schakelprogramma rechten

De Koning

Banned
goedenavond iedereen

Ik had dit jaar eigenlijk mijn professionele bachelor in de rechtspraktijk moeten halen, maar dit is niet gelukt omdat ik niet geslaagd was voor Engels en Frans. Ik heb geen achtergrond voor deze taalvakken, omdat ik slechts een middelbare diploma secretariaatswerken (BSO) op zak heb. Dit diploma stelt niet veel voor. Op dit moment ben ik bijlessen aan het nemen voor deze twee vakken. Maar kan ik in worst case een schakelprogramma volgen zonder dat ik een rechtspraktijk diploma op zak heb? Voor alle juridische vakken ben ik met onderscheiding geslaagd, maar het zijn slechts die twee vakken waar ik mee sukkel.

Misschien erbij vermelden dat de docenten van ons verwachten dat we deze talen vloeiend moeten kunnen schrijven en spreken.

Vriendelijke groeten

Misschien erbij vermelden dat de docenten van ons verwachten dat we deze talen vloeiend moeten kunnen schrijven en spreken.
Vloeiend wil zeggen een C1/C2-niveau. Het zou me héééééééééééél sterk verbazen dat men dit niveau zou aanleren ergens in België in het hoger onderwijs behalve in de taalopleidingen zelf.

Taalniveau A1 Doorbraak – basiskennis van de taal, bekende dagelijkse uitdrukkingen en eenvoudige zinnen.
Taalniveau A2 Tussenstap – bekend met veelgebruikte uitdrukkingen en kan gesprekken voeren over alledaagse zaken.
Taalniveau B1 Drempel – kan eigen mening geven en kan ervaringen, gebeurtenissen, dromen en verwachtingen beschrijven
Taalniveau B2 Uitzicht – kan de hoofdlijnen van complexe teksten begrijpen, kan duidelijke, gedetailleerde tekst produceren en kan spontaan aan een gesprek deelnemen.
Taalniveau C1 Effectieve operationele vaardigheid – kan zichzelf vloeiend uitdrukken en kan de taal flexibel en efficiënt gebruiken voor sociale, academische en professionele doeleinden.
Taalniveau C2 Beheersing – kan zonder moeite alles begrijpen wat hij/zij hoort of leest en kan zichzelf spontaan, zeer vloeiend, precies en genuanceerd uitdrukken, ook in meer complexe situaties.

Alvast goed dat je bijlessen neemt. Probeer ook regelmatig naar het journaal van de RTBF / BBC te kijken. Dat zal je ook veel helpen (redelijk standaard engels/frans met terminologie die je mogelijks in de lessen ook ziet).

Vloeiend wil zeggen een C1/C2-niveau. Het zou me héééééééééééél sterk verbazen dat men dit niveau zou aanleren ergens in België in het hoger onderwijs behalve in de taalopleidingen zelf.
Als leerkracht lager onderwijs moest ik dit behalen. 😉
(De eerste lichting die C1 moest behalen, wat met een aso-vooropleiding wel haalbaar is/was)

Edit: blijkbaar weer veranderd? 🤔

Laatst bewerkt:
C1 is toch een serieus niveautje hoger dan B1 hoor, denk echt niet dat ze ooit C1 bedoeld zullen hebben. Om bepaalde opleidingen te volgen, moet je wel een niveau C1 van het Nederlands hebben, mss heb je dit zo gelezen

C1 is toch een serieus niveautje hoger dan B1 hoor, denk echt niet dat ze ooit C1 bedoeld zullen hebben. Om bepaalde opleidingen te volgen, moet je wel een niveau C1 van het Nederlands hebben, mss heb je dit zo gelezen
Ik was vrij zeker dat het C1 was, maar blijkbaar is het B2. 🤷🏼

Ik weet dat zo nog niet. Als je bewijs hebt van credits, kan het zijn dat het schakelprogramma wordt uitgebreid met de vakken die je niet haalde. Afhankelijk van de instelling, allicht.
Klopt niet. Om toegang te krijgen tot een schakelprogramma moet je per definitie een bachelordiploma op zak hebben. Eventueel kan TS wel al vakken opnemen van het schakelprogramma (bv via creditcontract) terwijl ze haar andere vakken aflegt, maar je kan zeker niet een getuigschrift van een schakelprogramma verkrijgen zonder een bachelordiploma.

Terug
Bovenaan