Rookverbod op terrassen

Dat denk ik inderdaad niet.

Maar de neerwaartse trend in het aantal cafés was ook al bezig lang voor het rookverbod. En zou het veel verschil maken als dat rookverbod er niet gekomen was? Ik denk het niet. Je krijgt de jeugd niet meer op café en de redenen daarvoor zijn vooral budgettair en andere interesses dan de vorige generaties.
Ik zie zo dikwijls dat argment passeren dat de café's leeglopen omwille van het rookverbod. Stel dat roken volledig zou verboden zijn en er nergens nog zouden mogen tabak en sigaretten verkocht worden, dan zou dat helemaal geen argument meer zijn. Is dat nu zo erg voor de rokers om een paar minuten buiten te gaan om hun sigaret op te steken? Ik hoor daar echt geen enkele roker van mijn generatie over klagen.
En zo'n drama lijkt mij dat toch ook niet, als je op een terras zit, om even 5 minuten ergens anders te gaan roken (eventueel en toegewezen rookgedeelte of rookkot)

Roken is niet meer ingeburgerd(zoals alcohol wel is.) en het is gewoon ongezond. Er is geen enkel voordeel aan Roken. In plaats van locatie per locatie een verbod te doen, waarom niet meteen zeggen , algemeen verbod voor iedereen vanaf 2008 ofzo.
Omdat je op deze manier op een meer organische manier een mentaliteitswijziging krijgt?
Moesten ze 10 jaar geleden gezegd hebben: roken vanaf nu verboden! Dan krijg je wrs een hele hoop side effects: zwarte markt, te klein draagvlak, massaal protest "Niks mogen we nog!!!" wete...
Nu sluiten ze gewoon zachtjesaan elke paar jaar weer een deur voor rokers en dit gaan ze gewoon blijven doen tot de weerstand voor een totaalverbod zo laag is dat ze er gewoon ineens een streep onder kunnen trekken. De kritische massa verschuift jaar over jaar meer richting rookverbod, de gefaseerde uitstap is perfect aan het werken.

Er zijn toch ook wettelijke geluidslimieten voor festivals etc?
Geluid kan je niet isoleren tot één plaats dus geluidsoverlast stoort bijvoorbeeld bewoners die niet de keuze hebben gemaakt om daar te zijn.

Als een terras zich op publiek domein bevindt of er komt zoveel rookwalm van af dat het de buren of voorbijgangers begint te storen dan ga ik akkoord dat er ingegrepen mag worden. Door een lokale overheid.

Het is ook bewezen dat geluid gehoorschade veroorzaakt, terwijl die link niet duidelijk is voor passief roken in open lucht. En zelfs die dB-limieten zijn een soort compromis want je hebt nog steeds veel kans op gehoorschade bij de wettelijke normen. Maar voor een passant die maar even onderworpen wordt aan dat lawaai zou het wel veilig moeten zijn.

Geluid kan je niet isoleren tot één plaats dus geluidsoverlast stoort bijvoorbeeld bewoners die niet de keuze hebben gemaakt om daar te zijn.

Als een terras zich op publiek domein bevindt of er komt zoveel rookwalm van af dat het de buren of voorbijgangers begint te storen dan ga ik akkoord dat er ingegrepen mag worden. Door een lokale overheid.

Het is ook bewezen dat geluid gehoorschade veroorzaakt, terwijl die link niet duidelijk is voor passief roken in open lucht. En zelfs die dB-limieten zijn een soort compromis want je hebt nog steeds veel kans op gehoorschade bij de wettelijke normen. Maar voor een passant die maar even onderworpen wordt aan dat lawaai zou het wel veilig moeten zijn.
Er is niet bewezen dat 100db op het festivalterrein gehoorschade geeft aan buurtbewoners hoor.

Hoe gaan ze dat rookverbod eigenlijk handhaven? Moet de café baas dat doen? Onaangekondigde controles?

Wie betaalt de boete? De café baas of de roker?

Als ik iets drink op een terras zal het mij worst wezen. Als je zit te eten en de wind blaast naar je toe, nee niet aangenaam als niet roker.

Hoe gaan ze dat rookverbod eigenlijk handhaven? Moet de café baas dat doen? Onaangekondigde controles?

Wie betaalt de boete? De café baas of de roker?
Zoals elke andere overtreding?
De werknemers moeten die personen aanspreken. Indien ze weigeren om te stoppen kan de eigenaar de politie bellen of ze hun gang laten gaan.
Indien iemand anders de politie belt zal deze zowel de overtreder als de eigenaar aanspreken en mogelijks een pv opstellen.

