Staking thread

Staking thread krijgt zo weinig aandacht maar is nochtans zo interessant. Ik wou dat ik al jaren eerder begonnen was met al m'n crypto te staken. Crypto.com heeft intussen aangekondigd dat vanaf 4 april alle rates gehalveerd worden van zodra het totaal aan deposits > $30k. Anchor Protocol heeft gisteren ook een proposal goedgekeurd waar ze voorstellen om te werken met een sliding mechanism, de yield zal aangepast worden aan de huidige yield reserves ipv. een constant 19.5%. Even afwachten en zien aan welke rates we ons kunnen verwachten en als die tegenvallen misschien toch maar eens kijken naar Nexo. Geen FX risk omdat ze daar EURx aanbieden; 8% rates op de base tier (0 NEXO tokens). Silver (1% van portfolio balance in NEXO) is 8.25%, Gold (5% pf in NEXO) geeft 9% en bij Platinum (10% in NEXO) krijg je 10%.

Mijn Crypto.com fixed terms lopen af over 2 maanden, ik twijfel toch echt om Haru Invest te gebruiken hoor.
Haru loopt hier nog altijd perfect. Nexo is idd ideaal om de inflatie niet teveel aan je euro's te laten knabbelen zonder echt in crypto te gaan met je geld. Die 8% zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de volledige échte inflatie teniet te doen, maar het is alleszins beter dan de 0,11% van de bank. Aan de Nexo tokens doe ik wel niet mee.
 
Aan de Nexo tokens doe ik wel niet mee.
Ik heb de eerste maand in NEXO gespaard, meteen silver tier. Niet echt bedoeling om verder te gaan dan dat.
Als het het gaat dalen, so be it. Was free money, wat is nu één maandje minder staken. :crazy:

Gagarandeerd dat die NEXO tokens in de toekomst 't een of 't ander financieel optimalisatie tooltje worden voor de Amerikanen nudat die zich zo hard focussen op de stable coins.
 
Laatst bewerkt:
Hi Haru Invest Member,


We’ve received several inquiries about our assets and trading strategies amidst the recent ongoing issues with LUNA and UST and would like to clarify a few things with you.

Haru Invest only supports three types of cryptocurrencies: Bitcoin, Ethereum, and USD Tether. We do not support LUNA or UST nor do our trading strategies rely on these currencies. Hence, we have not experienced any related losses.

We take the security and stability of your assets very seriously and would like to assure you that our in-house trading team implements strategies that focus on increasing the volume of your crypto assets, regardless of market volatility.

In addition, we do not rely on other DeFi or CeFi platforms, such as Anchor Protocol for maintaining your assets.

If you have any other questions or concerns, please feel free to reach out to us via live chat on our website or at [email protected].


Best,

The Haru Invest Team

Joepie!
 
Is er iemand die zijn staking rewards aangegeven heeft in zijn belastingen? (Roerende voorheffing)
 
Roerende inkomsten zijn roerende inkomsten. Dat de asset gezakt is, doet er niet toe ...
 
Gaan jullie dit effectief aangeven? Staking rewards op CEX of DEX?

Allemaal heiliger dan de paus - fiscus heeft nog geen flauw idee wat crypto is, laat staan hoe ze dit moeten controleren
 
Gaan jullie dit effectief aangeven? Staking rewards op CEX of DEX?

Allemaal heiliger dan de paus - fiscus heeft nog geen flauw idee wat crypto is, laat staan hoe ze dit moeten controleren
Geen idee nog niet. (CEX)
Het is moeilijk hier info over te verkrijgen. Veel tegenstrijdige antwoorden.
 
Gaan jullie dit effectief aangeven? Staking rewards op CEX of DEX?

Allemaal heiliger dan de paus - fiscus heeft nog geen flauw idee wat crypto is, laat staan hoe ze dit moeten controleren
In-kind is voor mij gewoon te onduidelijk zoals het nu zit. 't Is niet zo dat je ineens 50 euro krijgt, je krijgt ~0,02824284 ETH (op de moment van schrijven) in-kind. Dat is het equivalent van een aandeel waar je ineens extra aandelen van krijgt.

Hoe ga je het berekenen hé.
Als iemand weet hoe je taksen berekent op bijvoorbeeld een KBC aandeel waardoor je door het tijdelijk uit te lenen extra KBC aandelen terug krijgt.

