Album of the week Schammasch - The Maldoror Chants: Hermaphrodite

de Waaslandwolf

Well-known member
Welkom, en excuus voor de vertraging!

Maanden heb ik getwijfeld over welk album ik door uw aller forummagen zou rammen, en in alle eerlijkheid ben ik tijdens dit schrijven ook nog niet de volle honderd procent overtuigd van mijn keuze, ondanks dit weekend een stuk of vijftien kanshebbers van allerlei slag te hebben beluisterd, gaande van metaal allerhande, over meer blues- of stonergericht materiaal, langsheen streepjes kraut, folk en darkwave, om uiteindelijk via onder andere Mike Oldfield en Kraftwerk ten langen leste bij mijn keuze te belanden. Al gooi ik ze halverwege deze zin misschien nog om. Keuzestress!

Bij deze: Schammasch. Een Zwitserse band die ik enkele jaren geleden - 2016 of 2017 - leerde kennen dankzij Roadburn, een welkbekende naam onder de festivalgangers die het wat apartere zware werk genegen zijn. Toen bracht dit Zwitserse orkestje hun recente werpsel - Triangle geheten - in zijn geheel ten berde. Een dik anderhalf uur was dat, muzikaal gaande van avant-garde black-death metal tot ambient. Een indrukwekkend optreden dat ik niet licht zal vergeten. Echter heb ik besloten u de hele 100 minuten durende episode te besparen en te opteren voor het kleine broertje ervan, wegens meer behapbaar en met een duidelijkere spanningsboog. Hoewel er misschien minder hoogtepunten in zitten vergeleken met Triangle, is deze EP wat mij betreft consistenter - en daardoor ook toegankelijker.

Gezever terzijde, The Maldoror Chants: Hermaphrodite is ondanks de korte duur van net boven de 30 minuten wel degelijk een trip op zich, met als achterliggend concept het gelijknamige 19de eeuwse literaire werk van Isidore Lucien Ducasse, of toch een hoofdstuk ervan. Zelf ook niet gelezen, maar naar het schijnt wel de moeite. Het loont in ieder geval wel de teksten door te nemen om het hele verhaal mee te hebben. Ook muzikaal blijft het verhaal intact, met een lange en langzame opbouw richting 'Chimerical Hope', het voorlaatste nummer. De band kleeft er ook nog wat rustige passages spoken word tussen, en weet doorheen de hele EP de theatrale sfeer vast te houden. Let wel: net daarom is dit echt geen plaat om op shuffle te zetten, de losse nummers werken buiten hun context minder goed. Enigszins zoals een boek ook niet echt tot z'n recht komt wanneer de hoofdstukken in willekeurige volgorde gelezen worden.

Voor de minder metaalminnenden onder ons: het is metaal, maar ik heb getracht iets te kiezen dat niet te moeilijk verteerbaar is, zonder aan artistieke eigenheid in te boeten. 't Is ook een mogelijk ietwat over het hoofd geziene release, ondanks het feit dat het - naar mijn mening - een knaller van een plaat is. Reden genoeg om het door uw maag te splitsen. Nem.

Klik alhier voor youtube - ik leef zonder spotify, dus als iemand zo vriendelijk wilt zijn een link daarvan middels enig kanaal mijn richting uit te sturen, kleef ik die hier ook bij

(Wie hiermee niet vertrouwd is en meer van hetzelfde zoekt: Triangle, zoals reeds aangehaald)

Edit:
met dank aan @Bauhaus
 
Laatst bewerkt:
Al redelijk veel goeie dingen over gehoord maar nog nooit deftig beluisterd, ik verwacht er wel wat van. Avant-garde black is sowieso al bijna verplichte kost voor mij. Ik had een kleine twee maand geleden op Soulcrusher - tijdens zowat mijn enige festival in de afgelopen twee, lamentabele rotjaren - de kans om ze te zien. Die dag was zodanig drukbezet dat dat een eetmomentje was tussen Celeste en The Ocean in, dus ik heb het laten passeren. Benieuwd hoe hard ik mij die beslissing zal beklagen.
 
Ah Roadburn waar is den tijd, één van de fijnste festivals die ik al gedaan heb. Ook een van de koudste kampeer ervaringen ooit, in April kan je blijkbaar geen zomer slaapzakken gebruiken maar dat geheel terzijde. Roadburn is zo’n festival waar je muzikaal enorm verrijkt wordt en laat altijd een diepe indruk na, bij ondergetekende toch. Je komt er ook vaak bekende 9livers tegen ;)

Ben eens benieuwd maar als Walter ze ooit geboekt heeft, kan het niet slecht zijn!
 
