STADSKLAP: Antwerpen

Hoe vaak kom je in Antwerpen?

  • Ik woon in Antwerpen

  • Enkele keren per week

  • 1x per week

  • Enkele keren per maand

  • 1x per maand

  • Een paar keer per jaar

  • 1x per jaar

  • Minder dan 1x per jaar

  • Ik ben nog nooit in Antwerpen geweest


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
De Zoo van Antwerpen is inderdaad fraai geëvolueerd en in eigen land zal dit wel de enige dierentuin in een stadscentrum zijn? Het Centraal Station is welhaast een kathedraal, al mag er aan de omgeving wel wat gedaan worden. Vroeger was dat dé uitgaansbuurt van Antwerpen, dat is toch wel opgeschoven naar bepaalde wijken in de stad.

't Eilandje is ook enorm geëvolueerd van een verloederde havenbuurt naar een mondaine wijk waar de huurprijzen niet min zijn. Op 't Nieuw Zuid ben ik nog niet geweest en zelfs niet aan die nieuwe kaaien aan die kanten. Waar ik het meest benieuwd naar ben is de overkapping van de Ring. Dat gaat ongetwijfeld nog veel verkeersmalaise opleveren maar als dat is afgewerkt moet dat een enorme meerwaarde zijn voor de leefbaarheid van de stad.
Aan de Scheldekaaien Nieuw-Zuid zijn ze momenteel nog volop aan het werken, dat zou een park moeten worden. Ik hoop eigenlijk vooral dat ze het wandelgebied doortrekken langs bedrijventerrein Blue Gate tot aan de Hobokense Polder. Maar ik heb geen idee of het Blue Gate terrein aan de Schelde openbaar gebied wordt of niet.
 
In België is de zoo de enige in een stad.
Heel de buurt rond het centraal station is wel wat aan het evolueren, zeker nu DPG daar zijn hoofdkantoor heeft is de achterkant van het station wel een serieus pak veranderd.

Het nieuw zuid is op de weg van mij thuis naar mijn werk, dus ik fiets daar een paar keer per week langst/door. Op dit moment nog een deel in aanbouw, maar de afgewerkte stukken vind ik maar een zielloos geheel met hier en daar wat groen en de obligatoire hipster tenten, het park achter die wijk is wel mooi aangelegd vind ik.
De kaaien hoop ik aan het nieuw zuid wat groener te zien tov wat er nu al is aangelegd. Op die locatie mag het wel wat 'wilder' worden imho, alleen vrees ik dat de eeuwige plannen om Petroleum zuid te gaan heraanleggen wel voor wat meer verharding zou kunnen zorgen.
 
Ik snap niet dat ze op Nieuw Zuid geen lessen hebben geleerd uit de flop die Het Eilandje heet, even steriel en koel. Eerste jaar dat ik in A'pen woonde was ik wel wat paranoia over criminaliteit maar na verloop van tijd nooit last van gehad, zelfs portefeuille ooit buiten op de vensterbank laten liggen en na drie kwartier belde er een Marokkaan aan om die terug te geven.
 
Het nieuw zuid is op de weg van mij thuis naar mijn werk, dus ik fiets daar een paar keer per week langst/door. Op dit moment nog een deel in aanbouw, maar de afgewerkte stukken vind ik maar een zielloos geheel met hier en daar wat groen en de obligatoire hipster tente

Ik heb de indruk dat het Nieuw Zuid vooral aangelegd wordt om zo veel mogelijk projectbeheerders, aannemers en immo's te plezieren.
 
cola zero's in 't Fornuis hebben dan ook hun werk gedaan, denk ik.

Zo iets ja maar bon ik wil er geen P&A van maken dus laat het ons het over de gezellige plekjes hebben. :tongue:

Qua bereikbaarheid ook een topper vroeger als jongere 20minuutjes op de bus en nu zet ik de auto gewoon op LO en kom met de voetgangers tunnel. Ik staa dan meteen in de binnenstad en mijn Bolleke Koninck staat klaar op één van de vele terrasjes.
 