En pas op ik heb geen probleem met belastingen te betalen, ik betaal tijdens het jaar al genoeg belastingen (en elk jaar bij mijn afrekening al steevast teveel). Maar waarom zou ik als het niet moet? In een land met bijna de hoogste belastingsdruk zijn er blijkbaar toch mensen die maar al te graag belastingen betalen, of is dit omdat ze het niet zelf moeten betalen maar wel al te graag met het vingertje wijzen "den dienen moet belasting betalen!"?

Feitelijk is de winst pas genomen vanaf dat je het verkoopt, correcter zou in dat aspect zijn dat indien je over de jaren heen bijvoorbeeld op 20 ETH een 5 ETH bijeen gestaked hebt dat je bij verkoop belastingen betaalt op de 5 ETH en de 20 ETH regelt volgens huidig principe. Ik kan er inkomen dat je op zo'n moment een keertje zegt van, "tghoh awel ja, ik ga toch eens opzoeken dat ik het allemaal correct doe". USDT en USDC (of eendert welke andere stablecoin) is natuurlijk een duidelijker zaakje.

Ik ben in mijn leven al genoeg gecontroleerd geweest, overlaatst kwam het met de belastingsdienst tussen een communicatie waar de wetgever niet duidelijk genoeg was. Toen heeft de belastingdienst geoordeeld dat bij gebrek aan deftige beschrijving dat de zaak geregeld ging worden in het gunstigste scenario voor mij wegens gebrek aan duidelijke beschrijving door de wetgever.

Dusja... Staat het er niet duidelijk in weten ze soms ook niet meteen wat aanvangen hoor (en krijg je 10 maand later pas je centen). Als het niet beschreven staat gaan controleurs niet op eigen initiatief assumpties maken en het "eens ne keer allemaal gaan uitrekenen voor u".

Feitelijk heb je twee keuzes:
- Je geeft iets aan, berekent wat volgens jezelf het efficiëntste is gezien het huidige kader en daarmee basta. Komen ze later terug zagen: opbokken. Gezien de heel lage crypto waarden op het moment van indiening, het is een mogelijkheid.
- Je geeft niets aan en wacht op verdere wetgeving hoe dit geregeld moet worden met het risico dat later de asset class harder gestegen is en je dus potentieel meer moet betalen. Kan tevens twee kanten uit: dat men gaat werken met "vanaf nu doen we x".
 
Laatst bewerkt:
In-kind is voor mij gewoon te onduidelijk zoals het nu zit. 't Is niet zo dat je ineens 50 euro krijgt, je krijgt ~0,02824284 ETH (op de moment van schrijven) in-kind. Dat is het equivalent van een aandeel waar je ineens extra aandelen van krijgt.

Hoe ga je het berekenen hé.
Als iemand weet hoe je taksen berekent op bijvoorbeeld een KBC aandeel waardoor je door het tijdelijk uit te lenen extra KBC aandelen terug krijgt.
Dat is nochtans gemakkelijk. Koers van die dag en je mag 30% cash ophoesten.


En pas op ik heb geen probleem met belastingen te betalen, ik betaal tijdens het jaar al genoeg belastingen (en elk jaar bij mijn afrekening al steevast teveel). Maar waarom zou ik als het niet moet? In een land met bijna de hoogste belastingsdruk zijn er blijkbaar toch mensen die maar al te graag belastingen betalen, of is dit omdat ze het niet zelf moeten betalen maar wel al te graag met het vingertje wijzen "den dienen moet belasting betalen!"?

Feitelijk is de winst pas genomen vanaf dat je het verkoopt, correcter zou in dat aspect zijn dat indien je over de jaren heen bijvoorbeeld op 20 ETH een 5 ETH bijeen gestaked hebt dat je bij verkoop belastingen betaalt op de 5 ETH en de 20 ETH regelt volgens huidig principe. Ik kan er inkomen dat je op zo'n moment een keertje zegt van, "tghoh awel ja, ik ga toch eens opzoeken dat ik het allemaal correct doe". USDT en USDC (of eendert welke andere stablecoin) is natuurlijk een duidelijker zaakje.

