Soundos clasht met Schols over geweld tegen vrouwen in De Afspraak

Dat durf ik tegenspreken. Niet elke man is dader (dus schuldig) maar elke man kan deel van de oplossing zijn (door het probleem niet te minimaliseren, ontkennen, enz.). Dat is geen tegenstelling.

Als je je als man, op welke manier dan ook, afzet van het probleem omdat jij zoiets niet doet dan draag je alvast niet bij tot een oplossing.

Erkennen van het probleem en in dialoog gaan om alvast zelf bij te dragen tot een oplossing zal je vast wel in de groep van 'niet schuldige' mannen plaatsen.
Mss is de preciesere beschrijving dat het de "dialoog" eenrichtingsverkeer maakt. Uiteraard moet er naar de vrouwen geluisterd worden gezien zij het probleem ervaren. Maar iedere man die iets probeert te nuanceren/het met iets niet eens is, kan volgens de vrouw het minimaliseren/ontkennen/.... verweten worden, en daarmee is de dialoog voorbij. Het lijkt makkelijk als wapen gebruikt te worden in de zin van "ofwel ben je het eens met de vrouwen, ofwel ben jij het probleem". En op die manier kan er nooit een degelijke dialoog vormen, want dan hebben vrouwen volledig monopolie op de "waarheid".

Mss is de preciesere beschrijving dat het de "dialoog" eenrichtingsverkeer maakt. Uiteraard moet er naar de vrouwen geluisterd worden gezien zij het probleem ervaren. Maar iedere man die iets probeert te nuanceren/het met iets niet eens is, kan volgens de vrouw het minimaliseren/ontkennen/.... verweten worden, en daarmee is de dialoog voorbij. Het lijkt makkelijk als wapen gebruikt te worden in de zin van "ofwel ben je het eens met de vrouwen, ofwel ben jij het probleem". En op die manier kan er nooit een degelijke dialoog vormen, want dan hebben vrouwen volledig monopolie op de "waarheid".
En is dat in dit geval zo'n probleem?

Als een kant van een dialoog per definitie de absolute waarheid heeft? mja, dan is't geen dialoog.

Dat de vrouwen hier dan een lijstje zetten van wat we als mannen moeten doen, en sluit dan de thread?
Ik vind dat niet zo'n probleem, dat het geen dialoog is. Waarom is het een probleem dat je rol voornamelijk luisteren hoort te zijn, en zelfs dat afwachten tot anderen zeggen wat je moet doen, is geen taak die ik bij hen zou leggen, eerlijk gezegd.

Wat valt er te nuanceren met zulke verpletterende statistieken? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2026/0...iligheid-seksuele-intimidatie-op-straat-gend/

Bart Schols die van enkele vriendinnen heeft vernomen dat ze zich nooit onveilig voelen is ook een nuance. Maar in het licht van de statistieken geen goede.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat niet zo'n probleem, dat het geen dialoog is. Waarom is het een probleem dat je rol voornamelijk luisteren hoort te zijn, en zelfs dat afwachten tot anderen zeggen wat je moet doen, is geen taak die ik bij hen zou leggen, eerlijk gezegd.
Waar komt dat woord "voornamelijk" plots vandaan? 'k heb eerder de indruk dat het gewoon "luisteren" is. punt.

En denk dat het probleem is dat als het al een probleem is voor sommige vrouwen als we toevallig 's avonds wanneer er niemand anders in de buurt is toevallig te dicht of te snel in dezelfde richting wandelen, het probleem gewoon snel omgekeerd wordt. Als ik daar dan rekening mee hou ga ik me op elke manier bewust worden hoe ik op alle mogelijke manier perongeluk vrouwen zich onveilig doe voelen, en kan ik me op geen enkele veilige manier door een verlaten buurt voortbewegen, en moet ik me continu bewust zijn van dat ik als een dreiging overkom voor vrouwen.
En in zekere zin is dat mss wat minder erg omdat er geen dreigend fysiek gevaar voor mij is. Maar dat lijkt me nu ook niet de meest gezonde mentaliteit om mee rond te lopen...
Als we alle vrouwen op dit forum een lijst zouden laten maken van wat er allemaal als onveilig ervaard wordt, zou dat niet snel naar enorm veel situaties gaan, in sommige gevallen als je met alle vrouwen rekening wilt houden, praktisch onmogelijk zijn om te bestaan op die plek, en gewoon vereisen dat ge mentaal met zoveel rekening houdt dat gewoon niet leefbaar is?

