Smart Home en Automation

StannekeS

Crew Member
Crowdfunder FE
Ik ben sinds kort bezig met Home Assistant en het verbaasde mij dat er hier op het forum helemaal geen topic over te vinden is, dus vandaar dit nieuwe topic.

Zijn hier nog mensen op het forum bezig met HA? Hoe draaien jullie HA? Wat zijn jullie favoriete integraties?

Voor de mensen die er niet bekend mee zijn:

Wat is Home Assistant:

Home Assistant is een open source platform voor centrale aansturing slimme apparaten en domotica, met focus op vrijheid en privacy. De software kan zowel als losse software, binnen een container of met een bijbehorend besturingssysteem gebruikt worden. Home Assistant is vervolgens toegankelijk via een webinterface en mobiele applicaties.​
Home Assistant kan via een breed scala aan integrations communiceren met gangbare domoticaplatformen. Home Assistant fungeert dan ook als een "hub", vanwaaruit de gebruiker slimme logica, dashboards en automatisering kan programmeren zonder afhankelijk te zijn van verschillende applicaties van verschillende leveranciers van domoticahardware.​
Home Assistant wordt openbaar ontwikkeld en bijdragen komen van vrijwilligers waardoor er ondertussen meer dan 2000 verschillende integraties mogenlijk zijn.​
(Bron: wikipedia)​
Je kan Home assistant vinden op hun website: https://www.home-assistant.io

Demo:

Ze hebben ook verschillende demo's draaien om een idee te krijgen wat het kan. Deze kan je hier vinden.​
 
Laatst bewerkt:
Hier zal je vast genoeg terugvinden over home assistant.
 
Hier zal je vast genoeg terugvinden over home assistant.
Het lijkt me net veel overzichtelijker om dat af te splitsen.
Zelf ook een (beginnende) HA install hier.

Hardware: Odroid C4
Storage: Micro SD + USB SSD
OS: Armbian CLI (HA in Docker)
 
In het domotica topic kwam ik al een paar keer HA tegen, maar een dedicated topic lijkt me wel beter als het specifiek met HA te maken heeft.

Ik draai HA al een jaar of 6. Destijds wat dingen opgezet, maar actief nieuwe dingen toevoegen doe ik wel niet.
Wel check ik bijna dagelijks de zaken die ik monitor. Daarvoor gebruik ik Graphana die, dat is toch iets uitgebreider dan de beperkte grafiekjes in HA.

Ik woon nu nog in een oud huis zonder al veel snufjes, maar dit doe ik er nu mee:
Sfeer lampen aan in de woonkamer als we thuis komen en het is donker
Sfeer kampen aan in de woonkamer als het donker wordt en we zijn thuis
Met een dom elektrisch vuurtje en een temperatuur meter op zolder, heb ik een thermostaat gemaakt zodat ik daar deftig de temperatuur kan regelen.
CO2 en vocht sensoren monitoren
Verbruik van een aantal toestellen monitoren
Notificatie als de wasmachine/droogmachine klaar is en ook een melding als deze gestart wordt. Die toestellen deel ik met m'n vader en staan op zijn verdiep. Nu weet ik wanneer de wasmachine al in gebruik is door iemand anders en wanneer de was klaar is.
Verlichting in de home cinema automatisch aan/uit als de film start/stopt

Binnenkort verhuizen we en dan wil ik ook alles kwa energie gaan monitoren (digitale meter, zonnepanelen) en kijken hoe ik ons zelf verbruik kan optimaliseren. Liefst automatisch voor zover dat kan.
Voor de warmtepomp heb ik een EBUS adapter in de bestelling staan. Met de bedoeling om dan afhankelijk van de zonne-opbrengten de boiler laden, boiler temp dynamisch instellen, verwarming sturen, verwarming tijdelijk stoppen als de kwartierpiek te hoog wordt, ...
Ventilatie automatisch op laagste stand indien niemand thuis, automatisch op een hogere stand indien veel CO2, ...
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook aan HA beginnen, maar dan met het gedacht om mijn overtollige zonnestroom zo efficient mogelijk in mijn EV te pompen. Oftewel, liever de max prijs aan mijn werkgever vragen dan lager injectietarief incasseren. Daarom dat ik ook geen batterij plaats, heb er namelijk eentje van 80kWh op de oprit staan. Aangezien ik nog een terugdraaiende teller heb hoeft dat nu nog niet, maar eens die digitale er komt is dat wel de bedoeling.

