Play4 Shalom allemaal!

Die kerel dat zich laat bekeren, goed zot. Getrouwd en kinderen en hij kan geen Jood worden zolang hij getrouwd is met een niet Joodse of hij moet scheiden.

Zijn vrouw ging zich alleszins niet laten bekeren, dat was duidelijk dus het leek er op dat ze gaan scheiden.
 
Het begint me toch wat tegen te steken. We zien veel maar het zijn de "speciallekes". Die professor zei al "ons hele leven is voorgeprogrammeerd, zelfs hoe je je moet aankleden". En we zien het dan zo uitgebeeld, maar ik heb het gevoel dat we hier in Plato's grot naar schaduwen zitten te kijken van hoe het leven moet zijn, maar niet noodzakelijk hoe het is.
 
Ik vind dat echt mega interessante tv. Het is natuurlijk GoPlay, niet Canvas, dus tis eerder human interest dan documentaire.

Hoe zot is dat dat die vrouw 2 keukens in spiegelbeeld heeft, en dan ook nog eens een keuken beneden enkel voor Pesach?
Of uberhaupt dat hele ritueel ter voorbereiding van Pesach?


Ik heb een aantal jaren in die buurt gewoond (op de Belgiëlei) en hoe vaak ik geprobeerd heb om goeiendag te zeggen tegen iemand daar :D Dat lukt gewoon NIET. Dus ik vond het alleszins heel tof om een klein beetje achter de schermen te kunnen kijken. Ik weet zodanig weinig over de Joodse gemeenschap dat het voor mij allemaal quasi nieuwe informatie is, en het wordt dan ook nog eens gebracht door mensen die ik wel kan smaken zoals idd die prof in Joods recht met zijn bonte collectie aan vestjes of die gescheiden kok met zijn voorraad zuip op zijn koer.
Jah... hoe zot...

Een inkijk in het echte leven van de gemiddelde jood :p
 
Ergens in een aflevering sprak de maker over ‘nu, 2018’ dus ze zijn er heel lang mee bezig geweest.

Heb juist de 1e aflevering gezien.
Met 2018 bedoelt hij een postcode in Antwerpen :p
Da's de man uit dat jong gezin die in 't Groen Kwartier wonen die dat zei.
 
Toch wel bijzondere aflevering deze week. Ik vind sommige personen echt heel boeiend, maar ze gaan nooit verder in op hun leven.
Die gescheiden kok heeft blijkbaar gestudeerd voor rabbijn, wat je niet op 1 jaartje kan worden, en komt uit een hele familie van rabbijnen. Het zou toch boeiend zijn om te weten hoe hij nu op dit punt in zijn leven is gekomen.
Die man met zijn dreadlocks die zich naakt in de Noordzee gaat wassen verdient een hele serie aan hem alleen volgens mij :crazy:.
 
Dat feestje met die Thora...
Was lit AF, gewoon pure vreugde. Vond het bizar maar ook leuk om te zien. Vele zaken zijn in mijn ogen krankzinnig, maar de manier waarop ze zo kunnen opgaan in hun vreugde vind ik wel leuk. En ook niemand die er 'last' van heeft. Als ik dat vergelijk met zondag toen ik in een bepaalde buurt 5 uur (no joke) euforisch getoeter moest aanhoren... Gelukkig moest ik weg om 10u. :unsure:
 
In een ander Nederlands programma over kibbeling komt de traiteur Hoffman uit Antwerpen in voor. Ook daar spreken ze over de regels van het rabbinaat zoals geen bloed in de eieren en de scheiding van zuivel en andere producten. "Ik wil hier zure room bij serveren" nee nee, dat mag niet mevrouw 😅
 
Was lit AF, gewoon pure vreugde. Vond het bizar maar ook leuk om te zien. Vele zaken zijn in mijn ogen krankzinnig, maar de manier waarop ze zo kunnen opgaan in hun vreugde vind ik wel leuk. En ook niemand die er 'last' van heeft. Als ik dat vergelijk met zondag toen ik in een bepaalde buurt 5 uur (no joke) euforisch getoeter moest aanhoren... Gelukkig moest ik weg om 10u. :unsure:

Behalve de vrouwen dan natuurlijk, die mochten niet delen in de vreugde....
 
Tulli verdient een spin-off reeks. Er schuilt veel meer achter die man lijkt mij, is een pak interessanter dan die ultra gelovige Joden en hij heeft ook een droog gevoel voor humor.
 
Ik had vooraf eigenlijk vrij weinig vooroordelen tegenover joden, maar door dit programma heb ik eigenlijk wel beseft dat streng gelovige moslims eigenlijk nog heel 'normaal' zijn in vergelijking met deze ultraorthodoxe joden die je bijna objectief gek kan noemen. Vriendelijke mensen, maar je moet toch al echt vijf klinken kwijt zijn om zo elke seconde en handeling in je leven af te stemmen op al die wetten (die bovendien vrij weinig logica hebben).

Tulli verdient een spin-off reeks. Er schuilt veel meer achter die man lijkt mij, is een pak interessanter dan die ultra gelovige Joden en hij heeft ook een droog gevoel voor humor.

Tulli is de enigste reden waarom ik dat programma nog volk. Ohja, en David en Sara.
 
