STADSKLAP: Antwerpen

Hoe vaak kom je in Antwerpen?

  • Ik woon in Antwerpen

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Antwerpen geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.

willydrama

Well-known member
De metropool waar ik al geruime tijd verblijf. Blij dat de stad er is met z'n mogelijkheden maar evengoed na verloop van tijd een bloedhekel aan bepaalde situaties gekregen; de volksmensen die weigeren in een wereldstad te wonen, dweilen met de kraan open ivm leeglopers die er in de marginaliteit werken zonder nadenken, de hebberige bitchy competitiedrang, absurde verkeersopstoppingen, ongezellig gevoel in meer dan 50% van de binnenstad. Maar evengoed kan ik er random mensen high-fiven omdat het er cool wonen is. Een vriendin die heel haar leven in Merksem woonde zei ooit dat ze nog nooit in Doel en Hoboken Polder was geweest terwijl ik door de jaren heen wel systematisch allerlei spots van de lijst vink...

Your thoughts.
 
Ik heb, als Gentenaar, 3 jaar in Mortsel gewoond en 2 jaar in centrum Antwerpen gewerkt, en nadien nog 2 jaar in de volledige provincie A'pen en het stad de baan op voor het werk, ik had toen een Antwerpse vriendin en mijn leven speelde zich vnl in en rond A'pen af.

Absoluut mooie stad met zijn pro's en con's, het verkeer met de leien vond ik wel een ramp en slecht geregeld, het maakte de binnenstad voor mij ook vaak gewoon te chaotisch en druk. Wel top qua uitgaan en horeca, ook qua architectuur waren er zowel prachtige als verschrikkelijk lelijke buurten en gebouwen.

Maar, vooral de globale Antwerpenaar moet je erbij nemen. Ik heb in nog geen enkele andere stad zo het gevoel gehad een buitenstaander te zijn dan daar. Als je in Brussel, Brugge of Gent met een niet lokaal accent spreekt gaat niemand je daar op bekijken. In Antwerpen ben je precies minderwaardig als je geen Antwerps spreekt. Jammer, want ik kende er ook heel veel leuke mensen, maar een deel maakt toch de reputatie van de Antwerpenaar waar.
 
Ik herken alles wat je zegt over Antwerpen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms echt een rot stad vind, maar als ik er dan weer eens rustig rond wandel moet ik wel toegeven dat ik toch ook wat van de stad hou.
Zeker rustigere plaatsen en het historische centrum 😍.
Ik zou wel nooit in Antwerpen centrum willen wonen. Ik woon in een district en dat vind ik soms al een beetje te druk..
 
Als je in Brussel, Brugge of Gent met een niet lokaal accent spreekt gaat niemand je daar op bekijken. In Antwerpen ben je precies minderwaardig als je geen Antwerps spreekt.
Vaak hetzelfde gevoel in Gent waar Oost- en West-Vlamingen een voetje voor hebben op de rest, 't is gewoon een andere cultuur aan die kant van 't Scheld. Antwerpse prutser zonder noemenswaardige prestaties die een accent van buiten 't stad hoort zal dat uit compensatiedrang proberen uit te buiten, gewoon met pokerface brutaler dan de confrater de zwakke plekken aanvallen. Ze worden ook door hun omgeving opgehitst om zich zo te gedragen, da's overal zo van New York tot Sydney.
 
Antwaarpen, de koekestad, de enige echte hoofdstad van België en het meest sappigste accent van gans West-Europa.

Geboren en getogen in Brasschaat maar men vader en grootouders afkomstig van ‘t Stad. Men oma woont ondertussen al 87 jaar los in’t centrum.

Vogeltjesmarkt op zondagmorgen, boerkes drinken in’t Chauffeurke, danske placeren in de Marmite tss de 18 jarige zatte studentjes,…

Maar even goed decadent doen in Bocadero, tafelen in de Peerdestal of ‘t Fornuis.

Met de kindjes wandelen in den botaniek of diertjes spotten in de Zoo.

