Rousseau van voorzitter naar lijstduwer na racistische uitspraken?

Euh ... neen?
Elk artikel zowaar geeft duidelijk weer dat de partij achter hem bleef staan , buiten enkele uitzonderingen , meestal op lokaal niveau

Ik kan wel nog geloven dat veel spa'ers meer electoraal succes verwachten met door te gaan met Rousseau ondanks zijn escapades dan met een totaal nieuw persoon als voorzitter de verkiezingscampagne van start gaan voor 2024.

Ze is ook wel nog groen achter de oren. Weet ook niet of dit wel het moment is om op extreemrechts te kappen wanneer de vorige voorzitter net weg is wegens racisme en seksisme. Beter op eigen standpunten focussen lijkt me dan.
Een van die standpunten (de partij dan) is tegen extreemrechts zijn, dus 'kappen op extreemrechts' (dat mag van mij iedereen doen trouwens want de pot op met extreme partijen en standpunten) is niet zo naast de kwestie.

Laten we er hier nu trouwens geen blinde 'Vooruit bashing thread' van maken. Holle uitspraken als 'heeft men nog een eigen programma' vind ik toch ook echt gewoon toogpraat. Je kan dat programma gewoon zelf bekijken hoor. Ik besef goed genoeg dat er een aantal rechtsen/conservatieven/noemhetwatjewilt in hun vuistje aan het lachen zijn dat de held van links gevallen is, maar ik hoop wel dat het niveau hier wat normaal kan blijven.

Voorts wel akkoord met @KnightOfCydonia. Hij heeft die uitspraken gedaan dus het is zijn eigen schuld en ik vind het goed dat hij vertrokken is want ik vond die uitspraken verwerpelijk, maar het kan natuurlijk ook beide zijn. Er kan en vanuit de media of de politiek een of andere agenda tegen hem zijn geweest en hij kan die agenda ook heel vrolijk zelf gevoed hebben. Ook ik vond de timing van al die artikels op zijn minst verdacht te noemen. Mondjesmaat, met nieuwe elementen die naar buiten kwamen wanneer de storm was gaan liggen, ... Ook deze week. Citaten lekken, dan 'citaten the sequel' lekken.

Nu goed, hij heeft zijn eigen gat nog altijd verbrand en hij zit nu (terecht) op de blaren, daar niet van.

Platvloers seksisme? Goh, Rousseau is toch biseksueel, dan sta je toch ook open voor het idee dat een man je ook en ik zal het beleefder uitdrukken: je ook op die manier oraal kan bevredigen.

Het is een seksuele/platvloerse (laat weinig aan de verbeelding over)/vuile uitspraak, maar het seksisme noemen is eigenlijk toch stevig overtreden. Maar goed, het past in de kruistocht natuurlijk.
Wat Rousseau's biseksualiteit hiermee te maken heeft ontgaat mij volledig.

Dat jij het geen seksisme vindt is uw goed recht. Het parket die het bemiddelingtraject voorstelde vond het wel seksisme (en racisme uiteraard).

Een van die standpunten (de partij dan) is tegen extreemrechts zijn, dus 'kappen op extreemrechts' (dat mag van mij iedereen doen trouwens want de pot op met extreme partijen en standpunten) is niet zo naast de kwestie.

Laten we er hier nu trouwens geen blinde 'Vooruit bashing thread' van maken. Holle uitspraken als 'heeft men nog een eigen programma' vind ik toch ook echt gewoon toogpraat. Je kan dat programma gewoon zelf bekijken hoor. Ik besef goed genoeg dat er een aantal rechtsen/conservatieven/noemhetwatjewilt in hun vuistje aan het lachen zijn dat de held van links gevallen is, maar ik hoop wel dat het niveau hier wat normaal kan blijven.

Voorts wel akkoord met @KnightOfCydonia. Hij heeft die uitspraken gedaan dus het is zijn eigen schuld en ik vind het goed dat hij vertrokken is want ik vond die uitspraken verwerpelijk, maar het kan natuurlijk ook beide zijn. Er kan en vanuit de media of de politiek een of andere agenda tegen hem zijn geweest en hij kan die agenda ook heel vrolijk zelf gevoed hebben. Ook ik vond de timing van al die artikels op zijn minst verdacht te noemen. Mondjesmaat, met nieuwe elementen die naar buiten kwamen wanneer de storm was gaan liggen, ... Ook deze week. Citaten lekken, dan 'citaten the sequel' lekken.

