Saigon 2.0: Afghanistan op de rand

Met het gevaar over te komen alsof ik het wil minimaliseren, uiteindelijk kan ik niet inschatten hoe iemand anders dat aanvoelt en waarschijnlijk is het een combinatie van zulke opmerkingen en dan misschien andere problemen zoals op de huur -of jobmarkt en dat wil ik dus absoluut niet doen.

maar

"Dat" gebeurt toch ook constant onder "Belgen", opmerkingen over Limburgers, opmerkingen over Antwerpenaren, ondertiteling bij W-Vlamingen,... zelfs binnen een stad of dorp hoor je soms dat er over elkaar dingen gezegd worden "het is ene van over 't water" of whatever, en als het dat niet is dan is het wel "boomer" of "generation xyz-er".

Dit gebeurt trouwens in elk land maar het lijkt verwacht te worden dat de "Belg" niet zo is en nooit een opmerking mag maken over iemands "anders" zijn, van afkomst tot geaardheid tot uiterlijk tot geloof, iedereen mag ermee koketteren maar een ander mag je er niet op aanspreken want dan gaan de poppen aan het dansen.

Als vreemdeling heb je het op taalgebied sowieso niet getroffen met de Vlaming, besef dat het toch nooit goed genoeg zal zijn helpt misschien om de "mopjes" en opmerkingen te relativeren. (ik hoop dat het niet achter de paywall zit, kan het niet controleren als abonnee)

Het zal nooit goed genoeg zijn
 

Was natuurlijk te verwachten. Ik vond het al verdacht dat men binnen de 24h na de aanslag op de Kaboel luchthaven, al bommen begon te droppen op de 'verantwoordelijke'. Biden heeft bloed aan zijn handen. Men wou een snelle reactie, uit politieke nood. Resultaat: verschillende onschuldige doden.
 

Was natuurlijk te verwachten. Ik vond het al verdacht dat men binnen de 24h na de aanslag op de Kaboel luchthaven, al bommen begon te droppen op de 'verantwoordelijke'. Biden heeft bloed aan zijn handen. Men wou een snelle reactie, uit politieke nood. Resultaat: verschillende onschuldige doden.
De "klinische" drone strikes zijn een belangrijke reden waarom mensen in de handen van de taliban zijn beland. Washington toont opnieuw dat het niets heeft geleerd van de afgelopen 20 jaar.
 

Wat een schizofrene spreidstand is dit toch. Onderhandelen met een regime dat muziek op huwelijksfeesten strafbaar maakt.

Dat men er zelf niet in slaagt de eigen luchthavens draaiende te houden toont wat mij betreft toch aan dat je niet van een legitieme overheid kan spreken hier.
 

Wat een schizofrene spreidstand is dit toch. Onderhandelen met een regime dat muziek op huwelijksfeesten strafbaar maakt.

Dat men er zelf niet in slaagt de eigen luchthavens draaiende te houden toont wat mij betreft toch aan dat je niet van een legitieme overheid kan spreken hier.
Of van een wereldvisie die realistisch is. Waarom gelooft men dat diegene waartegen je strijd langs de andere kant dan wel zou moeten komen helpen.
 
Dat men er zelf niet in slaagt de eigen luchthavens draaiende te houden toont wat mij betreft toch aan dat je niet van een legitieme overheid kan spreken hier.
Niet mee eens. Dat is ook omdat 9 miljard van het geld van de staatskas bevroren is hé door oa Europa en de VS. De Taliban kan niet aan de centjes. Eigenlijk heeft de Taliban onvoldoende fondsen ter beschikking.

Na de machtsovername in augustus werd ongeveer 9 miljard dollar aan banktegoeden in het buitenland bevroren.

Wat een schizofrene spreidstand is dit toch. Onderhandelen met een regime dat muziek op huwelijksfeesten strafbaar maakt.
Mee eens. Als de Taliban een beetje van goede wil zijn en wat water bij de wijn zouden doen, dan zouden de EU en de VS gemakkelijker bereid zijn om die 9+ miljard of een deel daarvan vrij te geven zodat de Taliban dit kan gebruiken voor de wederopbouw van het land.

Maar de Taliban geeft niets toe (ze claimen van wel, maar dat is voorlopig onzin gebleken). Waarom moet de EU en de VS dan toegevingen doen?
 
Laatst bewerkt:
Maar de Taliban geeft niets toe (ze claimen van wel, maar dat is voorlopig onzin gebleken). Waarom moet de EU en de VS dan toegevingen doen?
Taliban roepen op tot internationale hulp voor Afghanen

Dat is elke week dat ze achter hulp vragen. Maar ze doen qua politiek, inderdaad tot op heden, géén enkele toegeving. Sterker nog: Ze doen letterlijk 200% het tegenovergestelde van wat het buitenland vraagt, om de te bevroren (miljarden) tegoeden in het buitenland, vrij te geven.

Maar het enige dat de Taliban doet is 'eeuwig en continue' blijven zagen. Ze weten ondertss toch ook al wél dat ze die hulp nooit gaan krijgen? :sarcastic:
 
Uiteindelijk is het in het nadeel van de Taliban om niet met het Westen te onderhandelen hé. Maar toch koppig en halsstarrig hun eigen visie doordrammen.En waarom? Omwille van hun zéér streng geloof? Big lol zeker ??

Maar ja, dat is met Noord Korea bijvoorbeeld ook zo. Als de machthebber ook nog maar 1% zou meewerken met andere landen dan zouden ze het gewoon al véél beter hebben (inclusief de leider zelf). Maar ja. Ik weet niet wat het is: Trots, koppig, blind voor de macht en een tunnelvisie hebben? It is MY way or NO way?

Dat zag je ook in Zimbabwe hé. Mugabe, 90+, in een rolstoel en half seniel. En toch als een belachelijke seut, half kreupel en dement, de macht willen behouden tot zijn eigen partij en het leger, het gewoon zelf te belachelijk vond worden, ..
 
Terug
Bovenaan