Solliciteren: de kant van de werkgever

Om eerlijk te zijn: ik heb al in geen 10 jaar een motivatiebrief geschreven.

Ik ben altijd door recruiters of headhunters opgepikt. (stuur nekeer uw CV!) en ik krijg altijd spontane aanbiedingen van werkgevers als ik op zoek ben.

Een "mag ik hier komen werken"-brief, heb ik eigenlijk nog nooit geschreven zover ik mij herriner behalve de eerste keer anno... 2010.
 
Ik zie net dit topic na een tijdje niet meer op BG geweest te zijn. Ik ben al de hele maand met mijn neefje aan het rondkijken, want hij zou graag van job wisselen. Hij heeft een prof bachelor elektromechanica en zou graag richting IT gaan, dus heeft hij een cursus programmeren gevolgd bij Syntra en nu bezig met een cursus business analyst. Wat ik merk is dat de markt voor juniors toch niet gemakkelijk is. Van tientallen sollicitaties die gestuurd werden, is hij maar één keer op gesprek kunnen gaan. Ik kan begrijpen dat dit demotiverend werkt.

Ik heb vooral de indruk dat bedrijven niet bereid zijn om mensen om te vormen of een kans te geven. Daar waar in het buitenland (lees Angelsaksische systeem) bedrijven meer open zijn om een hele opleidingstraject te creëren voor mensen zonder ervaring. Verwacht men in België meestal een eerste ervaring of ‘een minimum aan diploma’ vanuit hogeschool/unief.
 
Ik zie de motivatiebrief als niet meer relevant in het sollicitatieproces. Zoals aangegeven zijn er hulpmiddelen zoals AI-generatoren die gemakkelijk zo'n brieven uitschrijven op enkele seconden. Vaak is die brief best goed, vlekkeloos en foutloos maar vaak niet representatief voor de kandidaat die je voor u hebt. Dan heb ik liever een kandidaat die een redelijke cv is, die super gemotiveerd is en de wil heeft om aan de slag te gaan. Of er dan een gat van 10 maanden of twee jaar tussen zitten; wat kan mij het schelen. Gaten in uw CV kan door allerlei redenen komen en ik zal die vraag ook nooit stellen wat er daar aan de hand was die periode. Want die vraag kan wel is recht in u gezicht terug komen als het om depressie, ernstig voorval of andere gaat.
 
Ik vroeg altijd een motivatiebrief en vond die belangrijk. Zegt veel over een persoon vind ik hoe die opgesteld is en wat de persoon benadrukt. Is hij resultaatsgericht,mensgericht,.. Is er logische opbouw, taalregister, to the point, uitvoerig beschrijvend etc...

Zonder motivatiebrief zonder veel taalfouten geen kans ... 🙂

Cv vond ik minder aangezien er een bepaald diploma en specifieke ervaring vereist werd, dus de cv s die bij mij kwamen voldeden steeds al.

In mijn huidige job gebeurt de voorselectie elders en zie ik enkele kandidaten in een jurygesprek pas.
 
Kmoet wel bekennen dat ik in mijn huidige job (20j ondertussen al) gewoon keihard eerlijk geweest ben tijdens de sollicitatie.
Mijn opleiding had 95% niets te maken met de job waarvoor ik solliciteerde en ik heb gewoon gezegd dat ik er bitter weinig van kende. Die eerlijkheid werd wel geapprecieerd.

Na 20 jaar toch ook al het een en ander zien passeren...
-Opgesmukte CV's: Best wel veel mensen die hun CV redelijk verbloemen waardoor ze na een tijdje door de mand vallen. Altijd pijnlijk om te zien.. Kan specifieke skill A op CV... maar bakt er in realiteit bitter weinig van. Moeilijk testbaar tijdens sollicitatie maar helaas heel opvallend tijdens het effectieve werk.
-Keihard liegen: Worst case was iemand die een paar fake masters op zijn CV gezet heeft. Hier een jaar gewerkt heeft voor hij door de mand gevallen is. Wat bleek, diplomas onbestaande en niemand van HR die dit eens controleerde....
-Professionele mailadressen: Parkietje86(at)emailadres blijft me toch altijd bij.... i mean wtf.. hoe moeilijk is het om een iets deftiger mailadres aan te maken...
-Leuke facebookfotos: We durven sollicitanten eens 'googlen'. Bierzuipende profielfotos op facebook geven inderdaad de 'work hard play hard' mentaliteit beter weer dan een begeleidende motivatiebrief.