Zo iets ja maar bon ik wil er geen P&A van maken dus laat het ons het over de gezellige plekjes hebben. :tongue:

Qua bereikbaarheid ook een topper vroeger als jongere 20minuutjes op de bus en nu zet ik de auto gewoon op LO en kom met de voetgangers tunnel. Ik staa dan meteen in de binnenstad en mijn Bolleke Koninck staat klaar op één van de vele terrasjes.
Bollekes 😍
Ik drink dat eigenlijk alleen als ik in 't stad zit...
 
Idem, onlangs wel verontwaardiging toen ze me in de (heel lekkere) pizzeria Verona een Bolleke uit een flesje gaven :angry:
Gelukkig smaken de Bollekes uit een flesje tegenwoordig wel een stuk beter dan in mijn studententijd. Ze hebben dan iets aan het brouw- of bottelingsproces gewijzigd en sindsdien is dat drinkbaar uit een flesje. Maar het liefst van 't vat, inderdaad. Ze hebben wel een fraai museum gemaakt van De Koninck.

De musea in Antwerpen zijn trouwens in het algemeen ook dik in orde: Mayer van den Bergh, Rockox-Snijders, Plantin, MAS, MUHKA, Fotografiemuseum, Red Star Line, ... De monumentale kerken zoals St. Paulus, Carolus Borromeus, St. Andries, St. Jacob en de Kathedraal van Antwerpen zijn stuk voor stuk pareltjes van formaat en de recent heropende Handelsbeurs is ook een bezoekje waard.
 
aar het liefst van 't vat, inderdaad. Ze hebben wel een fraai museum gemaakt van De Koninck.

Klopt aanrader, ben daar ooit eens geweest in het kader van een opleiding van een leverancier. Cyber security opleiding in het café, dan rondleiding en vervolgens eten in het restaurant Black Smoke :drool:
 
Klopt aanrader, ben daar ooit eens geweest in het kader van een opleiding van een leverancier. Cyber security opleiding in het café, dan rondleiding en vervolgens eten in het restaurant Black Smoke :drool:

Laat Black Smoke nu een van de meest teleurstellende restaurants zijn waar ik ben geweest.
Een vlees schotel om te delen met twee. Ligt daar 1 stukje spek op dat je in twee mag doen om te delen :laugh: zo absurd voor de prijs.
(ben nog eens terug gegaan en het was opnieuw 1 stukje om te delen)

maar soit, heeft weinig met Antwerpen te maken
 
Elf jaar in 't stad gewoond als sinjoor zijnde. De eerste elf jaar van mijn leven.
Een dikke tien jaar dan weggebleven en teruggekeerd voor het werk.
Absoluut niet gemist, dat mistroostig geheel van bouwwerven en opengebroken trottoirs.

Antwerpen is simpel te verdelen: de leien verdelen de stad in een redelijk aangenaam westelijk deel en een oostelijk deel waar ik liever wegblijf en elke toerist zou adviseren om weg te blijven, op het Centraal Station na, omdat het een lelijk gebied is.

Oostelijk deel: de diamantwijk is blijven steken sinds de bomaanslag zovele jaren terug en toeristen worden daar niet echt aanvaard.
De Turnhoutsebaan, daar hoef ik geen woorden aan vuil te maken. Voor fietsers is dat hetgeen wat het dichtste aanleunt bij de hel. 's Nachts is het vermijden daar, maar dat kan ik natuurlijk zijn (tweemaal geweest, te fiets en te poot, tweemaal omgeven door jongemannen, die wat geld wilden voor enerzijds toegang te verlenen aan me en anderzijds een keer omgeven door een groepje zonder aanwijsbare reden).
Regio Brederodestraat, daar kwam ik vroeger graag. Als je daar passeert, moet je hopen dat er geen Koerden toevallig inrijden en de Turken wat uitdagen (paar jaar terug werd er ene kapotgemaakt daar op klaarlichte dag). De buurt aan het Justitiepaleis lijkt me wel gezellig.
Stadspark, een klein stukje groen voor de grootouders om erin te wandelen en de kinderen om te spelen. Wel in het midden van drie straten met gemiddeld tot hoge verkeersdrukte.
De Seefhoek, ze hadden me vroeger wijsgemaakt dat daar elke week wel een verdwaalde kogel in een muur stak (jaren negentig). Geen idee of dat waar was, maar dat is ook niet echt een aangename buurt met de wat meer autochtone louche types.