Want ik denk dat er ook de paradox is van dat gij bij uzelf denkt "wat ik wil valt eigl echt wel mee". En zeker en vast, helemaal mee eens. Maar we dan de 6 miljoen vrouwen in Belgie pakken, en de som van al die 6 miljoen meningen pakken die allemaal echt wel meevallen, komt ge uit op iets onvatbaar en onmogelijk.

En heb het gevoel als mannen dan wat weerwerk geven op dingen die ze denken dat maar een klein aantal vrouwen echt als storend ervaren, het direct weer wordt afgeschoven op minimaliseren/ontkennen/....

En heb het gevoel als mannen dan wat weerwerk geven op dingen die ze denken dat maar een klein aantal vrouwen echt als storend ervaren, het direct weer wordt afgeschoven op minimaliseren/ontkennen/....
Maar daar begint het al.

"... op dingen die ze denken dat maar een klein aantal..."

Cru gezegd: maar het gaat niet om wat wij denken. Dat is het hem net, dat wat mannen denken dat niet storend of bedreigend is, dat misschien wel kan zijn. Maar we gaan dat niet weten, want we blijven altijd maar steken in de eerste fase. Dan schieten we op de boodschapper of dan dan gaat het van "ja maar niet ALLE mannen" of dan gaat het van "ik ben braaf en doe niks mis" (dat kan je niet 100% zeker weten) en daarmee is de kous dan af.

Want "een dialoog" hoeft toch ook niet altijd? Als de leerkracht van mijn kind tegen mij een uitleg komt doen over wat het beter kan doen en waar er mogelijk werkpunten zijn, dan begin ik ook niet al op voorhand te onderbreken en excuses te zoeken en te gaan van "ja maar heb je die andere kinderen gezien?" en al van dat. Dan luister ik, absorbeer ik die informatie, en dan denk ik na over wat ik als ouder beter kan doen, en wat mijn kind anders kan doen binnen de mate van het realistische. En dan kan er een dialoog zijn, ja. Maar we raken als maatschappij steevast niet voorbij dat eerste punt, het luisteren.

Want kunnen toch ook eerst luisteren, in plaats van al op voorhand allerhande weerwerk te bieden? Of met paniekscenario's aan te komen dat we op elke handbeweging gaan moeten letten in de toekomst? Telkens maar weer het onderwerp boven wordt gehaald, is het zo ongelofelijk moeilijk om tot de essentie te komen. Nu al 17 pagina's lang wordt er weer volop gepivoteerd, geminimaliseerd, en gedeflecteerd. Ik snap echt dat vrouwen het beu zijn om telkens maar met fluwelen handschoentjes het onderwerp te proberen boven halen.

Elke man moet zich aangesproken voelen. Als dader of als medestander om het probleem op te lossen. Gelatenheid is geen goede reactie.
Maar daar zijn we dus weer, dat impliceert dus gelatenheid?....

En denk wel dat ik in de war zit met dat "aangesproken moeten voelen" me overkomt als "deels schuldig zijn", en dus "iedere man is schuldig", maar dat is dus een verkeerde redenering neem ik aan?

Dat de vrouwen hier dan een lijstje zetten van wat we als mannen moeten doen, en sluit dan de thread?
Dat gaat niet he.

Niet elke vrouw wil hetzelfde. Niet elke vrouw voelt hetzelfde. Niet elke vrouw wil vandaag hetzelfde als morgen. Niet elke vrouw wil dezelfde behandeling van eender welke man, dat kan ook nog eens verschillen. En sommige vrouwen voelen zich zelfs man, oei het wordt nog complexer.

Alle gekheid op een stokje, Schols zijn stukje was schaamtelijk om nr te kijken. Maar dat betekent niet dat ik graag wil leven in de wereld zoals die hier door enkele posters wordt voorgesteld.

Maar dat betekent niet dat ik graag wil leven in de wereld zoals die hier door enkele posters wordt voorgesteld.
Hoe wordt die wereld dan voorgesteld? Kan je dat duiden?

Want ik heb nog niemand gekke voorstellen zien maken eigenlijk. Het extreemste wat hier wordt geopperd is om de straat over te steken 's nachts. Als zulke dingen betekenen dat ik er niet meer van moet uit gaan dat mijn dochter seksueel geweld zal meemaken met grote zekerheid, dan is dat voor mij goed. Ik leef liever in zo'n wereld dan in deze, waar 1 op de 13 vrouwen verkracht wordt en 91% van de vrouwen seksuele intimidatie meemaakt.

Of bedoel je die wereld die de meesten hier willen zien, die wereld waarin we even zwijgen en luisteren? Ook niet zo extreem vind ik.

Maar daar begint het al.

"... op dingen die ze denken dat maar een klein aantal..."

