Tarieven consultancy

Nog iemand die opmerkt dat de klant waar je geplaatst bent, nooit indexatie toepast? :tongue:
Mijn werkgever moet regelmatig zelf achter een tariefverhoging gaan horen. Soms lukt dat, soms niet, maar dan is het 'naar de volgende klant' he!

Nog iemand die opmerkt dat de klant waar je geplaatst bent, nooit indexatie toepast? :tongue:
Mijn werkgever moet regelmatig zelf achter een tariefverhoging gaan horen. Soms lukt dat, soms niet, maar dan is het 'naar de volgende klant' he!
Klopt. Daarom dat er soms gepushed wordt om mensen van project te laten veranderen. Dat is de manier om een hogere rate te krijgen.

Is eigenlijk gewoon een fancy woord voor interimmer. Iemand die bij u een job (voor korte of lange termijn) komt uitvoeren maar niet vast in dienst is. Inhoudelijk kan dat eigenlijk eender wat zijn. Soms op (schijn)zelfstandige basis, soms via een andere bedrijf, een consultancybedrijf (aka interimkantoor).
Euhm nee interim is totaal iets anders
Bwa, in IT wordt er heel vaak met het eerste model gewerkt hoor. Ik ben 12 jaar consultant geweest en nog nooit in projectmodus gewerkt. Bij de huidige klant hebben ze zelfs een specifieke term voor een consultant die eigenlijk een job van een interne doet...
Ik heb buiten 1 maand altijd in projectmodus gezeten :p

Ind, daar heb ik toch ook al de hoogste dagrates gezien. Doe een projectje als SAP project manager in Zwitserland en je tikt al snel de 3k per dag aan. Terwijl je vandaag daarvoor nog amper fysiek in Zwitserland moet gaan zitten, meerendeel kan vandaag digitaal.
Dan moet je eens een international partner van McKinsey inhuren

Ik weet van een grote consulting bedrijf dat ze indexatie toepassen bij de klant waar ik zit, ik vond het al raar dat hun dagrate tot 2 cijfers na de komma ging :p

Ik weet van een grote consulting bedrijf dat ze indexatie toepassen bij de klant waar ik zit, ik vond het al raar dat hun dagrate tot 2 cijfers na de komma ging :p
Bij ons passen ze ook indexatie toe, vastgelegd in het contract. Het is een soort indexatie die specifiek is voor zo van die contracten als ik het goed begrepen heb. Dat is dus niet een indexatie die ze zelf beslissen maar zoals eigenlijk voor de werknemers ook bestaan. Is wel veel minder dan voor werknemers (PC200). Waar wij 3,58% hadden was het voor de contracten 0,88% denk ik.

Deze thread effe uit het oog verloren. Replies op de hele thread incoming ... :unsure:.

Al die zotte bedragen hier, wat is zo de jobinhoud van een consultant?
Daar weet ik dus niets mee eh, wat doet die dan? Software ontwikkelen? Achter een zijne rug staan en zeggen wat em moet doen?
Voor de ene is het:
Lucht duur verkopen.
Zoals Dilbert stelt: “I like to con people , and I like to insult them, together this makes consulting “🤓

Voor de andere is het:
Is eigenlijk gewoon een fancy woord voor interimmer.

Maar het echte antwoord is gewoon:
Je vraag is dan ook enorm ruim. Consultant kan echt bijna alles zijn.

My 2 cents: Consultancy is enorm uitgehold de afgelopen 25 jaar.

Vroeger draaide het effectief om "advies geven aan uw klant over zaken die ze zelf niet kunnen". Maw in 2 weken effe zeggen hoe ge uw process / bedrijf / systeem / ... moest aanpassen, en die aanpassing geeft u meer meerwaarde (= kostenbesparing, meer omzet, nieuw verkoopskanaal, ...) dan uw interne werknemers kunnen aangeven.
Dat is dan af gegleden in "wij komen projecten bij u doen en iets implementeren" (iets = de benodigde verandering van hierboven, kan zowel systeem, process, organisatie, ... zijn).
En dat is dan weer af gegleden naar "wij bieden mannekes en vrouwkes aan die operationeel uw team komen versterken". Dat is imo geen echte consulting meer (maar soms wel heel lucratief).