Westelijk deel: het oude gedeelte is prachtig, daar kan niemand omheen.
Het fietsgedeelte dat noord met zuid verbindt aan de Schelde is meer dan oké.
Aan de Schelde in het zuiden hebben ze de afgelopen jaren liggen te bouwen en kunnen de mensen genieten aan het water, dikke plus. Idem voor de fitnessboys.
Wel jammer dat de Sinksefoor er niet meer is op de Waalse Kaai.
Het Schipperskwartier was de plek om als kind geïntroduceerd te worden met wat meer vrouwelijk bloot, die goedendag wuifden achter hun raam. Goede herinneringen.

De verbintenis van oost naar west op het Operaplein hebben ze uitstekend aangepakt. Recht van een winkelstraat naar een grotere winkelstraat zonder verkeer op een tram na.

Het verkeer is om van te huilen. Staat er eentje ergens "vast" op een hoofdbaan, is het miserie.
Nergens heb ik meer moeten remmen dan op de Leien voor overstekende voetgangers en fietsers door het rood of midden in de baan. Gisteren bijna nog ene meegepakt :sop:.
De Marnixplaats is een rondpunt, terwijl velen denken dat het een rotonde is en gewoon doorrijden op het rondpunt zonder voorrang te verlenen. Dikwijls tuuttende chauffeurs gehad. Studenten lopen daar ook droogweg op de rijbaan of drie meter van het zebrapad :angry:.

De bizarre types steken in Antwerpen overal. Zowel oost als west en zuid naar noord. Het noordwestelijk deel valt nog mee.
Genoeg aantal keren transacties zien gebeuren tussen twee personen met vermoedelijk drugs.
Ooit een witte wagen gezien aan de verkeerslichten met een glanzend vuurwapen erin. Het volk dat erin stak was geen verrassing.
Stad is niet aan te raden om uit te gaan voor tieners, die net op de leeftijd zijn gekomen om weg te willen gaan. Zeker niet alleen. Al genoeg lastig gevallen meisjes en jongens gezien aan de kant (vijf à tien jaar terug).
In 2018 lag er ene te slapen midden op het voetpad in de buurt van het KMSK. Persoon erbij was ook tuureluut, maar bij bewustzijn. Had mijn hulp niet nodig. Passeerde er later terug en de ambulance erbij. Kerel zijn gezicht vol met kots. Hoef ik geen tekening bijmaken, zeker.

Antwerpen is - op het historische deel na - een lelijke stad imo.
Over de bewoners ga ik best zwijgen, want ik ben nogal negatief vooringenomen m.b.t. mijn werk.

Een stevig oplopende straat mis ik toch wel in Antwerpen. Zo vijfhonderd meter aan 8% ofzo, zou welgekomen zijn. Beetje zoals Viaduct-Dam in het noorden. Altijd wel leuk om op te fietsen.
Dat zou Antwerpen stad toch een puntje meer geven.
 
Ik vind het Eilandje een heel fijne plek om rond te hangen eigenlijk.

Nieuw Zuid voelt sowieso als een steriele plek aan. Zo'n projecten hebben best wel wat tijd nodig om tot leven te komen.
Het ligt alvast naast "het hippe zuid", dat komt wel goed.
 
