Slimme Thermostaat

the_dr@gon

Member
Crowdfunder FE
Hallo beste forumleden :)

Ik zou de "domme" thermostaat willen vervangen door een "slimme" thermostaat van mijn condensatieketel.
wat is er beter? een slimme thermostaat van het merk zelf of mag dit aftermarket zijn zoals een Google nest?

is er iemand die mij advies kan geven?

Het betreft een Condensatieketel Vaillant Ecotec plus vcw BE 286/5-3 R2.
 
Het betreft een Condensatieketel Vaillant Ecotec plus vcw BE 286/5-3 R2.

Opletten hiermee. Ik heb nu even niet het specifieke modelnummer van onze Vaillant bij de hand, maar deze werkt niet supergoed samen met onze Nest. Hij kan in theorie wel bediend worden met de Nest maar hij gaat af en toe in een soort van foutmodus waarbij de Nest zegt dat hij de ketel niet kan aansturen. Zelfde verhaal bij mijn schoonouders die ook een recente Vaillant hebben.

Met onze vorige ketel was ik enorm tevreden over onze Nest thermostaat maar met deze huidige overweeg ik om hem te vervangen, al ga ik eerst nog eens deftig troubleshooten.
 
is er iemand die mij advies kan geven?
Vaillant heeft standaard enkel eBus en geen opentherm zoals de google nest.
Je hebt nog een extra kaartje nodig als je een google nest wil. (zoek wel eerst even op of dit kan want het is van een NL website)

Anders neem je direct de vaillant thermostaat of de tado.
 
Hallo beste forumleden :)

Ik zou de "domme" thermostaat willen vervangen door een "slimme" thermostaat van mijn condensatieketel.
wat is er beter? een slimme thermostaat van het merk zelf of mag dit aftermarket zijn zoals een Google nest?

is er iemand die mij advies kan geven?

Het betreft een Condensatieketel Vaillant Ecotec plus vcw BE 286/5-3 R2.
Heb hier ook eens enkel dagen een Nest gehangen, maar uiteindelijk toch maar retour gestuurd.
Hoofdzakelijke reden was eigenlijk gewoonweg dat we het niet 'nodig' hebben: vaste uren, en op onze thermostaat nu kunnen we een vakantieperiode ingeven. Alsook het feit dat de Nest kleiner is waardoor er een niet-geschilderd stuk naar voor kwam :unsure:

Bij mijn thermostaat heb ik ook nog een omvormer moeten installeren voor opentherm. Betreft een Junkers condensatieketel.
 
Wij hebben een Honeywell Evotherm. Is een ideaal systeem, wel redelijk kostelijk. Puur omwille van energiebesparing zal het niet de moeite zijn, wel om een warme badkamer te hebben wanneer jij dat wil terwijl de rest van de woning niet opwarmt én dat je zoiets nog vanop afstand kan regelen zodat je na een reis in een warme woning terechtkomt :)
 
Hier tado met zones, via kmbus aangesloten op de viessmann. Ook vitotronic 100 vervangen door 200 en weersafhankelijk gemaakt. De aan te passen parameters volgens tado heb ik toch nog iets anders ingesteld dan in de handleiding, werkt nog meer weersafhankelijk
 
Werk hier al een jaar of 2 met Tado op onze Vaillant Ecotec. Werkt prima, feilloze ondersteuning daar het gebruik maakt van het Vaillant ebus protocol om te communiceren. Volgens mij ook de enigste (bekende) smart thermostaat die ondersteuning biedt voor ebus.
 
Hier ook een Honeywell Evohome, icm met een Viessmann. Vooral om badkamer en/of bureau te kunnen verwarmen zonder dat alle andere ruimtes mee moeten opwarmen.
Werkt toch niet altijd feilloos, al regelmatig eens een communicatiefoutmelding gehad of af en toe dat zijn wifi netwerk een eind wegviel.
 
Zonet even gekeken op de printplaat en x32 kan ik helaas niet vinden, enkel x31 en x30



Hier ook een Vaillant Ecotec. Ik heb onze Nest gewoon aangesloten met aan/uit aansturing, dan heb je die module niet nodig (kon die extra module ook niet aansluiten bij de onze). Is misschien minder efficiënt, maar onze vorige thermostaat was ook zo aangesloten en bij de Nest kan ik onze verwarming nu tenminste van op afstand besturen en tijdschema's maken. Ook is de Nest veel mooier dan onze vorige thermostaat. In ons geval zijn we er dus sowieso op vooruit gegaan. Ik vond de andere slimme thermostaten niet zo mooi en/of veel te duur.
 
Terug
Bovenaan