Soundos clasht met Schols over geweld tegen vrouwen in De Afspraak

Ik ga zeker niet ontkennen dat er veel vrouwen lastig gevallen worden.

Toen ik jaaaren geleden in de Overpoort op stap was met de vriendinnen na 12.00h, was het gewoon om de 2 min prijs. Zodanig erg dat je het als vent zelf al het irritant begint te vinden. Go figure als je als vrouw alleen op stap bent. Maar Soundos, weet je welke figuren het 90% van de keren zijn die de vrouwtjes lastig vallen met "ei, meisje", "hey, psst" etc. Het is niet de standaard witte hetero man...

Het is niet omdat 90% van de vrouwen lastig gevallen wordt, dat 90% van de venten het doet, he. Het lijkt me een minderheid van irritante veelplegers te zijn. Dus gelieve niet elke discussie in de nek van de witte hetero man te duwen.

Je mag zelf dan ook de olifanten (beargumenteerd) benoemen als het daarover gaat voor jou.
White man bad, woman good!
En gevolgd door linkse cirklejerk van beeveetjes en algemene bijval van vrouwen in comments op FB etc

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

En dezelfde vrouwens zullen dan meestal stemmen op partijen die het mogelijk gemaakt hebben dat de samenleving zoveel onveiliger is geworden dan pakweg 30,40 jaar geleden. De olifant in de kamer durven ze niet te benoemen. De blanke heteroman moet het weer ontgelden. Awel, hopelijk krijgen ze nog meer miserie (rant).

En bart schols is een natte dweil. Tegen zo een brulboei moet je durven doorvragen en afkomen met droge cijfers en bewijzen. Maar nee, natte dweil doet een knieval, letterlijk.

Ik ga zeker niet ontkennen dat er veel vrouwen lastig gevallen worden.

Toen ik jaaaren geleden in de Overpoort op stap was met de vriendinnen na 12.00h, was het gewoon om de 2 min prijs. Zodanig erg dat je het als vent zelf al het irritant begint te vinden. Go figure als je als vrouw alleen op stap bent. Maar Soundos, weet je welke figuren het 90% van de keren zijn die de vrouwtjes lastig vallen met "ei, meisje", "hey, psst" etc. Het is niet de standaard witte hetero man...

Het is niet omdat 90% van de vrouwen lastig gevallen wordt, dat 90% van de venten het doet, he. Het lijkt me een minderheid van irritante veelplegers te zijn. Dus gelieve niet elke discussie in de nek van de witte hetero man te duwen.
Mijn vrouw kan dit ook bevestigen. Toen ze in Leuven studeerde werd die elke keer bepoteld wanneer ze op stap ging. Dat spreekt ik van grijpen naar de borsten en billen. Alleen waren dat niet voornamelijk de allochtone jongeren zoals jij beweert, maar vooral de blanke student. Ze is zelfs onder haar rok bepoteld geweest, in het voorbij lopen, in een volle winkelstraat door een (blanke) man op leeftijd, die naast zijn vrouw liep, terwijl mijn vrouw als 14-jarige naast haar ma en zusje liep.

Hiermee wil ik niet ontkennen dat er een probleem is met allochtonen voor de duidelijkheid, maar het probleem alleen maar aan die groep toewijzen is het probleem net zo goed ontkennen. Ik heb er ook weinig moeite mee dat wordt gezegd dat het bijna altijd over mannen gaat, want dat is de realiteit. Ik voel me daarom niet aangesproken, gewoon omdat ik een man ben, want ik weet dat ik niet bij de probleem-groep hoor.

Het is ook iets wat je steeds terug ziet. Zeg dat allochtone mannen het probleem zijn en iedereen roept "eindelijk zegt iemand de waarheid", terwijl wanneer je zegt "mannen zijn het probleem" (wat statistisch ook gewoon klopt), dan staan we op ons achterste poten. Een beetje hetzelfde verhaal als een vrouw die verkracht wordt door een asielzoeker en iedereen begint te roepen hoe slecht buitenlanders wel niet zijn, maar als diezelfde vrouw verkracht wordt door een bekende voetballer of tv-gezicht dezelfde personen zeggen dat ze waarschijnlijk gewoon uit is op aandacht en geld.