Vroeger kwam ik veel in Antwerpen. Ben er als student naar het school geweest.
En dan een 6-tal jaar gewerkt. Ook op die moment woonde mijn neef daar en zat ik daar vaak ook heel het weekend.
Heel toffe stad om naartoe te gaan en uit te gaan. Ben zelf niet echt een uitgaander en drink zelf nu niks meer. Maar het was toch wel een leuke tijd.
Zelf zou ik er nooit willen wonen. Een stadscentrum is niks voor mij.
Ik ben dan ook verhuisd naar de kust, maar soms mis ik het wel een beetje.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het Eilandje een heel fijne plek om rond te hangen eigenlijk.

Nieuw Zuid voelt sowieso als een steriele plek aan. Zo'n projecten hebben best wel wat tijd nodig om tot leven te komen.
Het ligt alvast naast "het hippe zuid", dat komt wel goed.
Direct rond het water is het wel fijn, maar de woonblokken rond het Eilandje zijn toch echt zeer steriel en koel.
 
Ik vind het Eilandje een heel fijne plek om rond te hangen eigenlijk.

Nieuw Zuid voelt sowieso als een steriele plek aan. Zo'n projecten hebben best wel wat tijd nodig om tot leven te komen.
Het ligt alvast naast "het hippe zuid", dat komt wel goed.
Het is pas een week geleden dat de eerste bakker in die buurt is geopend dus ja, dat gaat nog zeker een aantal jaren zo zijn denk ik. Er worden daar wel vrij weinig activiteiten georganiseerd is mijn indruk, soms een boekenmarkt op het Panamarenkoplein maar ook niet meer dan dat.
 
Fantastische stad, ik woon al heel mijn leven in Duffel op 20 minuutjes van centrum Antwerpen, ben in Antwerpen naar school geweest en kom er heel veel voor het werk.
Ook de plek waar ik altijd ben uitgeweest, zeker toen Panddemonium en De Rots er nog waren, zaten wij daar elk weekend.
super gezellig, veel goeie restaurantjes, redelijk veilig en lgbtq+ friendly
 
Elf jaar in 't stad gewoond als sinjoor zijnde. De eerste elf jaar van mijn leven.
Een dikke tien jaar dan weggebleven en teruggekeerd voor het werk.
Absoluut niet gemist, dat mistroostig geheel van bouwwerven en opengebroken trottoirs.

........

Een stevig oplopende straat mis ik toch wel in Antwerpen. Zo vijfhonderd meter aan 8% ofzo, zou welgekomen zijn. Beetje zoals Viaduct-Dam in het noorden. Altijd wel leuk om op te fietsen.
Dat zou Antwerpen stad toch een puntje meer geven.


 
Ik heb een jaar in Hoboken gewoond, twee jaar tussen het Centraal Station en het Stadspark, en vijf jaar in Antwerpen gewerkt. Ik vind het echt geen gezellige stad. De mensen zelf zijn vriendelijk, maar die hele stad voelt zo vijandig aan? Zoals stungunner zegt, je hebt constant het gevoel dat je een buitenstaander bent.

Maar, vooral de globale Antwerpenaar moet je erbij nemen. Ik heb in nog geen enkele andere stad zo het gevoel gehad een buitenstaander te zijn dan daar. Als je in Brussel, Brugge of Gent met een niet lokaal accent spreekt gaat niemand je daar op bekijken. In Antwerpen ben je precies minderwaardig als je geen Antwerps spreekt. Jammer, want ik kende er ook heel veel leuke mensen, maar een deel maakt toch de reputatie van de Antwerpenaar waar.
En dat ook, ja. Ik ben van West-Vlaanderen maar heb géén sterk accent (ik heb ook een aantal jaar in Nederland gewoond en bij mijn thuis spraken we sowieso geen dialect). En toch waren er collega's die steeds leken te vallen over woorden die ik op een rare manier uitsprak? En dan echt woorden als 'e-mail' en 'meisje', niet eens iets gigantisch West-Vlaams met g's en h's. Echt raar. En ook niet één keer, echt iedere keer als ik e-mail zei. Wat nogal vaak gebeurt in een werkomgeving. (En sorry maar 'meeltje' vind ik zelf een rare uitspraak 😂 )
 
Terug
Bovenaan