De gemeenschap heeft een eigen versie van carnaval, de Poerim. Je mag je dan aankleden als iemand uit Dubai of Saudi-Arabië, uiteraard volledig onschuldig zeggen ze zelf. De meeste versieringen zijn dan plots enorm westers, zoals fluogroen haar of mime clowns.
OX6pCMH.png
 
Wel hypocriet dat ze zoveel tamtam hebben gemaakt op carnaval aalst...
Karikaturen zijn blijkbaar alleen grappig als het niet over hunzelf gaat.

Ik heb trouwens veel gelijkenissen gezien met carnaval aalst, van het omkleden naar vrouw, het laveloos drinken van alcohol tot het rondrijden met de kinerkoesj. 😆
 
Laatst bewerkt:
Ik had vooraf eigenlijk vrij weinig vooroordelen tegenover joden, maar door dit programma heb ik eigenlijk wel beseft dat streng gelovige moslims eigenlijk nog heel 'normaal' zijn in vergelijking met deze ultraorthodoxe joden die je bijna objectief gek kan noemen.
Ja, idd.
Ik wist niet dat ze zo moeten leven, die wetten/regels moeten volgen.
Even erg als de fundamentalisme moslims, die ook de koran letterlijk overnemen .
Wist niet dat de mannen en vrouwen bij feesten gescheiden moeten zijn, al die 613 wetten , dat bidden, 2 keukens, dubbel bestek, etc..
ze zouden ook wat meer moeten moderniseren, naar de tijd waarin we nu leven... ze leven toch ongeveer 800j achter..
 
Wel hypocriet dat ze zoveel tamtam hebben gemaakt op carnaval aalst...
Karikaturen zijn blijkbaar alleen grappig als het niet over hunzelf gaat.

Ik heb trouwens veel gelijkenissen gezien met carnaval aalst, van het omkleden naar vrouw, het laveloos drinken van alcohol tot het rondrijden met de kinerkoesj. 😆
Ik vond net dat ze het voorval in Aalst goed omkaderd hebben in de aflevering van deze week. Het ging er niet dat er werd gekarikaturiseerd maar wel om de manier waarop. De Aalsterse carnavalgroep had - mogelijk ongewild - een karikatuur neergezet die enorm hard leek op hoe dat in Der Sturmer werd gedaan.

Bovendien waren er toch wel gematigde stellingen: 'ik geloof niet dat het met anti-semitische bedoelingen werd gedaan maar door gelijkenis met de karikaturen uit Der Sturmer kwam dat voor ons wel zo over'. Of: 'ik vind het wansmakelijk maar het staat iedereen vrij om te doen wat hij wilt'.
 
Het begint me toch wat tegen te steken. We zien veel maar het zijn de "speciallekes". Die professor zei al "ons hele leven is voorgeprogrammeerd, zelfs hoe je je moet aankleden". En we zien het dan zo uitgebeeld, maar ik heb het gevoel dat we hier in Plato's grot naar schaduwen zitten te kijken van hoe het leven moet zijn, maar niet noodzakelijk hoe het is.
En hoe denk je dat het leven dan wel is? Een beetje: de soep wordt niet zo heet gegeten als dat ze geserveerd wordt, en dus een verwaterde versie van dit?

Ik ben namelijk redelijk zeker van het omgekeerde. En wat @Muñoz zegt, daar ben ik het ook niet echt mee eens: dit zijn niet de strenge ultraorthodoxen. Veel van hen behoren wel tot de ultraorthodoxe kerk, maar ze zeggen zelf over verschillende regels: Dat is geen must, we doen dat niet. Bijvoorbeeld het afscheren van de haren, ze zeggen dat alleen de ultraorthodoxen dat doen, zij niet.

Maar ik vond het wel een heel fijn programma. Gewoon om te zien hoe andere mensen leven, een soort Leven zoals het Is. Hoe totaal dat kan verschillen van het mijne, en hoe ze daarbinnen evenzeer (of nog meer) hun zingeving hebben dan ik. En een bereidheid tot openheid van een groot deel van die gemeenschap.
 
En hoe denk je dat het leven dan wel is? Een beetje: de soep wordt niet zo heet gegeten als dat ze geserveerd wordt, en dus een verwaterde versie van dit?

Ik ben namelijk redelijk zeker van het omgekeerde. En wat @Muñoz zegt, daar ben ik het ook niet echt mee eens: dit zijn niet de strenge ultraorthodoxen. Veel van hen behoren wel tot de ultraorthodoxe kerk, maar ze zeggen zelf over verschillende regels: Dat is geen must, we doen dat niet. Bijvoorbeeld het afscheren van de haren, ze zeggen dat alleen de ultraorthodoxen dat doen, zij niet.

Maar ik vond het wel een heel fijn programma. Gewoon om te zien hoe andere mensen leven, een soort Leven zoals het Is. Hoe totaal dat kan verschillen van het mijne, en hoe ze daarbinnen evenzeer (of nog meer) hun zingeving hebben dan ik. En een bereidheid tot openheid van een groot deel van die gemeenschap.
Dit toch ook wel: hoe een gemeenschap die héél gesloten lijkt en waar we amper iets over afweten zich toch een beetje opent naar de buitenwereld toe en wat blijkt? Dat zijn ook maar gewone mensen. Uiteraard is dit reality: je hebt een vertekend beeld en niet iedereen zal zich openstellen. Er is een redactie en aansturing, dat is normaal. Desalniettemin is het een fascinerend programma.
 
Terug
Bovenaan