Beiden betalen een boete bij overtreding. Boetes starten bij 208€ en kunnen oplopen tot 8000€ bij herhaling. Dat is een duur sigaretje om de regel aan uw laars te lappen :).

maar het klopt wel dat we intoleranter zijn geworden voor de medemens. Of betuttelender. Onze maatschappij grossiert in guilt-trippen van de Ander en sociale media versterkt dat toch wel voor een groot stuk. Ik zie op FB of Insta ook constant filmpjes verschijnen van "fitfluencers" die een gezonde levensstijl promoten met een passief-agressieve ondertoon. Of van die positieve, vrolijke mensen die hun Blijde Boodschap die behoorlijk crypto-toxisch zijn.
Dat denk ik niet. Het is gewoon *wat* men tolereert dat veranderd is.

Als ik 20 jaar geleden iemand zou gevaagd hebben om op cafe of restaurant niet te roken, dan zou men mij daar niet getolereerd hebben en moest er veel gediscussieerd worden, zou ik buiten vliegen.

Als dat vandaag gebeurt, is de kans groot dat de roker wordt buiten gesmeten.

Tolerantie gaat altijd uit van een conflict tussen minstens 2 groepen. Als men nu het gedrag van groep A onaanvaardbaar vindt, maar dat van groep B niet, terwijl het vroeger omgekeerd was, wil niet zeggen dat men in zijn geheel minder tolerant geworden is.

We zien gewoon de perfecte alliantie aan het werk tussen het betuttelend gezondheidsfetisjisme en de doorsnee Vlaming die terraskes doen en op restaurant gaan zonder zich te storen aan god weet wat als een fundamenteel mensenrecht beschouwt.

Dit is geen onzin, maar een absurde vergelijking. Roken op een terras is geen misdaad zoals dronken rijden of door een woonwijk scheuren. Het brengt niemand direct in gevaar – hoogstens ervaart iemand kortstondige overlast, en die kan gewoon ergens anders gaan zitten.

Dit rookverbod is pure betutteling en een onnodige inperking van vrijheden. Wat is de volgende stap? Parfum verbieden want het geeft geurhinder? BBQ’s schrappen want ja, dat geeft ook stand en een bepaalde overlast? Ondertussen blijven auto’s en industrie wél massaal de lucht vervuilen, maar daar kijkt men amper naar.

Bovendien raakt dit de horeca onnodig hard. Klanten worden weggejaagd, terwijl een simpele oplossing zoals aparte rook- en niet-rookzones iedereen tevreden had gehouden. Dit is niets meer dan symboolpolitiek die weinig oplost en veel schade aanricht.
Het vrijheidsargument gebruiken in deze discussie was gisteren hypocriet, vandaag hypocriet en zal morgen nog altijd hypocriet zijn. Ja, we nemen rokers hun vrijheid af om te roken waar zij dat willen. Maar wie rookt waar hij dat wil, confronteert iedereen in zijn omgeving met schadelijke, hinderlijke rook. En neemt zo die mensen hun vrijheid af om ergens te kunnen verblijven zonder die rook. Kom dus alsjeblieft niet doen alsof je inzit met het beperken van vrijheden, wanneer het je enkel te doen is om jouw ding te kunnen doen en je geen hol geeft om de vrijheden van anderen.
We zien gewoon de perfecte alliantie aan het werk tussen het betuttelend gezondheidsfetisjisme en de doorsnee Vlaming die terraskes doen en op restaurant gaan zonder zich te storen aan god weet wat als een fundamenteel mensenrecht beschouwt.
Zoals zo vaak is de enige reden dat de overheid moet "betuttelen" de aanwezigheid van asociale egoïsten die het concept samenleving interpreteren "ikke en de rest kan stikke". In deze nogal letterlijk.

En is kunnen roken zonder acht voor de mensen rond jou dan wel een fundamenteel mensenrecht?

Zoals zo vaak is de enige reden dat de overheid moet "betuttelen" de aanwezigheid van asociale egoïsten die het concept samenleving interpreteren "ikke en de rest kan stikke". In deze nogal letterlijk.

En is kunnen roken zonder acht voor de mensen rond jou dan wel een fundamenteel mensenrecht?
Nee, maar rookverboden raken wel aan bepaalde fundamentele principes zoals recht op privé-eigendom, gebruik van de openbare ruimte en recht om medisch keuzes te maken over het eigen lichaam.

Vrijheid is helemaal geen hypocriet argument in deze discussie, ik vind het vreemd dat je dat zo categoriek stelt. Het wordt echter vaak gebruikt op een hypocriete, eenzijdige manier.

