig.
* je moet niet alle kaarten in een sleeve steken (=bulk kaarten / tenzij die voor je masterset)