Ja ik weet het ook niet goed. Langs de ene kant lijkt AI mij wel de job van devs over te nemen, in de zin dat enerzijds de job inhoud voor een groot stuk gaat veranderen, dat er waarschijnlijk een stuk minder gaan nodig zijn, en dat velen die al 5, 10 of misschien 20 jaar min of meer hetzelfde doen de overstap niet gaan kunnen of willen maken. Al die lui die nu al niet veel meer kunnen dan wat CRUD afleveren, die geen fluit interesse hebben in de businessprocessen, en de ene bug na de andere shippen omdat ze geen benul hebben van wat ze bouwen: ik denk niet dat daar nog veel vraag naar gaat zijn.Ik heb je vorige bericht, waarin je schreef dat er binnen enkele jaren weinig tot geen code meer manueel geschreven zou worden, misschien wat verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat je bedoelde dat AI de job van de devs zou overnemen, maar je bedoelt dat de devs vooral gaan evolueren naar controleurs van wat de AI uitspuwt. Op zich verschilt dat niet zoveel van andere, eerdere, automatisaties en technologische vooruitgangen. Al denk ik niet dat het op een jaar of twee reeds beklonken zal zijn. De eerste 80% van een project zijn altijd de gemakkelijkste en snelste, het zijn die laatste 20% die vaak veel tijd en energie kosten.
Ik denk eerlijk gezegd dat er binnen een paar jaar veel meer problemen gaan zijn met de kost van AI, die nu al astronomisch hoog is maar waarvan het besef er nog niet is. Hardware-tekorten, watertekorten en torenhoge energiefacturen. En de overgrote meerderheid van de totale workforce die maar heel beperkt voordeel haalt uit AI-tools.
Benieuwd welk scenario eerst uitkomt.
We zijn nu volop in een transitiefase. Tot nu toe is een software developer iemand die een groot deel van zijn tijd steekt in code schrijven, maar buiten devs geeft niemand om code. Je wordt betaald om business waarde op te leveren en problemen op te lossen. Ik begin stilaan wel een pad te zien naar een scenario waarin een team van devs elk individueel als het ware een team van AI agents aansturen om business noden te vertalen in bruikbare software. De huidige processen zijn daar uiteraard niet op voorzien en ik ben benieuwd hoe dat gaat uitspelen.
En dat mag waarschijnlijk ook wel wat kosten. Als een team er in slaagt om output gevoelig te verhogen dan staat daar wel wat tegenover. Of als er FTE's kunnen afvloeien. Een consultant tegen een day rate van 600EUR per dag en je spreekt al over 130k per jaar.