Dat “wit” is eigenlijk niet echt relevant en behoorlijk racistisch om te gaan veralgemenen alsof het per sé de blanke mannen zijn die de vrouwen lastig vallen op straat.

Ik vind het vooral weer typisch dat dit uitmondt in zo'n klassieke opdeling tussen twee extreme kampen. Ofwel zijn de witte mannen slecht, ofwel is het een linkse afleiding en moet men naar de allochtonen kijken.

Social media zijn een kanker.

Psychologie van een uitspraak als "mannen zijn het probleem" wordt onderschat. Veralgemening naar alle mannen gaat meer weerstand als medestand opbrengen.

Dat “wit” is eigenlijk niet echt relevant en behoorlijk racistisch om te gaan veralgemenen alsof het per sé de blanke mannen zijn die de vrouwen lastig vallen op straat.

Het is dan ook een algemene benaming en benadering.
De witte hetero man is gewoon diegene die statisch gezien het het beste heeft.
Ze hebben het voordeel van een man te zijn, wat zwakkere vrouwen niet hebben op alle manieren ver buiten seksueel geweld alleen. Ze hebben het voordeel van wit te zijn, de huidkleur die het minst te maken krijgt met racisme en nog altijd gezien wordt als het preferentiële ras.
En dan zijn ze hetero wat in veel gevallen en situaties nog altijd de makkelijkste seksuele voorkeur is.

Dat mensen Soundos nu willen pakken op cijfers die niet kloppen schiet helemaal voorbij aan de essentie.
Ze zat daar als cabaretier en maatschappijcriticus. Niet als kenner of behoeder van wetenschappelijk onderzoek.
Nee niet elke dag wordt een vrouw vermoord in België of Nederland, je kan discussiëren of ze niet bedoelde in de wereld maar goed, maar dat neemt niet weg dat het een reëel probleem is.
Elke vrouw die te maken krijgt met femicide is er gewoon één te veel, dat zou de boodschap moeten zijn. Elke vrouw die te maken krijgt met intimidatie of elke vrouw die zich onveilig voelt is er één te veel.
En Schols met zijn vriendinnen is gewoon oliedom.

Psychologie van een uitspraak als "mannen zijn het probleem" wordt onderschat. Veralgemening naar alle mannen gaat meer weerstand als medestand opbrengen.

Dit exact.

Als gewone man probeer je om vrouwenrechten te respecteren door op te komen voor vrouwenonrecht en je stem daarin te laten horen, maar je krijgt constant in de media te horen dat het allemaal niet genoeg is. Dus op een bepaald moment geef je op. Het exact tegenovergestelde effect dus.

Zou de toon niet beter zijn dat iedereen zich veilig op straat kan begeven. Dat iedereen zich kan wenden naar veilige oorden bij familiaal geweld. Respect naar elkaar toe tonen. De toon die Soundos gebruikt, dwingt jammer genoeg het tegenovergestelde af.

Natuurlijk is het een probleem, en dat is het ook altijd geweest, en natuurlijk mag/moet dit aandacht blijven krijgen.

Alleen heb je ook heel uiteenlopende gevallen en er bestaat ook niet één wonderoplossing voor. Je hebt mannen die uiteindelijk, al dan niet na verkrachting, over gaan tot moord. En als exponent daarvan psychopathische gevallen zoals bv. Ronald Janssen in het verleden. Het is niet dat die daders niet gestraft worden. Het is ook een utopie om te denken dat je zoiets tot 0 kan herleiden.

Je hebt enerzijds verkrachting, moord, ... binnen een relatie, en anderzijds verkrachting, moord, ... waarbij dader en slachtoffer elkaar niet kenden. Mannen die meerdere slachtoffers maken.

En daarnaast heb je mannen, en dat zal ook nog steeds een aanzienlijke groep zijn, die vrouwen bekijken als een speeltje, als een lustobject. Die worden vaak niet gestraft voor hun daden. We hebben de #metoo beweging gehad, wat er vooral voor gezorgd heeft dat bepaalde zaken meer bespreekbaar werden. Maar anderzijds is het duidelijk dat er nog veel werk is op vlak van preventie, op vlak van opvoeding, op vlak van straffen, ... maar ook in gedachten houdend dat je zoiets niet helemaal uit de wereld gaat krijgen.

