Rijden met de wagen in verre oorden

berenod

Well-known member
Toch al gelezen dat er hier wat leden zitten met "rij ervaring" in landen waar de rijgewoonten, euh, toch net iets anders zijn dan hier in België.
Feel free to share your experiences!

Toch al gelezen dat er hier wat leden zitten met "rij ervaring" in landen waar de rijgewoonten, euh, toch net iets anders zijn dan hier in België.
Feel free to share your experiences!
Zuid-Afrika. Een land waar het vol rijdt met overladen vrachtwagens en waar de autostrades maar 1 rijvak hebben.
Vreemd genoeg gaan die vrachtwagens dus aan de kant als je er aan komt om u "in het midden" er tussen te laten.

Zuid-Afrika. Een land waar het vol rijdt met overladen vrachtwagens en waar de autostrades maar 1 rijvak hebben.
Vreemd genoeg gaan die vrachtwagens dus aan de kant als je er aan komt om u "in het midden" er tussen te laten.
Zelfde in Mexico!
Best vreemd eerst en na en tijd ga je zelf ook half over de lijn rijden om mensen door te laten

Zal zelf dan ook maar starten!
Algemene info:
  • Land waar ik ook rondbol: Thailand
  • Gebruikte wagen in Thailand: Nissan Kicks E-power (eigendom)
  • Lokaal rijbewijs: Yup, Thais rijbewijs sinds 1996
  • Wagenverzekering: wat we hier "full omnium" noemen, 0 Baht franchise (kostprijs +- 900€/jaar).
Men rijdt links ginder, dus wel wat opletten wanneer je zoals mezelf altijd op en af vliegt. Vreemd genoeg is het vooral in België dat ik telkens moet opletten dat ik niet aan de verkeerde kant zit! In Thailand gaat het eerder vanzelf, zéér zelden een "oops" momentje wegens hersenen die op rechts rijden blijven steken.

Ik heb een appartement aan de rand van Bangkok, in de stad zelf bol ik zéér zelden rond, openbaar vervoer met skytrain en metro is er fantastisch en verkeer een hel, dus zou dom zijn,

Alles weg van Bangkok wordt wel met de wagen gedaan, winkelen voor ons is meestal "Mega Bang Na" (Google maar eens, kennen ze niet hier zoiets), is weg van de stad en qua verkeer bijna altijd best wel vlot...

Uiteraard ook de trips naar het strand (Rayong, Hua Hin) worden met de wagen gedaan...

Algemeen, het lijkt initieel op een waanzinnige heksenketel, maar toch zit er een logica achter, en eens je ermee weg bent is het best wel leuk en relatief veilig (met de wagen toch, motorfiets net iets minder).

Er zijn wel enkele periodes in het jaar dat de wagen binnen blijft, namelijk de jaarwisseling en "SongKran", het Thaise nieuwjaar (in April).

Dat zijn twee periodes dat heel de maatschappij overschakelt op feestvieren, en er een massa volk op de baan is, meestal van werkplaats (dikwijls Bangkok dus) en thuisprovincie, en meestal stomdronken.

Die twee periodes zijn extreem dodelijk, met een waanzinnig aantal verkeersdoden!

Keuze voor de Nissan vooral omdat hij compact en toch vrij ruim is (Bangkok!), rijdt zoals een elektrische wagen (instant koppel is praktisch in Bangkok) , maar bereik zoals een ICE wagen en geen laadstations nodig dus.
Ik weet niet of dat type aandrijving bestaat hier, dus 100% elektrische aandrijftrein, gecombineerd met een kleine batterij een een benzinemotor die een generator aandrijft (die dus nergens gekoppeld met de wielen is).

Ik was elektrisch aan het kijken, maar we hebben ook een woning in het binnenland (+- 700km van Bangkok), en niettegenstaande Thailand binnen Azië de meest uitgebreide infrastructuur heeft naar laden van elektrische wagens toe, is het toch nog verre van zoals hier!

