STADSKLAP: Leuven

willydrama

Well-known member
De stad waar velen passeren voor tertiair onderwijs. Ik woonde er zelf als scholier voordat de KUL helemaal een kille diplomafabriek werd en de huizen nog betaalbaar waren. Paar Leuvense stadsrand vrienden uit de lagere middenklasse konden studies doen omdat ze geen kot moesten betalen, het contrast met studiegenoten genre Reuzegom was groot. Qua nachtleven is het imo wat overschat, heel die Oude Markt is veel te afgelikt; 25 van de 33 cafés zijn ook krak hetzelfde; de bohemiens en volksmensen zijn definitief uit het centrum verjaagd. Blijft nog over: de nouveau johnny met marketingjob en nieuwbouwkeuken + de bakfietsmensen met twee mastersdiploma's. Nou moe.
 
Ha, Leuven. Ik heb er zeven jaar op kot gezeten, en toch een stukje mijn hart verloren. Eigenlijk altijd gehoopt dat ik er ging kunnen blijven plakken, en zeker gedroomd van een stekje in Kessel-Lo. De liefde heeft me naar de andere kant van het land bewogen, maar Leuven heeft voor mij alles wat ik verlang van een stad. Klein, maar gezellig. Alles wat je nodig hebt binnen wandel- of fietsafstand. Verkeersarm, maar toch goed bereikbaar. Heel veel diverse horeca (dat steekt toch altijd, wanneer je vergelijkt met Brugge), voldoende groen en prachtig historisch centrum. De studenten geven de stad leven, en tegelijk zijn veel plekken gezellig rustig. Ook heel veel natuur in de nabije omgeving.

Ik kom er nu eigenlijk nog veel te weinig. Ik probeer er wel om het jaar of twee nog eens een dagje of twee te verblijven. Meestal gecombineerd met een TW Classic of Boutique (volgend jaar helaas niet, te laat voor Bruce :cry:), dan verblijven we in de binnenstad en gaan we eens goed gaan eten. Dit jaar Raffat ontdekt, wat een pareltje. Echt een aanrader.

Ik woon nu graag in Brugge, maar toch altijd een lichte spijt wanneer ik in Leuven rondloop.
 
Born and raised in Leuven.
Ik vind het heerlijk dat de stad redelijk klein is waardoor je de grootstad problemen wat minder hebt. Maar toch is ze ook weer groot genoeg zodat de meeste ketens er een winkel vestigen :) .
In mijn vriendengroep is het helaas echter de minderheid die nog in Groot-Leuven kan blijven wonen. De meesten moeten verder uitwijken. Ik ben blij dat we iets in de buurt hebben gevonden en dat ik hier kan blijven.

Het enige wat me soms wat tegensteekt van de studenten is het gebrek aan respect voor materiaal (vuilzakken kapot stampen, ...), maar dat is van alle tijden vermoed ik...
En ik moet zeggen dat ik Leuven tijdens de zomervakantie net aangenamer vindt. De stad is dan 'terug van de Leuvenaar'. Studenten brengen zeker een toegevoegde waarde en extra leven in de stad. Maar we zijn verschoven van 'hier en daar een kot met kotmadam' naar 'studentenindustrie'. Ze worden nog net niet als legbatterijen behandeld :) .
 
Ik woon ondertussen een zevental jaar in Leuven. 4 jaar als student op kot en dan blijven plakken in het centrum.

Ik vind het een heerlijke stad. In grote steden zoals Antwerpen of Brussel voel ik me vaak nogal verloren, daarom hou ik er van dat in Leuven alles op fiets- of wandelafstand ligt. Desondanks dat Leuven kleiner is, mis ik hier (bijna) niets wat ze in andere steden wel hebben. Munt - of Tiensestraat voor te gaan eten, Oude Markt om uit te gaan, de Bruul om rond te hangen met vrienden of Heverlee-bos om te gaan lopen of wandelen in de natuur. De studenten geven Leuven dan weer een speciale vibe en ik vind het wel leuk dat de stad een jeugdigheid uitstraalt. Ook het circulatieplan heeft het leven in Leuven aangenamer gemaakt.

Wat ik dan mis in Leuven is een echte discotheek, genoeg danscafés op de Oude Markt maar een echte discotheek zoals in de grootsteden, zou ook wel welkom zijn. Ook de leegstand in de Diestsestraat en Bondgenoten begint echt wel op te vallen hoewel dit in alle steden wel zo is.
 
Ik heb een weekendje brussel - leuven geboekt in april voor de verjaardag van mijn vriendin te vieren....

(we hadden een bongo bon, weeral eens :baard: , dus geboekt in radisson park in hotel of zo, vlakbij centrum).
Blij dat deze thread dus bestaat!

Plan zou zijn om zaterdag met de trein naar Leuven te gaan, overdag wat winkels doen, en s'avonds eens naar de "bruul" / "sint donatus park"en "oude markt" te gaan, historisch centrum wat te doen, alsook begijnenhof?