@MorGo7h, dat is toch wel best veel. Heb je dan ook ergens een tablet met een GUI staan of doe je dat gewoon online ofzo.
Waar draai je HA op? Tegenwoordig heb je ook NAS toestellen met dockers, kan daar ook HA opdraaien?

Ik veronderstel dat je dan of slimme lampen of schakelaars hebt? Ik heb overal teleruptoren (digitale met soft start/soft stop, timers, alles uit GPS klok etc). HA daarop toepassen is moeilijk, kan je beter overschakelen op domotica (dat kan als ik wil).
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook aan HA beginnen, maar dan met het gedacht om mijn overtollige zonnestroom zo efficient mogelijk in mijn EV te pompen. Oftewel, liever de max prijs aan mijn werkgever vragen dan lager injectietarief incasseren. Daarom dat ik ook geen batterij plaats, heb er namelijk eentje van 80kWh op de oprit staan. Aangezien ik nog een terugdraaiende teller heb hoeft dat nu nog niet, maar eens die digitale er komt is dat wel de bedoeling.

@MorGo7h, dat is toch wel best veel. Heb je dan ook ergens een tablet met een GUI staan of doe je dat gewoon online ofzo.
Waar draai je HA op? Tegenwoordig heb je ook NAS toestellen met dockers, kan daar ook HA opdraaien?

Ik veronderstel dat je dan of slimme lampen of schakelaars hebt? Ik heb overal teleruptoren (digitale met soft start/soft stop, timers, alles uit GPS klok etc). HA daarop toepassen is moeilijk, kan je beter overschakelen op domotica (dat kan als ik wil).
Voor die lampen en stopcontacten zijn er toepassingen om die "slim" te maken (bv. Shelly).
Ik heb zelf de HA app op mijn GSM, maar je zou die ook op een tablet kunnen zetten die je ergens in huis hangt zodat je een centrale HUB hebt om alles te bedienen.

Je EV laden als je naar het net aan 't sturen bent zou je perfect kunnen automatiseren, als de P1 meter een negatieve waarde toont kan je daar een actie aan koppelen.
 
Voor die lampen en stopcontacten zijn er toepassingen om die "slim" te maken (bv. Shelly).
Ik heb zelf de HA app op mijn GSM, maar je zou die ook op een tablet kunnen zetten die je ergens in huis hangt zodat je een centrale HUB hebt om alles te bedienen.

Je EV laden als je naar het net aan 't sturen bent zou je perfect kunnen automatiseren, als de P1 meter een negatieve waarde toont kan je daar een actie aan koppelen.

Bedenk me net dat ik reeds al mijn lampen en sommige stopcontacten heb die op afstand bediend worden. Ik moet gewoon de drukknoppuls die de teleruptoren krijgen insturen aan de ingaande kant. Dat is inderdaad niet zo moeilijk.

Het vervelende is dan dat je dat niet kan meten of het gebeurd is omdat je bvb geen powermeting kan doen. Je zou wel voor en na een actie de P1 meter kunnen uitlezen. Maar geen idee of je daar 5W van een LED lamp gaat zien, al zijn er maar weinig plaatsen waar er maar 1 lamp aangaat natuurlijk.

Shelly schakelactoren zijn wel maar gerate op 16A en zowat iedereen zal zijn stopc,ontacten afgezekerd hebben op 20A. Bij mij zitten alle geschakelde stopcontacten bvb wel achter een 16A zekering, net omdat mijn teleruptoren ook maar 16A kunnen schakelen.
 
