Steam Deck & Steam Machine

Ja, en Nee. Er word meer dan ooit gegamed. Maar grootste deel is “uw oma” die Candy crush speelt. En de meeste andere spelen de fifa, fortnite etc. Nieuwe games zijn echt lastig.
Ja sure waar de meerderheid zit weet ik ook wel. Maar punt blijft, het is nog nooit zo populair geweest, en divers. De cultuur is alomtegenwoordig.

En al krimpt de traditionele console markt nog wat en is de handheld markt vrijwel volledig buitenspel gezet door de smartphone(het grootste verlies rly), het is simpelweg absurd om een statement te droppen als "gamen gaat niche worden".

En het "nieuwe games is lastig" is eigenlijk ook zo'n twijfelachtig statement. Nieuwe ip uit de grond stampen die multigenerationeel relevant blijft en miljoenen binnen brengt per jaar.. is lastig. Maar als Steam nu wel van één ding het bewijs is geweest, dan is het wel dat nieuwe games helemaal niet lastig zijn. Het is non stop en niet bij te houden. Het is een grote brede cultuur met ook meer dan ooit de auteur aan het wiel. En dat is fantastisch. Dat er dan veel ontwikkelaars falen hoort er evengoed ook bij. Goldrush effect.
 
Ja sure waar de meerderheid zit weet ik ook wel. Maar punt blijft, het is nog nooit zo populair geweest, en divers. De cultuur is alomtegenwoordig.

En al krimpt de traditionele console markt nog wat en is de handheld markt vrijwel volledig buitenspel gezet door de smartphone(het grootste verlies rly), het is simpelweg absurd om een statement te droppen als "gamen gaat niche worden".

En het "nieuwe games is lastig" is eigenlijk ook zo'n twijfelachtig statement. Nieuwe ip uit de grond stampen die multigenerationeel relevant blijft en miljoenen binnen brengt per jaar.. is lastig. Maar als Steam nu wel van één ding het bewijs is geweest, dan is het wel dat nieuwe games helemaal niet lastig zijn. Het is non stop en niet bij te houden. Het is een grote brede cultuur met ook meer dan ooit de auteur aan het wiel. En dat is fantastisch. Dat er dan veel ontwikkelaars falen hoort er evengoed ook bij. Goldrush effect.
Ik denk ook dat hij met “niche” meer bedoeld dat het voor de “Elite” gaat worden ipv voor iedereen.

Net een paar reviews gezien over de Steam Machine. Trieste prestaties voor de prijs.
 
Het gaat over het totaal pakket. De basis Steam Machine kost 1039€ en heeft 512 GB SSD en komt zonder controller. De PS5 Slim kost 499€ met 1 TB SSD en komt met een controller.

En er valt toch echt wel iets te zeggen over een toestel van 1000+ euro met performance die gelijk of minder is dan een console van 6 jaar oud. waar je game settings al vrij laag moet gaan zetten voor speelbare framerates. Dat zorgt er automatisch voor dat de Steam Machine een minder lange houdbaarheidsdatum heeft.

Steam Machine heeft idd gratis multiplayer en grotere library. Maar kwantiteit is ook niet alles, grote hoeveelheden games zijn ook gewoon echt crappy games. Het merendeel van de populaire games kan je ook gewoon op Playstation spelen.

De Steam Machine zal wel verkopen, daar heb ik geen twijfels over. Maar het is gewoon een heel slechte value en als eender welke andere fabrikant hiermee komt wordt die gelynched. Kijk maar naar de shitstorm toen Sony de PS5 Pro duurder maakte.
Op zich kan een mindere performance nog geen kwaad, kijk naar de Switch. Maar dan moet daar iets anders tegenover staan dat je de trigger doet overhalen. Als je dan ziet dat de meeste PC-gamers net overschakelen vanwege de prestatie dat je voor de duurdere prijs van een PC krijgt, dan zit dit precies niet in deze Steam Machine. De Steam Machine gaat zich ook niet met de Switch moeten vergelijken, maar met de PS5 pro/Series X in deze prijsklasse.
Gratis multiplayer kan een trigger zijn, maar als iemand die zowat enkel single player speelt, voel ik het daar ook niet.
Blijven uiteindelijk de games over. Ongeveer 15 jaar geleden ben ik net van PC overgestapt naar console omdat de games waarin ik geïnteresseerd was haast niet op PC kwamen. Dan zag ik de reclame voor deze games of speelde ik ze bij vrienden en ben ik uiteindelijk overgestapt. Ondertussen is de wereld serieus veranderd, en komt er veel meer naar PC, waarschijnlijk ook exclusief, maar het is allemaal zo onzichtbaar/onvindbaar precies. Dat onvindbare wordt ook niet geholpen door het overaanbod aan crappy games dat ook in de store komen.

