Zonder de 10 pagina's die volgespamt werden erop nagelezen te hebben vind ik dat rokers niks meer mogen tegenwoordig, maar het wordt wel vollenbak getaxeerd, net als alcohol, ook een redelijk verslavend iets, met hopen Accijnzen die worden binnengehaald. In 2024 nog naar pairi daiza geweest, waar je op een 6 tal plaatsen in het park rookzones had, achter zo een rieten gevlochten hekken, dat rokers bijeen worden gezet om hun fix te hebben denk ik niet dat vele rokers deert, maar van generaties lang, waarbij roken een gemeen goed was (rokers mochten zelf vaak eentje opsteken in het huis van een niet roker), ineens naar buiten worden verwezen vond ik in het begin een harde maatregel (maar uiteindelijk wel correct), maar ik stel mij de vraag, waar dan roken als je buiten ook al niks meer mag doen?
En dan verbaasd worden dat rokers bij elkaar thuis gaan hokken, ipv naar de horeca te gaan waar dat nu ook al niet meer toegelaten is... Het past wel enigszins bij de nieuwe generatie die zich thuis 'indrinkt' lijkt mij, maar dan gewoon thuis zal blijven voortdrinken met de huidige stand van zaken. Of dacht je dat de jeugd de sigaret volledig heeft afgezworen? Roken is niet iets dat je zou aanraden aan iemand, idd gezondheid, en tegenwoordig ook serieus financiën, maar verban het helemaal en het zal nog meer populairder worden in de illegaliteit. Nu zie ik sommigen lachen wanneer ik dit neerschrijf, maar ipv achter den hoek een jointje fixen zal dan gewoon achter den hoek een safke gaan paffen worden.
En ik heb wel
@anders. zijn zelf geplaatste conclusies gelezen, ik heb het artikel er niet op nagelezen bedoel ik, maar ik neem dat met een serieuze korrel zout, in een open terras buiten in de zomer no way dat ge, buiten als ge in iemands gezicht zit te blazen, zoveel binnen krijgt van een roker die 3 meter verder zit, op voorwaarde dus terug dat je de rook niet zit uit te blazen rechtstreeks naar andere mensen toe. Iedereen interpreteert dit anders, en past het zelf ook anders toe, maar ik zie weinig rokers dit express doen.
Ik vind vooral dat het weer de nieuwe queeste is geworden van de nieuwe generatie, die eindelijk hun gram willen halen tegenover rokers, alles in de naam van een gezonde samenleving, rokers weten van zichzelf dat dat niet gezond is, maar het blijft een verslavend iets. Ik ben nog van de generatie die binnen roken gekend heeft, wat niet iedereen kan zeggen. Dus gaat het effectief om de 2nd hand smoke, (wat volgens mij redelijk beperkt is, ge moogt nog 10 Harvard en Yale studies posten, dan nog geloof ik er weinig van) of om gewoon de moraalridder queeste van de gezonde gen? Met de vinger wijzen? Iedere niet-roker zal wel wilde verhalen hebben over hoe rokers hun irriteerden: fysiek zoals
@JPV door gevoelige longen, of gewoon omdat het hun stoorde. Mijn ervaring is wel dat rokers niet zo asociaal zijn als hier zo uitvoerig wordt beschreven, rokers worden al naar hoekjes geduwd (good riddance, ik lees mee met jullie...), maar de hele winter buiten in de kou moeten gaan staan, en dan in de zomer niet even in het zonnetje mogen roken, is anders pertang een heel ander gevoel dan je sigaret te moeten afhaspelen, maar op je gemak eens eentje kan opsteken.
Net zoals de biercultuur (allen aan de 0.0), verdwijnt de café cultuur volledig, en sneller dan je zelf zou denken. Yay voor de hippe moderne lounges zeg ik.
Ik vind dat overdrijven ook een vak is (waar is die meme weeral?)
De maatregel is er nu plots gekomen, zonder overleg met de sector zelf, maar wat geloven de uitbaters nog die eerst een rookkamer met afzuigkappen hebben geïnstalleerd, en dat daarna ook niet meer mocht. De keuze laten aan de uitbater, dan zullen er velen voor hun klanten kiezen. Ook velen die het zullen verbieden, eenvoudig kenbaar te maken door op enkele tafels asbakken te zetten. Mijn opinie zul je dan 50/50 zaken hebben waar je wel, en niet mag roken.
Maar in de praktijk gaat dit weer mooi uitdraaien mijn gedacht, een roker zal dan een ommetje moeten gaan maken van 5 tal minuutjes, weg gezelligheid, doe dit 3 sigaretten, en ge zult nog veel zin hebben om ergens te blijven plakken. Dit is nefast voor de horeca, my2cents. Want een glaasje hoort vaak bij een sigaretje en omgekeerd. Soit ik heb mijn vizie erop even neergeschreven. Maar ik lees dat velen hier toch van een mug een olifant maken, in de winter gaat de roker gewoon buiten, maar, en nu begin ik mijzelf te herhalen, als het wat aangenamer weer wordt, gaat deze ook naar buiten en is dat ook weeral teveel gevraagd tegenwoordig.