Algemeen nuttig weetje:
Dronken rijden is ginder een criminele overtreding (op zijn Amerikaans een "felony").
Dus als je positief blaast bij een controle, automatisch arrestatie, de cel in, en bij de eerstvolgende gelegenheid voor de rechter waar een borgsom wordt bepaald.
Als je dat vrijdagavond voor hebt, pech, dus minstens tot maandag in de cel! Rechters werken niet in het weekend ;-)
Dan, borg betalen, paspoort wordt ingehouden tot je voorkomt en de definitieve straf wordt uitgesproken.

De straf is meestal niet te gek, maar als je dat als buitenlander op vakantie voorhebt ben je koninklijk gesjareld, de rechtszaak kan ergens tussen 4 weken en 3 maanden na de feiten zijn, en je geraakt tot dan het land niet uit!

Les: Niet drinken en rijden, ook niet met een huur scooter! Heb al voor meerdere Belgen de borg gaan regelen!

Laatst bewerkt:
In Thailand ook, ze hebben daar ook de gewoonte van voor jou uit te kijken wanneer je zou kunnen (veilig) voorsteken en geven dat aan door naar links te pinken (hier zou dat uiteraard rechts zijn dan).
Wanneer ze dat doen weet je dat je vellig je inhaalmaneuver kan starten zelfs al heb je geen zicht op tegenliggers!
Initieel wat lastig om te vertrouwen, maar mijn echtgenote was telkens van, "allee, steek nu voor, de vrachtwagen geeft aan dat het veilig kan", na een tijdje begin je die signalen wel te begrijpen!

Het meest exotisch was een paar keer in Thailand...

Het moment dat ik niet meer echt volle focus had toch enkele keren na een kruispunt aan de verkeerde kant gereden :p Gelukkig waren mijn passagiers er af en toe om mij te helpen :D

Edit en dat was dan nog maar op eilanden, in Bangkok niet zelf gereden en daar ben ik wel gelukkig om want dat was toch een enorme chaos als je het niet gewend bent.

Ik weet niet of dat type aandrijving bestaat hier, dus 100% elektrische aandrijftrein, gecombineerd met een kleine batterij een een benzinemotor die een generator aandrijft (die dus nergens gekoppeld met de wielen is).
BMW i3 REX of Fisker Karma zijn zo 2 auto’s die in mijn hoofd schieten als ik denk aan zo’n type auto’s. Geen idee of er nu nog nieuwe modellen zijn met zo’n range extender systeem.

Nog eentje: Ijsland in de December.
Landen in Keflavik, huurauto ophalen en allerhande waarschuwing over windstoten van 50km/u en dat je met de neus in de richting van de wind moet parkeren etc. Ik vond dat heel vreemd, 50km/u wind is helemaal niet zoveel.
Eens vertrokken rij je eigenlijk in tegenwijzerzin rond het eiland, bijgevolg een continue bocht naar links. Nochtans continu stevig naar rechts moeten sturen om op de baan te blijven door de wind, heel vreemd.

Bij aankomst in AirBnB eens nagevraagd dat dit toch véél meer wind dan 50km/u was... Die waarschuwingen zijn in m/s en dus 180km/u ofwel "een orkaan".

Marokko! waar er verkeersregels zijn maar iedereen het beschouwt als een optie :unsure: ...zeker op de fucking rotonde

1. In de praktijk gelden andere “ongeschreven regels”

In Marokko zien veel bestuurders een rondpunt niet als een circulatiezone met rijstroken, maar gewoon als een kruispunt zonder lichten.
Wie eruit wil, duwt zich er gewoon tussen → van binnenbocht meteen naar buiten.

2. Weinig gebruik van richtingaanwijzers / spiegels

Omdat men vooral rijdt op oogcontact / assertiviteit, kijken veel bestuurders niet of er iemand op de buitenring zit. Ze gaan er gewoon vanuit dat jij wel moet remmen.