Insolent and defiant, the Chants de Maldoror, by the self-styled Comte de Lautreamont (1846-70), depicts a sinister and sadistic world of unrestrained savagery and brutality. One of the earliest and most astonishing examples of surrealist writing, it follows the experiences of Maldoror, a master of disguises pursued by the police as the incarnation of evil, as he makes his way through a nightmarish realm of angels and gravediggers, hermaphrodites and prostitutes, lunatics and strange children. Delirious, erotic, blasphemous and grandiose by turns, this hallucinatory novel captured the imagination of artists and writers as diverse as Modigliani, Verlaine, Andre Gide and Andre Breton; it was hailed by the twentieth-century Surrealist movement as a formative and revelatory masterpiece.

Ja jongens, met zo'n beschrijving heb ik dat boek op mijn verlanglijstje gezet. Zal het plaatje eens opzetten en mijn bevindingen neerpennen, maar dit zal wel spek naar mijn bek zijn. Roadburn helaas nog niet mogen meemaken, ik hoop er ooit eens te geraken en een pint te hijsen met een aantal BG-gang(st)ers.
 
Interessant, filmisch, spooky en de gruntvocalen zijn nog toegankelijk, van alle black/death toestanden die mijn oren passeerden is deze wel de beste.
 
Ja jongens, met zo'n beschrijving heb ik dat boek op mijn verlanglijstje gezet. Zal het plaatje eens opzetten en mijn bevindingen neerpennen, maar dit zal wel spek naar mijn bek zijn. Roadburn helaas nog niet mogen meemaken, ik hoop er ooit eens te geraken en een pint te hijsen met een aantal BG-gang(st)ers.
Tot mijn schande is het er bij mij ook nog niet van gekomen, zal ook nog eens moeten veranderen. Nu ben ik wel niet zeker of mijn Frans het vereiste niveau haalt om de originele versie te lezen. Ruim goed genoeg om in een Franstalige omgeving te functioneren, maar literatuur van die aard is wel een ander paar mouwen... :unsure:

Interessant, filmisch, spooky en de gruntvocalen zijn nog toegankelijk, van alle black/death toestanden die mijn oren passeerden is deze wel de beste.
Dat was inderdaad wel het achterliggende idee: iets naar voren brengen dat zich wel duidelijk binnen de meer extreme metal past maar tegelijkertijd zowel behapbaar is als de interesse vasthoudt door meer dan enkel geijkte muzikale elementen.
 
Interessant, filmisch, spooky en de gruntvocalen zijn nog toegankelijk, van alle black/death toestanden die mijn oren passeerden is deze wel de beste.
Fijn om dit te lezen. Ik doe vaak mijn best om cool te zijn, maar black metal vocals zweven nog altijd ergens boven mijn bereik. Misschien klikt het hier wel, who knows?
 
Fijn om dit te lezen. Ik doe vaak mijn best om cool te zijn, maar black metal vocals zweven nog altijd ergens boven mijn bereik. Misschien klikt het hier wel, who knows?
De vocals zijn hier niet "typisch" en passen wel bij de sfeer, dus ik denk dat die je niet zullen storen bij de luisterbeurt.

Ik heb het net beluisterd en ik begrijp dat je zegt dat je de nummers niet zomaar op shuffle kan zetten. Eigenlijk moet je dit beschouwen als één nummer, één geheel en dat dien je ook zo te beluisteren. Een half uur of niets. Er is duidelijk een sfeerschepping gaande die geleidelijk aan opbouwt en pas in de tweede helft begint los te barsten. Je moet geduld hebben om dit album te beluisteren en er tijd voor nemen, al is het slechts een half uur. Ik vermoed dat iedereen dat wel even kan opbrengen. Swans was 2 uur ... (maar wél dik de moeite). De pay-off naar het einde toe is de moeite waard en zodra je het einde hebt bereikt voelt het aan alsof je een pelgrimage in een fantasmagorische omgeving hebt ondernomen. Beangstigend, maar tegelijk verwonderlijk.

Het album zal allicht nog beter zijn als je het verhaal van Comte de Lautréamont hebt gelezen. Dat gaat me deze week niet meer lukken aangezien ik me nog volop in de Karamazovweelde aan het rondwentelen ben, maar de plot en de essentie kan ik wel proberen te begrijpen en dan zal ik het nog voor een tweede keer beluisteren. Koptelefoon, zetel en ogen toe. Of dwalen in een mistig bos, maar mezelf kennende neem ik dan mijn camera mee en kan ik het album niet de aandacht geven dat het verdient.
 
Erdoor geraakt, half uurtje is inderdaad snel voorbij.

Grote fan van de lange donkere intro.
De pay-off op het einde is wat laag, helaas.
Het barst nergens echt volledig uit?
Misschien had ik het wat luider moeten zetten?

Qua instrumentatie wel cava, ieder instrument krijgt zijn momentje.
Spoken word pakt mij niet echt, maar dat lijkt me omdat me dat niet echt ligt.
 
