Roepnaam gebruik

Worldbuilding

New member
Misschien een vreemd vraag

Is het legaal om compleet andere roepnaam te gebruiken op u werk/school/sollicitatie dan u voornaam?

Voorbeeld: Je echte naam is Zidaneronaldomessi
Roepnaam(staat niet op de documenten): John

Voor alle officiële zaken lijkt me dat een slecht idee, lijkt me ook niet mogelijk. Ik zou op mijn arbeidscontract of diploma toch liefst dezelfde naam zien als op mijn identiteitskaart.

Maar veel buitelanders (o.a. Chinezen) lossen dat gewoon officieus op door zich voor te stellen met een andere naam.

Ik zie niet in waarom dit een probleem zou zijn. Zolang je maar niets tekent onder die roepnaam, je arbeidscontract zou wellicht niet geldig zijn met je roepnaam.

Maar voor de rest moet dat allemaal wel kunnen. In Nederland worden roepnamen enorm vaak gebruikt en in HR tools is er meestal ook een veldje voorzien voor roepnaam.

Zolang op alle (officiële) documenten uw echte naam staat zal het wel goed zijn zeker?
Ik gebruik nooit mijn echte/volle naam in de omgang, zelfs al contracten/werkdocument moeten laten herschrijven omdat mijn roepnaam gebruikt was ipv echte naam. Ik denk dat, momenteel, nog geen 10% van mijn relaties (werk en privé) zelfs maar weet dat ik eigenlijk anders heet dan wat ik gebruik.

Ik heb er zelfs geweten die onder hun roepnaam in de active directory zaten. Dit waren wel bijna allemaal Aziaten met lange complexe namen.

Officiële documenten -> officiële naam, zodat er geen discussie is bij controle met ID-card.

Voor de rest kunt ge doen wa ge wilt, denk ik.

Zolang de persoon het zelf okay vindt zie ik daar geen enkel probleem? Ik denk dat 95% hier mij bij mijn bijnaam noemt. :unsure:

Ik heb er zelfs geweten die onder hun roepnaam in de active directory zaten. Dit waren wel bijna allemaal Aziaten met lange complexe namen.
Een collega van mij is enkel gekend onder haar roepnaam, veel collega's weten zelfs neit dat ze een andere naam heeft. Zelfs in AD of O365 is geen spoor van haar echte naam te vinden.

Uiteraard op officiele documenten staat haar echte naam maar daar heeft enkel HR weet van natuurlijk en een paar anciens :coolbrows:

Ik had een vriend die zijn roepnaam gebruikte op school. Geen enkel probleem. Ik zie niet in waarom dat bv op het werk ook niet zou kunnen, tenzij bv bij een officieel document inderdaad.

Om een voobeeld te geven: zijn naam was bv Jean-Michel Hieronymus Bosch, en iedereen zei Jeroen Bosch.

hier ook voldoende collega's die bij HR gekend zijn onder een andere naam dan bij IT.
Die wouden dan ook liever hun roepnaam ipv officieele naam als email.

Terug
Bovenaan