Je doet alsof die staking rocket science is en niet kan belast worden.

Bedrijven geven constant andere aandelen als dividenden. Spin-off, mergers, whatever. Dat wordt gewoon allemaal 30% belast aan de koers van die dag. Of je nu verkoopt of niet...

Ik ben in mijn leven al genoeg gecontroleerd geweest, overlaatst kwam het met de belastingsdienst tussen een communicatie waar de wetgever niet duidelijk genoeg was. Toen heeft de belastingdienst geoordeeld dat bij gebrek aan deftige beschrijving dat de zaak geregeld ging worden in het gunstigste scenario voor mij wegens gebrek aan duidelijke beschrijving door de wetgever.

Dusja... Staat het er niet duidelijk in weten ze soms ook niet meteen wat aanvangen hoor (en krijg je 10 maand later pas je centen). Als het niet beschreven staat gaan controleurs niet op eigen initiatief assumpties maken en het "eens ne keer allemaal gaan uitrekenen voor u".

Feitelijk heb je twee keuzes:
- Je geeft iets aan, berekent wat volgens jezelf het efficiëntste is gezien het huidige kader en daarmee basta. Komen ze later terug zagen: opbokken. Gezien de heel lage crypto waarden op het moment van indiening, het is een mogelijkheid.
- Je geeft niets aan en wacht op verdere wetgeving hoe dit geregeld moet worden met het risico dat later de asset class harder gestegen is en je dus potentieel meer moet betalen. Kan tevens twee kanten uit: dat men gaat werken met "vanaf nu doen we x".
 
Boys ben al anderhalf jaar eth aan het minen en dat gaat volgende maand stoppen, dus beste is dan mijn eth gaan staken? Kan dat via mijn ledger nano x?
 
In-kind is voor mij gewoon te onduidelijk zoals het nu zit. 't Is niet zo dat je ineens 50 euro krijgt, je krijgt ~0,02824284 ETH (op de moment van schrijven) in-kind. Dat is het equivalent van een aandeel waar je ineens extra aandelen van krijgt.

Hoe ga je het berekenen hé.
Als iemand weet hoe je taksen berekent op bijvoorbeeld een KBC aandeel waardoor je door het tijdelijk uit te lenen extra KBC aandelen terug krijgt.

En pas op ik heb geen probleem met belastingen te betalen, ik betaal tijdens het jaar al genoeg belastingen (en elk jaar bij mijn afrekening al steevast teveel). Maar waarom zou ik als het niet moet? In een land met bijna de hoogste belastingsdruk zijn er blijkbaar toch mensen die maar al te graag belastingen betalen, of is dit omdat ze het niet zelf moeten betalen maar wel al te graag met het vingertje wijzen "den dienen moet belasting betalen!"?

Feitelijk is de winst pas genomen vanaf dat je het verkoopt, correcter zou in dat aspect zijn dat indien je over de jaren heen bijvoorbeeld op 20 ETH een 5 ETH bijeen gestaked hebt dat je bij verkoop belastingen betaalt op de 5 ETH en de 20 ETH regelt volgens huidig principe. Ik kan er inkomen dat je op zo'n moment een keertje zegt van, "tghoh awel ja, ik ga toch eens opzoeken dat ik het allemaal correct doe". USDT en USDC (of eendert welke andere stablecoin) is natuurlijk een duidelijker zaakje.

Ik ben in mijn leven al genoeg gecontroleerd geweest, overlaatst kwam het met de belastingsdienst tussen een communicatie waar de wetgever niet duidelijk genoeg was. Toen heeft de belastingdienst geoordeeld dat bij gebrek aan deftige beschrijving dat de zaak geregeld ging worden in het gunstigste scenario voor mij wegens gebrek aan duidelijke beschrijving door de wetgever.

Dusja... Staat het er niet duidelijk in weten ze soms ook niet meteen wat aanvangen hoor (en krijg je 10 maand later pas je centen). Als het niet beschreven staat gaan controleurs niet op eigen initiatief assumpties maken en het "eens ne keer allemaal gaan uitrekenen voor u".