Ter info, ik rook niet en ik ben grotendeels voor een rookverbod in horecazaken.

Nee, maar rookverboden raken wel aan bepaalde fundamentele principes zoals recht op privé-eigendom, gebruik van de openbare ruimte en recht om medisch keuzes te maken over het eigen lichaam.

Vrijheid is helemaal geen hypocriet argument in deze discussie, ik vind het vreemd dat je dat zo categoriek stelt. Het wordt echter vaak gebruikt op een hypocriete, eenzijdige manier.

Ter info, ik rook niet en ik ben grotendeels voor een rookverbod in horecazaken.

Zo is ook het verbod op andere drugs.
Iemand die een lijn snuift naast mij op terras en wa ligt te babbelen mee zijne maat, stoort mij minder dan iemand die rookt.

Ikzelf ben pro drugs, en vind dat alles legaal zou moeten zijn, zolang je er anderen niet mee stoort.

Maar helaas leven we niet in een wereld waar iedereen begrip heeft voor elkaar.

veel rokers die nu zeggen op een terras: “ik moest eerst hier komen roken, en nu begin je hier ook al over te klagen. Dus ik verzet me niet”

En zonder dit rookverbod hebben ze gelijk…
Maar omdat niet iedereen even begripvol is, verpesten ze het voor derest.
Want van mij mag een roker op terras roken, als niemand er last van ondervind.
Maar waar trek je die lijn, en wanneer is iemand gewoon een zagevent.

@Suphafly

Ik snap de frustratie wel ergens. Een deel van mij wenst ook niet dat wiet zou gelegaliseerd worden omdat ik geen fan ben van de geur, één die vaak nogal lang blijft hangen. Ik ben ook redelijk gevoelig voor geuren. Maar ik zou nooit voorstander zijn van een verbod om die reden, net zoals ik geen voorstander zou zijn van een verbod op gebruik van speakers in openbare parken. Ik kan mij inbeelden dat een overtuigde vegan ook niet gesteld is op de BBQ walmen die zijn woonst binnendringen. Menselijke activiteiten veroorzaken nu eenmaal geluid, geur, stof, en algehele irritatie om subjectieve redenen. Je gaat nooit een plaats kunnen creëeren, die openbaar is, en die voor iedereen perfect is.

Wat voor mij wel van belang is, is dat iedereen de mogelijkheid heeft om samen plekken te creëeren waar zij zich thuisvoelen, samen met gelijkgezinden. En daarom vind ik vrijheid echt geen hypocriet argument in deze. Voor een roker bestaat er vandaag de dag namelijk geen publiek toegankelijke plaats meer waar ze hun ding kunnen doen. Ik vind dat niet correct.

Ik vind het absurd om die zaken te lezen, sorry. Rokers moeten het recht hebben om medische keuzes te maken over het eigen lichaam, ongeacht hun omgeving. Die omgeving moet maar ophoepelen als ze zelf ook dat recht willen uitoefenen. Hoe je niet kan zien hoe hypocriet je hierin bent ... het enige wat je keer op keer stelt is dat de rechten en vrijheden van rokers prioritair zijn ten opzichte van hun omgeving. Dan moet je niet komen leuteren over vrijheid.

Al die principes die je opnoemt zijn belangrijk, maar niet absoluut. Ze worden al op tig manieren ingeperkt, en bijna altijd omwille van het simpele gegeven dat we wonen in een samenleving, waarbij je vrijheid stopt waar ze die van anderen raakt, of schadelijk is voor de samenleving.

@Suphafly
Wat voor mij wel van belang is, is dat iedereen de mogelijkheid heeft om samen plekken te creëeren waar zij zich thuisvoelen, samen met gelijkgezinden. En daarom vind ik vrijheid echt geen hypocriet argument in deze. Voor een roker bestaat er vandaag de dag namelijk geen publiek toegankelijke plaats meer waar ze hun ding kunnen doen. Ik vind dat niet correct.
Begrijp ik je dan verkeerd dat er dan voor jou ook geen probleem is dat personen van ander geloof/gemeenschap/geslacht geweerd mogen worden uit cafés/ werk/ scholen?

Voor mij spreek je je zelf ergens ook wel tegen tdoor enerzijds een publieke plaats voor rokers op te eisen, anderzijds stellen dat er een plaats voor gelijkgezinden moet zijn (en dus niet gelijkgezinden uitsluit)

Ik vind het absurd om die zaken te lezen, sorry. Rokers moeten het recht hebben om medische keuzes te maken over het eigen lichaam, ongeacht hun omgeving. Die omgeving moet maar ophoepelen als ze zelf ook dat recht willen uitoefenen. Hoe je niet kan zien hoe hypocriet je hierin bent ... het enige wat je keer op keer stelt is dat de rechten en vrijheden van rokers prioritair zijn ten opzichte van hun omgeving. Dan moet je niet komen leuteren over vrijheid.