Ik ga ook aan HA beginnen, maar dan met het gedacht om mijn overtollige zonnestroom zo efficient mogelijk in mijn EV te pompen. Oftewel, liever de max prijs aan mijn werkgever vragen dan lager injectietarief incasseren. Daarom dat ik ook geen batterij plaats, heb er namelijk eentje van 80kWh op de oprit staan. Aangezien ik nog een terugdraaiende teller heb hoeft dat nu nog niet, maar eens die digitale er komt is dat wel de bedoeling.

@MorGo7h, dat is toch wel best veel. Heb je dan ook ergens een tablet met een GUI staan of doe je dat gewoon online ofzo.
Waar draai je HA op? Tegenwoordig heb je ook NAS toestellen met dockers, kan daar ook HA opdraaien?
Ik draai HA op mijn Synolgy NAS met Docker, maar dat iets niet ideaal vind ik. Het is vrij traag want er zitten gewone HGST 7200rpm 3.5" disken in m'n NAS (wat al sneller is dan de doorsnee 5200rpm NAS schijven). Gewoon gebruiken van de applicatie is prima hoor, maar vanaf je history of grafieken wil bekijken en hij moet veel data ophalen is het traag. Ook draai je dan enkel de HA core. Dit zie ik eerder als nadeel, maar kan ook een voordeel zijn als je zelf alles apart wil hosten, maar daar kruipt imo teveel tijd in.
Ik zou wel caching NVME's kunnen plaatsen, maar ik zou liefst migreren naar een Pi 4 of Odroid C4/N2+. Dat is stukken performanter en zuiniger. Mijn NAS kan dan terug in sleep 's nachts ipv 24/7 met draaiende schijven aan te staan.

Ik heb ook een test setup draaien waar ik af en toe wat nieuwe dingen op test en dat is een Raspberry Pi 2 met Home Assistant OS. Ook traag, maar dat is plug and play en je kan met een enkele klik plugins installeren etc.
Ik heb al sinds mei een Raspberry Pi4 4GB in bestelling staan aan de oude prijs, maar het duurt lang. Ik had geen haast dus ik ging wachten. Pas als we verhuizen wil ik er mee aan de slag. Maar dat nadert nu wel. Misschien ga ik mijn order aanpassen naar een Odroid C4 of N2+. De C4 is sneller en zuiniger als een Pi4 en heeft eMMC geheugen. Wel iets duurder.
De N2+ is een powerhouse en verbruikt ongeveer hetzelfde of een tikkeltje meer als een Pi4.

Ik heb een iPad van het werk, maar gebruik die nooit.
Ik wil eigenlijk vooral automatisaties die gewoon alles vanzelf regelen en waarvoor ik niks hoef te doen.
De dingen die ik monitor en waar ik alerts van moet krijgen, worden via push notifications naar onze iPhones gestuurd.
Als ik mijn verwarming op zolder wil aanzetten, dan is dat met mijn iPhone in de HA app
Als ik mijn Graphana grafieken wil zien, dan lukt dat wel met een iPhone, maar beter op groter scherm. Ipad zou ideaal zijn, maar ik zit hele dagen aan de computer voor het werk, dus ik kijk dan rap eens tussendoor. Heb een VPN naar huis dus ik kan overal bij. Push notifications (op iOS toch) komen trouwens wel aan zonder VPN want die verlopen via de push servers van Apple.
Als alternatief kan je ook een gratis veilige Cloudflare tunnel opzetten. Dan wil ik in de toekomst gebruiken zodat mijn vriendin ook van overal op een gebruiksvriendelijk manier toegang heeft. Voorlopig gebruikt zij het enkel maar thuis op de LAN en niet remote.