Nu goed, hij heeft zijn eigen gat nog altijd verbrand en hij zit nu (terecht) op de blaren, daar niet van.
Tis vooral zijn eigen schuld , dan moet je op de blaren zitten. Zijn carriere is nog niet persé ten eind. Maar je kan niet aanblijven en voor progressieve waarden pleiten , als die blijkbaar niet voor uzelf gelden , dat gaat gewoon niet.

Moest TVG deze uitspraken doen, mag hij ook aftreden, en maakt de hele Mainstream-flank brandhout van VB.

Moest TVG deze uitspraken doen, mag hij ook aftreden, en maakt de hele Mainstream-flank brandhout van VB.

Plus het in vraag stellen van partijdotatie etc, het beschimpen van de kiezers “mestkevers”, het opwerpen van een cordon.

Links geraakt met veel weg.
De top steunde Conor, m.i tekenend voor de sfeer binnenskamers, incl me-too toestanden, en in feite, tot zolang de top aanblijft is een cordon rond Vooruit wenselijk.

Ze is ook wel nog groen achter de oren. Weet ook niet of dit wel het moment is om op extreemrechts te kappen wanneer de vorige voorzitter net weg is wegens racisme en seksisme. Beter op eigen standpunten focussen lijkt me dan.

Het is normaal dat een centrum-linkse partij die dingen zegt. Rechtse partijen zeggen ook dingen zoals “linkse ratten en stop de woke” links en rechts zullen altijd op elkaar hameren. En als je de politiek volgt zie je dat Vooruit ook andere punten hebben buiten dat. Zij hebben vooral geijverd voor het verhogen van de minimumlonen, de winstpremies, verlagen van btw op gas/elektriciteit, het verhogen van de spaarrentes,…

Zeggen dat bashen op Vb het enige is wat ze doen is gewoon niet waar.
Akkoord. Rechts maakt zich hier ook aan schuldig, iets waar linkse en centrum partijen hen ook over aanpakken (laat het over de inhoud gaan)
En ze had het inderdaad ook even over inhoud.

Maar Conner gisteren, zij vandaag, Rutten ook nog in de week. Allemaal na 3 woorden is het bashen op extreem rechts

Ik ben toch van mening dat je de kiezer moet overtuigen om op jou partij te stemmen door hem te overtuigen met uw eigen standpunten en partijprogramma ipv de andere af te breken (en daar maken ze zich wel allemaal schuldig aan ja)
Allè Vooruit gaat me nu nie overtuigen om op hun te stemmen door het VB af te breken (dat doet NVA en VLD oa ook al wel)

Zo een programma oogt wel mooi en zal PR gewijs ook wel in orde zijn en afgestemd zijn met wat het kiesvee wilt maar als de voorzitter die waarden niet uitdraagt wat duidelijk gebleken is met zijn racistische en seksistische uitlatingen blijft er van zo een programma weinig over. Hopelijk doet de nieuwe voorzitster het beter en is ze beter gealigneerd met de waarden die de partij wil uitdragen.

Finaal kan ik er ook wel met akkoord gaan. Een politieke tegenstander gaat zo iets niet laten liggen maar anderzijds heeft connor ook de munitie aangereikt waarmee deze konden schieten.

Dan zijn we het volkomen eens hoor, eigen schuld, maar heksenjacht kunnen perfect gecombineerd worden. Je moet je vijanden de munitie niet geven om je zo gemakkelijk te beschadigen. Idd, "citaten, the sequel!"

Ergens denk ik voor een stukje ook wel "in vino veritas", maar ik neig dan niet naar die gast is een racist, eerder naar die deelt de bekommernis die vele mensen hebben wanneer vergelijkbare overlast in hun buurt of die van hun grootmoeder plaatsvindt, maar veralgemenen naar alle bruin mannen is zeker als "links" persoon dom.

