Slimme Thermostaat

the_dr@gon

Member
Crowdfunder FE
Hallo beste forumleden :)

Ik zou de "domme" thermostaat willen vervangen door een "slimme" thermostaat van mijn condensatieketel.
wat is er beter? een slimme thermostaat van het merk zelf of mag dit aftermarket zijn zoals een Google nest?

is er iemand die mij advies kan geven?

Het betreft een Condensatieketel Vaillant Ecotec plus vcw BE 286/5-3 R2.
 
Ik heb hier ook een ecotec met Vaillaint Vsmart maar de app heeft hier nooit echt goed gewerkt.
Soms 10x opnieuw proberen om de temperatuur hoger te zetten..

Ik bedien de vsmart nu via mijn domotica (homey) en dat werkt wel goed.
 
K heb een Google Nest en volg een beetje de 'gemiddelde review'. Het ding is Cava, de stuurprint is al eens gratis vervangen. (Zit ergens een bug in het voedingcircuit dat in bepaalde situaties de geest kan geven, wat hier na 1 jaar ook gebeurd was.)
Heeft wat instelmogelijkheden maar niet super tweakbaar.

Je kan maar 10 dagen ofzo terug zien in de app, wel kan je in json formaat alle data uit Google trekken.
Integreren met OpenHAB of HA gaat maar je moet wel al een halve IT'er zijn op dat werkende te krijgen.

Anyway algemeen gebruik ik al die slimme troep eigenlijk toch niet want de temperatuur is hier eigenlijk constant met vloerverwarming, isolatie en ventilatie.

Persoonlijk als dat spel kapot zou gaan, hang ik de ketel gewoon rechtstreeks op mijn loxone miniserver met gewoon aan/uit en aanvoer op 35C° wat genoeg was tot nu toe om aangenaam te verwarmen.

In alle andere situaties zou ik de Honeywell lyric TR6 proberen. (Was ik eigenlijk oorspronkelijke van plan) En natuurlijk afhankelijk van de ketel en ondersteuning. (Die nest spreekt ook niet heel het OT alfabet van wat ik begrijp)
 
Heeft er iemand anno 2022 een idee wat tegenwoordig de beste slimme thermostaten zijn? Ik zie dikwijls Google Nest opduiken maar die krijgt toch ook mixed reviews.
Wat wil je qua slimmigheid? Wil je dat hij (ongeveer) weet wanneer je thuiskomt? Of wil je liever elke kamer individueel verwarmen wanneer nodig?
 
hebben viesmann en co dan slimme thermostaten?
De nieuwe generatie vitodens 200 heeft WiFi ingebouwd, je verbindt rechtstreeks met de ketel. Viessmann brengt binnenkort een gelijkaardig systeem als tado en Honeywell evohome op de markt met zoneregeling.
Meeste merken hebben dat nu denk ik.

Ahja met een vitoconnect kan je meeste viessmanns tot ergens 15 jaar oud die met een thermostaat van viessmann zelf werken op het internet aansluiten en "slim" maken, via de vicare app.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
De nieuwe generatie vitodens 200 heeft WiFi ingebouwd, je verbindt rechtstreeks met de ketel. Viessmann brengt binnenkort een gelijkaardig systeem als tado en Honeywell evohome op de markt met zoneregeling.
Meeste merken hebben dat nu denk ik.

Ahja met een vitoconnect kan je meeste viessmanns tot ergens 15 jaar oud die met een thermostaat van viessmann zelf werken op het internet aansluiten en "slim" maken, via de vicare app.
Dit dus: https://www.idealo.de/preisvergleic...e-smart-home-zk03840-viessmann.html#datasheet
 
Ik heb al enkele jaren Vaillant Vsmart maar sinds de app update kan ik geen verbinding meer maken. Al vanalles geprobeerd en de Vaillant support weet het ook niet meer. Dan maar eens op zoek gaan naar de oude apk en anders switchen naar Nest ofzo vrees ik.
 
Tado blijft toch imo superieur voor Vaillant ketels. Zit veel beter ineen dat hun eigen Vsmart.

Ik ben helemaal ook niet akkoord dat producten van de fabrikant automatisch de beste zijn.
 
Laatst bewerkt:
Tado blijft toch imo superieur voor Vaillant ketels. Zit veel beter ineen dat hun eigen Vsmart.

Ik ben helemaal ook niet akkoord dat producten van de fabrikant automatisch de beste zijn.
Om even terug deze draad verder te zetten, ik moet wel zeggen dat de Tado thermostaat echt irritant is met batterijen, oplaadbare batterijen werken al helemaal niet omdat de voltage van 3x1,2V net te laag is, en normale batterijen van 3x1,5V worden leeggezogen in amper 5 à 6 maanden. Het is zelfs beter van zodra de gasketel uit mag ergens midden ~ eind de lente ze eruit te halen zodat je er toch een jaartje mee weg kan.

Maar daarvoor heb ik gelukkig een oplossing gevonden... Wat luiheid wel niet doet met een mens...
Ik heb de batterijen dus enkele weken geleden vervangen door een DC voeding met fake batterijen die enkel maar de stroom doorgeven, en op de juiste voltage gezet, en dit werkt tot heden al 2 maand perfect op een alarmkabel van 30m, type 2x0,75+4x0,20.
De 2x0,75 voor de Vaillant eBus en 2 x 1 paar 0,20 voor de DC voeding.