Er is nog veel werk aan de winkel. Een zaak als Bart De Pauw is daar voor mij een duidelijk voorbeeld van. Want het begint ook al met zo'n zaken, het is meer dan aanranding/verkrachting/moord alleen. Een zaak waar er duidelijk 2 kampen waren, en waarbij er ook veel vrouwen in het pro-De Pauw kamp zaten.

En het enkel trekken richting migratie lost het ook niet op hoor. Ik denk dat we ondertussen ook meer dan genoeg andere voorbeelden hebben...

En ja, de discussie mag best ook alleen over vrouwen gaan. Het moet niet altijd opengetrokken worden. Natuurlijk is dit niet het enige probleem in de samenleving. Ik denk ook maar aan kindermishandeling/kindermisbruik. Of aan geweld door alcohol/drugsmisbruik. Of... maar de discussie mag best alleen eens daarover gaan hoor.

Omgekeerd geldt natuurlijk hetzelfde. Het heeft echt geen zin om mannen te gaan weren van de discussie. Het heeft ook geen zin om te gaan beweren dat mannen zich niet onveilig kunnen voelen. Enz...

Dat mensen Soundos nu willen pakken op cijfers die niet kloppen schiet helemaal voorbij aan de essentie.

100% akkoord dat het voorbijgaat aan de essentie. Maar ik vind wel dat er een factcheck gedaan mag worden op die cijfers.
Als Helen Goedgebeur zegt dat er elke 2 weken een vrouw vermoord wordt (de cijfers) maar Soundos haar tegenspreekt met de woorden "nee schat" en dan gewoon liegt door te zeggen dat het elke dag gebeurt, dan moet daar een factcheck op gebeuren.

Het is Soundos die Helen "corrigeert", niet andersom.

Ik vind het wel heel erg van mezelf te zeggen dat de cijfers over femicide inderdaad voorbij gaan aan de essentie.
Dat zijn stuk voor stuk moordslachtoffers natuurlijk.

Ik denk als je vijftig jaar geleden de vraag stelde of er, voornamelijk onder mannen, zich hoogst irritante en gevaarlijke sujetten bevonden waar de samenleving tegen moest optreden, iedereen akkoord zou gaan. Het was ook een soort persoonlijke plicht voor mannen om op te treden wanneer iemand werd lastig gevallen of bedreigd. Een soort 'genderrol' if you will.

Zijn we dat met de jaren vergeten, of hebben een paar ideologen het debat in die mate gepolariseerd dat mannen het beu zijn om veralgemeend te worden?

Schols zijn opmerking wordt veroordeeld in de media, maar ik begrijp ergens wel dat hij zich aangesproken voelde om toch iets van weerwerk te bieden tegenover iemand die toch even voor het gehele vrouwelijke geslacht leek te spreken.

Laatst bewerkt:
Neenee.. de witte heterosexuele man moet zwijgen..... dixit Elisabeth Lucie Paepen, typetje of niet...

Ik heb net even de Belgische moordstatistieken bekeken. Voor mannen ligt het cijfer rond 2 per 100.000, voor vrouwen rond 0,19 per 100.000. Kan je dan stellen dat mannen vaker het slachtoffer zijn van moord dan vrouwen? En mag je daaruit ook concluderen dat mannen zich objectief gezien onveiliger zouden mogen voelen? Vaak nog @ random vermoord.

Ik begrijp uiteraard dat straatintimidatie (“femme de la rue”) een reëel probleem is en dat het voor vrouwen niet vanzelfsprekend is om zich veilig te voelen in de publieke ruimte. Maar of het onveiligheidsgevoel in hoofdzaak veroorzaakt wordt door de witte heteroseksuele man die eens naar de afspraak kijkt, durf ik toch sterk in vraag te stellen.

Mijn excuses, belangrijke nuance vergeten. Vervang, wit blank door éénder welke andere kleur, heteroseksueel door iets anders en man door vrouw (of nog een andere categorie) en de hele wereld zou Elisabeth Lucie Baeten & co verketteren als racist, homo/queer/...)-foob & seksist, maar er is inderdaad één categorie die tegenwoordig alle hoon verdient... terwijl de ironie net is dat in tijden van social media, weinig groepen zo 'machtig' zijn als

Elisabeth Lucie Paepen heeft natuurlijk intussen een gekende extreemlinkse kleur, dus no surprises there.

Het ding met moord is natuurlijk, dat het zelden gewoon willekeurig is.

