Intellectueel eerlijk blijven natuurlijk want dit is de zaken dusdanig oneerlijk voorstellen dat er wel zo'n roze warning bij zou mogen.
Dat stukje van die "talloze voordelen" ging toen iemand refereerde aan evolutionaire psychologie versus beschaving, dat is een debat op zich, en ik zeg daar nergens maar ook nergens dat omdat vrouwen effectief (wat iemand anders, een vrouw hier zelfs ontkent) inderdaad talloze voordelen hebben in onze samenleving, dat dergelijke misbruik zoals uit de erge anekdotes, te vergoelijken valt.
Quote deze post in een andere thread en ik som er je met plezier echter een behoorlijk aantal op, zeker niet weinig.
Ik heb er al één gegeven en dan nog stel jij die vraag, dat is gewoon ziende blind zijn natuurlijk...
een vrouw zal véél sneller hulp krijgen in bepaalde noodsituaties in het openbaar dan een man.
Over die anekdotes zei ik wel dat het weinig zinvol is om
zaken die iedereen kunnen overkomen (dronkaards op de bus, drugsgeweld, verkeersagressie), op één hoop gegooid worden met effectieve, seksuele intimidatie en misbruik die ik ten strengste afkeur, laat staan om zuivere paranoia bij het naar huis gaan of de taxi nemen erbij te smijten.
Ik stel inderdaad weinig tot géén gedrag dat mee kan bijdragen dat een significant deel van dit probleem, toch zeker niet op het 'seksuele' vlak, tenzij in de perceptie van zéér paranoïde vrouwen, want ik ga bijvoorbeeld niet continu rond mij kijken als ik 's avonds of 's nachts alleen op straat loop: is er hier ergens een vrouw... want dan moet ik zeker snel oversteken naar de andere kant!
Je hebt overigens mijn vraag over de hond selectief genegeerd.
Oh wacht ik heb inderdaad een week geleden eens deftig mijn gedacht gezegd tegen iemand die haar assenbak uit de auto aan een kruispunt wegsmeet tegen mijn auto... dat was inderdaad niet erg beleefd, en dat was toevallig een vrouw, en die kon zich inderdaad onveilig gevoeld hebben... maar één: ik ben niet begonnen met asociaal gedrag, en twee: tegen een man die datzelfde deed was ik minstens even kordaat geweest...
Ik probeer nog eens duidelijk te maken met wat ik bedoel. Je bent zaken aan het bedenken die niemand aanhaalt als problematisch om dan meteen zelf het tegenargument te geven. Exact wat ik bedoelde met wel introspectie maar geen nieuw perspectief. En dus, rara, de conclusie dat er niks mis is. Uiteraard, dat is wat introspectie zonder nieuw perspectief vaak zal doen. Kijk er nu nog 16x naar en het gaat 16x dezelfde conclusie zijn.
Is het objectief totaal onmogelijk dat met een nieuw perspectief je het toch iets anders gaat zien? Of kun je het je op dit moment gewoon nog niet voorstellen net door dat gebrek aan perspectief? Als het iéts anders is dan objectief onmogelijk, dan is het toch de moeite om even te luisteren en daaraan te toetsen voor je het neersabelt als irrelevant?
Ik negeer niets selectief, ik ga gewoon niet oneindig hetzelfde typen over deze keer net een ander voorbeeld. Maar ik ben intellectueel oneerlijk als ik zeg dat je in een thread over onveiligheid voor vrouwen praat over de voordelen die vrouwen hebben in de samenleving, als uitbreiding op het ene voordeel dat ze vaker beschermd worden dan mannen nadat ze (veel) vaker slachtoffer zijn van fysiek geweld en intimidatie op straat. Hoera!
Je gaat toch geen zaken à la Dutroux van 20/30 jaar geleden oprakelen? Uiteraard zijn witte daders de overgrote meerderheid als je naar het verleden, en al helemaal naar de 'vuilste'/meest lugubere zaken, kijkt (kan ook niet anders in een wit land hé), maar ik had het vooral over tegenwoordig.