Schoonste stad van België of zoals Bruce Wayne van Berchem zou zeggen:

D69F7CFA-E6C0-40CB-8658-570F112650C8.jpeg
 
Vaak hetzelfde gevoel in Gent waar Oost- en West-Vlamingen een voetje voor hebben op de rest, 't is gewoon een andere cultuur aan die kant van 't Scheld. Antwerpse prutser zonder noemenswaardige prestaties die een accent van buiten 't stad hoort zal dat uit compensatiedrang proberen uit te buiten, gewoon met pokerface brutaler dan de confrater de zwakke plekken aanvallen. Ze worden ook door hun omgeving opgehitst om zich zo te gedragen, da's overal zo van New York tot Sydney.
Goh, het waren idd soms wat simpelere mensen, maar even goed degenen die van zichzelf dachten dat ze de man waren.

Ik heb als 18-19 jarige ook vaak voor een promotiebureau uit A'pen gewerkt, dat waren nu niet meteen marginalen die daar voor werkten maar eerder mooie hippe mensen, vaak toch van een goede komaf. En bij sommigen was het steeds in een gesprek duidelijk dat alles in Antwerpen beter was en enkel zij wat te betekenen hadden in België, de rest was opvulsel.

Ook bij mijn toenmalige schoonfamilie was het echt een mix, veel oprecht sympathieke en bescheiden mensen en een paar typische brulboeien voor wie Gent evengoed ergens in Wallonië ofzo kon liggen, het interesseerde hen geen flikker.

Maar neemt allemaal niet weg dat ik er graag heb gewoond en gewerkt en ik dat zo opnieuw zou kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Antwerpen #1

Ik woon er graag. Van het verkeer heb ik weinig last, ik neem zelden de wagen.
Of ja toch, ik vind dat de fietsinfrastructuur af en toe toch onvoldoende aangepast is aan de hoeveelheid fietsers, steps,... Niet fijn wanneer er zoveel fietsers voor een rood licht staan dat ze niet allemaal door het groen geraken. Het verbetert wel maar de keuze voor de velo zou voor mij iets radicaler mogen.

Als 18jarige had ik af en toe ook wel eens schrik als ik 's nachts naar Café d'Anvers ging maar tegenwoordig knijp ik em toch nergens meer. Of tmoet zijn dat ik de ergste buurten steeds ontwijk.

Een heerlijke mix tussen bekakte snobs, zurenborg bakfietsen, Nederlanders, randbewoners,... Ik kan de Antwerpse bevolking wel pruimen al mag dat ranzig bruin randje er wel wat af. Groot genoeg om een wat diverser publiek te hebben maar nog klein genoeg om niet heel de tijd verloren te lopen in een grootstad.
Dat arrogante van hierboven merk ik totaal niet maar dat kan zijn omdat ik een local ben. Misschien doe ik dat onbewust ook.

Nog juist de luchthaven van Deurne sluiten, dat zou fantastisch zijn;)
 
Ik heb er 3 jaar gewerkt en eerlijk gezegd is er meer kans dat ik gewillig mijn scrotum aan mijn eettafel spijker dan er te gaan wonen. Het is er niet gezellig en de mentaliteit is er niet mijn ding...geef mij maar Brussel..wel leuk om er te gaan shoppen
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het niet googlen maar wat is de meerwaarde van Borsbeek een district te maken ?
- Borsbeek houdt een beetje eigenheid. Het krijgt zijn eigen district met districtsbestuur.
- Belastingverlagingen
- Minder overheid tout court.
- Borsbeek heeft geen geld meer.
- Borsbeek is te klein om efficiënt zelf alles te voorzien
 
Ik vind dat er in Antwerpen wel altijd mooie/ hippe vogels rondlopen.
Leuk gekleed, alternatief en gedurfd.

Wat een verademing met Brussel waar je je in de Nieuwstraat in een typische Roemeense achterwijk waant.
(ik woon in Brussel)
 
Vind het niet zo heel erg speciaal. Gent en Brugge qua historische waarde veel mooier en Antwerpenaren lijken wel de Amsterdammers van België. Sportpaleis is wel de beste concertzaal van het land, al is het gebouw op zich maar zo-zo.

Uitgaan is er wel leuk, maar toch in Gent persoonlijk wat leuker.
 