De zondag ook nog wat rond kuieren, en in de namiddag terug met de trein naar Brugge, maar eerst nog eens stoppen in Brussel omdat dan de winkels daar open zijn,en in Leuven niet.
OFWEL blijven we in Leuven, en doen nog het "provinciaal domein kessel-lo", zie dat dit wel op wandel afstand van leuven centrum ligt....
Is dit echt een aanrader? of te groot zonder fiets?
(ik kan wel plooi fietsen lenen, en die mogen gratis op de trein)

Zijn er nog dingend ie ik zeker moet doen in Leuven? Ik heb er dus NOG NOOIT geweest :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een weekendje brussel - leuven geboekt in april voor de verjaardag van mijn vriendin te vieren....

(we hadden een bongo bon, weeral eens :baard: , dus geboekt in radisson park in hotel of zo, vlakbij centrum).
Blij dat deze thread dus bestaat!

Plan zou zijn om zaterdag met de trein naar Leuven te gaan, overdag wat winkels doen, en s'avonds eens naar de "bruul" / "sint donatus park"en "oude markt" te gaan, historisch centrum wat te doen, alsook begijnenhof?

De zondag ook nog wat rond kuieren, en in de namiddag terug met de trein naar Brugge, maar eerst nog eens stoppen in Brussel omdat dan de winkels daar open zijn,en in Leuven niet.
OFWEL blijven we in Leuven, en doen nog het "provinciaal domein kessel-lo", zie dat dit wel op wandel afstand van leuven centrum ligt....
Is dit echt een aanrader? of te groot zonder fiets?
(ik kan wel plooi fietsen lenen, en die mogen gratis op de trein)

Zijn er nog dingend ie ik zeker moet doen in Leuven? Ik heb er dus NOG NOOIT geweest :)

Bruul skippen, niks te zien.

Begijnhof is mooi. Vergeet zeker ook niet het klein begijnhof/Sint Geertruikerk te checken. Wordt vaak vergeten en is inderdaad ook wel klein (1.5 straten ofzo)
Vismarkt/Mechelsestraat is ook leuk om door te lopen (en is verbindinsweg tussen grote markt en Klein begijnhof)
Als je graag wat hipster/industriele winkeltjes/bar wilt doen kan je naar de vaartkom gaan. Ik kan Florida Bar daar wel aanraden om iets te lunchen.

Provinciaal domein is wel leuk om rond te lopen, maar nu niet echt een 'must' om eerlijk te zijn. Vind het wat ver liggen om te voet naar te gaan als je effectief in centrum Leuven zit met beperkte tijd.
 
Ok je hebt wellicht gelijk. Zo'n provinciale domeinen lijken allemaal wel wat op elkaar, en op google zie je enkel maar de mooiste prentjes natuurlijk. Zal wellicht de moeite niet zijn, aan onze kanten heb je soortgelijke parken/bossen.

We zullen ons dan eerder beperken tot het historische centrum, en als we die zouden beu zijn, dus dag 2 in Brussel spenderen. Dat verveelt ook nooit daar.
 
Ok je hebt wellicht gelijk. Zo'n provinciale domeinen lijken allemaal wel wat op elkaar, en op google zie je enkel maar de mooiste prentjes natuurlijk. Zal wellicht de moeite niet zijn, aan onze kanten heb je soortgelijke parken/bossen.

We zullen ons dan eerder beperken tot het historische centrum, en als we die zouden beu zijn, dus dag 2 in Brussel spenderen. Dat verveelt ook nooit daar.

Provenciaal domein is vooral interessant als je met kindjes op stap bent. Er is net een grote nieuwe speeltuin geopend bijvoorbeeld.

Wil je graag in de natuur wandelen dan raad ik eigenlijk het arboretum van Heverlee Bos aan. Maar dat ligt te ver uit de stad indien je geen wagen of fiets bij de hand hebt.
 
Ok je hebt wellicht gelijk. Zo'n provinciale domeinen lijken allemaal wel wat op elkaar, en op google zie je enkel maar de mooiste prentjes natuurlijk. Zal wellicht de moeite niet zijn, aan onze kanten heb je soortgelijke parken/bossen.

We zullen ons dan eerder beperken tot het historische centrum, en als we die zouden beu zijn, dus dag 2 in Brussel spenderen. Dat verveelt ook nooit daar.
Als je graag een stadswandeling doet, denk ik dat deze wel zowat langs alle belangrijke dingen passeert. Voordeel voor jou, ze start en stopt aan het Station, dus vlak aan je hotel.
 
Ik heb een weekendje brussel - leuven geboekt in april voor de verjaardag van mijn vriendin te vieren....

(we hadden een bongo bon, weeral eens :baard: , dus geboekt in radisson park in hotel of zo, vlakbij centrum).
Blij dat deze thread dus bestaat!

Plan zou zijn om zaterdag met de trein naar Leuven te gaan, overdag wat winkels doen, en s'avonds eens naar de "bruul" / "sint donatus park"en "oude markt" te gaan, historisch centrum wat te doen, alsook begijnenhof?