Ik blijf het ook verdacht vinden hoe zoveel informatie, inclusief informatie uit bodycambeelden naar de pers is kunnen lekken.
Ook daar kan het beiden zijn: de pers heeft het recht dit te mogen delen. Een politie-agent die bodycambeelden of info uit pv's lekt naar de pers? Die mag getraceerd en bestraft worden. Het databeleid bij de politie is om van te huilen en daar heb ik als "brave" burger een groter probleem mee dan de politie die ne keer de matrak zou bovenhalen tegen boeven.

Wat Rousseau's biseksualiteit hiermee te maken heeft ontgaat mij volledig.

Dat jij het geen seksisme vindt is uw goed recht. Het parket die het bemiddelingtraject voorstelde vond het wel seksisme (en racisme uiteraard).

Dat seksisme impliceert dat het een in dit geval een uitspraak zou zijn die denigrerend is naar vrouwen toe, maar dat dat echt niet per se zo hoort te zijn.

Een seksistische uitspraak is er één die het ander geslacht (meestal vrouwen) afschildert als minderwaardig.
Zeggen dat iemand goed is voor orale seks, tja... is niet per se seksisme, toch niet in die context. Het is vulgair, vuil, iets wat ik persoonlijk niet zou zeggen over een vriendin, maar hey...

Plus het in vraag stellen van partijdotatie etc, het beschimpen van de kiezers “mestkevers”, het opwerpen van een cordon.

Links geraakt met veel weg.
De top steunde Conor, m.i tekenend voor de sfeer binnenskamers, incl me-too toestanden, en in feite, tot zolang de top aanblijft is een cordon rond Vooruit wenselijk.

Ik ben Biljart en ik stemde vroeger het vaakst voor ... ?

Wrong! Seksisme is iemand op basis van sekse minderwaardig te beschouwen. Dat kán gebeuren door te discrimineren maar dat hoeft daarom niet via discriminatie.

Praktisch voorbeeldje: Als iemand zegt dat vrouwen alleen goed zijn om te kuisen dan is dat seksisme. Als iemand zegt dat een man niet aangenomen mag worden bij een poetsbureau dan is dat discriminatie.

Rousseau zei tegen die agenten dat als ze een goed afgezogen wilden worden dat ze bij die vriendin van hem moesten zijn. Platvloers seksisme dus. Trouwens, voor seksisme is hij niet veroordeeld. Het staat wel in het pv maar hij is gestraft owv racisme, niet owv seksisme.

Beide geven jou ongelijk. En in het wikipedia-artikel staat ook wat over seksistisch taalgebruik. Maar Rousseau geeft een opmerking over een specifiek persoon. Dat staat los van de sekse van die persoon. Hij discrimineert haar niet.

Potato, potato. Op papier is dat een vuile opmerking. We weten toch niet hoe die dame in kwestie zich daarover voelde? Daar wordt nergens over geschreven. Het afleiden naar seksisme en dus discriminatie is gewoon incorrect met de feiten die we nu kennen. Het nog breder trekken en aangeven dat Vooruit nu seksisme, discriminatie en zelfs racisme toelaat is niet één maar tien bruggen te ver.

De mensen die dergelijke vaststellingen maken zijn gemotiveerd door een vooraf bestaande negatieve bias jegens Vooruit en de persoon Rousseau. Objectief gekeken maak je die veronderstellingen niet.

Beide geven jou ongelijk. En in het wikipedia-artikel staat ook wat over seksistisch taalgebruik. Maar Rousseau geeft een opmerking over een specifiek persoon. Dat staat los van de sekse van die persoon. Hij discrimineert haar niet.

Potato, potato. Op papier is dat een vuile opmerking. We weten toch niet hoe die dame in kwestie zich daarover voelde? Daar wordt nergens over geschreven. Het afleiden naar seksisme en dus discriminatie is gewoon incorrect met de feiten die we nu kennen. Het nog breder trekken en aangeven dat Vooruit nu seksisme, discriminatie en zelfs racisme toelaat is niet één maar tien bruggen te ver.