Alles hierboven bestaat nog, en is toepasbaar op verschillende topics. In +/- volgorde van kostprijs:
  • Strategy & Management consulting / MBB = Overall strategie van een bedrijf bepalen / bijsturen
  • Business & Process consulting = een bepaald process aanpakken, verbeteren of opzetten (denk aan de totale transport kost verlagen, het planning process versimpelen, een nieuwe productielijn opzetten, ...)
  • IT consulting = alles wat met IT te maken heeft, programmeren, uitrollen van een ERP (bvb SAP), data oplossingen opzetten, infrastructuur, ...

Er zijn hopen grijze zones zoals bvb een goede data scientist die basically zowel in het IT als Process luik fungeert.
Het grootste deel van dit forum zit in de IT consulting, en dat is zeer breed in wat men aanbiedt (en bijgevolg wel wat verschil in dagrates en verloning).

Kan je ergens makkelijk de conversie maken van Dagrate => Brutoloon? Kwestie van zien als je je dagrate te weten komt als consultant hoeveel marge je werkgever neemt.
Je gaat aan dat tarief wel maar 730 - 960€ krijgen hé.
Rekening houdende dat ze tussen de 25% en de 65% marge zelf krijgen.
In de freelancer topic sprak men over dayrate *10 is +/- het maandelijks nettoloon.
@Renegadexxripxx: Jij bent gewoon over zelfstandige / freelancers aan het spreken. Dat is niet hetzelfde, al kunnen ze soms wel dezelfde taken doen. Maar die dagrates zijn niet te vergelijken.
@stekkerdoos: Ik heb die discussie al eens gevoerd met @Topgear. De conclusie (waar we allebei mee akkoord waren denk ik?) is:
  1. Nee je kan geen wiskundige conversie dagrate=>brutoloon bedenken. Die 2 zijn niet noodzakelijk aan elkaar gelinkt.
  2. Met wat kennis van de consulting markt kan je wel degelijk met een vork inschatten hoeveel iemand verdient op basis van zijn dagrate.

Valt goed mee hoor. Overhead is er wel, maar te overzien.

...

€400-€600 is voor de junior profielen tot pakweg 3j. ervaring.
Daarna gaan de dagrates omhoog: €600-€700 voor medior profielen en €700-€1000+ voor senior profielen.
Gemiddeld pakken we 35 à 40% marge. Nooit een marge onder 25% en het hoogste in onze populatie is momenteel 65%.
Het gaat hier over een andere tak binnen dezelfde industrie. En daarnaast is dat niet wat we vragen, maar eerder wat ze ons geven. Te nemen of te laten. En dan spreek ik over de grote spelers met vaste bedragen per profiel (junior - medior - senior). Dus ook voor onze concurrenten exact dezelfde tarieven, zo goed als geen ruimte voor onderhandeling.
Bij kleinere spelers is er meer mogelijk (hoger tarief en meer kans tot onderhandelen).

Lagen jullie lonen dan ook significant hoger (in de richting van een MBB) of pakte het bedrijf gigantische marges?
Kern-vraag: Wat doen jullie exact? (mag in PB)
  • Als het eerder commodity IT (infra, netwerk, manuele testing) is binnen de lifescience, dan kloppen die rates in mijn hoofd. Eventueel zelfs medical system validation klopt voor mij.
  • Als het eerder business / process / management consulting is (al dan niet binnen de lifescience), dan blijf ik dat heel lage rates vinden. Dan had ik 600€ zowat als laagste rate verwacht.
Zoals ik zei, ik zet mijn "junior commodity ITers" weg aan die rates. De (junior) business consultants gaan tot (uitzondering) het dubbele.
En wij hebben een heel markt-conforme marge (indeed, min 25%, target 35%, regelmatig 40%-45% en wat uitschieters naar boven). Dus de enige conclusie die ik kan maken, is dat jullie een lage overhead hebben (want lagere rate, maar toch dezelfde marge).

Dat is overigs goed hé. Maakt het een stuk makkelijker om te managen.

gon te werken in september 2015 werd er voor een consultant met 1 tot 5 jaar ervaring al 1200 euro per dag gevraagd. Dat steeg naar ongeveer 1350 euro per dag in 2019 (indexatie). Voor project managers of expert-consultants (solver expert, integratie expert) was het tarief 1650 euro per dag in 2019.
Maar dat zijn dan weer heel stevige rates hoor.

