Techreview: Teufel Zola

Ik moet toegeven dat ik nooit eerder van het merk Teufel heb gehoord. Na wat opzoekwerk lijkt het bedrijf echter al sinds 1979 te bestaan en een ruim assortiment te hebben van alles wat met audio te maken heeft. Zo kun je er terecht voor headsets, soundbars, verschillende soorten speakers, home cinema's en meer. Wij kregen van de fabrikant hun nieuwste headset opgestuurd ter review: de Teufel Zola. Na een pak gamen kan ik nu eindelijk mijn oordeel vellen.

De bekabelde headset Teufel Zola haal je, rechtstreeks via de website van de fabrikant, in huis voor 129,99 euro. Als je daarnaartoe surft, valt direct op dat er enkele aanpassingsmogelijkheden zijn. Dit gaat niet om grootse dingen, maar je kunt zelf de gewenste kleuren kiezen en combineren. De hoofdband is beschikbaar is wit of zwart, terwijl je voor de oorschelpen, cover en microfoonbescherming extra opties hebt. Zo kun je bijvoorbeeld voor amberkleurige oorschelpen gaan, of een combinatie van 'Teal & lime' kiezen. Ik koos echter voor Coral Red. Een kleur die bij nader inzicht toch dichter aanleunt bij 'knaloranje'.

Zola 1.jpg


Uitpakken maar!

De headset wordt geleverd in een vrij saaie, standaard bruine doos waarin drie andere doosjes zitten. Daar vind je onder andere de headset met kabel en microfoon terug in de grootste doos, de oorkussens in één van de kleinere doosjes en in het laatste zitten de beschermkappen. Via enkele eenvoudig uit te voeren stappen combineer je de items tot één geheel, waarna de pret kan beginnen. Met de Teufel Zola focust de fabrikant op gamers, maar net zoals eender welke andere headset kun je het toestel ook gebruiken om naar Spotify te luisteren of een Zoom-meeting te volgen. Ik focus me echter op het gaminggedeelte en liet me afgelopen weken vollebak gaan in spellen zoals The Witcher 3: Wild Hunt, Trifox, Call of Duty: Modern Warfere 2 én Paw Patrol: On a Roll! (géén zever!).

De Teufel Zola heeft me aangenaam verrast!


De oorkussens zitten bevestigd op een stevig aluminium frame dat naadloos overgaat in een plastic hoofdband die aan de onderzijde uit comfortabele textuurstof bestaat. Ook de oorkussens bestaan uit stof. In tegenstelling tot veel andere headsets werd er bij de Teufel Zola dus niet gekozen voor het gebruik van kunstleder. De oorkussens bestaan verder uit dik traagschuim dat eigenlijk de perfecte hardheid heeft. Hierdoor sluiten de oorschelpen erg goed rond de oren, zonder dat de binnenzijde van de schelpen tegen je oren wordt gedrukt. Dit zorgt er ook voor dat omgevingsgeluid wat weggefilterd wordt (niet zoveel als bij oorkussens uit kunstleder). Twee kabeltjes verbinden de oorkussens met de hoofdband en verder heeft de headset geen overaanbod aan toeters of bellen, waardoor het toestel een strak design heeft. Met z'n 330 gram is het niet de lichtste headset, maar het gebruik van aluminium zorgt voor extra stevigheid en dus ook wat extra gewicht. 330 gram is echter geen storende factor, waardoor je zonder al te veel problemen enkele uren aan een stuk kunt gamen.

Zola 2.jpg


Geen knopjes of wieltjes

In tegenstelling tot bij veel andere headsets vind je op de oorschelpen (of de headset in het algemeen) geen knopjes of draaiwieltjes terug. Het volume regelen is enkel mogelijk via het volumewieltje op de bijgeleverde 3,5 mm-kabel. Die kabel is dan ook nodig als je wil gamen op console. Toch wordt er ook een dongle bij de headset geleverd die je laat genieten van 7.1 surround sound, maar dit is enkel beschikbaar voor pc. Het best download je hiervoor de Teufel Audio Center-applicatie, waardoor je een aantal extra instellingen kunt aanpassen. Zo kunt je via dat programma ook het volume aanpassen, de microfoon aan- of uitschakelen (gaat ook via het knopje op de 3,5 mm-kabel), je stem aanpassen naar bijvoorbeeld een eend en uiteraard ook surround aan of uitzetten. Daarnaast is er nog een equalizer die enkele standaardinstellingen goed zet als je bijvoorbeeld een game speelt of overschakelt naar een film, waardoor je telkens van het beste geluid kunt genieten.

Consolegamers moeten het dus doen zonder surround sound, maar toch levert de Teufel Zola knappe prestaties. De 40 mm drivers in combinatie met DTS Headphone: X 2.0 surround sound zorgt ervoor dat je toch goed kunt horen van waar je tegenstanders komen in competitieve games zoals Call of Duty. Daarnaast is het geluid goed gebalanceerd. De bas is duidelijk aanwezig, terwijl sommige tonen wat aan de stille kant zijn. Toch is dit geen storend element en went dit snel. Op pc kun je hierbij nog wat prutsen aan de instellingen, maar zoals reeds gezegd is die mogelijkheid voor de diverse consoles er niet. Laat je dat echter niet tegenhouden, want voor de prijs van 130 euro biedt de Teufel Zola meer dan genoeg voor z'n geld.

Zola 3.jpg


Babbelen!

Als laatste is er nog de microfoon natuurlijk. Dit onderdeel is bij headsets een niet te onderschatten onderdeel. Zo wordt er heel wat weggefilterd. Ik game bijvoorbeeld op mijn pc-scherm op mijn bureau dat naast het televisietoestel staat. In veel gevallen horen mijn medespelers wat er op de achtergrond speelt, maar bij de Teufel Zola is dit niet het geval. Het enige wat mij wat stoort aan die microfoon, is dat het een inspiratieloos ding is met een kapje op. De microfoon is ook niet omhoog te klappen om even te dempen en dat is een gemis aangezien ik veel game met headsets van bijvoorbeeld EPOS of Razer waarbij dit wel een mogelijkheid is.

Mix en match kleurtjes naar wens.


Ben je na verloop van tijd uitgekeken op de kleur van je oorkussens, microfoonbescherming en beschermkappen, dan hoef je de headset niet in te wisselen voor een nieuw exemplaar. Teufel biedt de overige kleuren aan op hun website, waardoor je naar wens kunt mixen en matchen. Is het nodig? Absoluut niet. Maar het is wel handig voor mensen die van wat afwisseling houden.

Conclusie

De Teufel Zola heeft me aangenaam verrast. Het was de eerste keer dat ik in aanraking kwam met een toestel van het bedrijf en ik zal ongetwijfeld de verdere ontwikkelingen volgen. Met de Zola heeft Teufel een knappe headset van 130 euro afgeleverd die te gebruiken is voor film, muziek en games. Op pc kun je genieten van 7.1 surround sound, terwijl je het op console moet doen met 2.0 surround. De microfoon levert knappe prestaties en filtert enorm veel weg, terwijl het geluid van de headset goed gebalanceerd is. Ik ben fan.

Pro

  • Kleuren aan te passen
  • Strak design
  • Gebalanceerd geluid
  • Knappe microfoon

Con

  • Niets aan te passen voor consoles
  • Niet draadloos te gebruiken
8

Over

 
Terug
Bovenaan