Die DC-voeding kan je zelf de voltage verhogen of verlagen naargelang het nodige voltage, voor de Tado thermostaat 4,5V DC dus.
Als er wat verlies is op de kabel door de lengte kan je die ook verhogen naar bv. 5 of 6V DC.

Foto's:


Aan de kant van de gasketel zit er dus een aparte DC adapter in een stopcontact waarvan de 2 draden op 't uiteinde aangesloten zijn. Maar ik raad hiervoor sturingskabel aan met minstens 0,75mm² kabel en dus geen 0,20mm². Ik kan die niet meer vervangen, maar het werkt dus perfect.

De 2 draden met die adereindhuls waren om de draden zo compact mogelijk in de behuizing te kunnen steken en zijn nadien met een krimpkous afgeschermd, ik heb ook een kleine inkeping gemaakt in het plastiek van de tado zodat de kabel van het ene compartiment naar het batterijcompartiment kan.
 
Om even terug deze draad verder te zetten, ik moet wel zeggen dat de Tado thermostaat echt irritant is met batterijen, oplaadbare batterijen werken al helemaal niet omdat de voltage van 3x1,2V net te laag is, en normale batterijen van 3x1,5V worden leeggezogen in amper 5 à 6 maanden. Het is zelfs beter van zodra de gasketel uit mag ergens midden ~ eind de lente ze eruit te halen zodat je er toch een jaartje mee weg kan.

Maar daarvoor heb ik gelukkig een oplossing gevonden... Wat luiheid wel niet doet met een mens...
Ik heb de batterijen dus enkele weken geleden vervangen door een DC voeding met fake batterijen die enkel maar de stroom doorgeven, en op de juiste voltage gezet, en dit werkt tot heden al 2 maand perfect op een alarmkabel van 30m, type 2x0,75+4x0,20.
De 2x0,75 voor de Vaillant eBus en 2 x 1 paar 0,20 voor de DC voeding.

Die DC-voeding kan je zelf de voltage verhogen of verlagen naargelang het nodige voltage, voor de Tado thermostaat 4,5V DC dus.
Als er wat verlies is op de kabel door de lengte kan je die ook verhogen naar bv. 5 of 6V DC.

Foto's:


Aan de kant van de gasketel zit er dus een aparte DC adapter in een stopcontact waarvan de 2 draden op 't uiteinde aangesloten zijn. Maar ik raad hiervoor sturingskabel aan met minstens 0,75mm² kabel en dus geen 0,20mm². Ik kan die niet meer vervangen, maar het werkt dus perfect.

De 2 draden met die adereindhuls waren om de draden zo compact mogelijk in de behuizing te kunnen steken en zijn nadien met een krimpkous afgeschermd, ik heb ook een kleine inkeping gemaakt in het plastiek van de tado zodat de kabel van het ene compartiment naar het batterijcompartiment kan.
Hier doe ik al 2 jaar met dezelfde batterijen in mijn Tado. Ik denk dat hij hier stroom krijgt via de opentherm bus van de ketel.
 
Huh? Welke versie heb je wel en welke batterijen gebruik je? Want voor zover ik weet geeft het eBus systeem geen stroom door hoor.

eBus = 2-wire digital serial data-bus communication
Tado v3 denk ik.
eBus is niet hetzelfde als opentherm. Opentherm voedt de thermostaat en zet daarbovenop een communicatiesignaal op dezelfde kabels. Mijn oude opentherm thermostaat had zelfs geen batterijen.

Atag ketel hier.
 
Laatst bewerkt:
Een ander probleem die ik heb is als de batterijen plat zijn de Vaillant start met continu te verwarmen. Dus dat kan ook in volle zomer zijn, kwam zo eens thuis met 45°C... Sindsdien zet ik de ketel ook uit want ik verwarm water toch elektrisch.

Dat die batterijen sneller plat zijn kwam vermoedelijk door het feit dat ik de ketel zelf uitzet als er niet meer moet opgewarmd worden en de thermostaat continu probeert te communiceren met de ketel... I don't know...

Zetten jullie de ketel dan in feite uit? Want idle verbruikt dat toch continu stroom...
 
Is Tado nog steeds de betere keuze om mijn klassieke 'TheBen' thermostaat te vervangen? Ik wil gewoon mijn verwarming simpel kunnen bedienen via de GSM. De klassieke TheBen is programmeerbaar maar als je frequent thuis/niet thuis bent, kom je er niet met die standaard programma's.
 
2.5j battery life met Tado? Wow, welke batterijen zijn dat ? Of heeft Tado hun design veranderd ?
Ik ben al 7 jaar tevreden Tado gebruiker, maar dat batterijverbruik is wel het grootste nadeel. Met de muurthermostaat doe ik misschien 9 maand, en met de radiatorknoppen (en heb er zo 8) doe ik maar een maand of 4.
Ben sinds kort oplaadbare beginnen gebruiken maar het nadeel daarvan is dus inderdaad dat Tado al onmiddellijk komt zeggen dat ze bijna plat zijn, omdat ze maar 1.2V leveren. Ik moet het dus zelf gaan bijhouden om ze na een paar maand te vervangen. Op zich weinig verschil met vroeger, want bij niet-oplaadbare kwam Tado ook al zeggen dat ze plat waren terwijl je ze nog met gemak 2 maand langer kon gebruiken.
 
Terug
Bovenaan