Play4 Shalom allemaal!

Genius

Well-known member
Crowdfunder FE
Documentairereeks over de Joodse gemeenschap in Antwerpen

Iemand die dit ook volgt?

Heb zelf tijdens mijn studies twee vrienden gehad van Joodse afkomst, ooit bij hen gaan eten met alle traditionele gebruiken van doen en ik sta echt versteld van die documentaire.

Aflevering twee ging over Pesach, het Joodse paasfeest...al die regeltjes, al die kuis, heel hun inboedel weggooien.. waanzin.

Zeer leuke TV, goedlachse mensen. Al is dat in werkelijkheid toch wat anders denk ik, blijft hoe dan ook een gesloten gemeenschap.
 
Ja, ik kijk ook! Vind het heel interessant om zo'n inkijk te hebben. Al die regeltjes en die vanzelfsprekendheid op de vraag 'Waarom doen we dit' -> omdat God het wil/omdat het zo staat voorgeschreven, heel absurd ergens. Ik kan mij wel voorstellen dat het dan net geruststellend is om die gebruiken te kunnen delen met allemaal gelijkgestemden. De interviewer vind ik af en toe wel irritant wanneer hij zijn wat als-vragen stelt, een gewone voice-over had ik fijner gevonden denk ik.
 
Het is redelijk luchtige televisie. Ik vermoed wel dat enkel de leuke aspecten worden getoond met hier en daar een serieuze religieuze scène. Gazet van Antwerpen had enkele jaren terug al bericht over grote armoede binnen de gemeenschap maar ze houden alles binnenskamers, die gaan niet naar de VDAB of voor een uitkering maar leven dan op giften van de gemeenschap maar dat wordt alsmaar uitdagender.

Voor Play4 zijn het meer de gegoede bourgeoisie die daar opdraaft en ook enkele notabelen (rabbi, advocaten, etc), voor hen is het leven goed. Die moderne jood is van een andere strekking, er zijn veel seculiere joden in ons land, hoewel ze meer in het Brusselse zitten.

Om de regeltjes en hun creatieve omzeilingen te zien is de serie idd perfect.

Ik denk dat ze nu niet gaan inzoomen op politieke kwesties want dan wordt het al snel controversieel, voorlopig blijft het van de radar van de voorpagina's.
 
Die hippe kerel met zijn keppels in alle mogelijke moderne vormen/kleuren ... dat heb ik toch nog niet gezien in het straatbeeld.
Denk toch eerder dat hij daar een uitzondering is?
En de vraag "kan dat in de synagoge" werd wel met "ja" beantwoord maar was toch niet zo overtuigend vond ik. :)
 
Ik volg het wel, maar ben toch wat teleurgesteld.
Het is al snel duidelijk dat het hier eerder over enkele uitzonderingen binnen de gemeenschap gaat. Een koppel dat buiten de buurt wil gaan wonen omwille van privacy, een man die qua kleding verschillende kleuren gilets, bril en veters draagt ipv zwart-wit, een gescheiden man die erop los drinkt en rookt.

Ik blijf dan ook wat op mijn honger zitten. Ik zou bijvoorbeeld liever horen hoe de gemeenschap reageert op die gescheiden man ipv een hele aflevering die toont hoe ze hun keuken poetsen.
Ik vind dat het hele programma tot nu toe gewoon erg oppervlakkig is. De verschillende wetten worden getoond, maar het heeft voor mij eerder iets weg van dieren bekijken in een dierentuin waarbij de kijker wat kan lachen en met zijn ogen kan rollen bij de eerder gekke gebruiken (voor de gemiddelde Vlaming).
 
Het programma ligt wat in de lijn met wat Jeroen Meus enkele jaren geleden deed (Goed Volk) en een aflevering van "Durf te vragen" waar je vooral idd zit te kijken op een zorgvuldig in elkaar gezet boeket van fijne momenten. De gemeenschap is wss zo gesloten dat de camera's meteen verjaagd worden als ze er met hun neus te diep in duiken en wie wil ontvangen is dan ergens al met een half been buiten de groep aan het stappen.