Al die principes die je opnoemt zijn belangrijk, maar niet absoluut. Ze worden al op tig manieren ingeperkt, en bijna altijd omwille van het simpele gegeven dat we wonen in een samenleving, waarbij je vrijheid stopt waar ze die van anderen raakt, of schadelijk is voor de samenleving.

Ja maar onze samenleving is een Gesellschaft, geen Gemeinschaft. Een moderne samenleving is geen organische gemeenschap zoals een vriendengroep of vereniging waar wederkerigheid bestaat en je bepaalde plichten hebt tegenover de groep. In een moderne samenleving bestaat concurrentie, bijvoorbeeld over de beperkte publieke ruimte, waar we beslissingen over nemen zodat we die samen kunnen gebruiken, uit rationeel eigenbelang. Dus volgen we bepaalde principes zoals iedereen gelijkwaardig behandelen.

Je irriteren aan een occasionele rookwalm in buitenlucht op een publiek toegankelijke privé-eigendom gaat daar aan voorbij.
Het verder verbieden van roken op openbare terreinen van allerlei aard zonder wetenschappelijke consensus over de schadelijkheid gaat daar ook aan voorbij.

Echter, en daar wil ik nu wel mijn mening nuanceren, gegeven de associatie tussen passief roken en gezondheidsschade die onder de bevolking leeft, ben ik wel voor een verbod op roken op publieke plaatsen die voorbehouden zijn voor kinderen zoals speelterreinen of bepaalde sportevenementen. Uit voorzorg.

Begrijp ik je dan verkeerd dat er dan voor jou ook geen probleem is dat personen van ander geloof/gemeenschap/geslacht geweerd mogen worden uit cafés/ werk/ scholen?

Eerder wel, maar sommige vormen van discriminatie vind ik misschien te mensonterend om tout court toe te laten.

Ik ben ook tegen het afficheren van discriminatie, dat is een verarming van de openbare ruimte.

Voor mij spreek je je zelf ergens ook wel tegen tdoor enerzijds een publieke plaats voor rokers op te eisen, anderzijds stellen dat er een plaats voor gelijkgezinden moet zijn (en dus niet gelijkgezinden uitsluit)
Het zijn twee discussies in feite, moet roken kunnen op publieke plaatsen en hebben ze recht op het gebruik van publiek toegankelijke plaatsen in privébezit zoals cafés?

Roken verbieden op publieke plaatsen vind ik in dat geval minder erg omdat het tenminste anderen kan storen die ook gebruik willen maken van de openbare ruimte die we moeten delen onder elkaar. Maar ik vind het wel intolerant.

Roken categoriek verbieden op cafés vind ik problematischer omdat horeca zich ergens tussen publieke ruimte en privé ruimte bevindt.

Laatst bewerkt:
Ook een bedenking, hebben mensen die rokers asociaal noemen ooit een roker gevraagd of hij even zou willen stoppen met roken omdat je bijvoorbeeld zwanger bent, er last van hebt of welke reden dan ook.

Of heb je je gewoon in stilte geïrriteerd en gehoopt dat ze dat eindelijk eens gaan verbieden.

Laatst bewerkt:
Ja maar onze samenleving is een Gesellschaft, geen Gemeinschaft. Een moderne samenleving is geen organische gemeenschap zoals een vriendengroep of vereniging waar wederkerigheid bestaat en je bepaalde plichten hebt tegenover de groep. In een moderne samenleving bestaat concurrentie, bijvoorbeeld over de beperkte publieke ruimte, waar we beslissingen over nemen zodat we die samen kunnen gebruiken, uit rationeel eigenbelang. Dus volgen we bepaalde principes zoals iedereen gelijkwaardig behandelen.
Je hebt wel degelijk plichten ten opzichte van de maatschappij, en het hele punt is dat waarvoor je pleit helemaal niet het gelijkwaardig behandelen is van iedereen. Of je tegen de maatregel bent omwille van vrijheid of omwille van een gelijkwaardige behandeling van iedereen, beide uitgangspunten zijn hypocriet. Je plaatst de rechten en vrijheden van de ene (in deze de roker) boven die van de andere (in deze de omgeving). Je wil dat iedereen kan doen wat hij wil, maar je lijkt maar niet te begrijpen dat wanneer iemand doet wat hij wil, anderen niet meer kunnen doen wat zij willen.

Terug
Bovenaan