Laten we prijs even buiten beschouwing laten. Als ik de PS5 en Switch niet wil opgeven (vanwege hun exclusives): welke must play games mis ik door de Steam Machine niet te kopen? Ik denk dan eerder in de richting van Action-Adventure en JRPG's met action combat. Shooters, RTS en MMORPG's zijn ook mijn ding niet.
Bijkomend: iemand al een idee of de Steam Machine een goede streaming device? Er is al zoveel aangesloten op de tv...
 
Het gaat over het totaal pakket. De basis Steam Machine kost 1039€ en heeft 512 GB SSD en komt zonder controller. De PS5 Slim kost 499€ met 1 TB SSD en komt met een controller.

En er valt toch echt wel iets te zeggen over een toestel van 1000+ euro met performance die gelijk of minder is dan een console van 6 jaar oud. waar je game settings al vrij laag moet gaan zetten voor speelbare framerates. Dat zorgt er automatisch voor dat de Steam Machine een minder lange houdbaarheidsdatum heeft.

Steam Machine heeft idd gratis multiplayer en grotere library. Maar kwantiteit is ook niet alles, grote hoeveelheden games zijn ook gewoon echt crappy games. Het merendeel van de populaire games kan je ook gewoon op Playstation spelen.

De Steam Machine zal wel verkopen, daar heb ik geen twijfels over. Maar het is gewoon een heel slechte value en als eender welke andere fabrikant hiermee komt wordt die gelynched. Kijk maar naar de shitstorm toen Sony de PS5 Pro duurder maakte.
Die prijszetting is toch niet goed. 600-700 zou nog ok zijn maar 1000+ is gewoon veel te veel voor die prestaties.
 
Maakt niet uit of deze nu krachtiger is dan een ps5 of niet. Het gaat om de spellen die je erop kan spelen.
Voor jou, en veel enthousiastelingen, zal dat inderdaad meespelen. Maar dat is niet de markt die ze wouden aansnijden met de marketing van Steam Machine. En ook niet de bril waarmee vele gamers er naar kijken. Er zijn genoeg mensen die een upgrade/nieuwe pc/nieuwe console aan het uitstellen zijn door de huidige prijzen. En terwijl de Steam Machine "correct geprijsd" is naar de huidige markt en prijzen van onderdelen; wilt dit niet zeggen dat dit een prijs is dat iedereen eraan wilt geven.

Uiteindelijk vermoed ik dat het hierop gaat neerkomen:
  • Mensen die Valve echt willen steunen, gaan dit kopen.
  • Gamers die beste bang-for-the buck willen, gaan voor iets anders kiezen. Ik voorzie in de nabije toekomst meerder reviews/filmpjes die de vergelijking gaan maken tussen steam machine en een custom build met in-game testen en geen papieren specs. En ik voorspel dat zogoed als alles zal uitkomen dat je goedkoper een pc kunt bouwen die performanter is.
  • Idem met pc-gamers die al een uitgebreide steam library hebben. De kans is groot dat ze een game pc hebben die beter is of amper slechter dan de Steam Machine; dan gaan ze niet dat bedrag neerleggen voor de SM.
  • Nieuwe gamers (of de mensen die het hun kado doen) gaan kijken met hun portefeuille naar initiële kost + wat hun vrienden spelen. En dat zal veel de €490 PS5 zijn.

Ik ben nog altijd fan van het concept; maar de huidige chip-prijszetting zorgt ervoor dat het gewoon niet aantrekkelijk is door de prijs. Zeker gezien de alternatieven (van zowel pc als console; zowel nieuw als tweedehands).
 
Dat beloofd dan ook voor hun VR frame.

Voor AAA games moet je hem niet kopen, maar de minder grafische games is hij perfect voor.
Zou hem enkel gekocht hebben daarvoor, omdat ik al een grote bibliotheek aan spellen heb.

Dan nog misschien de vraag hoe gaan ze omgaan met die anti cheat ?
Bij mijn weten was dit wel een dingetje op de Steam Deck.
 
Ik heb mij onlangs een ASRock Deskmini gekocht + abonnement op Boosteroid en Geforce Now. Draadloos toetsenbord eraan en gaan. Macheert gelijk een tiet + ding is fluisterstil.

Ik geef het maar mee voor mensen die een goedkopere/betere oplossing zoeken voor pc-gamen op televisie.
 
