Special: Xbox cloud gaming met Game Pass Ultimate

Enkele jaren geleden werd streaming als de toekomst voor digitale media afgeschilderd. Hoewel streamen voor films en series intussen al goed ingeburgerd is, begint cloud gaming nu pas uit zijn kinderschoenen te komen. De aftrap werd ongeveer tien jaar geleden gegeven met OnLive en Gaikai, twee diensten die later opgekocht zouden worden door Sony en aan de basis liggen van PlayStation Now. Intussen proberen alle grote spelers een graantje mee te pikken, met wisselend resultaat weliswaar. Zo lijken noch Googles Stadia noch Amazons Luna momenteel het verhoopte succes te behalen. Maar één bedrijf lijkt de kip met de gouden eieren in handen te hebben.

Microsoft kondigde haar eigen cloud gaming-dienst aan in 2018 met het project xCloud. In september 2020 werd de dienst officieel toegevoegd aan Game Pass. Je weet wel, dat abonnement waarbij je toegang krijgt tot meer spellen dan goed voor je is. In eerste instantie was de dienst enkel toegankelijk voor Android-toestellen, maar sinds kort is het ook in beta beschikbaar op computer en iOS-toestellen voor geselecteerde Game Pass Ultimate-leden.

De visie die Microsoft hanteert met Game Pass is vrij duidelijk. Het wil dat zoveel mogelijk mensen kunnen genieten van deze dienst, los van het platform waarop je speelt. Niet verwonderlijk willen ze Game Pass en Xbox cloud gaming ook naar PlayStation en Nintendo brengen, maar hoe realistisch dit is, is een andere vraag natuurlijk. Intussen kunnen we wel al volop genieten van Game Pass op onze smartphones en op computers. Om te ontdekken hoe vlot cloud gaming nu speelt, ga je natuurlijk best zelf met de dienst aan de slag. Tijd voor een verslag!

unruly heroes.png


Dag 1

Yes! De e-mail met de uitnodiging is binnen. Een link stuurt me naar de pagina waar je moet inloggen. Na het inloggen sla ik de link snel even op als favoriet en ben ik klaar om aan de slag te gaan. Wat is het ideale spel om cloud gaming mee te testen? DOOM Eternal natuurlijk, een spel waar elke milliseconde telt! Oeps, misschien toch niet de beste keuze. Dit spel is totaal onspeelbaar omdat de controller input lag veel te hoog is. Zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad geraak ik met moeite voorbij de eerste arena en loop ik werkelijk rond als een kip zonder kop. Ik sluit het spel al snel af en waag me aan een ander spel. Iets dat minder intensief is, maar nog steeds de nodige precisie vereist: Unruly Heroes. Dit 2D-platformspel speelt verrassend vlot en de ervaring is bijna hetzelfde als wanneer je het op console speelt.

Daarna start ik snel nog even Dirt 5 op. Hier laten zowel de sterktes als zwaktes van cloud gaming zich voelen. De speelsessie verloopt opvallend vlot en de input lag is miniem, maar de beeldkwaliteit kent wel een serieuze dip. Het beeld ziet er vrij korrelig uit, alsof je aan een te lage resolutie speelt. Maar ik begin nu pas te beseffen hoe geniaal het feit is dat je gewoon kan spelen zonder installatie of wat dan ook. Mijn savegame werd geladen en ik kon gewoon verder spelen waar ik was gebleven op mijn console. Ideaal voor als je snel een race wilt spelen zonder dat het spel nog geïnstalleerd staat. Na enkele races laat ik het hierbij voor vandaag.

forza horizon 4.png


Dag 2

Na gebruik te maken van WiFi, sluit ik deze keer mijn laptop aan via een ethernetkabel. Hoewel mijn WiFi-verbinding voldoende sterk is, wil ik toch eens zien of er een verschil is. Ik besluit DOOM Eternal een nieuwe kans te geven, helaas zonder succes. De input lag is er nog steeds, maar deze keer komt ook latency roet in het eten gooien. Oké, DOOM Eternal hou ik wel voor mijn console of pc. Vervolgens probeer ik Forza Horizon 4 en ook hier maakt de latency het spel onspeelbaar. Ik sluit af en probeer het later nog wel eens. Het volgende spel op mijn programma: Celeste en Injustice 2. Celeste gaat zeer goed, hier had ik helemaal niet het gevoel dat ik het spel via streaming aan het spelen was. Helaas is dit niet mijn genre spel, dus op naar hetvolgende! Vechtspellen vergen opnieuw een enorme precisie en dus was Injustice 2 ook een ideaal proefkonijn. Gelukkig wist deze speelbeurt mij positief te verrassen met haast geen last van lag en prima beeldkwaliteit, zo moet het. Het is nog niet helemaal hetzelfde als wanneer je een spel speelt rechtstreeks vanaf een console, maar het komt in de buurt!

2021-05-05 (3).png


Dag 3

Hoe vlot zal cloud gaming verlopen terwijl vrouwlief op Netflix naar een serie zit te kijken? In 4K bovendien, kwestie van zeker te zijn dat ik krakkemikkige spelervaring heb. Pech voor haar, want in eerste instantie verloopt alles vlot! Zowel Zombie Army 4 en Forza Horizon 7 spelen lekker zonder teveel lag. Bij Zombie Army 4 vallen de lange laadtijden wel op. Maar dan herinner ik me dat Cloud Gaming gebruik maakt van de Xbox One S-versies die draaien op voor serverracks aangepaste Xbox One-hardware, in Azure-datacentra, wat een heel verschil is dan de native XBox Series S ervaring die ik intussen gewend ben.

Zoals beloofd, geef ik Forza Horizon 4 nog eens kans. Slecht idee! Net als DOOM Eternal draait het spel nog steeds vierkant: de controller input lag zorgt ervoor dat het spel zo goed als onspeelbaar is en bovendien is er een serieuze dip in de beeldkwaliteit. Snel maar iets anders proberen dan. Misschien nog een ultieme test: even wat multiplayer spelen via Destiny 2 en Gears of War 2... Wauw, heb ik medelijden met de teams die met mij opgescheept zaten. Tot mijn grote verwondering slaag ik er wonderwel in om één kill te halen in Destiny, maar één ding is duidelijk: spelen via streaming is een ware ramp voor je K/D-ratio. Het competitieve beest in je zal Cloud Gaming dus niet temmen.

Conclusie

Hoewel ik hiervoor al even wat geëxperimenteerd heb met PlayStation Now, was deze hands-on met Xbox cloud gaming mijn eerste echte volwaardige streaming ervaring. Het mag gezegd worden, de indrukken waren alvast positief. Zelfs als sommige spellen duidelijk meer geschikt zijn voor deze technologie dan andere. Het gemak om een spel op te starten, zonder installatie, zonder updates en direct kunnen doorspelen waar je was gebleven, los van het platform waarop je speelt is bevrijdend. De lag-problemen en de mindere beeldkwaliteit zijn helaas wel een spelbreker en zelfs met een goede internetverbinding is het moeilijk om er momenteel aan te ontsnappen. Bovendien slurpt cloud gaming data en bandbreedte als geen ander. De ervaring is bijgevolg nog niet evenwaardig aan het spel spelen op console of pc zelf. Cloud gaming toont zich als een zeer beloftevolle technologie die heel wat potentieel toont. Maar ik denk dat een toekomst zonder consoles nog niet voor meteen is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan