Nijntje
Active member
Ik zou altijd een zeer duidelijke aandeelhoudersovereenkomst opstellen, iets wat vaak bij kleine startups wel eens over het hoofd wordt gezien.Gecontacteerd door iemand die enkele maanden bezig is met startup om mee in te stappen als mede-oprichter. Wat zijn zo valkuilen waar je best rekening mee houdt als je samen met iemand een bedrijf start? Welk clausules zeker opnemen?
Hou er ook echt rekening mee dat het echt niet evident is om met iemand samen te werken als vriend en dat dit vaak spaak loopt. Ik heb ook mijn portie ondernemen gehad met mensen waar ik het goed mee kon vinden en niet altijd met succes. Vaak merk je zodra het echt over geld begint te gaan bij groei, dat er dan toch echt wel verschillende visies kunnen opduiken.
Ik zou zeker kijken dat je echt eens samen in de toekomst kijkt en enkele scenario's opstelt:
- Wat doen we indien het echt rendabel begint te worden (verloning - investeringen - ....)
- Gelijke inbreng
- Gelijke actieve deelname? (ook hier kan het heel frustrerend zijn als iemand van de werkende vennoten mee geniet van de winst en die nauwelijks bijdraagt bv)
- Leer een onderscheid maken tussen eigenaarschap en loon naar werken
Is eigenlijk zeer complex om tips uit te typen. Denk dat is een zeer goed serieus gesprek wel al wat helderheid kan brengen. Is belangrijk dat jullie wat dezelfde visie hebben over waar je naartoe wil en hoe je de middelen gaat besteden.