Scheurtjes in muren + harde knal(len)

Silence

Well-known member
Wij wonen nu bijna +-3 jaar in onze nieuwbouw woning.
Het gebeurde regelmatig dat ik een doffe knal/slag hoorde. Vaak bij warm/zonnig weer.

Ik heb er toen de architect op aangesproken en de aannemer en 2 mogelijkheden die zij mij gaven
- Poutrel die uitzet/krimpt met de warmte/koude. Onze volledige achtergevel van de bovenverdieping staat eigenlijk op zo'n IPE400 van +-12m lang
- De zwarte aluminium raam profielen die opwarmen en uitzetten

Onze achtergevel ligt volledig op het zuiden dus krijgt wel wat hitte te verduren

Nu gisteren was het nog een zonnige dag en 's avonds is er dan een hevige regenzone voorbij gekomen met blijkbaar een koufront dus de temperatuur is vrij bruusk gedaald.
Gisterenavond rond half 7 dan een gigantische knal gehoord (ik dacht dat mijn airco van het dak gewaaid was) en vannacht om half 3 nog eens.
Klonk bijna alsof iemand vuurwerk boven mijn bed liet ontploffen. Ook toen niks te zien, maar zo luid is het nog niet geweest in het verleden

Wat mij wel opvalt, vorig jaar hebben we laten schilderen, is dat er terug horizontale haarscheuren zitten in bepaalde muren. Dit zijn telkens niet dragende binnenmuren van 9cm op de bovenverdieping.

Kan dat geluid van daar zijn?
Nog iemand hier ervaring mee? Iets om me zorgen om te maken ?

Ik ga het sowieso nog eens aan de architect doorgeven, maar misschien dat iemand het hier ook heeft?
 
Horizontale scheuren zijn meestal niet goed, maar als het in niet dragende muren is, kan het geen kwaad natuurlijk.
Een muur die zet en daardoor scheurt kan inderdaad zeer luid knallen, maar als dat zo frequent voorvalt, zou ik toch ook eens klappen met de architect.

Trouwens, als die knallen zouden komen van je raamprofielen of een poutrel, dan zou dat geluid er voor de rest van je dagen zijn? Dat lijkt me dan toch ook een gigantische ontwerpfout.
 
Klinkt (pun not intended) inderdaad als een combinatie van het gebouw dat zich aan het zetten is (uitdrogen/krimpen van het beton) icm een uitzettingsbelasting die zich plots losschiet. Sowieso de architect en eventueel de aannemer contacteren. Ik vermoed dat de zwarte aluminium raamprofielen wel eens de oorzaak (of op z'n minst een katalysator) kunnen zijn.

Een I-profiel van 12000mm is ook echt best lang, die is in 1 stuk geplaatst?

De binnenmuren: snelbouwsteen of gyproc-op-metalstud?
 
Laatst bewerkt:
Klinkt (pun not intended) inderdaad als een combinatie van het gebouw dat zich aan het zetten is (uitdrogen/krimpen van het beton) icm een uitzettingsbelasting die zich plots losschiet. Sowieso de architect en eventueel de aannemer contacteren. Ik vermoed dat de zwarte aluminium raamprofielen wel eens de oorzaak (of op z'n minst een katalysator) kunnen zijn.

Een I-profiel van 1200mm is ook echt best lang, die is in 1 stuk geplaatst?

De binnenmuren: snelbouwsteen of gyproc-op-metalstud?
12.000mm. :unsure:
En idd, serieuze lengte dacht ik toch ook.
 
Gebouw zou intussen toch wel al droog moeten zijn na 3jaar.

Je hoort de slagen vooral als het warm is en de zon erop staat, maar nu ook 2x 's avonds.

De binnenmuren zijn allemaal rode snelbouw die gelijmd zijn. Het is ook enkel de muurtjes van 9cm, had die ook nooit zo dun mogen laten maken, 14cm was beter.

De poutrel is 11,60m. Ligt op de 2 hoeken natuurlijk en dan bijna in het midden nog op een steunpunt 🙂 maar gewoon in 1 stuk ja klopt.

Volgens mij zijn het idd die muurtjes. Normaal steunen die welfsels niet op die muurtjes van 9cm. Maar ik denk dat die zich wat gezet hebben of wat zijn doorgezakt met de ballast op het dak en dat die er nu wel op liggen.
Maar ik ga de architect eens mailen met de foto's erbij.

Maar het leek me al geen probleem als het geen steunmuren zijn. Het is gewoon verschrikken
 
Gebouw zou intussen toch wel al droog moeten zijn na 3jaar.

Je hoort de slagen vooral als het warm is en de zon erop staat, maar nu ook 2x 's avonds.

De binnenmuren zijn allemaal rode snelbouw die gelijmd zijn. Het is ook enkel de muurtjes van 9cm, had die ook nooit zo dun mogen laten maken, 14cm was beter.

De poutrel is 11,60m. Ligt op de 2 hoeken natuurlijk en dan bijna in het midden nog op een steunpunt 🙂 maar gewoon in 1 stuk ja klopt.

Volgens mij zijn het idd die muurtjes. Normaal steunen die welfsels niet op die muurtjes van 9cm. Maar ik denk dat die zich wat gezet hebben of wat zijn doorgezakt met de ballast op het dak en dat die er nu wel op liggen.
Maar ik ga de architect eens mailen met de foto's erbij.

Maar het leek me al geen probleem als het geen steunmuren zijn. Het is gewoon verschrikken
Zwarte aluminium ramen? Dan moet je het niet zoeken in de ruwbouw. Wij hebben precies hetzelfde voor met de onze. Soms zo luid dat ik de eerste keer half uur bed stond omdat ik dacht dat iemand een ruit aan het ingooien was.
 
Zwarte aluminium ramen? Dan moet je het niet zoeken in de ruwbouw. Wij hebben precies hetzelfde voor met de onze. Soms zo luid dat ik de eerste keer half uur bed stond omdat ik dacht dat iemand een ruit aan het ingooien was.
Yep 3 zwarte aluminium ramen met 2 zwarte aluminum panelen ertussen over de ganse lengte.
Ook met opwarmen en afkomen of is dat niet temperatuur gebonden?

Niet normaal hoe luid, ik zat rechtop in bed en ben nog buiten gaan kijken, maar niks te zien
 
Wij zijn aan het bouwen en gingen normaal ook voor zwarte alu ramen, ook een volledige achterkant naar het zuiden, beter niet doen dan...?
 
Hier hetzelfde. Zonnig=knallend geluid van de ramen. Als het dan afkoelt terug hetzelfde in de andere richting...

En dat gaat inderdaad niet weg
 
Yep 3 zwarte aluminium ramen met 2 zwarte aluminum panelen ertussen over de ganse lengte.
Ook met opwarmen en afkomen of is dat niet temperatuur gebonden?

Niet normaal hoe luid, ik zat rechtop in bed en ben nog buiten gaan kijken, maar niks te zien

Yep exact hetzelfde hier. Heb het met onze architect ook besproken en dat is een gekend "probleem". Eens ik wist wat het was hoorde ik het na een week of twee eigenlijk al niet meer. Ik heb ook de indruk dat het na verloop van tijd wel geminderd is in aantal.

Er zit bij ons soms echt vertraging op. Dan is het overdag warm geweest en dan hoor ik 's nacht om drie uur plots een knal. Valt geen rechte lijn in te trekken.
 
Iemand eigenlijk een verklaring wat dit veroorzaakt?
Da's idd een thermisch effect, zoals men je heeft gezegd. Alu heeft een vrij grote expansie coefficient. Zeker met een donkere kleurcoating wordt er gemakkelijk warmte geabsorbeerd. En de binnenkant zit op kamertemp. De thermische onderbreking kan dit dan wrs niet voldoende opvangen. Welke strips zitten er in je profielen? Polyamide zou dit beter moeten opvangen dan bv. PVC.
 
Interessant om dit te lezen.
Ik was me al aan het afvragen waar die knallen vandaan kwamen in mijn nieuwbouwwoning.
Ook zwarte alu ramen.
 
Da's idd een thermisch effect, zoals men je heeft gezegd. Alu heeft een vrij grote expansie coefficient. Zeker met een donkere kleurcoating wordt er gemakkelijk warmte geabsorbeerd. En de binnenkant zit op kamertemp. De thermische onderbreking kan dit dan wrs niet voldoende opvangen. Welke strips zitten er in je profielen? Polyamide zou dit beter moeten opvangen dan bv. PVC.
Thnx! Klinkt logisch.
Wat bedoel je met strips?
 
Terug
Bovenaan