Voor minder fraaie beelden zou je al undercover moeten gaan maar dan krijg je er geen reeks uit. Ik denk dat de makers ook zelf uitgaan van het folkloristische "wat een grappige cultuur toch", dus hun focus ligt meer daar op dan maatschappelijke problemen of strubbelingen met mensen die buiten de lijntjes kleuren.
 
Gazet van Antwerpen had enkele jaren terug al bericht over grote armoede binnen de gemeenschap maar ze houden alles binnenskamers,
De GvA had geen goede cijfers met hun berekening. Ook hielden ze geen rekening met het enorm hoge aantal kinderen van deze families.
als je een inkomen per persoon berekent kom je zeer laag uit.
 
Zelf had ik willen weten waarom zoveel (orthodoxe) Joden weg migreren uit Antwerpen.
Is het hier onveilig? Het weer? De economie? Beloofde land beter?
 
Ik had eens gehoord dat de diamanthandel in Antwerpen stilaan wordt overgenomen door Russen, Arabieren en Indiërs.
 
Ik vind dat echt mega interessante tv. Het is natuurlijk GoPlay, niet Canvas, dus tis eerder human interest dan documentaire.

Hoe zot is dat dat die vrouw 2 keukens in spiegelbeeld heeft, en dan ook nog eens een keuken beneden enkel voor Pesach?
Of uberhaupt dat hele ritueel ter voorbereiding van Pesach?

Ik heb een aantal jaren in die buurt gewoond (op de Belgiëlei) en hoe vaak ik geprobeerd heb om goeiendag te zeggen tegen iemand daar :D Dat lukt gewoon NIET. Dus ik vond het alleszins heel tof om een klein beetje achter de schermen te kunnen kijken. Ik weet zodanig weinig over de Joodse gemeenschap dat het voor mij allemaal quasi nieuwe informatie is, en het wordt dan ook nog eens gebracht door mensen die ik wel kan smaken zoals idd die prof in Joods recht met zijn bonte collectie aan vestjes of die gescheiden kok met zijn voorraad zuip op zijn koer.
 
Ik had eens gehoord dat de diamanthandel in Antwerpen stilaan wordt overgenomen door Russen, Arabieren en Indiërs.
Voornamelijk door Indiërs. Daar zijn heel veel slijperijen. Rusland heeft de meeste diamantmijnen maar veel meer dan export is dat niet. In Antwerpen zijn niet zo veel Russen. Dan eerder Chinezen.
 
Hoe zot is dat dat die vrouw 2 keukens in spiegelbeeld heeft, en dan ook nog eens een keuken beneden enkel voor Pesach?

Bijna elk joods gezin heeft twee keukens of toch alleszins twee aanrechten denk ik om alles koosjer te bereiden.

Anders moeten ze bellen naar de Rabijn en vragen wat ze moeten doen als ze zich hebben vergist :unsure: (kwam in afl 1 voor)
 
Om de regeltjes en hun creatieve omzeilingen te zien is de serie idd perfect.
Is "den draad" al ter sprake gekomen?

Op sjabbat maar een beperkt aantal stappen buitenshuis?
Awel, geen probleem, we spannen nen draad rond Antwerpen (of eender welke stad) en alles binnen den draad is binnenshuis 😂
 
  • Haha
Waarderingen: math
Is "den draad" al ter sprake gekomen?

Op sjabbat maar een beperkt aantal stappen buitenshuis?
Awel, geen probleem, we spannen nen draad rond Antwerpen (of eender welke stad) en alles binnen den draad is binnenshuis 😂

De Eroev komt deze week in beeld!
 
De shabat bureaulamp komt ook vanavond: het licht blijft aan maar er komt wel een cover voor het glas zodat het licht niet meer door komt 😂 Zo kan je toch licht geven en het afdekken wanneer het voorbij is.