Ik ben oorspronkelijk afkomstig van Boechout, dat was 10 minuutjes met de trein naar Antwerpen. Altijd een positieve band gehad met 't Stad aka de Koekestad en ik ben daar ook gaan studeren. Uiteindelijk nog 5 jaar pal in 't centrum gewoond op de Kleine Markt, tussen 't Mechelse plein en de Oudaan. Dat waren toch fantastische jaren geweest en ik heb daar héél graag gewoond. Mocht ik mijn vrouw niet zijn tegengekomen woonde ik daar nog steeds. Alles dichtbij: de supermarkt, fantastische cafés, een subliem frituur, cultuur, winkels, ... Ik kom daar nog altijd graag en dan zit ik vaak met een boek op het terras van de Pelikaan met zicht op Ons Lief Vrouwke of aan de toog van Billies Bier Kafetaria of struinend in de historische straatjes en steegjes of boekenwinkels. Ik zat ook vaak aan de kaaien terwijl de zon onderging. Het ponton aan 't Steen is helaas een cruiseterminal geworden, maar daar zat ik ook wel graag.

Wat ik wel fijn vind aan zo'n grootstad is de weelde aan culinaire mogelijkheden. In Mol is dat echt bedroevend beperkt met hier en daar een kleine uitzondering. Sinds kort heb je bijvoorbeeld Milad in de Kloosterstraat waar je saffraanijs kan halen of andere smaken uit het Midden-Oosten zoals tahini straciatella. Daarvoor alleen al mis ik Antwerpen. En andere "vooruitstrevendheden" zie je ook minder. Een stad is nu eenmaal een véél dynamischere omgeving dan de ... euhm ... parking. Langs de andere kant: de hoeveelheid natuur in Mol is verbluffend vergeleken met Antwerpen, dat veel te weinig groen heeft. Daar komt wel verandering in, dus ik ben benieuwd hoe het daar binnen twintig jaar zal zijn.

Op zaterdagen was het me soms te druk en ik stoorde me aan de vele auto's die per sé in het centrum moesten parkeren, waardoor de Oudaan soms vastzat met mensen die stonden aan te schuiven aan een bomvolle parking. Als je dan zelf met de auto weg moet en in de namiddag terug naar huis wil rijden, vloek je toch wel even hard. Maar goed, dat heb je nu eenmaal als je in een stad woont. Toen ik nog alleen woonde deed ik alles met de fiets of te voet en had ik zelfs geen auto.

Het historische centrum van Gent en Brugge is beter bewaard en gerestaureerd dan dat van Antwerpen, maar naast de soms lelijke bouwkeuzes uit het verleden (Oudaan en Antwerp Tower) heeft de binnenstad zeker zijn charmes. Het is vooral door de geschiedenis van Antwerpen te combineren met een levendige verbeelding dat mijn fascinatie voor de stad is blijven groeien, want het blootleggen van de bastions tijdens de werken aan de Leien heeft me nog meer doen beseffen dat Antwerpen vroeger echt een machtige metropool is geweest. Die sporen zie je nog altijd doorheen de stad.

Gent en Leuven zijn zeker fijne steden om te vertoeven, maar die zijn toch een stuk provincialer dan Antwerpen. Op vlak van nationaliteiten zal Antwerpen misschien wel internationaler zijn dan Brussel, maar Brussel is meer grootstad dan Antwerpen. Het karakter van Antwerpen spreekt me echter veel meer aan, dat toch uitgesprokener is dan Brussel. Maar ik ken Brussel niet zo goed, dus ik kan me daar in vergissen. Het Antwerpse dialect vind ik geweldig, maar het echte Brusselse dialect is ook erg sappig. Maar is dat niet met uitsterven bedreigd?
 
Antwerpen is zoals alle andere grote Vlaamse steden, alleen iets meer. Iets hipper, groter, internationaler, vuiler, rijker, armer, drukker dan Gent. Wat vooral stoort is de complete tweespalt in kleine handelszaken: Aan de ene kant heb je de uberhippe kleine handelszaken die er eigenlijk allemaal hetzelfde uitzien; faux artisanaal, fiets en wat planten aan de blote oude baksteenmuur, houten tafels, industriele look. "Remmen van uw fiets vervangen, meneer? Da's dan 80 euro, wilt u een latte machiatto of een chai thee tijdens het wachten?". Aan de andere kant heb je de 10 000 allochtone winkeltjes met TL-verlichting waar nooit één blank persoon komt en waar 70% van de omzet afkomstig is van witwasgeld voor de drugshandel. We negeren even de inspiritatieloze grote ketens die alles langzaam maar zeker overnemen.