Feitelijk heb je twee keuzes:
- Je geeft iets aan, berekent wat volgens jezelf het efficiëntste is gezien het huidige kader en daarmee basta. Komen ze later terug zagen: opbokken. Gezien de heel lage crypto waarden op het moment van indiening, het is een mogelijkheid.
- Je geeft niets aan en wacht op verdere wetgeving hoe dit geregeld moet worden met het risico dat later de asset class harder gestegen is en je dus potentieel meer moet betalen. Kan tevens twee kanten uit: dat men gaat werken met "vanaf nu doen we x".

Ik volg de Proof of Stake Alliance argumentatie: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3780102

Je houdt de open- of slotkoers (dagelijks) bij van de rewards die je ontvangen hebt. Deze koers geldt als cost basis voor je rewards. Indien je met meerwaarde vervreemdt (verkoopt), kan je hierop RV of diverse inkomsten betalen. Met minwaarde uiteraard niets.

Het idee om RV te moeten betalen op moment van ontvangst van de crypto is momenteel ridicuul. Zie hun argumentatie.

Boys ben al anderhalf jaar eth aan het minen en dat gaat volgende maand stoppen, dus beste is dan mijn eth gaan staken? Kan dat via mijn ledger nano x?

Ja, je kan stETH of rETH (aan te raden) kopen. Dat zijn de gemakkelijkste manieren. Beide tokens zijn synthetisch dus weet dat er risico's aan verbonden zijn. Alternatief is je eigen node draaien (16 eth minimum bij Rocket Pool of 32 voor een Ethereum validator).
 
Ik volg de Proof of Stake Alliance argumentatie: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3780102

Je houdt de open- of slotkoers (dagelijks) bij van de rewards die je ontvangen hebt. Deze koers geldt als cost basis voor je rewards. Indien je met meerwaarde vervreemdt (verkoopt), kan je hierop RV of diverse inkomsten betalen. Met minwaarde uiteraard niets.

Het idee om RV te moeten betalen op moment van ontvangst van de crypto is momenteel ridicuul. Zie hun argumentatie.



Ja, je kan stETH of rETH (aan te raden) kopen. Dat zijn de gemakkelijkste manieren. Beide tokens zijn synthetisch dus weet dat er risico's aan verbonden zijn. Alternatief is je eigen node draaien (16 eth minimum bij Rocket Pool of 32 voor een Ethereum validator).

Hun argumentatie is nogal vreemd.

Want meesten staken in een pool. De pool "ontdekt" de nieuwe munten en als vergoeding van het lenen van jouw stake geven ze een deel van die nieuwe munten. Ergo: vergoeding van kapitaal.

Dan nog: De vergoeding van proof of stake is niet eens noodzakelijkwijze nieuwe "ontdekte" munten. Sommige staking wordt ook deels vergoed worden door transactievergoedingen. Dus er wordt niets nieuws ontdekt.
 
Wil graag mijn eth staken nu de pos van start is gegaan. Iemand suggesties waar ik beste ga staken. Heb helaas geen 32eth want anders deed ik het helemaal alleen ;)
 
Ik zou nooit staken tenzij je:
- uw funds niet uit handen geeft (eigen node/validator)
- de gestakete funds kan blijven gebruiken

Dan blijven er zeer weinig opties over :)
 
Due diligence: DYOR. Lending/staking is not risk free.
Bekijk de risicos (zeker voor DeFi) voor elk platform alvorens je ermee begint.



Centralized

Celsius
Nexo IO
Binance

Crypto.com
Coinbase
Kraken
Gemini (voor zij die het nog niet weten, dit zijn de Winklevoss :tongue:)
FTX
KuCoin
CEX.IO
Fulcrum
BlockFi
YouHodler


Decentralized

Nog enkele nuances:
- Bij sommige is het staking, andere is het lending.
- Bij de ene heb je een flex lock sommige zijn ook fixed 30/90/180 dagen. Je hebt soms ook delayed pay outs (3/5/7 dagen).
- Sommige platformen waar het effectief lending is hebben ze een verzekering die een beetje van je % afsnoept maar zo zit je wel niet vast als er een tish niet betaalt (of kan betalen).
- APR en APY is niet hetzelfde.


EDIT: links erbij gezet DeFi doe ik nog wel eens op een andere moment.
Al een paar van die lijst gesneuveld/aan het sneuvelen
Ftx, celsius, blockfi, gemini
 
Terug
Bovenaan