De prijzen zijn erg klant afhankelijk. Bij bedrijf X plaatsen we iemand aan €425 en bij bedrijf Y aan €600. Voor identiek hetzelfde profiel.
Waarom toch iemand plaatsen aan de lagere dagrate? Voornamelijk wegens afstand en type projecten. Maar als we de keuze hebben, dan uiteraard een voorkeur voor bedrijf Y.
Jaja dat hoeft ge mij niet uit te leggen, dat snap ik wel :tongue:.

Wat zijn zo nog "knelpunten" in de IT consulting waarvan je weet?
Data science, IOT, ecosystemen kunnen opzetten, SAP (al is dat aan het verminderen), CO2 reduction & eco-impact, compliance systems & regulations, Supply Chain, security, ... er zijn er redelijk wat.

Mijn dagrate voor consultancy ligt tussen de 1500-1800 euro per dag :shy:. Dat zijn wel zelden projecten die langer dan 10 dagen duren.
Maar dat is dan ofwel MBB, ofwel bij een software vendor als expert (bvb SAP), ofwel een heel zware niche?

Bij ons passen ze ook indexatie toe, vastgelegd in het contract. Het is een soort indexatie die specifiek is voor zo van die contracten als ik het goed begrepen heb. Dat is dus niet een indexatie die ze zelf beslissen maar zoals eigenlijk voor de werknemers ook bestaan. Is wel veel minder dan voor werknemers (PC200). Waar wij 3,58% hadden was het voor de contracten 0,88% denk ik.
Meeste BE contracten passen de Agoria index toe. En inderdaad in de huidige markt zijt ge dan zwaar gefucked omdat de spil index daar 5 keer boven gaat :unsure:.

En dat is dan weer af gegleden naar "wij bieden mannekes en vrouwkes aan die operationeel uw team komen versterken". Dat is imo geen echte consulting meer (maar soms wel heel lucratief).
Bedrijven gaan imo meer en meer evolueren naar een personeelsbestand bestaande uit vaste mensen op de payroll aangevuld met externen (consultants/freelancers). Er is een permanent personeelstekort welk alleen maar gaat groeien met de huidige vergrijzing. Aan de andere kant is er de continue druk op de headcount, een budgetowner wil zo weinig mogelijk FTE's rapporteren, een consultant wordt daarin niet meegeteld als een FTE.

Ik zie dat echter helemaal niet als een 'interimmer'. Een Interimmer is louter een tijdelijke oplossing, een consultant/freelancer wordt nog altijd aangetrokken omwille van hun specifieke expertise. Die gaan actief de huidige omgeving/processen benchmarken en helpen bijsturen waar mogelijk. Dit enerzijds vanuit de individueel verworven ervaring maar vaak ook met hulp van de achterliggende consultancy speler. Je houdt het niet voor mogelijk hoe 'vastgeroest' veel werknemers zijn in hun dagdagelijkse activiteiten. Mensen omschrijven hun activiteit als 'ik klik hier en daar en dan krijg ik dit scherm' zonder te snappen wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Iemand die daar met een kritische blik naar kijkt is meestal een grote meerwaarde. Ik zou dat zeker niet bestempelen als 'iemand die uw team operationeel versterkt', de consultancy stempel zit daar imo nog altijd dik in. Daarnaast wordt extra FTE's onder het mom van externe consultants ook vaak aangetrokken bij tijdelijke projecten. Wij zijn nu bijvoorbeeld met 3 consultants/freelancers omdat de klant een aantal tijdelijke integratieprojecten heeft naar aanleiding van een overname waarbij men de vaste headcount niet wil belasten.

Bedrijven gaan imo meer en meer evolueren naar een personeelsbestand bestaande uit vaste mensen op de payroll aangevuld met externen (consultants/freelancers). Er is een permanent personeelstekort welk alleen maar gaat groeien met de huidige vergrijzing. Aan de andere kant is er de continue druk op de headcount, een budgetowner wil zo weinig mogelijk FTE's rapporteren, een consultant wordt daarin niet meegeteld als een FTE.
Agreed
Ik zeg dan ook dat het een lucratief model kan zijn.