De mensen die dergelijke vaststellingen maken zijn gemotiveerd door een vooraf bestaande negatieve bias jegens Vooruit en de persoon Rousseau. Objectief gekeken maak je die veronderstellingen niet.
Op papier is dat een vuile opmerking? Dat is gewoon een vuile opmerking tout court en daar is niet veel potatoe potatoe aan.
Dat valt toch ook gewoon niet te vergoeilijken? Hoe de dame zich in kwestie daarover voelde?
Voor mij is het redelijk simpel. Als je door uw vrienden aangeprezen wordt aan wildvreemden als iemand die goed kan 'afzuigen' dan stel ik me toch de vraag wat een vriend of vriendin feitelijk definieert in die kringen?

Dat wil uiteraard niet zeggen dat de partij vooruit de vrouwen objectificeert en denigreert maar wil vooral zeggen dat de partijvoorzitter de waarden van de partij niet uitdraagt.

Maar zoals @beryl aanhaalt in deze post kijk ik toch ook met enige verwondering naar reacties van posters hier. (niet specifiek op u bedoeld maar tis toch een algemene teneur hier)
Alhoewel ik eerder naar de persoon rousseau zie en niet naar de partij vooruit.
Ik vind het dan ook wel wat vreemd dat de kant die vaak met een vergrootglas naar racisme zit te zoeken om daar dan heel kwaad over te zijn en meteen met de grote principes begint te gooien, nu zo pragmatisch is als het bij de voorzitter van één van hun partijen gebeurt. Ik vind dat eigenlijk stuitender dan de uitspraken zelf, of eerder, die uitspraken zijn wel stuitend maar ik ben er geen voorstander van om iemand volledig af te rekenen op zijn zwakste en domste moment. Ik lever hier eerder kritiek omwille van de inconsequente houding van een deel van links dan om het feit dat ze het nog voor Vooruit durven opnemen.

Laatst bewerkt:
Dan zijn we het volkomen eens hoor, eigen schuld, maar heksenjacht kunnen perfect gecombineerd worden. Je moet je vijanden de munitie niet geven om je zo gemakkelijk te beschadigen. Idd, "citaten, the sequel!"
Of of hij had meteen op de persconferentie gewoon kunnen zeggen hoe het zat? Ipv rond de pot te draaien?

"Ik heb het PV zelf nog niet gezien" VS "Nee die woorden stemmen niet overeen met de beelden" "Ik heb het niet letterlijk zo gezegd"

Een heel aantal van die quotes en PV waren in het begin al bij de media geraakt? Hoe, geen idee.. maar hij wou en zij mochten ze toen nie bekend maken

Ik blijf het een moeilijke vinden...is hij "erin geluisd"? Geen idee.
Maar de laatste maanden kwam het woord "immatuur" vooral bij me op. Te weinig verantwoordelijkheid oprecht opnemen. Maar pubergewijs hopen dat je jezelf ergens uit kan lullen en als dat niet lukt... Blijven kronkelen in de hoop zich eruit te kunnen wurmen.
Zijn ontslag zie ik niet als een "goede" zaak want ik denk echt dat zonder hem de partij meer schade zal oplopen bij de stemming dan mèt hem. De timing is vooral verkeerd.
En het voelt voor mij ook aan als een tactische zet in plaats van oprechte schuldbekentenis van iemand die weet dat hij te ver is gegaan.

Hopelijk leert hij hieruit en kan hij groeien als mens en politicus. Maar ik vrees er oprecht voor en zal hij vooral groeien in tactische zetten.

Of of hij had meteen op de persconferentie gewoon kunnen zeggen hoe het zat? Ipv rond de pot te draaien?

"Ik heb het PV zelf nog niet gezien" VS "Nee die woorden stemmen niet overeen met de beelden" "Ik heb het niet letterlijk zo gezegd"

Een heel aantal van die quotes en PV waren in het begin al bij de media geraakt? Hoe, geen idee.. maar hij wou en zij mochten ze toen nie bekend maken

Het is een moeilijke discussie om te voeren.
Want ik keur de woorden niet goed, het is zijn eigen schuld, MAAR een politie die lekt uit een pv en bodycambeelden deelt?
Tja, daar speelt meer mee. Een DPG media journalist die zélf een klacht ging indienen voor seksueel grensoverschrijdend gedrag die vervolgens wel geseponeerd werd...

En wat had je concreet verwacht op die damage-control persconferentie? Ik denk dat Conner Rousseau z'n hoop destijds was dat er géén bodycambeelden zouden zijn. Eénmaal hij er wél kennis van had, tja, het had ook niet echt geholpen als hij op die persconferentie had afgesloten met: "Oh ja, mannen, ik heb de agent ook nog gezegd dat hij voor een goede blowjob, bij m'n vriendin moet zijn, maar dat was ook om te lachen hoor!"

In de juiste context kan dat nog een beetje om te lachen zijn, maar tja, ...

Ons land was beter afgeweest als Conner Rousseau iets meer wijsheid had gehad en Vooruit een mooi verkiezingsresultaat had neergezet. Vooral daarom vind ik het jammer eigenlijk. Met een opmars van extremen die zich nu weer wat rijker kunnen rekenen zijn we niets. En denk dat het hier geen geheim is dat ik zo mogelijk nog meer walg van OpenVLD dan van Vlaams Belang.

Hopelijk doet Vooruit het met Melissa Depraetere het even goed of zelfs beter electoraal.

Laatst bewerkt door een moderator:
En by the way: "bruin gespuis" "en die Roma moet je gewoon op kloppen".

Ja, dat is ontslag hé als je voorzitter bent van een progressieve partij.
Dat daar zelfs discussie over is, dat is classic deze huidige tijden :)
Alé, totaal geen verrassing dus.

Waren de verkiezingen binnen de eerstkomende paar maand geweest, dan vermoed ik trouwens dat hij een absolute monsterscore zou halen.

Een DPG media waarvan algemeen geweten is dat die in de zak van de blauwen zitten die met mondjesmaat elementen zijn blijven lekken uit dit dossier waardoor dit nu in de pers bleef komen, ondanks (een poging tot) verontschuldigingen intussen al ruim een maand geleden.
Waarbij men dit wellicht ook tot aan de verkiezingen zou zijn blijven rekken, want men hield precies ook de "seksistische" uitspraak achter (waar ik nu eens niks seksistisch in zie, gewoon "vuil").
Dit is eerst en vooral een beschadigingsoperatie, eentje die succesvol is geweest natuurlijk. Het gemak waarmee uitspraken en bodycambeelden vanuit de politie gelekt zijn beangstigt mij eerlijk gezegd ook.
Dat is wel een heel verbloemde manier om het voor te stellen natuurlijk...
  1. Het was niet enkel DPG media die die dingen lekte, waren ook andere bronnen. En er is 0.0 bewijs dat ze dit allemaal al reeds hadden en mondjesmaat publiceerden om het in de media te houden of dit telkens publiceerden als er nieuwe info bovenkwam.
    Dus het is jouw mening dat dit een "beschadigingsoperatie" was. Er was natuurlijk onmogelijk een beschadigingsoperatie als er niets gebeurd was en een rechter heeft nu ook geoordeeld dat er effectief dingen gebeurd/gezegd zijn die niet door de beugel kunnen.
  2. Je gaat er van uit dat dit allemaal door de politie gelekt is. Dit incident is gebeurd op een publieke plek met verschillende mensen rondom. Allemaal getuigen die exact hetzelfde opgevangen hebben als de bodycam en dit ook kunnen "lekken". De cafébaas bijvoorbeeld heeft genoeg opgevangen van wat er binnen afspeelde om verhoord te worden + te getuigen in de media.

Een DPG media waarvan algemeen geweten is dat die in de zak van de blauwen zitten die met mondjesmaat elementen zijn blijven lekken uit dit dossier waardoor dit nu in de pers bleef komen, ondanks (een poging tot) verontschuldigingen intussen al ruim een maand geleden.
Waarbij men dit wellicht ook tot aan de verkiezingen zou zijn blijven rekken, want men hield precies ook de "seksistische" uitspraak achter (waar ik nu eens niks seksistisch in zie, gewoon "vuil").
Dit is eerst en vooral een beschadigingsoperatie, eentje die succesvol is geweest natuurlijk. Het gemak waarmee uitspraken en bodycambeelden vanuit de politie gelekt zijn beangstigt mij eerlijk gezegd ook.