3. “Grote” of “dominante” rijstijl

Bestuurders verwachten dat je ruimte maakt. Degene die het meest beslist optreedt, krijgt meestal “voorang” in de praktijk (al is dat verkeersrechtelijk vaak fout).

4. Gebrek aan handhaving

Er is zelden controle op correct gebruik van rotondes.
Zonder boetes → geen gedragsverandering.

5. Ontwerp van rondpunten

Sommige rotondes zijn te krap of slecht gemarkeerd. De binnenbaan is eigenlijk niet bedoeld om lang te blijven rijden, maar mensen gebruiken hem toch → conflict met bestuurders buiten.

Wat is dus het gevolg?

Auto’s op de binnenring snijden naar buiten zonder te kijken

Auto’s op de buitenring worden “geblokkeerd” of moeten bruusk remmen

Chaos → wie het hardst duwt, komt het eerst buiten

Ik hou van landen waar verkeer minder georganiseerd (en dus vaak vlotter) verloopt dan hier.
Enkele ervaringen van mij de laatste 10 jaar:
  • UAE: Zoals hierboven aangehaald over andere landen, gaan vrachtwagens op bepaalde wegen half op de pechstrook rijden aan beide kanten zodat je over de middellijn kan inhalen. Zeer handig en efficiënt.
  • Caïro: Heel chaotisch maar het werkt super. Je moet je niks aantrekken van verkeersregels (als die er al zijn) en je kan rijden en parkeren waar je wil, gewoon je logisch verstand wat gebruiken. Op sommige kruispunten staan agenten wat te zwaaien met hun armen, maar die mag je gewoon negeren zoals de locals ook doen. Verkeer regelen kan je dat niet noemen. Chaos regelt zichzelf.
  • Albanië: Parkeren op het rechtervak van de snelweg is normaal. Vreemd als je het niet gewoon bent en ik begrijp de bedoeling ook niet echt. Uiteindelijk kan en mag je eigenlijk overal parkeren. Je hebt mensen die zeer traag rijden en mensen die zeer hard rijden, maar ze hebben zo goed als allemaal respect voor elkaar. Ook wel een keer gehad dat er iemand al toeterend een hele file voorbij gereden kwam en iedereen liet die persoon door. Die was dus wel respectloos (of het moest een noodgeval geweest zijn natuurlijk), maar als je dan zag hoe iedereen braaf aan de kant ging zie je wel hoe verdraagzaam men daar is. Kunnen ze bij ons nog wat van leren, want bij ons wil iedereen politie'tje spelen.
  • Israël: Rotland om te rijden. Dit is het enige land waar de chauffeurs nog slechter zijn dan België imo. Ze rijden allemaal heel traag en zijn heel egoïstisch in het verkeer. In Tel Aviv mogen op de meeste plaatsen op straat enkel bewoners parkeren wat best een dom systeem is. Beetje zoals in Antwerpen nu. Je krijgt ook snel een boete/retributie als je het wel riskeert om er te parkeren. Best parkeren buiten vakken zoals je anderen ook veel ziet doen, dan krijg je geen problemen. Ook veel checkpoints van leger op random plaatsen, maar geen problemen mee gehad. In Palestina wel agressieve mensen gehad die het verkeer hadden stilgelegd en zeer agressief naar bepaalde auto's gingen waaronder de onze en erop sloegen. Ik vermoed dat ze het op auto's met Israëlische nummerplaten gemunt hadden wat wij ook hadden. Er stonden ook borden aan bepaalde wegen die Israëliërs ten stelligste afraadden om verder te rijden omdat je op Palestijns gebied kwam (zo'n bord). Maar zo'n bord kwamen we pas voor de eerste keer tegen nadat we zo agressief benaderd werden. En we moesten die richting nu eenmaal uit om naar onze volgende overnachtingsplaats te gaan, dus we hadden sowieso niet echt een keuze dan het bord te negeren. Uiteindelijk niet echt iets ernstig voorgehad gelukkig.
  • IJsland: Lage snelheidslimieten voor de open wegen die ze daar hebben. We zijn ook in een sneeuwstorm terecht gekomen waarbij je echt niks meer zag. Het was eigenlijk rijden op "de tast". Ook veel wagens in de gracht naast de weg zien steken die avond (toen zag je eigenlijk enkel de lichten door de sneeuwstorm) en de volgende dag. We hebben ook nog veel moeite gedaan om iemand uit de gracht te helpen, maar een paar meter verder reed hij terug los de gracht in. Dan hebben we het maar aan anderen overgelaten want zo konden we bezig blijven natuurlijk. De weg was ook vol ijs, dus als je uitstapte werd je door de hevige wind zo verplaatst over het ijs. Ik heb fameuze toeren moeten uithalen om terug in onze auto te geraken. En altijd de deuren goed tegenhouden als je ze opendoet, want je zou niet de eerste zijn waarbij de deur van de wagen vliegt door de sterke wind.