Als ik een elektrische wagen heb, wil ik ook zoveel mogelijk injecteren in de batterij en genieten van de werkgever compensatie. Dat zou ons huishoudelijk elektriciteitkosten (incl. warmtepomp) moeten dekken als ik 2000kWh zonnestroom per jaar in de wagen krijg. Vorige week zijn ze 11400kWp komen plaatsen op onze nieuwbouw. Nu de wagen nog.
Maar let wel op met je laadpaal. 3 fase laad wel snelste, het minimum vermogen is ook het hoogst. Niet ideaal als je aan maximale zelfvoorziening wilt doen. Ik ga voor mono fase gaan want ik zal altijd maar 1.5-6kW richting de wagen kunnen sturen na aftrek van het huishoudelijk verbruik. Afhankelijk van het seizoen/weer uiteraard. Ik werk dinsdag en donderdag op kantoor (+- 100km), dus sta altijd een dag thuis en dat ideaal om bij te laden met zonnestroom.
Hier een goed filmpje die het uitlegt:
 
Laatst bewerkt:
Same here, ik draaide eerst HA in een TrueNAS jail, maar ben sinds kort opvergeschakeld op een Odroid C4, verbruikt VEEL minder en aangezien die Odroid nu met MicroSD + USB SSD werkt nog eens veel sneller ook.
 
Als je een Odroid neemt, zou ik wel eerder voor eMMC geheugen gaan ipv MicroSD.
Neem je een Raspberry Pi 4, dan een SSD nemen met USB adapter ipv MicroSD.

Die MicroSD kaartjes staan om er gekend te falen in combinatie met HA door de vele schrijfacties van de logging/monitoring.
 
We gaan het zien als die MicroSD het niet aan kan. Ik heb dezelfde setup als @exCite en HA draait sinds dit weekend.

Ik heb nog een oude nikobus installatie hier in huis. Maar het enige wat ik daarover kan vinden is een HA integratie met openhab, die dan nikobus aanstuurt via homebridge.

Mijn developer verleden ligt met iets te ver achter mij om aan een HA integratie voor nikobus te beginnen schrijven helaas. Misshien als ik eens heel veel tijd heb.
 
Ondertussen een jaar of 3 bezig met Home Assistant. Na sommige zaken te proberen heb ik thuis vooral Zigbee, RF433 en Shelly producten draaien. Moest helaas voor draadloze oplossingen gaan aangezien ik niet in moderne nieuwbouw of totaalrenovatie woon, ons huis is van in de jaren 90'. De leercurve is in het begin misschien wel steil, alhoewel alles al veel simpeler is dan enkele jaren terug. Maar ik heb al met plezier veel uren in het systeem gestoken. Ik ben ook al een aantal keer tegen de WAF aangelopen :oi22:. Zou eigenlijk nog heel veel willen doen, maar mijn vrije tijd is beperkt.

Zelf heb ik een tablet hangen in de woonkamer met een HA dashboard. Hardware draait op een Lenovo Thinkcentre Mini, weggestopt in mijn kelder.
 
Als complete leek die dacht van alles in Apple Homekit te steken, zijn er betere opties die geen zotte kennis van programeren vereisen doch efficient genoeg zijn om data te kunnen trekken van vanalles?
- Camerasysteem
- Verlichting algemeen
- Screens
- Zonnepanelen
- Verbruik algemeen
- Handige programmatie voor bepaalde toepassingen (home away, coming home, ...)
 
Als complete leek die dacht van alles in Apple Homekit te steken, zijn er betere opties die geen zotte kennis van programeren vereisen doch efficient genoeg zijn om data te kunnen trekken van vanalles?
- Camerasysteem
- Verlichting algemeen
- Screens
- Zonnepanelen
- Verbruik algemeen
- Handige programmatie voor bepaalde toepassingen (home away, coming home, ...)
Het gemak van Homekit ga je niet vinden in HA vrees ik. HA is een stuk complexer, maar kan veel meer.
Maar je kan van uit HA een niet-homekit apparaat, Homekit compatibel maken. Dus als je al slimme, niet-homekit devices hebt die anders zou moeten vervangen. is een hybride oplossing misschien wel iets voor u.

Zelf wel geen ervaring mee, maar ik dat eens tegen in de documentatie.
 
Ik gebruik het al enkele jaren op een RPi 4 met heavy-duty SD card + Cloudflare tunnel en probeer zoveel mogelijk met Zigbee te werken.