Als ik "advocaat van de duivel" zou moeten spelen zou ik inderdaad kunnen zeggen dat vrouwen véél vaker slachtoffer zijn van moord door hun romantische partner, partnermoord dus... Alleen voor al die andere moorden waar mannen vaker het slachtoffer van zijn, bestaat natuurlijk ook geen aparte term, toch niet in het Nederlands....

Het ding is, ik heb wel degelijk begrip voor het onveiligheidsgevoel bij vrouwen, en bepaalde maatregelen daartegen zouden zeker moeten kunnen, maar dan gaan andere zaken waar Soundos het ironisch genoeg in datzelfde programma over had, toch ook overboord moeten.

Het is dan ook een algemene benaming en benadering.
De witte hetero man is gewoon diegene die statisch gezien het het beste heeft.
Ze hebben het voordeel van een man te zijn, wat zwakkere vrouwen niet hebben op alle manieren ver buiten seksueel geweld alleen. Ze hebben het voordeel van wit te zijn, de huidkleur die het minst te maken krijgt met racisme en nog altijd gezien wordt als het preferentiële ras.
En dan zijn ze hetero wat in veel gevallen en situaties nog altijd de makkelijkste seksuele voorkeur is.

Ze zat daar als cabaretier en maatschappijcriticus. Niet als kenner of behoeder van wetenschappelijk onderzoek.
Nee niet elke dag wordt een vrouw vermoord in België of Nederland, je kan discussiëren of ze niet bedoelde in de wereld maar goed, maar dat neemt niet weg dat het een reëel probleem is.
Elke vrouw die te maken krijgt met femicide is er gewoon één te veel, dat zou de boodschap moeten zijn. Elke vrouw die te maken krijgt met intimidatie of elke vrouw die zich onveilig voelt is er één te veel.
En Schols met zijn vriendinnen is gewoon oliedom.

Iemand die roept dat ze de cijfers achter zich heeft en de (nuja, "haar") waarheid komt verkondigen die moet je wel degelijk pakken op de cijfers. Of is het anders een spelletje om ter hoogst bieden?
Als je je buurvrouw die met cijfers van België afkomt, moet je natuurlijk niet afkomen met wereldwijde cijfers, en dan geef je haar dus al (bewust) te veel krediet... En de realiteit van een probleem hangt wel degelijk samen met de cijfers...

Niemand is gebaat met problemen op te blazen met een factor 15, en de vraag is ook maar wat we eigenlijk gebaat zijn met een term als femicide... elke femicide is er inderdaad één te veel, gelukkig is moord al strafbaar, en leven we ook in een samenleving waarin vrouwen in véél opzichten ook meer beschermd zijn dan mannen, want er sterven meer mannen een moorddadige dood dan vrouwen, ook anno 2026, en ook in België. Voor zover er maatregelen denkbaar zijn om specifiek de categorie "femicide" aan te pakken: vooral doen, maar wetende hoe dat dan gaat in een debat gedomineerd door roeptoeters als een Soundos of Elisabeth Lucie Baeten, gaan dan de mannelijke slachtoffers die er ook binnen de categorie partnermoord (helaas) zijn, met zo'n retoriek gewoon vergeten worden.

Is dat een knieval?

De "blijkbaar" & "wat wel een beetje raar is..." in zijn post zorgen bij mij eerder voor een tegenovergestelde lezing (i.e. dat hij vindt dat je er als witte man absoluut wél iets over mag zeggen).
Het is absoluut geen knieval en het is zelfs een beetje verdoken aanvallend. Hij heeft het overduidelijk nog niet echt door.

Ja, Soundos is zowat de luidste en vervelendste stem die je kunt tegen hebben dan, ook omdat ze zo erg overdrijft. Maar het ergste wat je kunt zeggen, is dat een oudere mening niet het centrum van het debat is, dat hij tweede viool hoort te spelen, zo blijkt. Hij moet daarom niet zwijgen, zoals sommigen hier zeggen, dat was het punt niet. Maar zijn mening is in dit debat misschien niet evenwaardig aan dat van vrouwen, als hij probeert aan te geven dat het volgens hem misschien wel meer meevalt. Niet alle meningen zijn evenwaardig…

Ook gisteren bij Bart Schols
Soundos geef Schols een draai rond zijn oren
Wat een idee ook van Schols. In hetzelfde programma ontkent Duchatelet klimaatopwarming, no problemo voor den Bart. Maar oh neen, opmerkingen rond veiligheid door vrouwen, daar moet hij wel op reageren :rolleyes:
Ik vraag me af waarom die Duchatelet zelfs uitgenodigd wordt? Is gewoon een clown die overal waar hij geweest is, uitgespuwd wordt en nu zonder terechtwijzing een hele hoop wetenschappelijke onzin mag verkondigen.