Verder bestaat er ook de shabat koelkast: het lichtje blijft binnen aan. Blijkbaar is het wel toegelaten om de deur open en dicht te doen om toch te kunnen genieten van de voordelen van correct gekoeld eten of een lekker gekoeld drankje. Maar er is meer, de shabat oven blijft gewoon stoken met het lampje aan. Wil je warm eten? Geen probleem, de oven staat al klaar, dus je zet officieel niets aan!
 
En je mag aan de verkeerslichten niet op het knopje duwen om groen te laten worden, je mag het zelfs niet aan een niet-jood vragen. Maar een niet-jood bij jou thuis koffie laten zetten is geen probleem.

Roken mag ook niet op de sabat, maar zuipen is oké.

En zag ik die ene nu chipolata op zijn bbq gooien? Die fles whisky zal wel volledig gekleind zijn.
 
Ik heb veel respect voor de verschillende godsdiensten, maar volgens mij hebben in de geschiedenis van het jodendom enkele personen enorm veel plezier gehad toen al die zotte regeltjes tot stand zijn gekomen. En daarna anderen hoe ze op een nog zottere manier wat regeltjes kunnen buigen. Het lijkt echt dat ze op een zatte avond (en drinken kunnen ze precies heel goed) eens zijn samengekomen, hoe gaan we ons volk in de toekomst eens goed liggen hebben 🥲.

Het is wel goed dat ze ook wat minder stricte Joden volgen in deze reeks.

En je mag aan de verkeerslichten niet op het knopje duwen om groen te laten worden, je mag het zelfs niet aan een niet-jood vragen. Maar een niet-jood bij jou thuis koffie laten zetten is geen probleem.

Roken mag ook niet op de sabat, maar zuipen is oké.

En zag ik die ene nu chipolata op zijn bbq gooien? Die fles whisky zal wel volledig gekleind zijn.
Wat is dat dan een koosjer pintje? Ja, gewoon een Stella. 😂

Over de "metzitzah b'peh '' zullen ze waarschijnlijk wel zwijgen....
Voor de opnames zal er wel heel goed besproken zijn met de hooggeplaatsten in Antwerpen wat er wel en niet mag besproken worden, daar zal waarschijnlijk ook niet van afgewijkt kunnen worden of het komt niet op TV. Al die afleveringen zullen ook eerst wel een goedkeuring nodig gehad hebben. Het is ook niet toevallig dat we hier vooral buitenbeentjes van de gemeenschap zien.
 
Laatst bewerkt:
Ergens in een aflevering sprak de maker over ‘nu, 2018’ dus ze zijn er heel lang mee bezig geweest. Het is ook altijd een bevreemdende sfeer. Met opleiding godsdienst nog naar een tempel geweest en echt welkom voel je je toch niet, ook al zijn ze heel beleefd en respectvol. Dat gordijn dat hier een centimeter opgaat, zal nooit meer dan dat doen. Het is een fascinerende kijk, die gemeenschap heeft op haarzelf het concept ‘overcomplicated’ uitgedacht, lijkt zo. Ik snap dat er maar weinigen geroepen zijn om zich te converteren, Orthodoxe Jood zijn vraagt zo een toewijding, ik zou het niet kunnen. Nochtans moet het ‘gemeenschapsgevoel’ wel heel aangenaam zijn. Al heb je natuurlijk wel altijd honderd ogen op je, da’s dan weer minder.
 
Het is redelijk verzorgd en geconstrueerd. Het lijkt er soms op dat we een toneeltje zien of ietwat speciale gelegenheden, liefst met weinig omstaanders, zoals die pruiken of de Torah bekijken in een lege synagoge. Je krijgt dan een seconde "minder aimabel" panorama te zien dat de vrouwen achter een gordijntje in het donker moeten zitten, maar aangezien de stoelen leeg zijn en de camera weg zwenkt sta je er nauwelijks bij stil. Of dat vrouwen vroeg trouwen "omdat de biologische klok tikt", of dat echt de reden is...

Bij de BBQ van de gescheiden man leek het alsof die twee het vooraf al hadden doorgenomen en het nog eens over deden met de camera erbij. De setting is overal wat geïdealiseerd.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Terug
Bovenaan