Stomme stoot van de dag

Ik heb nog altijd niemand ontmoet die me heeft kunnen overtuigen dat een airfryer niet gewoon exact hetzelfde doet als een simpele convectieoven die je in elke keuken aantreft.
Omdat het gewoon een convectieoven is? Maar dan kleiner dan een standaard oven, dus veel sneller en dus spaart het ook energie uit. Ik denk dat er ook wel iets meer convectie is dan bij de standaard convectiesetting, wat het uitdrogen (krokant maken) bevordert.

Omdat het gewoon een convectieoven is? Maar dan kleiner dan een standaard oven, dus veel sneller en dus spaart het ook energie uit. Ik denk dat er ook wel iets meer convectie is dan bij de standaard convectiesetting, wat het uitdrogen (krokant maken) bevordert.
Waarom zou een airfryer sneller zijn? Als wij voor twee personen groentjes willen roosteren is er meestal al een volledige bakplaat vol, mits je wat lucht tussen je groenten wil laten. Doe dat met een airfryer en je moet al die al 2x volproppen. En door het vol te proppen kan de lucht er niet deftig meer langs, waardoor ze nog minder goed werkt ook.
<norse-opa-modus>
Een airfryer lijkt mij gewoon een shoppinglijn-onnodige keukengadget waar iedereen al een perfect werkend alternatief voor heeft. Zelfs mijn studio van 25m² die ik tien jaar geleden huurde beschikte over een ikea convectieoven. Men is simpelweg vergeten dat je je oven ook kunt gebruiken voor iets anders dan pizza's bakken. Dan komt zo'n reclame voor airfryers langs die een gezonder leven belooft, en iedereen springt op de hype. Niet overtuigd.
</norse-opa-modus>

Waarom zou een airfryer sneller zijn?
Omdat het typisch kleiner is. 3-4 kleinere schappen tegenover 1 of 2 roosters in een oven. Veel minder volume dat moet opgewarmd worden, en ik vermoed ook doordat het enkel daarvoor gemaakt is sterkere convectie.

Daarom is dat geen algemene waarheid, maar ik heb toch nog geen ovens gezien van de grootte van een typische airfryer, want dan zijn die te klein voor bv. een grotere taart.

Anyway, het is verre van noodzakelijk in de keuken, maar ik zie nu wel het nut.

Waarom zou een airfryer sneller zijn?
Omdat je die niet moet voor verwarmen.
Als wij voor twee personen groentjes willen roosteren is er meestal al een volledige bakplaat vol, mits je wat lucht tussen je groenten wil laten. Doe dat met een airfryer en je moet al die al 2x volproppen. En door het vol te proppen kan de lucht er niet deftig meer langs, waardoor ze nog minder goed werkt ook.
<norse-opa-modus>
Dan gebruik je daarvoor dus NIET de airfryer. Ik heb ook gewoon een oven die ik gebruik voor alles wat te groot is voor de airfryer. 🤷🏼
Een airfryer lijkt mij gewoon een shoppinglijn-onnodige keukengadget waar iedereen al een perfect werkend alternatief voor heeft. Zelfs mijn studio van 25m² die ik tien jaar geleden huurde beschikte over een ikea convectieoven. Men is simpelweg vergeten dat je je oven ook kunt gebruiken voor iets anders dan pizza's bakken. Dan komt zo'n reclame voor airfryers langs die een gezonder leven belooft, en iedereen springt op de hype. Niet overtuigd.
</norse-opa-modus>
Ik heb nog geen enkele reclame gezien die specifiek over een airfryer zegt dat het een gezonder leven belooft dan een ander keukentoestel. Dus dat is enkel JOUW invulling. Voor mij maakt het mijn leven makkelijker en energiezuiniger.
Gisteren bvb mijn hamburgers erin gebakken. Worden heel gelijkmatig bruin, moet ik niet omdraaien, blijven smaakvol, geen vet nodig en slechts 8 minuten tijd nodig, wat op mijn gewone oven doorsnee al nodig is om enkel al voorverwarmd te geraken.

@Mulan
Waar moet je zoal op letter bij aankoop van een airfryer?
Bepaalde merken? Is hier voor 4 / 5 personen.
Ik wil het wel eens proberen.