Cru gezegd: maar het gaat niet om wat wij denken. Dat is het hem net, dat wat mannen denken dat niet storend of bedreigend is, dat misschien wel kan zijn. Maar we gaan dat niet weten, want we blijven altijd maar steken in de eerste fase. Dan schieten we op de boodschapper of dan dan gaat het van "ja maar niet ALLE mannen" of dan gaat het van "ik ben braaf en doe niks mis" (dat kan je niet 100% zeker weten) en daarmee is de kous dan af.
is dat dan niet nuttig de vraag te stellen zodat ge daar een beeld op kunt krijgen? Als ik denk "ver niemand stoort zich daaraan", en direct meerdere vrouwen hier van "eigl wel", dan leer ik bij, en luister ik. Wilt niet zeggen dat ik minimaliseer, gewoon dat ik in dit onderwerp met vragen zit, die denk ik beter gesteld worden. En als het antwoord dan van de zelfde vrouw gewoon is "stop met ontkennen/minimaliseren, en luister gewoon", dat is toch niet veel waard?
Want "een dialoog" hoeft toch ook niet altijd? Als de leerkracht van mijn kind tegen mij een uitleg komt doen over wat het beter kan doen en waar er mogelijk werkpunten zijn, dan begin ik ook niet al op voorhand te onderbreken en excuses te zoeken en te gaan van "ja maar heb je die andere kinderen gezien?" en al van dat. Dan luister ik, absorbeer ik die informatie, en dan denk ik na over wat ik als ouder beter kan doen, en wat mijn kind anders kan doen binnen de mate van het realistische. En dan kan er een dialoog zijn, ja. Maar we raken als maatschappij steevast niet voorbij dat eerste punt, het luisteren.
Dat is wel een heel scheve vergelijking, precies of mannen hier kinderen zijn die hier nog nooit mee in contact gekomen zijn. Ik ben me er bewust van, heb ook al met een vriendin buiten op straat gewacht op iemand die haar kwam ophalen omdat ze niet comfortabel was daar alleen te staan, heb ook al tussengekomen in situaties die niet OK waren (en wat echt wel klote is als ge als man het dan wel direct kunt stilleggen....). Niet elke man hier is een blanco blad die de les gelezen moet worden? Maar het wordt wel zo voorgesteld?
Want kunnen toch ook eerst luisteren, in plaats van al op voorhand allerhande weerwerk te bieden? Of met paniekscenario's aan te komen dat we op elke handbeweging gaan moeten letten in de toekomst? Telkens maar weer het onderwerp boven wordt gehaald, is het zo ongelofelijk moeilijk om tot de essentie te komen. Nu al 17 pagina's lang wordt er weer volop gepivoteerd, geminimaliseerd, en gedeflecteerd. Ik snap echt dat vrouwen het beu zijn om telkens maar met fluwelen handschoentjes het onderwerp te proberen boven halen.
'k denk gewoon dat er heel veel lading zit op van die uitspraken van "elke man moet zich aangesproken voelen" (alsof niemand van ons zich bewust is van zo'n dingen, niet z'n best doet in't leven om niet deel uit te maken van deze statistieken).

'k heb de parallel al gemaakt: is gelijk rondzwaaien met de cijfers van verkeersdoden, en dan zeggen "elke autorijder moet zich aangesproken voelen". En de mensen die fatsoenlijk rijden die dan verwonderd reageren "wat moet ik doen? ik rij niet te snel, ik drink niet achter het stuur, ik laat ruimte, ...". En dan gewoon als antwoord geven "elke bestuurder maakt wel fouten, en ge moet niet minimaliseren en ontkennen en ...."... 't zijn vaak ook niet super zichtbare dingen, 'k zie niet iedereen die ik ken continu rondrijden, en als't ter sprake komt zal ik wel m'n woordje doen van hoe ik het zie.

't voelt gewoon een heel vijandige positie aan die voor niks nodig is? Er is een probleem, uiteraard. Mannen zijn uiteraard deel van de oplossing. Maar moeten we daarom afkomen met "elke man moet zich aangesproken voelen" en elke vorm van iets in vraag stellen is "ontkennen/minimaliseren/..."? nee toch?

'k denk gewoon dat er heel veel lading zit op van die uitspraken van "elke man moet zich aangesproken voelen" (alsof niemand van ons zich bewust is van zo'n dingen, niet z'n best doet in't leven om niet deel uit te maken van deze statistieken).
Aangesproken voelen is niet hetzelfde als schuld bekennen. Het betekent ook niet dat jij je persoonlijk aansprakelijk moet voelen voor het foute gedrag van andere mannen. Wel moet je het probleem erkennen.

