zakenreizen security check gerealiseerd dat niet-debielen de spullen die normaal in hun broekzakken zitten vooraf verzamelen in hun handbagage. In plaats van me af te vragen of er niet ontzettend vaak portefeuilles en gsm’s gepikt of vergeten worden wanneer die los in die bakken voor de X-ray gelegd worden.
Airport security, klein trauma aan opgelopn
Ik vloog business class, was maar 36u in Pittsburgh en had alleen "handbagage" bij (was eigenlijk gewoon een redelijk grote koffer, maar in Business Class wordt dat wel toegelaten). Ik had me op mijn plaats geïnstalleerd, mijn schoenen uitgedaan, laptop uit de bagage gehaald...
Dit was in 2003, niet zolang na 9/11...
Plots komt de luchtvaartpolitie het vliegtuig binnen
"Mister Ugar"
"Yes, that's me" antwoord ik vriendelijk
"Can you pls come out of the plain and take all your belongings with you, you were selected for a randomly thorough* safety check but entered the plain without".
Ik sta op, neem mijn koffer, en wil naar buiten gaan.
Eén van de agenten schreeuwt me toe "I said all your belongings, take those shoes and laptop with you as well"
Ik word meegenomen uit het vliegtuig, iedereen bekijkt me aan alsof ik een terrorist was. Eens buiten het vliegtuig (ik was ook als eerste ingestapt, volk was nog aan 't instappen), moet ik met mijn benen gespreid, mijn gezicht richting vliegtuig en mijn handen tegen de romp van het vliegtuig gaan staan, net naast de deur.
Die klojo's beginnen me te scannen met een metaaldetector, gooien mijn reiskoffer open (met al mijn vuile was in 't zicht van alle passagiers die staan aan te schuiven om nog in te stappen), vragen me mijn telefoon, computer en handheld op te starten. Heeft zeker 5-10 minuten geduurd voor ik terug naar binnen kon. Ook dan keken de meeste me nog wantrouwig aan.
*ik ben op een half jaar drie keer naar de VS gevlogen voor mijn werk. Ik heb 5 randomly thorough checks gehad op 6 vluchten. Reizen met een Belgisch paspoort naar de VS was toen geen makkie. Toen ik het vliegtuig instapte dacht ik nog, hehe, eens geen randomly thourough check...