Seriereview: Rick and Morty S1-4 Blu-ray

Of je nu een kleuter, jonge tiener, of een oude knar van 34 bent (yes I said it, ik begin me oud te voelen…), iedereen kan wel eens genieten van een tekenfilm. Bij mij begon dat vroeger met de oude Marvel-tekenfilms en reeksen zoals The Flintstones en The Jetsons, gevolgd door de onvergetelijke The Simpsons. Nadien kwamen dan de iets meer op het jongvolwassen publiek gerichte series zoals South Park, Family Guy en Futurama. Wie fan is van animatiereeksen die wel eens een stapje verder durven gaan, zal ongetwijfeld al gehoord hebben van Rick and Morty. Laat het er ons meteen over eens zijn: ofwel vind je ze geniaal, ofwel vind je er helemaal niets aan. Ik ging alvast aan de slag met de Blu-ray box die de eerste vier seizoenen bundelt. In welk kamp ik me bevind, kom je te weten in onderstaande review!

Rick and Morty is een Amerikaanse komedie/scifi animatieserie, gemaakt door Dan Harmon en Justin Roiland. Het idee is ontstaan in 2006, als een reeks kortfilmpjes onder de naam ‘The Real Animated Adventures of Doc and Mharti’. Zeven jaar later werd de eerste aflevering uitgezonden van Rick and Morty. De reeks telt ondertussen 51 afleveringen, verdeeld over vijf seizoenen, maar is nog steeds ongoing.

Rick and morty 1.png


Geniaal, bizar en vrij f*cked up!

De serie die ooit ontstond als soort van parodie op de Back to the Future-trilogie, vertelt ons de bizarre avonturen van wetenschapper Rick Sanchez en zijn kleinzoon Morty. Bizar kan je wel zeggen. Dit wordt al meteen duidelijk in de eerste aflevering, waarin we te zien krijgen hoe Rick Morty meeneemt naar een andere dimensie om zaden voor megabomen te zoeken. Dat Rick naast een geniale wetenschapper quasi steeds dronken is, helemaal niet sociaal, geestelijk instabiel en een eerder uitgesproken mening heeft en zijn kleinzoon schuchter, wereldvreemd en niet meteen het grootste licht is, zorgt voor een leuke dynamiek en knotsgekke situaties. Dat daarenboven de vader van Morty allesbehalve tevreden is met de invloed die zijn schoonvader uitoefent op zijn zoon, maakt het er niet beter op.

Doorheen de serie neemt Rick Morty mee naar de meest geschifte plaatsen en komen ze de vreemdste interdimensionale monsters tegen die je je kan voorstellen. Je kan je afvragen of de makers bij het bedenken van de afleveringen evenveel gezopen hadden als Rick of er eventueel andere bedwelmende middelen in het spel waren, maar dat het een creatieve en unieke reeks is staat alleszins vast! Vergeleken met reeksen als Family Guy en Futurama nemen Dan Harmon en Justin Roiland het een brug verder, waarbij de humor net dat tikkeltje donkerder, absurder, grover en vulgairder is. Wie tegen een stootje kan, zal het alleszins kunnen smaken!

Rick and morty 2.png


More than meets the eye!

Laat de bizarre insteek en het soort humor je alleszins niet afschrikken. Hoewel zoals gezegd Rick and Morty zeker niet voor iedereen is weggelegd, heeft de serie toch meer te bieden dan enkel dit. De reeks zit namelijk vol verwijzingen naar andere films en series, waardoor je regelmatig herkenningspunten zal tegenkomen. Ondanks de 22-minuten durende afleveringen, zit er ook effectief een grotere verhaallijn in en zal de aandachtige kijker ook een diepere boodschap vinden in de serieuzere (ze zijn schaars, dat geef ik toe) gespreksmomenten.

De beste animatieserie ooit gemaakt? Nee, dat niet, maar entertainend, zeker en vast!


Wat de serie geniaal maakt is hoofdzakelijk de dynamiek tussen Rick en Morty. Hoewel ik moet toegeven dat er naar mijn mening ook wat mindere afleveringen tussen zitten, weten de vier seizoenen toch een sterk niveau aan te houden. Persoonlijk had ik een paar afleveringen nodig om volledig mee te zijn, maar vanaf dan was het net als voor Rick en Morty een gekke trip doorheen het hele verhaal. De beste animatieserie ooit gemaakt? Nee, dat niet, maar entertainend, zeker en vast!

Wie na het lezen van deze review nog steeds nieuwsgierig is naar Rick and Morty, raad ik alleszins aan het een kans te geven! Voor de liefhebbers die de serie nog eens opnieuw willen bekijken, raad ik absoluut de Blu-ray box aan. Naast alle afleveringen bevat de boxset ook een aantal leuke extra's waaronder een aantal commentaries, verwijderde scènes, extra uitleg over de episodes en meer. Wie nieuwsgierig is, maar niet meteen de volle pot wenst te betalen, kan de afleveringen ook bekijken via Netflix.

Rick and morty 3.png


Ook benieuwd naar het verdere verloop na seizoen vier, bekijk hieronder dan ook de trailer voor het volgende seizoen!

Conclusie

Wie op zoek is naar een animatieserie gericht op het iets oudere publiek, kan ik zeker en vast Rick and Morty aanraden! Hoewel de specifieke humor niet voor iedereen zal weggelegd zijn, heeft de serie enorm veel te bieden en haalt de reeks een goed niveau doorheen de verschillende seizoenen. Voor de liefhebbers van de serie het ideale moment om alle seizoenen nog eens opnieuw te bekijken. Wil je Rick and Morty een kans geven, maar ben je niet zeker of het iets voor jou is, kijk dan zeker een aantal afleveringen via Netflix!

Pro

  • Heerlijke humor
  • Unieke scènes
  • Dynamiek tussen Rick en Morty
  • De serie heeft meer te bieden dan je initieel denkt

Con

  • Niet voor iedereen weggelegd
  • Niet elke aflevering haalt hetzelfde niveau
8.5

Over deze serie

Beschikbaar vanaf

25 augustus 2021

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur
  3. Komedie
  4. Scifi

Speelduur

902 minuten

Regie

Dan Harmon, Justin Roiland

Cast

Justin Roiland, Chris Parnell, Spencer Grammer, Sarah Chalke

Uitgever

Adult Swim
 
Ik was leuk verrast door de wending in het begin omtrent Rick en zijn band met de dochter.

Het laatste seizoen voelt wel meer aan als meer van hetzelfde
 
Terug
Bovenaan