Langs de andere kant mijn vriendin een jaar terug nog eens gesolliciteerd. Een dijk van een CV en motivatiebrief geschreven. Bon, op meerdere gesprekken mogen gaan. Een tweedaagse assessment moeten doen waar ze dan nog hoog op scoorde... Een karakteranalyse door psycholoog... met andere woorden the whole package....
"ah nee ik ga de job toch niet doen.... " :thinking:
Als bedrijf moet dat toch ook nen zure zijn.
 
-Opgesmukte CV's: Best wel veel mensen die hun CV redelijk verbloemen waardoor ze na een tijdje door de mand vallen.
Ik heb ooit iemand geïnterviewd die claimde een bepaald project gedaan te hebben. En dat was inderdaad een indrukwekkend groot en complex project, en best bekend in de sector. Ze was daar (terecht) zeer fier op en kon daar in geuren en kleuren over vertellen.
Ze sloeg nogal groen uit toen ik zei "ooch dat is toevallig, dan kent gij de Jos die daar project manager was. Die loopt hier rond, wacht ik roep hem even".
De Jos wist in elk geval niet wie ze was.


-Professionele mailadressen: Parkietje86(at)emailadres blijft me toch altijd bij....
Degenen die ik nooit vergeet: dikkefritmayo@... , en hottubgirl69@...
 
Ik heb ooit iemand geïnterviewd die claimde een bepaald project gedaan te hebben. En dat was inderdaad een indrukwekkend groot en complex project, en best bekend in de sector. Ze was daar (terecht) zeer fier op en kon daar in geuren en kleuren over vertellen.
Ze sloeg nogal groen uit toen ik zei "ooch dat is toevallig, dan kent gij de Jos die daar project manager was. Die loopt hier rond, wacht ik roep hem even".
De Jos wist in elk geval niet wie ze was.



Degenen die ik nooit vergeet: dikkefritmayo@... , en hottubgirl69@...
En kreeg ze de job? 😂
 
Ik heb ooit iemand geïnterviewd die claimde een bepaald project gedaan te hebben. En dat was inderdaad een indrukwekkend groot en complex project, en best bekend in de sector. Ze was daar (terecht) zeer fier op en kon daar in geuren en kleuren over vertellen.
Ze sloeg nogal groen uit toen ik zei "ooch dat is toevallig, dan kent gij de Jos die daar project manager was. Die loopt hier rond, wacht ik roep hem even".
De Jos wist in elk geval niet wie ze was.
Had ze haar rol overdreven in dat project of had ze helemaal niets te maken met dat project?
Want het omgekeerde heb ik ook al meegemaakt, dat bedrijven beweren een heel project te gedaan hebben, terwijl ik uit eigen ervaring weet dat dat bedrijf maar een héél kleine rol gespeeld had daarin.
 
Had ze haar rol overdreven in dat project of had ze helemaal niets te maken met dat project?
We zijn dat bij de klant gaan navragen. Die heeft in de eerste maand even PMO support gedaan aan de klant kant. Maar ze was zo slecht dat de klant haar had buiten gezet. Het is erna dat ons bedrijf (de Jos dus) het project kwam doen.

Maar in het interview met mij (en op haar CV) claimde die dus dat ze de architect van de oplossing was, lead van een groot deel, en de cutover manager.

Ik zou dus zeggen dat ze haar rol licht overdreven heeft.
 
We zijn dat bij de klant gaan navragen. Die heeft in de eerste maand even PMO support gedaan aan de klant kant. Maar ze was zo slecht dat de klant haar had buiten gezet. Het is erna dat ons bedrijf (de Jos dus) het project kwam doen.

Maar in het interview met mij (en op haar CV) claimde die dus dat ze de architect van de oplossing was, lead van een groot deel, en de cutover manager.

Ik zou dus zeggen dat ze haar rol licht overdreven heeft.
Welke gevolgen heeft dat dan voor die persoon? Ik bedoel, jullie gaan die waarschijnlijk dan niet aannemen, maar is dat dan een soort klein wereldje waarin je "verbrand" bent, of kan die gewoon bij het volgend bedrijf proberen en daar dan misschien een mooie job krijgen op basis van leugens?
 
Welke gevolgen heeft dat dan voor die persoon? Ik bedoel, jullie gaan die waarschijnlijk dan niet aannemen, maar is dat dan een soort klein wereldje waarin je "verbrand" bent, of kan die gewoon bij het volgend bedrijf proberen en daar dan misschien een mooie job krijgen op basis van leugens?
Ik heb 2 mensen op een zwarte lijst laten zetten via de interim. Had een kort lijntje met zo'n 4 kantoren en die kerels konden niet meer werken via de interim (voor die zones). Dat gaat rap rond..