Op zich keur ik de uitspraken niet goed, maar laten we het erop houden dat wanneer je veroorzakers van overlast in jouw buurt heb dat er in de Dorpstraat véél meer begrip is voor dit soort dronken "retoriek" dan in de moreel verheven Wetstraat.

Grootste fout vind ik persoonlijk veralgemenen naar "bruin mannen". Want kleur doet er niet toe wat mij betreft, voor mijn part mag de politie de matrak ook bovenhalen voor blanke veroorzakers van overlast hoor. Op justitie moet je niet rekenen, de dieven komen je dag erop zelf terug uitlachen.

Dat Conner Rousseau na deze uitspraken nog maar moeilijk kon functioneren: helemaal akkoord.
Of de bevolking hem hiervoor gaat afstraffen? Fervente intstagrammers die meer geven om de schijn misschien wel, anderen niet denk ik dan.

De luidste roepers hiertegen zijn mensen die voorheen toch al niet op hem gestemd zouden hebben, zowel ter rechter- als ter (extreem-)linkerzijde.
Uw betoog houdt totaal geen steek omdat het nu Het Nieuwsblad is dat meer zaken uit dat PV heeft gepost (mondjesmaat zoals jij het noemt). Maar HNB behoort helemaal niet tot DPG. HNB is van Mediahuis. Dus er is absoluut geen sprake van een bepaalde strategie uit bepaalde hoek, moest die er ooit al geweest zijn...

:sarcastic:

Dat is wel een heel verbloemde manier om het voor te stellen natuurlijk...
  1. Het was niet enkel DPG media die die dingen lekte, waren ook andere bronnen. En er is 0.0 bewijs dat ze dit allemaal al reeds hadden en mondjesmaat publiceerden om het in de media te houden of dit telkens publiceerden als er nieuwe info bovenkwam.
    Dus het is jouw mening dat dit een "beschadigingsoperatie" was. Er was natuurlijk onmogelijk een beschadigingsoperatie als er niets gebeurd was en een rechter heeft nu ook geoordeeld dat er effectief dingen gebeurd/gezegd zijn die niet door de beugel kunnen.

Ik kan me toch moeilijk inbeelden dat je dat van die "bruine mannen" wél wist en dat dan pas véél later die zogenaamd seksistische opmerking
boven later komt. Precies alsof Conner Rousseau daar een speech van uren gehouden heeft die je pas in delen kan verwerken.

Als er niets gebeurd was, dan was er inderdaad geen beschadingsoperatie geweest. Maar deze "verbitterde racist" blijkbaar vond na excuses het incident wel gesloten, en de media zijn er in geslaagd het tot tweemaal toe te heropenen.

1. Je gaat er van uit dat dit allemaal door de politie gelekt is. Dit incident is gebeurd op een publieke plek met verschillende mensen rondom. Allemaal getuigen die exact hetzelfde opgevangen hebben als de bodycam en dit ook kunnen "lekken". De cafébaas bijvoorbeeld heeft genoeg opgevangen van wat er binnen afspeelde om verhoord te worden + te getuigen in de media.

Dat leidde ik toch af uit de woorden/vragen van bepaalde journalisten. Die cafébaas is gemeenteraadslid voor Vooruit... 't kan allemaal natuurlijk.
Maar ik ga daar ook van uit omdat er al genoeg zaken in het verleden zijn geweest waarin de politie misbruik maakt van de politiedatabank, en het toezicht daarop is voor brave burgers echt niet transparant om te weten wat ze over u bijhouden en over wie het leest.
Zelf ook al privé iemand tegengekomen die slachtoffer geworden was van een politie-agent die misbruik gemaakt had van de databank (nieuw adres illegaal opgezocht).

Uw betoog houdt totaal geen steek omdat het nu Het Nieuwsblad is dat meer zaken uit dat PV heeft gepost (mondjesmaat zoals jij het noemt). Maar HNB behoort helemaal niet tot DPG. HNB is van Mediahuis. Dus er is absoluut geen sprake van een bepaalde strategie uit bepaalde hoek, moest die er ooit al geweest zijn...

:sarcastic:

I stand corrected, ik dacht dat het één groep was. Thanks.
Maar ik blijf wel bij die mening van met mondjesmaat zaken lekken...

Terug
Bovenaan