  • Mexico: Leuk land om te rijden. Wel een hoop zeer trage chauffeurs, maar ze laten je zonder problemen inhalen door plaats te maken. Ook regelmatig checkpoints van leger/politie of whatever, geen idee wat de bedoeling ervan was maar we mochten steeds door.
  • Dominicaanse: Was misschien nog het leukste land. Er zijn echt helemaal geen regels, gewoon uit je doppen kijken en je verstand gebruiken. Rood licht betekent even afremmen en doorrijden als er geen verkeer aankomt. Dat houdt ook in dat je bij groen licht altijd aandachtig moet zijn of er toch niemand door rood rijdt die je niet gezien heeft, maar eens je dat weet vormt dat geen probleem. Inhalen kan je overal doen en ze laten je ook met alle plezier door (ook tegenliggers gaan aan de kant). Wel zien dat je wat smeergeld in je portefeuille hebt zitten (en de rest van je geld ergens anders), zodat je snel terug verder kan als de politie je zonder reden aan de kant zet. Bij ons vroeg een agent zelfs 100 USD, maar met 10 USD was hij uiteindelijk tevreden en konden we door. Je hoeft niet per se te betalen als je niets fout gedaan hebt zei een Vlaming achteraf tegen ons die er al een tijdje woonde, ze laten je normaal zo ook wel gaan als je zegt dat je hen niet wil betalen. Op sommige plaatsen in steden heb je zwervers die geld vragen om op je auto te letten (het is zogezegd hun straat en je moet hen dus parkeergeld betalen). Je kan dat geven natuurlijk, maar wij hebben dat niet gedaan en er is niets gebeurd met onze huurauto. Veel brommers/wagens zonder verlichting 's nachts dus extra uit je doppen kijken als het donker is. Straatprostitutie komt op sommige plaatsen ook veel voor en ze schuwen niet om hun blote borsten even tegen je zijruit te komen duwen (of wij hebben gewoon geluk gehad dat we een gratis show kregen :p ).
  • Bosnië: Geen leuk land om te rijden. Heel traag verkeer, amper mogelijkheden om in te halen. In Republika Srpska is de politie corrupt, dus dat kan je wel in je voordeel gebruiken als ze je tegenhouden. Er draaide een auto af naar een tankstation en in plaats van tot stilstand af te remmen, reed ik met 2 wielen over de volle witte lijn om voorbij de afslaande wagen te rijden. Meteen een politiewagen die verstopt stond aan het tankstation met sirene achter ons en zou m'n rijbewijs moeten inleveren + 100 euro boete. Na wat onderhandelen was 50 euro (of 25 kan ook, weet het niet meer juist) voldoende zonder bonnetje en kon ik m'n rijbewijs houden.
  • Montenegro: Prachtig land en ook zeer leuk om te rijden. Het rijden gaat overal heel vlot en mensen zijn respectvol tegenover elkaar. Wel soms héél smalle wegen in de bergen, dus je moet daar wel de breedte van je wagen kennen of je komt in de problemen. Er zijn stukken waar je je spiegel moet inklappen om elkaar te kunnen passeren. Als er iemand niet voldoende opzij gaat, mag je er zeker van zijn dat het een toerist is zei een local ons. :p
  • Roemenië: Is een combinatie van orde en wanorde. Op zich verloopt het verkeer best ordentelijk, maar je moet wel op alles voorbereid zijn. De persoon die ons van de luchthaven kwam halen om naar de rental car company te gaan nam bijvoorbeeld grote rotondes in de verkeerde richting terwijl er tegenliggers (die wel in de juiste richting reden) op de rotonde zaten. Dus ook nog wel deels het wilde westen. 's Avonds goed opletten voor paard/ezel en kar want die zie je vaak pas op het laatste moment.
  • Bulgarije: Een beetje vergelijkbaar met Roemenië. Ik herinner me dat er regelmatig dikke bakken tegen hoge snelheden voorbij gereden kwamen, maar was verder niet echt storend. Het maakte wel weer duidelijk dat je je met wat geld wat meer kan veroorloven daar. De Dacia'tjes reden een héél stuk braver dan de BMW's.