Heb er vroeger ook een paar betrapt op faken van doktersbriefjes. Die zou je serieus kunnen schaden, maar dat hebben we toch maar niet gedaan.
 
Een CV is meer bondig en generiek en een motivatiebrief kadert de CV binnen de vacature. Dat moet geen opstel van 2 blz zijn. Als je niet aantoont dat je op zijn minst de vacature gelezen hebt, ga ik die alleszins niet uitnodigen op gesprek...
Maar welke info haal jij dan meer uit zo'n brief behalve dat de sollicitant de vacature heeft gelezen en een generieke brief (waarschijnlijk copy/paste van het internet) een beetje aanpast zodat die er wat op aansluit?

Ik heb zelf al vaker zulke brieven gelezen van potentiële kandidaten, maar uit een cv haal ik 10x meer informatie. Zeker als het dan gaat over van die vage dingen waarvan de sollicitant nog geen kennis kan hebben. Heb ik al vaker discussie mee gehad met de recruiters.
"Ik heb altijd al in sector xyz of voor bedrijf ABC willen werken omdat ...". Vaag en je weet pas of het je echt bevalt als je er een paar maanden rondloopt. Plus iedereen kan daar wel iets leuk op zetten.

In mijn ogen heeft een motivatiebrief enkel meerwaarde als je een pas afgestudeerde zonder werkervaring aanneemt of iemand die een totale carrière switch wil waardoor relevante werkervaring ineens irrelevant wordt.
 
Omgekeerd kan helaas ook, 2 gesprekken en case moeten oplossen, waarbij mijn oplossing goed was. Nu was ik aan het wachten op timing voor gesprek met de plant manager, kreeg ik net de melding dat die de voorwaarden verstrengd heeft waardoor een master diploma noodzakelijk is, wat ik niet heb.

Bizarre timing om die eis er aan toe te voegen, als die van in het begin er was moesten zowel zij als ik er geen tijd in steken.
 
Welke gevolgen heeft dat dan voor die persoon? Ik bedoel, jullie gaan die waarschijnlijk dan niet aannemen, maar is dat dan een soort klein wereldje waarin je "verbrand" bent, of kan die gewoon bij het volgend bedrijf proberen en daar dan misschien een mooie job krijgen op basis van leugens?
Tgoh
Ja aan de ene kant ben je inderdaad wel verbrand en is het (zeker in België) geen grote wereld. Dus dat gaat beperkt rond.
Maar kandidaten geraken er toch nog vlot mee weg hoor. Ik zie die mensen nog steeds vlot van bedrijf naar bedrijf hoppen (waar ze vaak een puinhoop achterlaten).

Je moet dat vooral tegengaan door fatsoenlijke recruiting te doen, en reference checks te doen... maar uiteraard niet enkel de referenties die de kandidaat zelf aanbrengt (daar heb ik ook nog verhalen over :eek:). Het is tegenwoordig makkelijk om via LinkedIn wel enkele mensen te vinden die je kent, die feedback kunnen geven.
Te weinig bedrijven en recruiters doen dat imo.
 
Ik snap eigenlijk die discussie over de motivatiebrief niet goed. Of het nuttig is of niet laat ik terzijde, want dat maakt toch gene fuck uit?

Het feit is nu eenmaal dat een grote groep recruiters daar wel waarde aan hecht. En het worst case scenario is dat die andere groep... er gewoon niet naar kijkt.

Dus waar vergroot ge uw kansen mee? Door wel een brief te schrijven.
En tegelijkertijd waar schaadt ge uw kansen niet mee? Door wel een brief te schrijven.

Dus waarom in godsnaam zou ge als kandidaat liggen neuten over die 30min effort die ge erin moet steken?
 
Te weinig bedrijven en recruiters doen dat imo.
Te weinig universiteiten ook hoor, toch op vlak van niet-permanent personeel (PhD en postdoc). Het is te zeggen, dat is zoiets dat zoals veel zaken op een universiteit uiteindelijk terecht komt bij de prof. zelf. Die heeft geen geen tijd of goesting dat hard te onderzoeken, dus op basis van een interview wordt er dan ja/nee beslist. Ik heb enkel maar goede kandidaten gehad tot nu, is dat geluk of omdat ik er effectief tijd in steek, dunno. Maar in de lange lijst van mensen die hier hebben rondgelopen zitten echt mensen die je gewoon niet zou mogen loslaten in een laboratorium, sommigen zelfs niet in de maatschappij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan