Steam kondigt handheld console aan!

Van een verrassing gesproken, alhoewel er al lange tijd geruchten de ronde doen. Steam heeft zopas Steam Deck aangekondigd. Steam Deck is een handheld console waarop je de nieuwste pc-games kunt spelen. Het toestel krijgt een 1280 x 800-scherm van 7 inch dat aan zestig frames per seconde vernieuwt.

Steam Deck belooft een luxe handheld te worden waarop de laatste AAA-games gespeeld kunnen worden. Daarnaast zou het toestel geschikt zijn om lange speelsessies te doen, zonder compromissen. Daarnaast wordt het mogelijk om diverse andere toestellen op de handheld aan te sluiten, het scherm weer te geven op een groter scherm en "andere pc-dingen die je verwacht". Uiteraard is hiervoor een Steam-account nodig. Van zodra je daarop inlogt, heb je onmiddellijk je volledige Steam-bibliotheek tot je beschikking.

Steam Deck verschijnt in drie variaties, elk met een aparte prijszetting:
  • 419 euro voor een Steam Deck met 64 GB aan opslaggeheugen en een draagtas
  • 549 euro voor een Steam Deck met 256 GB aan opslaggeheugen, snellere opslag, een draagtas en een Exclusive Steam Community profile bundle
  • 679 euro voor een Steam Deck met 512 GB aan opslaggeheugen, de snelste opslag, premium ontspiegeld geëtst glas, een exclusieve draagtas, een Exclusive Steam Community profile bundle en een exclusief virtueel toetsenbord-thema.
De eerste Steam Decks worden in december naar de consument verstuurd. Je exemplaar pre-orderen kan via de officiële Steam Deck-website. Op die website vind je ook alle informatie, waaronder ook de technische specificaties.

Steam Deck.jpg
 
Redactie
Ik heb recent 6 jaar in gaming retail gewerkt en dan zie je first hand wie er (voornamelijk) Nintendo koopt.
Je hebt enerzijds de Nintendo fans die enkel een Switch kopen en niks anders.
Je hebt anderzijds de jongsten die geen interesse hebben in ja... de CODs en GTA's van deze wereld en die krijgen dat dan van mama, papa, bomma. En dan heb je ook nog het koppel dat af en toe eens iets wil spelen a la Mario Party, Overcooked, etc.
Dat is toch wel wat kort door de bocht, lijkt mij. Ik heb een game pc, een Switch en een PS4, omdat ik met minder dan dat het gevoel zou hebben dat ik te veel dingen moet missen. Ben wel in de eerste plaats een Nintendo fan in hart en nieren, maar voor goeie multiplatform games of de occasionele PS4 exclusive, vind ik die PS4 een must-have.
En in mijn vriendenkring is het eigenlijk voor 80% hetzelfde verhaal, bijna allemaal hebben ze een Switch én PS4. Als "echte" gamer kun je niet zonder 1 van die 2 imo.
 
Dat is toch wel wat kort door de bocht, lijkt mij. Ik heb een game pc, een Switch en een PS4, omdat ik met minder dan dat het gevoel zou hebben dat ik te veel dingen moet missen. Ben wel in de eerste plaats een Nintendo fan in hart en nieren, maar voor goeie multiplatform games of de occasionele PS4 exclusive, vind ik die PS4 een must-have.
En in mijn vriendenkring is het eigenlijk voor 80% hetzelfde verhaal, bijna allemaal hebben ze een Switch én PS4. Als "echte" gamer kun je niet zonder 1 van die 2 imo.
Daarom dat ik zei voornamelijk. Maar de core doelgroep van de Switch is niet wie Valve wil bereiken.

Heb zelf alle consoles maar speel eigenlijk nooit nog op mijn PS, Xbox of Switch sinds ik mijn PC heb.
 
Dat is toch wel wat kort door de bocht, lijkt mij. Ik heb een game pc, een Switch en een PS4, omdat ik met minder dan dat het gevoel zou hebben dat ik te veel dingen moet missen. Ben wel in de eerste plaats een Nintendo fan in hart en nieren, maar voor goeie multiplatform games of de occasionele PS4 exclusive, vind ik die PS4 een must-have.
En in mijn vriendenkring is het eigenlijk voor 80% hetzelfde verhaal, bijna allemaal hebben ze een Switch én PS4. Als "echte" gamer kun je niet zonder 1 van die 2 imo.