@Mulan
Waar moet je zoal op letter bij aankoop van een airfryer?
Bepaalde merken? Is hier voor 4 / 5 personen.
Ik wil het wel eens proberen.
Wat wil je er precies mee doen? Want de xl-xxl-versies vind ik voor een volledig gezin eigenlijk nog te klein voor wat IK er allemaal mee doe (vlees bakken, muffins, croques, snacks,...)
Dankzij 9lives heb ik deze omdat ik een grotere wou dan de "standaard" philips die ik al had. Vind ik qua prijs-kwaliteit een heel goede koop! enige verschil met Philips is dat je hem niet zonder mandje kan gebruiken en dat het mandje meer een plaat is dan een net wat net iets minder gelijkmatig bakt onderaan als bovenaan.
Maar qua porties dus eerder voor 2-3 personen per keer, afhankelijk van wat je ermee doet.

Innsky Heteluchtfriteuse 5,5 l XXL, 1700 W heteluchtfriteuse met digitaal led-touchscreen en 7 programma's, voorverwarmen en warm houden en ontdooien, airfryer friteuse zonder olie met receptenboek in het Duits https://amzn.eu/d/5Zjnw4u

Wat wil je er precies mee doen? Want de xl-xxl-versies vind ik voor een volledig gezin eigenlijk nog te klein voor wat IK er allemaal mee doe (vlees bakken, muffins, croques, snacks,...)
Dankzij 9lives heb ik deze omdat ik een grotere wou dan de "standaard" philips die ik al had. Vind ik qua prijs-kwaliteit een heel goede koop! enige verschil met Philips is dat je hem niet zonder mandje kan gebruiken en dat het mandje meer een plaat is dan een net wat net iets minder gelijkmatig bakt onderaan als bovenaan.
Maar qua porties dus eerder voor 2-3 personen per keer, afhankelijk van wat je ermee doet.

Innsky Heteluchtfriteuse 5,5 l XXL, 1700 W heteluchtfriteuse met digitaal led-touchscreen en 7 programma's, voorverwarmen en warm houden en ontdooien, airfryer friteuse zonder olie met receptenboek in het Duits https://amzn.eu/d/5Zjnw4u
Eerste gedacht is hamburgers, frietjes, aardappelschijfjes, vis, scampi's, groentjes maar mag zeker meer kunnen, weet nog niet wat ik er allemaal mee gaan doen toekomstgericht.
Ik denk vooral aanvullend gebruik in combinatie met klassieke keuken, dus niet alles moet er ineens in kunnen.
Uw link lijkt wel alleszins interessant en goedkoop. :thumb:

Eerste gedacht is hamburgers, frietjes, aardappelschijfjes, vis, scampi's, groentjes maar mag zeker meer kunnen, weet nog niet wat ik er allemaal mee gaan doen toekomstgericht.
Ik denk vooral aanvullend gebruik in combinatie met klassieke keuken, dus niet alles moet er ineens in kunnen.
Uw link lijkt wel alleszins interessant en goedkoop. :thumb:
Kleine tip: kip en vis smeer ik in met vloeibare boter en dan kruiden. Doet VEEL voor de smaak!

Een tour gedaan (bakker, Colruyt, Drankenhandel, ouders, schoonouders,..) en om 16:45 beseft dat onze jongsten om 17:15 zwemles (privé zwembad, het is hier tenslotte sn3 niet ;) ) heeft. (Eerste les met nieuwe uren).

Ik mij dus zwaar afjagen, gevloekt op de idioot in het treintje voor mij die op een steenweg (70km/h) niet boven de 50 geraakte, om om 17:12 toe te komen in het zwembad. Vlug omgekleed en net op tijd binnen.
Komt de zwemjuf na 5 minuten af.
"Euh meneer, jullie zijn een half uurtje te vroeg".

Zwemles was om 17:45 :rolleyes:

We hadden de keuze, maandag om 17:15 of woensdag om 17:45. Ik had het dus door elkaar gehaald.

Laatst bewerkt:
Met mijn tracteur-remork vol graan voor de varkens de gracht in gereden.
Gelukkig kunde resetten in Farm Simulator.

Omdat je die niet moet voor verwarmen.

Dan gebruik je daarvoor dus NIET de airfryer. Ik heb ook gewoon een oven die ik gebruik voor alles wat te groot is voor de airfryer. 🤷🏼

Ik heb nog geen enkele reclame gezien die specifiek over een airfryer zegt dat het een gezonder leven belooft dan een ander keukentoestel. Dus dat is enkel JOUW invulling. Voor mij maakt het mijn leven makkelijker en energiezuiniger.
Gisteren bvb mijn hamburgers erin gebakken. Worden heel gelijkmatig bruin, moet ik niet omdraaien, blijven smaakvol, geen vet nodig en slechts 8 minuten tijd nodig, wat op mijn gewone oven doorsnee al nodig is om enkel al voorverwarmd te geraken.
Hamburgers maak je op de grill boven houtskool godmiljaar!!

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan