Staking thread

Karton

Well-known member
Het leek me wel interessant om een thread te hebben over staking, naar analogie van de "dividendbelegger". Als je je coins staked, op welk platform doe je het dan (rechtstreeks via je broker of op een andere manier)? Hou je rekening met staking %'s als je een coin koopt? Hoeveel heeft staking je al opgebracht?

Ik heb meteen ook een specifieke vraag. Ik ga ervan uit dat staking-opbrengsten op dezelfde manier belast worden als dividenden. Klopt dat? En moet je dan al je staking opbrengsten verzamelen en converteren naar de huidige waarde in € om er belastingen op te betalen of naar de waarde in € op moment van ontvangen van de staking?
 
Het leek me wel interessant om een thread te hebben over staking, naar analogie van de "dividendbelegger". Als je je coins staked, op welk platform doe je het dan (rechtstreeks via je broker of op een andere manier)? Hou je rekening met staking %'s als je een coin koopt? Hoeveel heeft staking je al opgebracht?

Ik heb meteen ook een specifieke vraag. Ik ga ervan uit dat staking-opbrengsten op dezelfde manier belast worden als dividenden. Klopt dat? En moet je dan al je staking opbrengsten verzamelen en converteren naar de huidige waarde in € om er belastingen op te betalen of naar de waarde in € op moment van ontvangen van de staking?
Als dividend zal het alleszins niet zijn, het is geen aandeel of iets gelijkaardigs. Je zou nog kunnen discussiëren of het om intrest gaat of roerende verhuur maar ik vermoed dat het classificeren als een divers inkomen (of beroepsinkomen) meer steek houdt, je levert een dienst en wordt ervoor betaald.
 
Als dividend zal het alleszins niet zijn, het is geen aandeel of iets gelijkaardigs. Je zou nog kunnen discussiëren of het om intrest gaat of roerende verhuur maar ik vermoed dat het classificeren als een divers inkomen (of beroepsinkomen) meer steek houdt, je levert een dienst en wordt ervoor betaald.
En hoeveel krijg je dan voor die dienst? De waarde in €'s op moment van ontvangst of de waarde in €'s op moment van aangifte?
 
Momenteel aan het staken via Yieldly https://app.yieldly.finance/

Heb YLDLY tokens die YLDLY + ALGO genereren (30% volgens de app)
Daarnaast ook klein bedrag ARCC aan het staken aan 12000% :unsure:


Geen idee ivm belasting, die bedragen zijn daar te laag voor om exact te berekenen denk ik :unsure:
 
Due diligence: DYOR. Lending/staking is not risk free.
Bekijk de risicos (zeker voor DeFi) voor elk platform alvorens je ermee begint.



Centralized

Celsius
Nexo IO
Binance

Crypto.com
Coinbase
Kraken
Gemini (voor zij die het nog niet weten, dit zijn de Winklevoss :tongue:)
FTX
KuCoin
CEX.IO
Fulcrum
BlockFi
YouHodler


Decentralized

Nog enkele nuances:
- Bij sommige is het staking, andere is het lending.
- Bij de ene heb je een flex lock sommige zijn ook fixed 30/90/180 dagen. Je hebt soms ook delayed pay outs (3/5/7 dagen).
- Sommige platformen waar het effectief lending is hebben ze een verzekering die een beetje van je % afsnoept maar zo zit je wel niet vast als er een tish niet betaalt (of kan betalen).
- APR en APY is niet hetzelfde.


EDIT: links erbij gezet DeFi doe ik nog wel eens op een andere moment.
 
Laatst bewerkt:
Ben zelf ook een beetje aan het zien naar staking omdat het anders toch maar op de exchange/ledger blijft nietsen. Is die eth2 een goede optie? Als ik het zo lees komt je geld dan ergens in 2023 vrij (denken ze) en heb je ongeveer 5% per jaar. Toch maar vrij louche allemaal.. Ik dacht gewoon btc/eth/ada te locken voor 6 maand/ 1 jaar ofzo maar dat is precies niet zo courant.

Edit: net wat geyoutubed en staking op binance lijkt precies nog wel ok voor eth. Je krijgt er beth voor in de plaats tot eth2 live gaat en je kan ondertussen nog uitcashen..
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt een groot stuk usdc gestaked via bitvavo. Heeft me tot nu toe 942 USD opgeleverd, maar zal 2800€/jaar zijn.
 
moment van ontvangst
Shit man, zijn er dan bepaalde programma's die dat kunnen opzoeken voor je, of hoe moet je dat anders gaan doen? Elke keer als er een staking reward is gaan kijken aan welke waarde die coin in €'s stond op moment van ontvangst?
 
HEX kan in deze thread ook niet ontbreken.
Je hoeft je coins niet af te geven aan een of ander platform.
Dagelijkse inflatie wordt uitbetaald aan de stakers. 39% APY. Token prijs kan wel erg schommelen.
 
Is die eth2 een goede optie? Als ik het zo lees komt je geld dan ergens in 2023 vrij (denken ze) en heb je ongeveer 5% per jaar. Toch maar vrij louche allemaal.. Ik dacht gewoon btc/eth/ada te locken voor 6 maand/ 1 jaar ofzo maar dat is precies niet zo courant.
ETH2 zou ik persoonlijk doen enkel long term. Je kunt inderdaad je locked ETH2 terug verkopen op bepaalde platformen. Dan koopt iemand anders je stake over.

Louche is het niet, dit is de bedoeling van ETH. Om van een energie verslindend proof of work systeem naar een proof of stake systeem te gaan. Bij proof of stake krijg je penalties in de vorm van coins kwijt als je "malafide" zaken uitsteekt op het netwerk. Wat dan ook weeral meer plaats maakt om transacties te runnen door het wegvallen van proof of work.

Bij de CEFI's.

BTC:
- crypto.com: flex 2%, 1mo: 4.5%, 3mo: 6.5%
- celsius: only flex: in-kind: 6.20% (<0.25BTC), 3.05% (>0.25BTC), in-CEL: 7.81% (<0.25BTC), 3.83% (>0.25BTC)
- nexo.io: flex 4%, up to 8% (fixed + level): 1mo fixed = +1%, in nexo = +2%

ETH:
- crypto.com: flex: 4.5%, 1mo: 5.5%, 3mo: 6.5%
- celsius: only flex: in-kind: 5.35% (<100ETH), 3.52% (>100ETH), in-CEL: 6.72% (<100ETH), 4.42% (>100ETH)
- nexo.io: flex 4%, up to 8% (fixed + level): 1mo fixed = +1%, in nexo = +2%

ADA
- crypto.com: flex: 1%, 1mo: 2%, 3mo: 3%
- celsius: only flex: in-kind: 4.06% , in-CEL: 5.1%
- nexo.io: flex 4%, up to 8% (fixed + level): 1mo fixed = +1%, in nexo = +2%
 
  • Leuk
Waarderingen: GvR
Misschien is het een idee om als startpost een tabelletje te voorzien met "alle" platformen en daarbij waar mogelijk een link naar de pagina op de website waar de staking rewards vermeld staan? Het lijstje van Enira lijkt me al een heel goede start.
 
DOT is ook altijd volzet op Binance. Daarmee dat ik op Kraken stake. Daar kunt ge ook snel withdrawen als ge zou willen verkopen.
 
Good luck with that. Ik stake ADA in 5 verschillende delen al een heel jaar.
Nog geen ene keer tegengekomen dat die 90 dagen beschikbaar was.
Ik wel.
Maar ik had dan net geen ADA vrij 😅
Nu goed, die 8,24 is ook zeker niet slecht.

Eerst moet ADA terug stijgen. Dan gaan er minder mensen hun ADA lang willen vastzetten. Lijkt me.

Voor sommige andere coins wil ik ook wel eens de 90 dagen 🤑
 
Ben mijn post aan het aanpassen. Misschien zet ik er nog de coins bij maar be DeFi is dat al quasi onmogelijk om mee te beginnen.
 
Terug
Bovenaan