Gezien op HBO Max in december

HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Hoewel HBO Max (gekend als Max in Amerika) al langer het levenslicht zag, is de dienst nu ook sinds juli beschikbaar in ons land. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!

hbo-december.jpg

Sassenach​

Man of Steel​

Bij dit soort artikels grijp ik de kans om films en series te bekijken die al even op mijn lijstje staan. Deze keer was het de beurt aan Man of Steel (2013), de film die het origineverhaal van Superman toont. Ik ga meteen met de deur in huis vallen: ik vond de film absoluut niet goed. Het is alweer even geleden dat ik een film heb gezien die zo hard tegenviel. De dialogen en verhaallijn waren ondermaats. De film kon nochtans rekenen op een cast met betere acteurs, maar die volstonden bijlange niet om het geheel te redden. Het acteerwerk was verre van overtuigend en gewoonweg bizar te noemen op sommige momenten, mede door de gaten in het verhaal.

Gelukkig werden de laatste drie kwartier van de film gedomineerd door vechtscènes, die ronduit spectaculair waren. Ook de prachtige muziek van Hans Zimmer sleurde mij doorheen de film. In een cinemazaal moeten zowel de muziek als de vechtscènes ongetwijfeld prachtig tot hun recht komen. Het is duidelijk dat het budget opging aan muziek, de gevechten en de acteurs, en niet aan de schrijvers. Het symbool op Supermans borst staat voor hoop, maar ik ben de mijne toch even verloren na het zien van deze film. Better luck next time.

FreakyJP​

Dune: Prophecy​

Met zijn twee Dune-films bracht Denis Villeneuve Frank Herberts klassiek scifi-verhaal op adembenemende wijze naar het grote scherm en de films waren dan ook een commercieel en kritisch succes. Warner Bros bouwde verder op dit succes door het Dune-universum ook in televisieformaat te gieten met Dune: Prophecy. Deze serie die je kan zien op HBO Max is lichtjes gebaseerd op Sisterhood of Dune, een roman geschreven door Brian Herbert (zoon van) en Kevin J. Anderson, en speelt zich af zo’n tienduizend jaar voor de gebeurtenissen in Dune. Net zoals het boek, belicht Dune: Prophecy het tumultueuze ontstaan van het Bene Gesserit-zusterschap in de nasleep van de oorlog tussen de mensen en de denkende machines.

Voor fans van Dune is dit alvast smullen, want zoals verwacht pakt HBO uit een prestigieuze serie met een hoge productiewaarde, sterke acteerprestaties van onder andere Mark Strong, Emily Watson, Travis Fimmel en Jessica Barden. In tegenstelling tot het epische avontuur in Dune, krijgen we hier een grotere nadruk op politieke steekspelen en is haast elk personage zo moreel ambigu als het maar kan zijn. Een beetje voorkennis is af en toe wel handig, maar wie het Dune-universum verder wil verkennen na het zien van de films, mag Dune: Prophecy absoluut niet missen. Bovendien is het ook gewoon fijn om wat meer te zien van dit universum buiten de planeet Arrakis. De finale van het eerste seizoen deed mij alvast reikhalzend uitkijken naar het vervolg.

Sir. K​

Rick and Morty​

Er zijn zo van die series die je graag opzet als je eens eventjes twintig minuten tijd hebt en nood hebt aan wat brainless vertier. Eentje die perfect aan deze omschrijving voldoet is wat mij betreft Rick and Morty. De ondertussen zeven seizoenen tellende, knotsgekke animatiereeks van Dan Harmon en Justin Roiland volgt de bizarre avonturen van wetenschapper Rick en zijn kleinzoon Morty. Dat Rick een geniale, alcoholverslaafde, helemaal niet sociale en instabiele wetenschapper is en Morty een schuchtere, wereldvreemde sul, zorgt ervoor dat beiden in de meest knotsgekke situaties terechtkomen. Denk hierbij aan interdimensionale reizen, vreemde monsters zoals tijdreizende slangen en karakters met de naam Mr. Poopy Butthole en je kan je al voorstellen aan wat voor zaken je je mag verwachten.

Hoewel de specifieke humor niet voor iedereen zal weggelegd zijn, heeft de serie enorm veel te bieden en haalt de reeks een goed niveau doorheen de verschillende seizoenen. Daarenboven zit de serie vol verwijzingen naar andere films en series, wat liefhebbers zeker en vast zal bevallen. Dat het niet voor gevoelige zieltjes is, zal je al merken aan de trailer, maar ben je wel fan van wat donkere, bizarre, grove en soms wat vulgaire humor, dan is Rick and Morty ongetwijfeld iets voor jou!

Terug
Bovenaan