Van Soundos ben ik allerminst fan en ze brengt haar boodschap op een heel verkeerde manier (mijn mening) maar ik wil wel even nuanceren en kaderen, want hier wordt alweer vrolijk de "het zijn de bruinen" kaart getrokken door bepaalde users en/of gedaan alsof het allemaal niet zo een probleem is en dat klopt toch wel niet.

Context: ik ben werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg en ken veel mensen die actief zijn in die sector. Wij praten uiteraard veel.

Vrouwen die regelmatig uitgaan (studentenleven of op latere leeftijd) en nog niet bepoteld of ongewenst benaderd zijn geweest, zijn zou ik durven zeggen in de minderheid. OK, het zal niet allemaal even erg zijn in gradatie, maar toch. Vrouwen die er iets of wat conventioneel aantrekkelijk uit zien, die worden bijna dagelijks wel aangesproken of lastig gevallen. En niet enkel door de "migranten".

De verhalen van studentes die in een of andere fakbar door een al dan niet dronken typisch Vlaamse jongen bepoteld zijn in Leuven, kan ik ondertussen niet meer tellen. En dat gaat dan nog enkel over vrouwen die daar "iets mee doen" (melding maken, naar psychologische begeleiding gaan, ...). Er zijn er ook heel veel die dat voor zichzelf houden, omdat men heel vaak minimaliserende reacties krijgt die het eigenlijk alleen maar erger maken. En dat beperkt zich echt niet tot "eens poepje knijpen". Ik ken meerdere verhalen van vrouwen die in het toilet in een hoekje werden geduwd etc.

Vandaar dat ik het 1) jammer vind dat Soundos zo boertig tekeer ging en 2) het jammer vind dat we hier weer een "en wat dan over de mannen" verhaal van aan het maken zijn, of weer heel hard op de boodschapper aan het schieten zijn. In die zin kan ik Soundos wel begrijpen, want het is inderdaad frustrerend dat er dan telkens weer een kanttekening bij geplaatst dient te worden.

We zouden er als maatschappij goed aan doen om niet steeds zo defensief te beginnen doen. Ja, Soundos haar boodschap was slecht overgebracht. Maar misschien moeten we de mierenneukerij zo laten (ja, haar cijfers waren fout, maar dat hebben we als forum ondertussen al formeel vastgesteld) en eens proberen te praten over haar achterliggende boodschap.

Afsluitend: figuren als Elisabeth Lucie Baeten en die kruistoch tegen de witte hetero man, daar krijg ik echt de kriebels van. Pure polarisatie.

Afsluitend: figuren als Elisabeth Lucie Baeten en die kruistoch tegen de witte hetero man, daar krijg ik echt de kriebels van. Pure polarisatie.

Het frappante is dat dat allemaal gespuid wordt door hetzelfde slag mensen dat de mond vol heeft van radicale empathie, body positivity, en moraliteit/ethiek über alles. Maar witte heteromannen staan daar buiten, die zijn een gelegitimeerde boksbal.
Allemaal goed en wel, tot er een bokaal augurken moet opengedraaid worden :cool:

Bart Schols had het ook beter kunnen verwoorden natuurlijk. Hij kon zeggen: "het is mijn taak als presentator/moderator om dit debat te leiden en waar nodig nuance op te roepen." en toen Helen Goegebeur met haar cijfers kwam en bruusk onderbroken werd, had hij ook kunnen vragen aan Soundos om de andere vrouw aan tafel ook haar zin te laten afmaken en eventjes te luisteren naar haar argumenten/cijfers/nuance. Want Soundos zat nu gewoon te zeveren dat witte mannen niets te zeggen hebben in de hele discussie (is het dan wel een discussie?), maar ook de andere vrouw aan tafel kreeg er niets tussen...

Terug
Bovenaan