De eerste helft iets net iets te veel opbouw, om eerlijk te zijn. Aangezien Chimerical Hope het enige nummer is waarop het tempo en volume serieus de hoogte in gaat, komt dat net wat laat en is het iets te snel voorbij. Al voel je de spanning in het nummer er net voor wel al toenemen. De sfeerschepping mag er zijn en ik vind het vocale werk er goed bij passen, zowel het spoken word als de "chant" stijl. Ik luister sowieso in albums ipv playlists dus dit formaat werkt wel voor mij. Met nog een extra stevig nummer had ik deze vrij hoog geplaatst.

Uit interesse heb ik hun meest recente langspeelplaat, Hearts of No Light, al eens kort gecheckt. Dat voelde direct als een versnelling hoger, dus dat kon ik zeker smaken. Zit precies ook redelijk wat afwisseling in. Ik ga ze toch eens live moeten meepikken.
 
Traag en loodzwaar maar het heeft iets majesteus.
Coole intro en je verwacht dat het dan losbarst maar het komt er helaas niet.
Stem is cava, ik heb liever spoken word dan zo'n grunt stem.
 
Roadburn 2017 gemist vanwege de geboorte van m'n oudste dochter. Maten die wel gegaan zijn, hebben toen een lijstje doorgestuurd van dingen die moeite waren. Even gezocht in de Whatsapp geschiedenis en Schammasch staat er bij! Maar omdat ik toen andere dingen aan mijn hoofd had, nooit de bands op die lijst deftig gecheckt. Straks tijd om eens aan die lijst te beginnen, te starten met Schammasch!
 
Ik heb dat Schammasch optreden op Roadburn ook gezien, maar ik was er niet zo van onder de indruk om eerlijk te zijn, ik denk dat ik ongeveer halverwege andere oorden ben gaan opzoeken. Het album Triangle vind ik ook niet interessant genoeg om zijn lengte te verantwoorden, zeker het ambient stuk ben ik al snel beginnen overslaan.
Dit album had ik echter nog niet gehoord, heb het gisteren al eens even opgezet tijdens het werk, dus niet super aandachtig beluisterd, maar het beviel wel al beter als Triangle, omdat het meer gefocused is. Ik ga wel proberen het nog een aandachtigere luisterpoging te geven.
 
Bij deze eens op gezet: heerlijke plaat imo!
Al snel gestopt met noteren en me effe laten meedrijven op de plaat. Coole, lange opbouw. Ik snap dat sommigen dit wat te lang vinden maar vind dat wel tof. Dat maakt de pay off des te groter. Het is traag en zwaar en zoals @Bauhaus aanhaalt heeft iets majestueus.
Enig klein minpuntje is dat de apotheose nog iets bruuter mocht maar da's slechts een voetnoot.

Ik moet wat aan Eve van Ufomammut denken. Gelijkaardig qua structuur: lange, trage opbouw met daarna een hoogtepunt gevolgd door een meanderend eind. Maar Eve doet daar een kwartier langer over en barst nog iets feller los.
Aangezien dat dat één van mijn favoriete platen ooit is, zeker een compliment!

Meteen ook de interesse gewekt voor meer van de band te beluisteren. Goeie album of the week dus!
 
Ik moet wat aan Eve van Ufomammut denken. Gelijkaardig qua structuur: lange, trage opbouw met daarna een hoogtepunt gevolgd door een meanderend eind. Maar Eve doet daar een kwartier langer over en barst nog iets feller los.
Aangezien dat dat één van mijn favoriete platen ooit is, zeker een compliment!
Hola! Eve is echt absurd goed, geeft me een extra duwtje in de rug om deze snel te beluisteren. Maar ga het niet vandaag doen, heb nogal een klote dag en wil er met een open geest aan beginnen, wat ik op dit ogenblik niet kan garanderen.
 
Indertijd 'Triangle' eens geprobeerd maar het concept ging mij wat te ver, 3 platen in verschillende stijlen. Ook eens ergens live gezien waar weinig van blijven hangen is. Dus ik ben blij dat niet Triangle maar deze mini wordt voorgesteld. Hebben deze mannen niet wat dezelfde evolutie als Ketzer? De hoes is wel al mooi!
 
Hola! Eve is echt absurd goed, geeft me een extra duwtje in de rug om deze snel te beluisteren. Maar ga het niet vandaag doen, heb nogal een klote dag en wil er met een open geest aan beginnen, wat ik op dit ogenblik niet kan garanderen.
Wel even toevoegen dat ik het eerder qua structuur, opbouw en sfeer te vergelijken vind. Puur qua sound ligt het wat verder uit elkaar.
Maar sowieso een plaat die moeite is. Denk ook ideaal om even op te zetten en ontstressen na een klote dag.
In ieder geval: hopelijk een betere dag vandaaag!
 
Ja hoor, dat komt goed.
Heb het hele album net helemaal beluisterd en ik vond het heel sterk. Duister maar heel atmosferisch; ik denk dat de band erg geslaagd is in hun opzet.
 
Klinkt als een tamelijk bijzonder metal-album met niet alleen black metal, maar ook doominvloeden, maar de previews alleen al klinken mij veel te chaotisch en te druk in de oren... :unsure:
 
Terug
Bovenaan