Album of the week Stereolab - Transient Random-Noise Bursts With Announcements

Weten jullie welke band al meer dan 20 jaar consistent goede albums aflevert die toch telkens weer een beetje anders klinken?






Stereolab :sneaky:

edit: ik zit hier ondertussen al te googlen naar Stereolab vinyl reissues, prijzen vallen tegen :(
 
Laatst bewerkt:
De reissues zijn wel de moeite want er zitten veel bsides bij (en goede presses). Zijn ze enkel tweedehands te vinden of nog nieuw in de winkel?
 
Heb ze nog gevonden bij Bilbo Records in Leuven, maar €29 per stuk wat dicht ligt tegen het maximum dat ik voor vinyl wil betalen. Heb voorlopig Emperor Tomato Ketchup en Dots and Loops besteld omdat ik die nog nét iets beter vind dan Transient Random Noise Bursts.

Dat er telkens een bonus LP bij zit, verzacht de pijn wel. Vaak is dat bij mij 'een keer of twee beluisteren en dan nooit meer', maar schijnt dat Stereolab een hoop erg goeie nummers verstopt heeft tussen alle singles en b-sides.


Allez, kerstcadeau voor mezelf dan maar.
 
Heb ze nog gevonden bij Bilbo Records in Leuven, maar €29 per stuk wat dicht ligt tegen het maximum dat ik voor vinyl wil betalen. Heb voorlopig Emperor Tomato Ketchup en Dots and Loops besteld omdat ik die nog nét iets beter vind dan Transient Random Noise Bursts.

Dat er telkens een bonus LP bij zit, verzacht de pijn wel. Vaak is dat bij mij 'een keer of twee beluisteren en dan nooit meer', maar schijnt dat Stereolab een hoop erg goeie nummers verstopt heeft tussen alle singles en b-sides.


Allez, kerstcadeau voor mezelf dan maar.
Ik heb zelfs alle Switched On compilaties aangeschaft omdat die vol fantastisch materiaal staan. :unsure: Echt een serieus underrated band.
 
Waar is de tijd dat ik neerkeek op MP3-spelers toen ik ostentatief cd's meenam in mijn discman (die vrij vaak stallde omdat ik een bruuske beweging maakte). Nu stream ik enkel nog maar. Vinylplaten kopen trekt me aan, maar dan enkel om de hipster uit te hangen en dat budget geef ik liever uit aan boeken. En cd's kopen ... die dingen liggen toch maar stof te vergaren op zolder. :unsure:
 
De naam is mij al een eeuwigheid vertrouwd, maar dat betekent niet dat ik ooit maar een noot Stereolab beluisterd. Ook meteen dus eens aan begonnen, het gaat er vooralsnog wel in. Die repetitieve kraut/psych sfeer van de eerste twee nummers gaat er sowieso wel in. Vooralsnog wel niet overtuigd van de vocals. Het derde nummer is wel maar wat plattekes tot nu toe. Benieuwd wat de rest van de plaat brengt.

Wtf bruh ... op deze manier hoeft de thread voor mij al niet meer, @Kid_C.
Ideaal, dan kan ondergetekende zich ongestraft in zijn luiheid wentelen wanneer hij zich niet genoopt ziet uw ellenlange epistels ongelezen te laten. :unsure:
 
Minder kaleidoscopisch dan Dots & Loops, maar in '93 (Kurt Cobain leefde nog gewoon) was het ook minder evident om eclectisch te zijn; hier en daar denk ik 'charmante rammelpop' maar op andere plekken overheerst het zagerige shoegaze element. Echt iets voor fans van Britse indie, maar niet volledig mijn cup of tea.
 
Afgelopen dagen de andere albums er ook eens bijgehaald, puike discografie die vooral zeer consistent is zonder eentonig te worden.

Qua sound vind ik het soms een soort proto-dreampop, ik hoor soms flarden Memoryhouse of Still Corners.

Het verbaast me echt dat een band die al bijna 30 jaar bestaat zo onder de radar gebleven is...
 
vandaag eens een eerste luisterbeurt gegeven. Het bevalt me nog wel eigenlijk.
Die repetitieve kraut-invloed vind ik wel leuk, dat heb ik nog wel graag. Niet alle nummers zijn even goed wel (pack your romantic mind en analogue rock vond ik wat minder precies)
Jenny Ondioline is wel een beest van een nummer.

