Het gaat ook helemaal niet over strafbaar. Alleen is het bij 99,9% van de mensen wel common sense.
Het voorbeeld van de urinoir, volgens mij is mij dat zelfs nog nooit overkomen, dus quasi iedereen volgt daar wel het 'verwachte' patroon.
Mij is dat recent overkomen, de waren er wel geen 6 maar 4, maar in plaats van 1 of 2 tussen te laten kwam die dus langs mij staan... Ik had toen ook wel zo iets van: "Dude, wtf, respecteer de ingeschreven regels der natuur en urinoirs...".
Bij vrouwen op de bus is dat enerzijds een pak erger wanneer het iemand is die haar lastigvalt... Dat is logisch/normaal zoals je zelf zegt.
Anderzijds vanochtend op de trein een hilarische discussie tussen 2 vrouwen, waarbij één per se wou dat de andere haar koffer verplaatste om plaats te maken voor haar laptop... terwijl elders wel plaatsen waren naast andere vrouwen (of mannen) waar geen jongedame haar zware koffer moest verplaatsen. Wou nog aanbieden om te helpen die bovenop in het rek te plaatsen, maar zag dat die daar gewoon te groot voor was (daarom niet per se te zwaar voor mij
).Net omdat al die dingen heel vanzelfsprekend zijn, is het zeer normaal dat iemand zich ongemakkelijk voelt als een bepaalde persoon zich niet aan dat verwachte patroon houdt.
Je doet het bijna overkomen alsof het een opgave is, of alsof het een soort van 'schuldbekentenis' is als je het wél doet
Ik vind het zelf maar een kleinigheid om te doen hoor (zelden kom ik trouwens in die situatie). En ik kan me voorstellen dat veel vrouwen in die situatie inderdaad zelf al oversteken. Veel mannen gaan daar ook niet mee bezig zijn inderdaad, en dat is op zich ook geen ramp. Alleen vind ik dat zo van die kleine dingen die weinig moeite kosten en mensen (of vooral vrouwen dus) wel op hun gemak kunnen stellen.
Die discussie hebben we hier op het forum nog al gevoerd... Ik ga toch echt niet zelf over gaan steken, om te gaan voorkomen dat een vrouw zich onveilig zou moeten gaan voelen omdat ik toevallig aan dezelfde kant loop (regelmaatig is het dan nog hardlopen en moet je vertragen op veilig over te steken) ... Ook daar zijn ongeschreven regels, eens knikken/lachen doorlopen... Nu ja, in de stad, waar ik woon zeggen we nog goedemorgen/middag/avond...
Jij vindt dat een klein ding, ik vind het akkoord gaan met te stellen dat elke man, ook ik, een dader is.
Bovendien wat als aan beide kanten van de straat een vrouw loopt: moet ik dan in het midden gaan lopen? Allez, ik trek het nu een beetje in het absurde, maar dat gaat ook niet hé.