Dat is ook weer absolute zever. Het is maar wat uw beeld van vrijheid inhoudt denk ik dan. En vooral hoe gevoelig je bent waarbij het rationele plaatsmaakt voor het emotionele. Daarmee bedoel ik dat sommige "inbeperkingen van vrijheden" gewoon rationeel verdedigbaar zijn en het enige tegenargument "ja, maar mijn vrijheid ", wat eerder een gevoelsmatig iets is.Ik ben me ervan bewust dat bepaalde personen verslaafd zijn en daardoor geen rationele keuze kunnen maken, maar dat is voor mij geen reden om iets te verbieden.
Het is kiezen tussen de pest (verslavingen) en de cholera (verlies van persoonlijke vrijheden). Ik verkies dan toch de spreekwoordelijke pest. Verslavingen treffen 'enkelen', verlies van vrijheden - dat trouwens ook een impact heeft op de (mentale) gezondheid - treft iedereen.
Ik vind trouwens dat het gebruik van bepaalde drugs gelegaliseerd mag worden, maar dat is een andere discussie.
Als we dan puur een rookverbod nemen, gaat die "beperking van vrijheid " eerder een positieve uitkomst zijn voor mij persoonlijk, dan dat dat mijn vrijheid in zou perken. Omdat ik namelijk niet rook en alleen maar de overlast, waar ik trouwens niet veel last van heb voor de duidelijkheid, ga kwijt geraken. Dus dat heeft 0,0 invloed op mijn vrijheid. Dus neen, niet elke "inbeperking van vrijheid" is negatief voor iedereen. Dat is absolute zever.