Ik ga een heel gevaarlijke parallel trekken. Elke Duitser moet zich aangesproken voelen voor de holocaust. Dat betekent niet dat elke Duitser, in die periode, daar schuldig aan was. Echter, de gruwel van die genocide niet erkennen als Duitser is zowat het foutste wat je kan doen.

Je parallel met verkeersdoden houdt voor mij geen steek. Het verkeer is immers geregeld in zeer formele regels, onze omgang met andere mensen is dat niet.

Die meisjes waren 10 en 11 jaar. En zo begint dat dus te sluimeren, dat onveiligheidsgevoel, wanneer je amper 10 jaar op deze wereld rondloopt bijvoorbeeld.

Aangesproken voelen is niet hetzelfde als schuld bekennen. Het betekent ook niet dat jij je persoonlijk aansprakelijk moet voelen voor het foute gedrag van andere mannen. Wel moet je het probleem erkennen.
Wat betekent aangesproken voelen dan voor u?

Heb even gegoogled, elke betekenis ervan dat ik vind gaat over dat iemand u terecht wijst, of dat het persoonlijk op u gericht is of ....

Als ge gewoon wilt zeggen "elke man moet zich er bewust van zijn", zeg dat dan gewoon? Je spreekt toch niet iemand aan op iets wat die niet doet? Als je aangesproken voelen zegt, impliceer je toch schuld? Of kan je mij ergens een definitie vinden die anders is? Woorden hebben betekenis, en als jij "aangesproken voelen" zegt wanneer je "bewust zijn van" bedoelt, zaai je veel verwarring...

Ik ga een heel gevaarlijke parallel trekken. Elke Duitser moet zich aangesproken voelen voor de holocaust. Dat betekent niet dat elke Duitser, in die periode, daar schuldig aan was. Echter, de gruwel van die genocide niet erkennen als Duitser is zowat het foutste wat je kan doen.
Dit is toch al de meest belachelijke parallel die getrokken wordt die ik al gehoord heb in dit debat. Zo goed als alle Duitsers die bij de holocaust actief betrokken waren zijn inmiddels al gestorven. Wat is de relevante socio-economische factor die de huidige Duitsers onderscheidt van de rest van ons Europeanen die dergelijk schuldgevoel meer rechtvaardigt ten opzichte van de gehele groep? Dit staat compleet los van het al dan niet erkennen van de holocaust.

Die meisjes waren 10 en 11 jaar. En zo begint dat dus te sluimeren, dat onveiligheidsgevoel, wanneer je amper 10 jaar op deze wereld rondloopt bijvoorbeeld.

Nu heeft een er toch een man ingegrepen? Nog niet content? Misschien had de man erover moeten gaan praten met de jongens, dan hadden ze zeker hun lesje geleerd...

Tja jongens, ik ga het hier staken. Wellicht reageer ik te emotioneel omdat het onderwerp me zo na aan het hart ligt, dus is het beter voor iedereen om me te onthouden. Excuses ook aan de users op wie ik mogelijk te hard heb gereageerd.

Afsluitend kan ik enkel nog maar eens de cijfers benadrukken:

"Volgens Plan International kreeg 91 procent van de jonge vrouwen in Belgische steden (15 tot 24 jaar) al te maken met seksuele initimidatie in de openbare ruimte, tegenover 28 procent van de jongens. Maar over de loop van het hele leven bekeken, zijn de cijfers nog onthutsender. 81 procent van de Belgische vrouwen heeft in de loop van haar leven een vorm van seksueel geweld meegemaakt, tegenover 48 procent van de mannen."

Ondertussen staan er op de volgende link ook al meer dan 18000 (!) getuigenissen: https://waarhebbenzehetover.lovable.app

En ik krijg elke dag in de praktijk (ik werk in de geestelijke gezondheidsector) meisjes en vrouwen over de vloer wiens leven om zeep is, mede door dingen die sommigen hier omschrijven als "overdrijvingen".

Ik vind het werkelijk onthutsend hoe we als soort (mannen dan) ZO in een kramp schieten telkens dit onderwerp aangesneden wordt. Op alle klassiekers ("mannen hebben ook angst", "vrouwen overdrijven", "een gevoel is maar een gevoel", schieten op de boodschapper, ...) heb ik en anderen al geprobeerd om met veel geduld en nuance te reageren en te duiden en op te roepen om te luisteren, maar telkens komt er weer een nieuw bericht dat hetzelfde doet. Ik kan mensen met interesse in het onderwerp enkel aanraden om de voorbije pagina's aandachtig te lezen, want dit gaat (spijtig genoeg) alweer in kringetjes, en ik kan het niet meer opbrengen.

Terug
Bovenaan