Scheurtjes in muren + harde knal(len)

Wij hebben ook een groot zwart aluminium raam op Zuidgevel van 6m op 2m45. Nog nooit knallen gehoord hier.
 
Klopt, maar zelfs dan nog geen garantie om kraken tegen te gaan klaarblijkelijk. Grote raampartij?
Nu, zoals Typhoon zegt, kunnen er nog andere oorzaken zijn die eerder in de bevestiging kunnen gevonden worden. Moeilijk te achterhalen natuurlijk nu.
 
Klopt, maar zelfs dan nog geen garantie om kraken tegen te gaan klaarblijkelijk. Grote raampartij?
Nu, zoals Typhoon zegt, kunnen er nog andere oorzaken zijn die eerder in de bevestiging kunnen gevonden worden. Moeilijk te achterhalen natuurlijk nu.
Op de achtergevel: Boven 3 ramen van 2,20m breed op 1,15m met 2alluminumpanelen van 1,75 op 1,15

Onder 5m op 2,45m en 3,60 op 2,45m

Ga toch de architect nog contacteren morgen om hem dit door te geven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hazz
Wij wonen nu bijna +-3 jaar in onze nieuwbouw woning.
Het gebeurde regelmatig dat ik een doffe knal/slag hoorde. Vaak bij warm/zonnig weer.

Ik heb er toen de architect op aangesproken en de aannemer en 2 mogelijkheden die zij mij gaven
- Poutrel die uitzet/krimpt met de warmte/koude. Onze volledige achtergevel van de bovenverdieping staat eigenlijk op zo'n IPE400 van +-12m lang
- De zwarte aluminium raam profielen die opwarmen en uitzetten

Onze achtergevel ligt volledig op het zuiden dus krijgt wel wat hitte te verduren

Nu gisteren was het nog een zonnige dag en 's avonds is er dan een hevige regenzone voorbij gekomen met blijkbaar een koufront dus de temperatuur is vrij bruusk gedaald.
Gisterenavond rond half 7 dan een gigantische knal gehoord (ik dacht dat mijn airco van het dak gewaaid was) en vannacht om half 3 nog eens.
Klonk bijna alsof iemand vuurwerk boven mijn bed liet ontploffen. Ook toen niks te zien, maar zo luid is het nog niet geweest in het verleden

Wat mij wel opvalt, vorig jaar hebben we laten schilderen, is dat er terug horizontale haarscheuren zitten in bepaalde muren. Dit zijn telkens niet dragende binnenmuren van 9cm op de bovenverdieping.

Kan dat geluid van daar zijn?
Nog iemand hier ervaring mee? Iets om me zorgen om te maken ?

Ik ga het sowieso nog eens aan de architect doorgeven, maar misschien dat iemand het hier ook heeft?
Hallo, hebben jullie ondertussen de oorzaak gevonden? Wij hebben net hetzelfde voor. We wonen 4 jaar in onze nieuwbouw en sinds vorige zomer knallen onze muren. De laatste week is het veel erger. Zo erg dat ik,met oorstoppen slaap voor de knallen.
 
Nope geen oorzaak gevonden.

Momenteel is ook wel veel veel minder.
In de zomer periode is het vaker, in de winter een aantal keer.
Dus ik heb het gevoel dat het met de zon op de ramen/warmte/temperatuurschommelingen te maken heeft.

Slapen met oordoppen hebben we wel nooit moeten doen, het is nooit (misschien 1 of 2x) 's nachts gebeurd.
 
Laatste tijd wel meer kleine haarscheurtjes in niet steunmuren en in het plakwerk op de aansluiting/overgang muur-plafond dus daar zou ik men aannemer/architect nog eens over willen of moeten contacteren maar de tijd/energie nog nie voor gevonden.

Dus moesten er hier nog wat kenners zitten wil ik gerust wat foto's posten.
Meeste scheurtjes lijken mij op plaatsen te zitten waar 2 materialen raken snelbouwblok-steunbalk of muur-plafond of blok/betonkolom
Of vertrekkend vanaf een stopcontact of deurkader
 
Horizontale scheurtjes in niet steunmuren op de verdieping komt door de beton op de verdieping die wat doorbuigt. Volgens artikel op wtcb kan dat de eerste vijf jaar voorkomen. Ons huis is nu net de vijf jaar voorbij en 2 maand geleden is er nog zo een bij ons ontstaan. Buiten esthetische niets om zorgen over te maken in zo een geval. Geeft idd enorme knal.

Ook onze ramen (zwart alu) knallen af en toe bij opwarming en afkoelen. Ik negeer dat tegenwoordig.
 