Goh, gaming is anderzijds wel een voldoende dure hobby dat je op een gegeven moment keuzes moet maken. Bij mij was die keuze een gaming pc (die eigenlijk een update zou moeten krijgen, mocht ik opnieuw meer willen gamen op pc) en vervolgens een Nintendo console, vooral voor de first party titles. Al heb ik ook wel aardig wat indie titles op dat ding en een 3-tal third party games (op 23, eind dit jaar 4/30).
Ik ben geen fanboy die niet kan toegeven dat Sony wel degelijk een aantal mooie exclusives heeft, zoals The Last of Us of Uncharted die ik graag zou willen spelen.

Xbox vind ik persoonlijk iets minder, maar die hun Gamepass wordt wel steevast een beter deal, met Bethesda games die in de toekomst wél (tijdelijk) Xbox exclusives worden meende ik?
 
Redactie
Goh, gaming is anderzijds wel een voldoende dure hobby dat je op een gegeven moment keuzes moet maken. Bij mij was die keuze een gaming pc (die eigenlijk een update zou moeten krijgen, mocht ik opnieuw meer willen gamen op pc) en vervolgens een Nintendo console, vooral voor de first party titles. Al heb ik ook wel aardig wat indie titles op dat ding en een 3-tal third party games (op 23, eind dit jaar 4/30).
Ik ben geen fanboy die niet kan toegeven dat Sony wel degelijk een aantal mooie exclusives heeft, zoals The Last of Us of Uncharted die ik graag zou willen spelen.

Xbox vind ik persoonlijk iets minder, maar die hun Gamepass wordt wel steevast een beter deal, met Bethesda games die in de toekomst wél (tijdelijk) Xbox exclusives worden meende ik?
Welja, 't is een hobby waar je geld voor over moet hebben natuurlijk. Maar ik pas er steeds wel een mouw aan :p
En inderdaad, de PS4 heeft zijn diensten al bewezen, zitten enkele pareltjes tussen zoals TLOU, Bloodborne,... En dan zijn er nog een heleboel multiplatform games die ik liever op console speel dan op pc, zoals Dark Souls trilogie, The Witcher, Bioshock, Resident Evil, etc... Sommige daarvan heb je wel op Switch, maar die heb ik letterlijk enkel voor de exclusives en enkele indie titles.
 
1200 x 800 en maar 60 Hz. Het display is maar een zwakke schakel vind ik. De lage resolutie is een voordeel om meer FPS te kunnen pushen natuurlijk, maar met maar 60 Hz heb je die dan ook weer niet ndig. 'k Weet niet.... het display kon naar mijn gedacht beter voor een handheld.
 
Ik snap niet dat velen dit willen vergelijken met een (al dan niet game) PC. Als ge nu (al dan niet game) laptop pakt, dan volg ik nog enigszins...
 
Technisch gezien is welfs een smartphone een pc he: het werkt op een OS, ge kunt apps installeren en het wordt door jan en alleman gebruikt.
Valve mag zeggen wat het wil, maar voor mij is dat ook geen PC. Ja, het draait PC-games, maar dat maakt het nog geen PC. Kunt ge RAM bijsteken, een extra SSD, uw GPU vervangen? Neen, dan is het is geen PC.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Redactie
Snap wat je bedoelt, maar mss moeten we dan zelf in de plaats van Valve het concept hier beter verduidelijken: Steam Deck is absoluut geen handheld met een afgelijnde, gesloten radius van mogelijkheden zoals een Nintendo Switch of, voor retro-handheld-gamers lukraak gepikt, de Atari Lynx of Sega Game Gear bvb waren. Het apparaat brengt enorm veel mogelijkheden (en ja, uitdagingen) met zich mee op hardware- en softwarevlak. Dit is een nieuw soort device (agree, later dan de AyaNeo) in handheld-formaat dat je daarnaast zelf in total freedom kan gebruiken als een PC, een laptop, console, ... wat je er ook maar van verwacht. Misschien is dit net wat het zo aantrekkelijk maakt? Aangezien de Steam Store vanaf pre-order-minuut 1 plat ging doet de definiëring ervan, wat het daadwerkelijk is, er daarom hier niet echt toe imo, het lijkt toch in de goeie richting te beginnen voor de Steam Deck.
 
Moest ik geen Switch hebben, was ik hiervoor gegaan. Speel vooral rpg, zelden iets multi-player wegens te weinig tijd voor mmo's. Handheld is een meerwaarde omdat ik dan niet gebonden ben aan een ruimte, wat handig is met kinderen/partner en ik zou toegang krijgen tot meer (oudere) AAA games.
 
Terug
Bovenaan