Da's een karikatuur natuurlijk, maar het neigt er wel naar.
Na er 8 jaar te wonen had ik toch nood aan een 'normalere' omgeving.

Verder is het wel een leuke stad, veel te doen, buiten het centrum enorm fietsvriendelijk. Ik heb drie jaar in het absolute drugshandelcentrum van Anwerpen gewoond, tussen de Handelsstraat en Diepstraat en heb daar eigenlijk nooit echt iets van gemerkt (behalve al de lelijke lege winkels). Nooit lastiggevallen door allochtonen. Tot twee keer toe werd wel mijn fiets gestolen (1x uit de kelder van ons appartementsgebouw, 2de maal op straat). Onveiligheidsgevoel alleen maar ooit gehad door het verkeer.
 
Laatst bewerkt:
Qua verkeer is Antwerpen de laatste jaren wel fel verbeterd vind ik. Vroeger gingen wij eigenlijk altijd met de wagen en parkeerden ons onder de IJzeren brug (de meest niet tijdelijke tijdelijke brug). Tegenwoordig heb je toch een hoop P+R gebouwen met aansluiting op het uitgebreide tram/metro netwerk.
Het fietsnetwerk is ook steeds beter aan het worden: betere lichtenregeling, bredere fietspaden, ... Hopelijk komt de befaamde brug over de Schelde er snel.

Het centrum van Antwerpen heeft imho minstens zo veel mooie gebouwen als pakweg Gent of Brugge, alleen staan die wat meer verspreid en naast soms gedrochten. Mooiste gebouw blijft toch het Centraal station (toch bij de mooiste ter wereld). Naast dat station heb je uiteraard de prachtige zoo, die heeft zich wat moeten aanpassen aan de moderne standaarden, maar zo een dierentuin in het centrum van een stad heeft toch ook zijn charmes!
 
De Zoo van Antwerpen is inderdaad fraai geëvolueerd en in eigen land zal dit wel de enige dierentuin in een stadscentrum zijn? Het Centraal Station is welhaast een kathedraal, al mag er aan de omgeving wel wat gedaan worden. Vroeger was dat dé uitgaansbuurt van Antwerpen, dat is toch wel opgeschoven naar bepaalde wijken in de stad.

't Eilandje is ook enorm geëvolueerd van een verloederde havenbuurt naar een mondaine wijk waar de huurprijzen niet min zijn. Op 't Nieuw Zuid ben ik nog niet geweest en zelfs niet aan die nieuwe kaaien aan die kanten. Waar ik het meest benieuwd naar ben is de overkapping van de Ring. Dat gaat ongetwijfeld nog veel verkeersmalaise opleveren maar als dat is afgewerkt moet dat een enorme meerwaarde zijn voor de leefbaarheid van de stad.
 
Ik heb twee jaar gestudeerd in Antwerpen, maar zat wel nog in Leuven op kot (manama). Het schiet tekort om echt het gevoel van een wereldstad te hebben, wat Brussel wel heeft, maar het is wel een heel mondaine stad met heel wat mooie plekjes. Het historisch centrum, Antwerpen Centraal, Zurenborg, het Zuid, ... 't Eilandje is ook mooi opgewaardeerd (hoewel wat doods met momenten). De vernieuwde Scheldekaaien vind ik een gemiste kans om een stuk meer groen aan te leggen. Veel te veel beton.

Qua horeca geweldige stad natuurlijk, van zoveel mogelijkheden kan ik alleen maar dromen hier in Brugge. Maar ik betwijfel dat ik in Antwerpen zou kunnen aarden (al ga ik écht geen neen zeggen tegen een van die art nouveau woningen in Zurenborg). Tussen de mooie plekken is het gewoon te druk, te vuil, te lelijk en vooral te veel verkeer.

Sportpaleis is wel de beste concertzaal van het land, al is het gebouw op zich maar zo-zo.
Het Sportpaleis beste concertzaal? Ik stoor mij daar élk concert aan de rampzalige akoestiek.
 
Terug
Bovenaan