Studiekeuze

Assassino

Member
Vanaf volgend academiejaar ga in aan de KUL studeren. Nu, mijn interesses zijn groot (geschiedenis, taal, politiek, economie) daarom leek de bachelor Politieke Wetenschappen op het eerste zicht de beste bachelor voor mij. Maar nu begin ik toch te twijfelen. Zou ik niet beter geschiedenis of taal- en letterkunde studeren om zo naar de master in management door te stromen, mits het volgen van een voorbereidingsprogramma van 13SP?

Heeft iemand dit al eerder gedaan/kent er iemand die dit al eerder heeft gedaan?

Zou ik niet beter geschiedenis of taal- en letterkunde studeren om zo naar de master in management door te stromen, mits het volgen van een voorbereidingsprogramma van 13SP?
Misschien eerst de bachelor ook daadwerkelijk beginnen (en liefst afwerken) voordat je denkt aan voorbereidingsprogramma's en masters.
Bekijk de vakken en de studiefiches van de verschillende bacheloropleidingen, kijk wat u het beste ligt en kies op basis daarvan. Pol&soc, geschiedenis en taal&letterkunde zijn alle drie richtingen waar je geen vast pad bewandelt naar een bepaalde carrière. Alles kan nog, zowel het grote geld in een managementfunctie als de dop. Dus de interesse en de algemene vorming zal de doorslag moeten geven.

Misschien eerst de bachelor ook daadwerkelijk beginnen (en liefst afwerken) voordat je denkt aan voorbereidingsprogramma's en masters.
Het lijkt me een verstandige keuze om wél de voorbereidingsprogrammas en masters te bekijken om zo een richting te kiezen. Zeker aan te raden zodat je na 3 jaar niet verrast wordt dat je niet kan beginnen in x master of y voorbereidingsjaar.

Vanaf volgend academiejaar ga in aan de KUL studeren. Nu, mijn interesses zijn groot (geschiedenis, taal, politiek, economie) daarom leek de bachelor Politieke Wetenschappen op het eerste zicht de beste bachelor voor mij. Maar nu begin ik toch te twijfelen. Zou ik niet beter geschiedenis of taal- en letterkunde studeren om zo naar de master in management door te stromen, mits het volgen van een voorbereidingsprogramma van 13SP?

Heeft iemand dit al eerder gedaan/kent er iemand die dit al eerder heeft gedaan?
Met zo een vraag kan ik je enkel door refereren naar "De corona bibliotheek". Zoek maar eens op Facebook en join de studenten community. Tussen de 8000 studenten zitten ongeveer 200 studenten die de genoemde richtingen studeren. Daar kan je waarschijnlijk de meest up-to-date ervaringen vinden. 😄

Het lijkt me een verstandige keuze om wél de voorbereidingsprogrammas en masters te bekijken om zo een richting te kiezen. Zeker aan te raden zodat je na 3 jaar niet verrast wordt dat je niet kan beginnen in x master of y voorbereidingsjaar.
Dit is ook de reden waarom ik in de eerste instantie naar de voorbereidingsprogramma's en masters ben gaan kijken. Ook mede omdat mijn interesses zo breed zijn.

Dat is verstandig als je al met een specifieke carrièreplanning bezig bent (wat ik nooit gesnapt heb maar bon dat is een andere discussie), niet voor een master in het management waar volgens mij quasi iedereen aan kan beginnen.

Beginprofiel volgens KUL:
  • Je hebt een academisch bachelor- of masterdiploma in een niet-bedrijfseconomische richting en wilt je loopbaanperspectieven verbeteren met een brede opleiding in het management.
  • Je beschikt over de nodige basiskennis statistiek, calculus, accountancy en economie (of verwerft die voorkennis via het voorbereidingsprogramma).
Het enige wat je dan misschien kan zeggen is dat je in pol&soc "meer" statistiek hebt dan in geschiedenis of taal&letterkunde.
Maar dat is een zodanig triviaal verschil dat het echt niet daarvan zou mogen afhangen.

Als het tussen die drie richtingen gaat, kies dan gewoon wat u het meest interesseert.
Heck, dé ideale combinatie tussen geschiedenis, taal, politieken economie is misschien zelfs Assyriologie, als dat u interesseert. Om maar te zeggen: tenzij uw levensdroom dokter, notaris of astronaut is, kan je echt wel heel breed gaan in uw opleiding en dan kiest ge best gewoon met uw hart imo.

De master in management staat nu wel niet zo hoog aangeschreven in de bedrijfswereld. Mij lijkt het dat van de richtingen die je opsomt, politieke wetenschappen de richting is die je het meest zal interesseren (breder dan de andere twee) en waarmee je ook nog meer opties openhoudt qua masters, voorbereidingsprogramma's,...

De master in management staat nu wel niet zo hoog aangeschreven in de bedrijfswereld. Mij lijkt het dat van de richtingen die je opsomt, politieke wetenschappen de richting is die je het meest zal interesseren (breder dan de andere twee) en waarmee je ook nog meer opties openhoudt qua masters, voorbereidingsprogramma's,...
De master in management was maar 1 van de voorbeelden van de economische masters die ik na deze bachelors nog zou kunnen behalen. Zo lijkt mij de master in accountancy en het revisoraat wel hoger aangeschreven dan de master in management.

Terug
Bovenaan