Je houdt het niet voor mogelijk hoe 'vastgeroest' veel werknemers zijn in hun dagdagelijkse activiteiten. Mensen omschrijven hun activiteit als 'ik klik hier en daar en dan krijg ik dit scherm' zonder te snappen wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn. Iemand die daar met een kritische blik naar kijkt is meestal een grote meerwaarde.
Wederom agreed

Ik zie dat echter helemaal niet als een 'interimmer'. Een Interimmer is louter een tijdelijke oplossing, een consultant/freelancer wordt nog altijd aangetrokken omwille van hun specifieke expertise.
Potato potato (dit typen geeft precies niet hetzelfde cachet als het zeggen :unsure:)
In de regel zijn die 2 juist hetzelfde. Een interimmer wordt ook ingeschakeld omwille van hun expertise ... al zullen de eisen doorgaans minder strikt zijn.
Maar uiteindelijk lijkt me dit ook niet een bijster interessante discussie? Who cares uiteindelijk?

Die gaan actief de huidige omgeving/processen benchmarken en helpen bijsturen waar mogelijk. Dit enerzijds vanuit de individueel verworven ervaring maar vaak ook met hulp van de achterliggende consultancy speler.
Ik zou dat zeker niet bestempelen als 'iemand die uw team operationeel versterkt', de consultancy stempel zit daar imo nog altijd dik in. Daarnaast wordt extra FTE's onder het mom van externe consultants ook vaak aangetrokken bij tijdelijke projecten. Wij zijn nu bijvoorbeeld met 3 consultants/freelancers omdat de klant een aantal tijdelijke integratieprojecten heeft naar aanleiding van een overname waarbij men de vaste headcount niet wil belasten.
Maar dit is dan weer geen pure staff augmentation hé. Ik denk dat jij vooral onderschat hoeveel bedrijven aan pure staff augmentation doen.
Gij hebt voornamelijk bij de Big4 & aanverwanten gezeten dacht ik? Daar komt dat minder voor. Maar drop 1 a 2 categoriën, en pure staff augmentation is de main business ... .

Bij staff augmentation zit je dan nog met 2 grote "groepen":
- Uitvoerend werk, bv. puur administratief in Finance, HR,...; ook binnen IT is dat een grote groep. Kort door de bocht gezegd: handen bij zetten
- Meer richting interim management waarbij je inderdaad een specifieke expertise inhuurt. Zie je minder bij de grote consulting bedrijven (maar gebeurt wel), maar vooral bij kleinere niche spelers

Nog een kanttekening bij al die day rates: er is vaak een groot verschil tussen wat er aan een klant gefactureerd wordt en wat de persoon zelf verdient. Het verschil is het grootst bij de grote consulting bedrijven, ergens tussenin bij freelancers die via een grotere groep ingehuurd worden, en onbestaand bij iemand die rechtstreeks bij een klant terecht komt (maar die moet dan natuurlijk als zelfstandige nog altijd alle onkosten en
voordelen met die daily rate dekken).

- Uitvoerend werk, bv. puur administratief in Finance, HR,...; ook binnen IT is dat een grote groep. Kort door de bocht gezegd: handen bij zetten
- Meer richting interim management waarbij je inderdaad een specifieke expertise inhuurt. Zie je minder bij de grote consulting bedrijven (maar gebeurt wel), maar vooral bij kleinere niche spelers

Nog een kanttekening bij al die day rates: er is vaak een groot verschil tussen wat er aan een klant gefactureerd wordt en wat de persoon zelf verdient. Het verschil is het grootst bij de grote consulting bedrijven, ergens tussenin bij freelancers die via een grotere groep ingehuurd worden, en onbestaand bij iemand die rechtstreeks bij een klant terecht komt (maar die moet dan natuurlijk als zelfstandige nog altijd alle onkosten en
voordelen met die daily rate dekken).
En vaak zijn er meer dan 1 tussenpartij waar altijd geld blijft plakken.
Het is niet altijd even evident om uw échte dagrate te weten te komen.