De zondag ook nog wat rond kuieren, en in de namiddag terug met de trein naar Brugge, maar eerst nog eens stoppen in Brussel omdat dan de winkels daar open zijn,en in Leuven niet.
OFWEL blijven we in Leuven, en doen nog het "provinciaal domein kessel-lo", zie dat dit wel op wandel afstand van leuven centrum ligt....
Is dit echt een aanrader? of te groot zonder fiets?
(ik kan wel plooi fietsen lenen, en die mogen gratis op de trein)

Zijn er nog dingend ie ik zeker moet doen in Leuven? Ik heb er dus NOG NOOIT geweest :)
Blij dat TRUMP ook de weg naar men hometown heeft gevonden.

Sight seeing:
- Bruul -> skippen, daar is niets te zien
- Begijnhof is overdag zeker de moeite om door te wandelen
- Grote markt -> ideale tussenstop om ff de benen te laten rusten , iets te drinken en ondertussen te genieten van het zicht op de gebouwen
- Oude markt -> legendarisch al vind ik het echt zonde dat ze tegenwoordig al die historische gebouwen wegsteken achter van die lelijke apres-ski constructies. Voor mij, veel van zijn charme verloren.
- provinciaal domein -> zeker de moeite met kids of of als je geluk hebt met het weer en even tussen het groen wil vertoeven
- stadspark is niet al te groot maar zeker ook de moeite als je ff wat groen nodig hebt


Qua eten:
-> doen: Raffat , Zarza, Barba, Baracca
-> wegblijven: Zorba

Abdij van Park, nét buiten de stad is ook een aanrader
2nd that , tevens ook goed om een hapje te eten :) .

Als het wat romantischer mag, je hebt ook nog één (dat ik weet) goeie privé sauna in de buurt.
 
Ok je hebt wellicht gelijk. Zo'n provinciale domeinen lijken allemaal wel wat op elkaar, en op google zie je enkel maar de mooiste prentjes natuurlijk. Zal wellicht de moeite niet zijn, aan onze kanten heb je soortgelijke parken/bossen.

We zullen ons dan eerder beperken tot het historische centrum, en als we die zouden beu zijn, dus dag 2 in Brussel spenderen. Dat verveelt ook nooit daar.
In de Kruidtuin is het in de bloeiperiode altijd leuk om even de benen te laten rusten als onderdeel van een stadswandeling.
 
Ik heb een weekendje brussel - leuven geboekt in april voor de verjaardag van mijn vriendin te vieren....

(we hadden een bongo bon, weeral eens :baard: , dus geboekt in radisson park in hotel of zo, vlakbij centrum).
Blij dat deze thread dus bestaat!

Plan zou zijn om zaterdag met de trein naar Leuven te gaan, overdag wat winkels doen, en s'avonds eens naar de "bruul" / "sint donatus park"en "oude markt" te gaan, historisch centrum wat te doen, alsook begijnenhof?

De zondag ook nog wat rond kuieren, en in de namiddag terug met de trein naar Brugge, maar eerst nog eens stoppen in Brussel omdat dan de winkels daar open zijn,en in Leuven niet.
OFWEL blijven we in Leuven, en doen nog het "provinciaal domein kessel-lo", zie dat dit wel op wandel afstand van leuven centrum ligt....
Is dit echt een aanrader? of te groot zonder fiets?
(ik kan wel plooi fietsen lenen, en die mogen gratis op de trein)

Zijn er nog dingend ie ik zeker moet doen in Leuven? Ik heb er dus NOG NOOIT geweest :)

Ik zou eerdeer de Dijlevallei doen dan domein Kessel-Lo als het om groen te doen is. Maar dat is toch al niet meer casual wandelafstand van het centrum van Leuven
 
Heel leuke stad om te feesten.

Vanacht tot de vroege uurtjes in Barvista.
Damn zo een sfeer, zie je toch zelden. En alle andere café s net even druk met feestelijke jongeren.
We voelden ons meteen terug 20 jaar.

Voor de rest, heerlijk levendige, maar niet drukkend druk vanwege redelijk autoluwe, stad.

Aan het station nog leuke oude tijd kroegen waar je 33cls kan drinken voor 2.20 euro.
Ook aardig wat winkels!

Wel Ongelofelijk veel hipsters hier gezien. Wel grappig. 60ers met all stars, sjalopettes en een lederen jas er boven 😁 impossible to blend in, but hey


We komen hier zeker nog terug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah den Barvista, jarenlang het café geweest van ne goeie maat van mij tot hem het 2j geleden heeft verkocht.

Zeer plezante sfeer idd.
 
Aha je hebt het studentenleven in Leuven ontdekt. Ik ben in de meeste bars op de oude markt wel binnengeweest. Meestal De Rector, Barvista, Blokhut, Bierkelder, Ambiorix, De Giraf, Cafe Manger en 't Archief.

En 's nachts uiteindelijk belanden in de Seven Oaks.. Maar dat is helaas gesloten..
 
Seven Oaks ... Foute herinneringen aan zoals zovelen ... Idem eigenlijk met de Bierkelder, daar kwam je ook alleen maar wanneer er al stevig wat alcohol was gevloeid in andere cafés ...
 
Terug
Bovenaan