De automations zijn echt krachtig, zo hebben we bv
- Meldingen van het alarm, de bel, brievenbus of de poort (als die voor langere tijd blijft openstaan)
- Automatische lichten in de gang bij zonsondergang met verschillende lichtsterktes voor de nacht
- Geo-fencing die verwarming/verlichting uit zet wanneer er niemand thuis is en ook weer aan zet
- De stroom bij het laden van de elektrische wagen die zich aanpast aan huidige injectie van de zonnepanelen

Het is volop in ontwikkeling en het aantal breaking changes is ondertussen beperkt.
Ook is het gebruiksvriendelijker geworden maar zonder enige IT kennis lijkt het mij nog steeds een uitdagend systeem.
 
Ik gebruik het al enkele jaren op een RPi 4 met heavy-duty SD card + Cloudflare tunnel en probeer zoveel mogelijk met Zigbee te werken.

De automations zijn echt krachtig, zo hebben we bv
- Meldingen van het alarm, de bel, brievenbus of de poort (als die voor langere tijd blijft openstaan)
- Automatische lichten in de gang bij zonsondergang met verschillende lichtsterktes voor de nacht
- Geo-fencing die verwarming/verlichting uit zet wanneer er niemand thuis is en ook weer aan zet
- De stroom bij het laden van de elektrische wagen die zich aanpast aan huidige injectie van de zonnepanelen

Het is volop in ontwikkeling en het aantal breaking changes is ondertussen beperkt.
Ook is het gebruiksvriendelijker geworden maar zonder enige IT kennis lijkt het mij nog steeds een uitdagend systeem.
Welke thermostaat gebruik je hiervoor?
 
Zelf hier HA in gebruik maar enkel voor EV te laden. HA draait op mini pc, en hier is voor de EV te laden evcc als addon op gezet. Heb nog extra zonnepanelen besteld voor extra ter kunnen gebruiken voor wagen te laden.
Evcc werkt goed, is universeel en actieve community.
Alle info is wel int duits ma google translate is uw vriend
 
Zelf ook al lang een HA gebruiker.

Hier in huis veel met Shelly en Hue op dit moment. En alles al een tijdje gecoördineerd via HA, samen met mijn Alexa devices. Voornamelijk gebruiksgemak hier, denk aan de temperatuur regelen met behulp van wat H&T sensoren.

Ik heb her en der een Shelly button, en op een aantal plaatsen NFC klevers hangen. Even met mijn GSM tegen tikken en via Siri Shortcuts worden HA events afgevuurd. Alexa werkt op dezelfde manier. Alexa commands vuren HA automations af, en via de TTS integratie komt er soms iets terug. Zo verwittigd Alexa mij bijvoorbeeld als mijn wagen klaar is met opladen en ik hem kan gaan halen om terug in de garage te zetten. (Ik heb geen laadpaal thuis, maar de wagen heeft HA integratie en ik kan via daar de status uitlezen.) Als de TV aangaat na een bepaald uur worden de lichten in de woonkamer gedimd, als ik pauzeer worden ze iets sterker. Of in night-mode gaan heel wat slimme stopcontacten uit zodat er amper sluimerverbruik is.

Aangezien ik op een appartement woon is de slimme meter integratie niet zo eenvoudig omdat ik geen bereik heb voor die P1 toestellen in het kelder lokaal, en mijn zekering kast is eigenlijk te klein om dingen te gaan bij steken en via daar mijn monitoring te gaan doen. Dat is eigenlijk het enige waar ik nog eens echt wil naar kijken, maar ik ben zelf niet handig genoeg om een P1 meter te bouwen met een GPRS ding waar ik data SIM in zou kunnen steken bijvoorbeeld.

Voorlopig draait alles op mijn server, maar ik heb een HA Yellow toestel besteld, normaal wordt dat ergens in maart geleverd en verhuis ik HA naar daar. Dan kan ik mijn server en NAS ook deftig uit schakelen als ik niet thuis ben en op die manier weer wat verbruik minderen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan