Drivers Speakers werken niet meer sinds driverupdate

Eland

Well-known member
Het korte verhaal is dat mijn (redelijk nieuwe) Windows 10 laptop geen geluid meer geeft door speakers en wired headset sinds ik gisteren m'n drivers heb geüpdatet. Als ik hem via HDMI met een tv of via Bluetooth met een apparaat (bv. headset) verbind, komt er wel geluid uit dat apparaat.

Het iets langere verhaal:
Ik kwam na 2 weken terug van vakantie en kwam op het lumineuze idee om software (DriverReviver) te downloaden om te zien welke drivers van m'n dik 2 maanden oude Windows 10 laptop ik moest updaten. Zo gezegd, zo gedaan. Na pakweg 20 drivers geüpdatet te hebben, leek alles volledig in orde. Bij het herstarten van de pc, liep m'n laptopje vast tijdens het afsluiten (stond al 20 minuten op een zwart scherm en hij bleef maar vollebak blazen) en heb ik hem forced afgesloten (i.e. powerknop ingedrukt). Dom, I know. Nadien kwam er geen geluid meer uit de speakers. Koptelefoon en andere aansluitingen werkten wel.

Vandaag heb ik verder zitten zoeken naar een oplossing. Volgende zaken heb ik geprobeerd:
- Checken of de speakers het main apparaat zijn => is het geval
- Realtek drivers zoeken via apparaatbeheer => Geen succes
- Via appwiz.cpl Realtek verwijderen => Kortstondig succes na herstarten, maar na 5 minuten kwam er weer niks uit mijn speakers en deed zelfs een bekabelde headset ook niets meer :wtf:
- Opnieuw via DriverReviver de drivers downloaden na ze verwijderd te hebben en dan installeren => geen succes (pc moest ook niet opnieuw opgestart worden)
- nog wat zaken die ik ondertussen vergeten ben

Ik overweeg een herinstallatie van Windows, wat me wel wat tijd zou kosten. Zijn er nog andere opties die ik eerst kan overwegen?
 
apparaatbeheer - Besturing voor geluid, video en spelletjes -

daar zou u Realtek Audio moeten staan. Uninstall device en dan de pc herstarten.
 
enn stop met zulke programma's te downloaden. De enige drivers die het waard zijn om regelmatig apart te downloaden en de nieuwste versie te installeren zijn die van de gpu. Al de rest (als ge gewoon standaard materiaal hebt) zal wel geupdate worden met een update van windows. Don't fix it when it aint broken.
 
apparaatbeheer - Besturing voor geluid, video en spelletjes -

daar zou u Realtek Audio moeten staan. Uninstall device en dan de pc herstarten.
Was één van de opties die ik al geprobeerd had maar niet had vermeld.

Je kan via device manager ook een driver rollback doen. Heb je dit al geprobeerd?
Dat was niet gelukt, die optie is niet beschikbaar.

enn stop met zulke programma's te downloaden.
Jep, dat was ook mijn conclusie. Op mijn vorige verouderde en brakke pc heeft dat wel twee keer problemen opgelost, maar op m'n nieuwe ga ik niet meer klooien met die shit.

---------

Een verse Realtek-installatie had hetzelfde effect als daarnet: na herstarten had ik terug geluid. Een restart later was het geluid echter weer verdwenen. :unsure:
 
Ben je al naar de website van je mobo gesurfd en heb je de drivers daarvan al eens weer geinstalleerd?
Jep, of toch via site van Acer, daar m'n type laptop ingevoerd en dan op een pagina met alle drivers voor m'n laptop uitgekomen. Ook dat bood voorlopig geen soelaas. Ik ga morgen nog wat verder proberen, eerst slapen. Alvast dikke merci voor alle hulp!
 
Problemen zijn opgelost na nog eens wat drivers geherinstalleerd te hebben en de vervelende ruis die (enkel :unsure:) ik sinds het begin hoorde uit headsets en de reden waarom ik in eerste instantie drivers ging updaten, is ook plots verdwenen.

Topic mag dus dicht.
 
Terug
Bovenaan