Ik woon ergens waar het eigenlijk elke dag zomer is, heb donderbruine alu ramen en die knallen nooit.

Zeker dat het uw poutrel niet is, wat de scheuren kan verklaren en toch iets ergens is. Ik heb trouwens 13m lange poutrel en doe niets hier in onze hitte. We hebben wel veel meer andere poutrellen die ze ondersteunen. 4 in totaal en paar gum poles
 
Laatste tijd wel meer kleine haarscheurtjes in niet steunmuren en in het plakwerk op de aansluiting/overgang muur-plafond dus daar zou ik men aannemer/architect nog eens over willen of moeten contacteren maar de tijd/energie nog nie voor gevonden.

Dus moesten er hier nog wat kenners zitten wil ik gerust wat foto's posten.
Meeste scheurtjes lijken mij op plaatsen te zitten waar 2 materialen raken snelbouwblok-steunbalk of muur-plafond of blok/betonkolom
Of vertrekkend vanaf een stopcontact of deurkader
Op mijn appartement zijn er bij mij de laatste 2 jaar ook zo haarscheurtjes ontstaan. Van in het midden van de muur gaan die naar beneden tot op de plinten. Ook wel vooral op niet-draagmuren. De laatste tijd ook tussen de onderkant van de plinten en de vloer en op 1 plaats (deur van de slaapkamer) krijg ik een vinger tussen de vloer en de chambrang van de deur. Het appartement is opgeleverd in 2014 (zelf gekocht in 2017, eerste eigenaar). Ik heb de architect toen samen met de syndicus eens laten komen maar de architect zegt dat dit normaal is, ook nog na een dikke vijf jaar. Maar ik weet niet of ik hem moet geloven, of dat hij het zomaar zegt om niet aansprakelijk gesteld te willen worden. Als er zwaar verkeer langskomt hier voel ik het soms ook wat trillen. Voorlopig wacht ik nog met het opnieuw bezetten en schilderen van de muren want ik zou niet willen dat er daarna opnieuw scheurtjes inkomen.

Hier ook wel vaak van die "knallen" en ik heb ook donkere alu raamkozijnen. Zo'n beetje dezelfde situatie als bij jou dus.
 
Als je je zorgen maakt kan je die scheuren steeds zelf opvolgen en documenteren. Bijvoorbeeld door met potlood een lijntje en de datum te schrijven op het verste punt van de scheur. Daarnaast kan je ook een scheurmeter plaatsen op bestaande scheuren. Kwestie van een beetje aan dossieropbouw te doen, je weet nooit dat dat nodig kan zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ik zal het hier wat tijd geven. Ik ben al blij dat het bij jullie geen grote gevolgen heeft veroorzaakt. Hier komen de knallen echt voor in de muren. zowel binnen als buitenmuren. Er is niet altijd een raam in de buurt. Silence ik wou nog even vragen. Hebben jullie crepi of facadesteen? Wij hebben crepi met plat dak.
 
Avantis 70 profielen hebben drie kamers en omegavormige glasvezelversterkte
polyamidestrips
van 35 mm om de warmtegeleiding te verminderen.

Dit dus?
Avantis 70 is wel een goed profiel, raar dat dat zo zou kanllen. Wij hebben een Sapa schuifraam van ca 400 x 225 cm en dat heb ik nog nooit horen knallen. Dit zit wel op het Oosten gericht.
Een huis dat zich zet is idd normaal, maar na 3 jaar nog altijd met regelmaat zulke knallen vind ik toch echt bizar. Zeker omdat uw poutrel bv IN uw geïsoleerde schil zou moeten zitten en dus directe straling van de zon daar maar een beperkte invloed op zou mogen hebben.
 
Hallo, hebben jullie ondertussen de oorzaak gevonden? Wij hebben net hetzelfde voor. We wonen 4 jaar in onze nieuwbouw en sinds vorige zomer knallen onze muren. De laatste week is het veel erger. Zo erg dat ik,met oorstoppen slaap voor de knallen.
Hebben jullie ook lange poutrels? Welke snelbouw hebben jullie?
 
Ik zal het hier wat tijd geven. Ik ben al blij dat het bij jullie geen grote gevolgen heeft veroorzaakt. Hier komen de knallen echt voor in de muren. zowel binnen als buitenmuren. Er is niet altijd een raam in de buurt. Silence ik wou nog even vragen. Hebben jullie crepi of facadesteen? Wij hebben crepi met plat dak.
Kan het ter hoogte van de dakranden zijn?
 
Terug
Bovenaan