Ik vroeg me ook af wat er dan moet veranderen zodat vrouwen zich minder onveilig zouden voelen. Want daar heb ik nog niet veel over gehoord.
In het geval van ongewenste aanrakingen is sociale controle en erop aangesproken worden (o.a. door andere mannen) waarschijnlijk een stap voorwaarts. (zeg ik als niet-expert en bovendien als witte hetero man, dus mogelijk compleet verkeerd).
Veel vrouwen die ik spreek zouden al willen dat hun grieven serieus genomen worden. Je zou er van schrikken hoe vaak vrouwen horen "een knijpje in het achterste is toch niet het einde van de wereld zeker" of "een ongewenste dickpick is maar een foto" bijvoorbeeld.
Maar zoals al gezegd in deze thread: als je als man een ongewenste aanraking krijgt tijdens het uitgaan (wat sowieso al enorm veel minder voorkomt) dan is dat irritant, maar je weet wel dat je je kan verdedigen als het er echt op aan komt. De machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen liggen zo scheef dat vrouwen vaak niet volledig durven "van zich af te bijten" want als die man dan op zijn tenen getrapt is en haar volgt naar het toilet of tijdens het naar huis gaan... (Komt vaker voor dan je denkt). Je hebt als vrouw gewoon geen verhaal tegen een man die beslist "ik wil die nu."
En plus: als je als man eens in de 5 jaar eens een knijpje in de kont krijgt, dan kan je dat relativeren (dat maakt het nog altijd niet OK, voor de goede orde). Als je dat als vrouw meerdere keren per avond moet voorhebben, dan is dat al heel anders.
En inderdaad: sociale controle. Een collega werkt aan een universiteit en het is schrijnend om te horen hoe vaak studentes te horen krijgen van hun (mannelijke) vrienden dat "het toch allemaal zo niet bedoeld was" of zaken als "ja, als hij gedronken heeft dan kan hij wel eens wat te ver gaan" en dat gaat dan over zaken als echt proberen de tong in iemand's mond te forceren terwijl het hij het gezicht vast heeft.
Veel mannen grijpen niet in (zelfs niet als ze dit halvelings zien gebeuren) want ja, ze willen hun vriendschap niet op het spel zetten of ze vinden het allemaal niet zo erg, en zo worden die gedragingen eigenlijk halvelings goedgekeurd. En zelfs als we verder kijken dan het studentenleven: hoe vaak hoor of lees je bijvoorbeeld niet bij slachtoffers van verkrachting of aanranding dat ze het eigenlijk halvelings zelf gezocht hebben? Dat soort zaken moeten er allemaal uit. Die "boys will be boys" attitude wanneer het over zulke zaken gaat is echt schadelijk.
Ook hier: het gaat over vrouwen die zich onveilig voelen, en we mogen alweer van mannen lezen dat ze overdrijven, of we gaan off-topic en pivoteren naar hoe ook mannen zich onveilig kunnen voelen, en ...
In die zin zijn, helaas, veel mannen wel deel van het probleem. Of ze willen niet proberen het probleem te begrijpen, of ze grijpen niet in wanneer ze iets zien gebeuren, of ze bagatelliseren de dingen, of ... Neen, niet "alle" mannen nee. En opnieuw: dat witte hetero's niet mogen deelnemen aan de discussie is bullshit.
Maar het valt mij trouwens ook wel op hoe sommige mensen (niet jij) die geen moeite hebben om heelder groepen migranten op een hoopje te gooien nu op hun achterste poten staan wanneer iemand anders dan hetzelfde doet bij hun (witte mannen). Beetje consequent blijven mag.