Ik ga me hier nog wel eens verder in verdiepen denk ik, leuke ontdekking alleszins.
 
vandaag eens een eerste luisterbeurt gegeven. Het bevalt me nog wel eigenlijk.
Die repetitieve kraut-invloed vind ik wel leuk, dat heb ik nog wel graag. Niet alle nummers zijn even goed wel (pack your romantic mind en analogue rock vond ik wat minder precies)
Jenny Ondioline is wel een beest van een nummer.

Ik ga me hier nog wel eens verder in verdiepen denk ik, leuke ontdekking alleszins.
Begin bij switched on 1 en 2 voor de krautvibes. Peng! heeft die ook wel. Na deze plaat komen er steeds meer elektronica-elementen in, weet niet of dat je ding is.

@shiftyke blij dat dit een eye opener kon zijn! Sorry voor je bankrekening!
 
Spotify flasht hier. Net aan Jenny Ondioline bezig en na 3.16: stilte. Volgende nummers willen ook niet starten.
Hmm, straks nog eens proberen.
 
'Golden Ball' - 'Pause' - 'Jenny Ondioline' is de hoge piek van het album, dat drijft op een gelijklopende vijver waarin heel wat leven vertoeft, al springt er op het einde nog een kikker in, die de score wat lichtjes omhoog trekt.
Zal op een dag andere albums een keer beluisteren.
Solid 7.5/10.
 
Analogue Rock wat een nummer. Dit is veel van wat ik goed vind aan the velvet underground maar ze zijn helemaal geen kopie of flauw doorslagje. Volstrekt uniek, grote mishmash van vanalles en nog wat en het werkt wonderbaarlijk goed. Zoals bij velen hier was dit een naam die ik al dikwijls gehoord heb maar nooit mijn interesse kon wekken. Mea culpa. Danku kid!
 
De Spotify hick-up is over en ik heb het album verder kunnen beluisteren.
Het openingsnummer is meteen boeiend: goeie groove en veel dingen om te ontdekken; van die dingen die je bij een tweede luisterbeurt wat meer aandacht kan geven en dan pas echt kan appreciëren. Alleen de zang vond ik aan de makke kant.
Our Trinitone Blast gaat verder op hetzelfde elan, al vebetert de zang daar wel. Die lijn wordt verder getrokken in Pack Yr Romantic Mind, een nummer dat een zeker mellow vibe heeft maar toch vrij harde gitaren op een gegeven moment (blijkbaar een deel van m'n notes verloren, dus geen timestamp). I'm Going Out of My Way is een eerste hoogtepuntje: daar ziet iets heel cools en drone like in en dan een gek funky eind. Voor mij hoefde dat niet persé, maar echt storend was het ook niet.

Golden Ball is voor mij, samen met Analogue Rock, het nummer van het album. Het is eccht moeilijk een favoriet kiezen tussen die twee.
Ik zou beiden nog eens een paar keer moeten herbeluisteren om een favoriet te kunnen aanduiden. Maar is dat wel nodig? Twee favorieten hebben mag wel ;) Coolste aan Golden Ball zijn die doedelzakken op de achtergrond, geen idee of het echt doedelzakken zijn btw maar het geeft me sterk die indruk. BIj Analogue Rock is de eer van earcatcher te zijn weggelegd voor het orgel.

Pause is een vreemd intermezzo als je het op zichzelf bekijkt. Maar achteraf gezien past het wel op de plaat.
Jenny Ondioline start een beetje zoals het openingsnummer maar wat makker. Na een tijdje wordt het wat zwaarder en interessanter maar tegen het eind zakt het wat mij betreft weer in.

Crest en Lock-Groove Lullaby hebben de pech na één van de twee topnummers te volgen en vallen maar in de categorie van de eerste nummers: zeer goed met veel dingen die je kan ontdekken maar ze missen iets dat Golden Ball en Analogue Rock wel hebben.

Conclusie: een album dat ik nog wel eens ga opleggen, want imo is het geen hapklare brok. Er lijkt me zoveel te (her)ontdekken bij volgende luisterbeurten. Langs de andere is het ook zeker geen ontoegankelijk album waarbij die meerdere luisterbeurten echt nodig zijn.
Cool album, al had ik van u niet anders verwacht @Kid_C !
 
Terug
Bovenaan