Meeste mensen kopen een console of een PC ook voor maar één enkele game. Één game die uw over de lijn trekt om te zeggen, ok, ik investeer. Steam heeft nog steeds het meest brede platform aan games die niet beschikbaar zijn op andere platformen, al zij het in vele gevallen maar tijdelijk.
Ondertussen is de wereld serieus veranderd, en komt er veel meer naar PC, waarschijnlijk ook exclusief, maar het is allemaal zo onzichtbaar/onvindbaar precies. Dat onvindbare wordt ook niet geholpen door het overaanbod aan crappy games dat ook in de store komen.
Een beetje zoals uw algo op YouTube en Spotify zal uw Steam zich vormen naar uw smaak. Ik heb altijd games die mijn interesse opwekken. Tijd is echter een andere luxe.

De shop op PSN spreekt mij persoonlijk pakken minder aan, want daar word grotendeels het studiosysteem gepromoot en hier en daar de indie hit van het moment. En het abbo is ook al lang niet meer goedkoop.

Maar de prijs nu ja.. it is what it is. Een product van deze tijd. Voor 500 had ik impulsief gekocht om slijtage van mijn main rig te dempen. En gewoon om te hebben. Voor 700euro serieus getwijfeld. 1000 nu is tja, spijtig.

Het design oogt wel op de man die in huis niet veel te zeggen heeft, zo'n klein stijlvol kubuske krijgt ge dan misschien wel verkocht aan uw wederhelft :p

Ik heb mij onlangs een ASRock Deskmini gekocht + abonnement op Boosteroid en Geforce Now. Draadloos toetsenbord eraan en gaan. Macheert gelijk een tiet + ding is fluisterstil.

Ik geef het maar mee voor mensen die een goedkopere/betere oplossing zoeken voor pc-gamen op televisie.
Wat zeggen die abbo kosten?
 
Ik heb mij onlangs een ASRock Deskmini gekocht + abonnement op Boosteroid en Geforce Now. Draadloos toetsenbord eraan en gaan. Macheert gelijk een tiet + ding is fluisterstil.

Ik geef het maar mee voor mensen die een goedkopere/betere oplossing zoeken voor pc-gamen op televisie.
Ik heb een Steam Deck, ik zou in feite die kunnen aan de TV hangen en daar naartoe streamen ook (aangezien een tweede PC om op mijn pc games op TV te spelen momenteel te kostelijk is)

Dan moet mijn game PC wel aan staan.

Nadelen: ik stoor me snel aan een hogere latency bij streaming
 
En al krimpt de traditionele console markt nog wat en is de handheld markt vrijwel volledig buitenspel gezet door de smartphone(het grootste verlies rly), het is simpelweg absurd om een statement te droppen als "gamen gaat niche worden".
Ik bedoel console gaming.
De grote massa gaat , denk ik, geen 1500€ neertellen voor fifa te spelen
 
Gamen zal eerder een luxe worden.

Dev's moeten gewoon hun games beter optimaliseren, de hardware van deze tijd. Kan echt nog wel jaren door gaan, als we kijken wat ze uit een PS4 haalden. No way dat ze nu al op de piek zitten wat een base PS5 kan.

Dat in combinatie met de upscale techniek, zitten we echt nog niet op het maximum.
 
Het design oogt wel op de man die in huis niet veel te zeggen heeft, zo'n klein stijlvol kubuske krijgt ge dan misschien wel verkocht aan uw wederhelft :p

Ik heb anders ook niet veel te zeggen thuis...
55352815929_8a9f554e3b_b.jpg


Heb me wel opgegeven voor een steam machine te kopen voor aan de TV, maar mss is de prijs er niet echt naar.
 
Gamen zal eerder een luxe worden.

Dev's moeten gewoon hun games beter optimaliseren, de hardware van deze tijd. Kan echt nog wel jaren door gaan, als we kijken wat ze uit een PS4 haalden. No way dat ze nu al op de piek zitten wat een base PS5 kan.

Dat in combinatie met de upscale techniek, zitten we echt nog niet op het maximum.
Zoals het nu is gaat met de prijzen is een console generatie eerder voor 10 jaar ipv 5 jaar.
 
Dit is dus hardware dat initieel ontwikkeld werd om voor een schappelijke prijs van 550 á 600 euro te moeten opboksen tegenover een iets sterkere ps5 met dan de unique sellingpoint dat je goedkoper games via steam kan spelen.
Fast forward naar anno 2026 met de gekende hardware tekorten en ge hebt nu dus een steambox vanaf dik 1000 euro ipv 550 á 600 euro. Dat is meer dan het dubbele van een base ps5.
 
Terug
Bovenaan