Absoluut

En vaak zijn er meer dan 1 tussenpartij waar altijd geld blijft plakken.
Het is niet altijd even evident om uw échte dagrate te weten te komen.
Als je in finance zit zie je de dagrates meestal wel :p. En het is inderdaad vaak huilen hoeveel tussenpartijen op uw fee nemen, anderzijds wel de zekerheid dat je binnen de 15 dagen uw geld hebt, mijn huidige tussenpartij heeft al maanden geen cash voor mij ontvangen omdat de klant gewoon een onmogelijk AP proces heeft aan approval flow :unsure:.

Als je in finance zit zie je de dagrates meestal wel :p. En het is inderdaad vaak huilen hoeveel tussenpartijen op uw fee nemen, anderzijds wel de zekerheid dat je binnen de 15 dagen uw geld hebt, mijn huidige tussenpartij heeft al maanden geen cash voor mij ontvangen omdat de klant gewoon een onmogelijk AP proces heeft aan approval flow :unsure:.
Ik heb daar best hard over onderhandeld en nu neemt de tussenpartij bijna niks meer. Maar ik heb al op projecten gezeten waar er 2 tussenpartijen waren waaronder 1 van de grote consultancybureaus. Daar werd in totaal meer dan het dubbel gefactureerd van wat ik kreeg...

@Renegadexxripxx: Jij bent gewoon over zelfstandige / freelancers aan het spreken. Dat is niet hetzelfde, al kunnen ze soms wel dezelfde taken doen. Maar die dagrates zijn niet te vergelijken.
@stekkerdoos: Ik heb die discussie al eens gevoerd met @Topgear. De conclusie (waar we allebei mee akkoord waren denk ik?) is:
  1. Nee je kan geen wiskundige conversie dagrate=>brutoloon bedenken. Die 2 zijn niet noodzakelijk aan elkaar gelinkt.
  2. Met wat kennis van de consulting markt kan je wel degelijk met een vork inschatten hoeveel iemand verdient op basis van zijn dagrate.
Klopt. Binnen mijn sector kan ik behoorlijk goed adhv. de rate het brutoloon voorspellen. Uiteraard zijn er uitzonderingen denkbaar (Bv. Junior consultants die worden weggezet aan medior/senior tarieven).
Kern-vraag: Wat doen jullie exact? (mag in PB)
  • Als het eerder commodity IT (infra, netwerk, manuele testing) is binnen de lifescience, dan kloppen die rates in mijn hoofd. Eventueel zelfs medical system validation klopt voor mij.
  • Als het eerder business / process / management consulting is (al dan niet binnen de lifescience), dan blijf ik dat heel lage rates vinden. Dan had ik 600€ zowat als laagste rate verwacht.
Zoals ik zei, ik zet mijn "junior commodity ITers" weg aan die rates. De (junior) business consultants gaan tot (uitzondering) het dubbele.
En wij hebben een heel markt-conforme marge (indeed, min 25%, target 35%, regelmatig 40%-45% en wat uitschieters naar boven). Dus de enige conclusie die ik kan maken, is dat jullie een lage overhead hebben (want lagere rate, maar toch dezelfde marge).

Dat is overigs goed hé. Maakt het een stuk makkelijker om te managen.
Het valt eerder onder de eerste bullet point. Onze overhead is zeker niet te hoog inderdaad.

Kan je als schoolverlater (ind ing informatica) met een klein beetje professionele ervaring binnen software development (twee stages met .NET/Azure, een gepublishte app met .NET Core back-end en een vakantiejob met C#) als .NET consultant een dayrate van €350 vragen? Ik weet dat er meer speelt dan wat ik hier net vernoemd heb, maar ik vroeg me of het uberhaupt mogelijk is. Ik speel immers met het idee om bij een software consultancy bedrijf te starten als zelfstandige met een BV.

Kan je als schoolverlater (ind ing informatica) met een klein beetje professionele ervaring binnen software development (twee stages met .NET/Azure, een gepublishte app met .NET Core back-end en een vakantiejob met C#) als .NET consultant een dayrate van €350 vragen? Ik weet dat er meer speelt dan wat ik hier net vernoemd heb, maar ik vroeg me of het uberhaupt mogelijk is. Ik speel immers met het idee om bij een software consultancy bedrijf te starten als zelfstandige met een BV.
Ik denk dat dat +/- haalbaar is ... maar ik weet niet of dat slim is.

Terug
Bovenaan