Ja, ik kan me ook nog de recentere zaken van o.a. de verkrachtende gynaecoloog in spé, de (witte) barman die z'n slachtoffers rape drugs in hun drankjes goot, etc. Tuurlijk is dit een typisch mannenprobleem (los van afkomst, achtergrond, cultuur, ...), maar dat neemt niet weg dat een bepaald groep van mannen disproportioneel vaak verwikkeld BLIJKT TE zijn in zo'n zaken.
Dat mag geen vrijgeleide zijn om die mannen al bij voorbaat scheef te bekijken, maar als ik zie welke andere problemen er vaak uit die groep komt (gay bashing, antisemitisme, drugsproblematiek, ...), en je weet dat die groep een steeds grotere minderheid wordt, hou ik m'n hart toch vast over hoe de situatie zal zijn over 10, 20, ... jaar.
Maar nu doe je gewoon hetzelfde als wat hier al pagina's staat met zelfs letterlijk dezelfde argumenten. Inclusief iets wat zogenaamd niet "vernoemd mag worden", maar telkens toch maar vermeld wordt. En het komt er wéér op neer: ik hoef niet te luisteren, ik ben het probleem niet. Oké. Maar dan negeer je wel een heel groot deel van wat er gezegd wordt, en ga je even uitleggen aan vrouwen dat wat zij meemaken niet écht klopt, want wat weten zij daar nu van, hè. Beter luisteren daarvoor naar een man die het zelf niet meemaakt.
Waarom zou iedere man die zich niet aangesproken voelt, zijn gedrag moeten aanpassen omwille van enkelen? Als je weet bij jezelf dat je nooit iets verkeerd hebt gedaan tov een vrouw (en ja, zij die dat wel hebben gedaan weten het van zichzelf maar al te goed) en alsnog bekeken wordt als zijnde "potentieel gevaar" is dat gewoon een nuloperatie. Dat is ook de reden waarom veel mannen op hun achterpoten gaan staan.
Door die veralgemening wordt iedere onschuldige man met de vinger gewezen terwijl ze letterlijk niks gedaan hebben. Het resultaat is dat vele hun handen ervan af trekken. Mevrouw heeft een onveilig gevoel in mijn bijzijn... klinkt als mevrouw haar probleem en niet mijn probleem. Men wil geen deel uitmaken van een verandering waarbij men toch altijd de slechte blijft. De perceptie van de vrouw over de man blijft hetzelfde omdat de enkelen zich er nog steeds niets van gaan aantrekken en hun gewone gang gaan blijven gaan.
80 tot 90% van de vrouwen krijgt te maken met een of andere vorm van seksuele intimidatie. Je kunt echt niet blijven zeggen dat het gaat om enkelen, dat is alleen maar waar als je de definitie zo eng maakt dat er alleen moedwillige verkrachting in valt of zo.
En ook jij negeert totaal dat dit al verschillende keren gezegd is, en daarop heb ik hier in deze thread al verschillende keren gereageerd: je kunt niet weten wat je niet weet. Je kunt onmogelijk weten van jezelf dat je nooit iets verkeerd hebt gedaan, als je niet wilt luisteren naar wat vrouwen aanhalen als problemen, maar alles neersabelt.
Waarom moet het ook weer ocharm gaan over "de onschuldige man" die "met de vinger wordt gewezen"? Is dat niet erg? Dus problemen moeten we constant aanhalen met bepalingen en excuses, en o-zo-voorzichtig aankaarten van issues, het moeten de juiste boodschappers zijn, niet te bruusk, élk cijfer moet kloppen. Voor we het mogen hebben over het probleem dat we misschien te weinig naar vrouwen luisteren daarover en kunnen toegeven dat er misschien zaken zijn die we beter kunnen doen en daarnaar te kijken. Is het echt aan het slachtoffer om zo omzichtig mogelijk om te gaan met de man zodat die hopelijk misschien ooit een paar dingen gaat veranderen?