Laatst bewerkt:
Ik rijd soms in Indonesie. In sommige streken moet je daar af en toe toch eens in de remmen om een frontale botsing te vermijden. De tegenligger wilt iemand voorbij steken en is te ongeduldig om lang te wachten.. Voornamelijk omdat trucks daar vaak overladen zijn en dus heel traag rijden, zeker in heuvelachtige gebieden.

Helaas ook nog altijd idioten die daar gewoon door het rood rijden, vaak kleine prive-bussen ("angkots") die dus ook nog eens verantwoordelijkheid hebben over hun passagiers.

Maar al bij al is het daar niet zo heel gevaarlijk, omdat je gewoon bijna nergens echt snel kunt rijden (honden op weg, trage trucks of bussen die iedereen ophouden, potholes, street food vendors, extreem veel scooters die weinig oog hebben voor auto's,...).
Op sommige (residentiele) wegen maakt de lokale bevolking zelf een verkeersdrempel want de overheid houdt zich daar niet mee bezig, maar soms zijn die wel zeer vertragend dat je er bijna stilstaand moet over rijden..

Claxonneren wordt daar vaak ook op een andere manier gebruikt -> eerder om een andere weggebruiker op de hoogte te brengen dat je hem wilt voorbijsteken en hij dus voorzichtig moet zijn. In Belgie is het agressief, daar wordt het veelal geapprecieerd.

Laatst bewerkt:
Marokko! waar er verkeersregels zijn maar iedereen het beschouwt als een optie :unsure: ...zeker op de fucking rotonde

1. In de praktijk gelden andere “ongeschreven regels”

In Marokko zien veel bestuurders een rondpunt niet als een circulatiezone met rijstroken, maar gewoon als een kruispunt zonder lichten.
Wie eruit wil, duwt zich er gewoon tussen → van binnenbocht meteen naar buiten.

2. Weinig gebruik van richtingaanwijzers / spiegels

Omdat men vooral rijdt op oogcontact / assertiviteit, kijken veel bestuurders niet of er iemand op de buitenring zit. Ze gaan er gewoon vanuit dat jij wel moet remmen.

3. “Grote” of “dominante” rijstijl

Bestuurders verwachten dat je ruimte maakt. Degene die het meest beslist optreedt, krijgt meestal “voorang” in de praktijk (al is dat verkeersrechtelijk vaak fout).

4. Gebrek aan handhaving

Er is zelden controle op correct gebruik van rotondes.
Zonder boetes → geen gedragsverandering.

5. Ontwerp van rondpunten

Sommige rotondes zijn te krap of slecht gemarkeerd. De binnenbaan is eigenlijk niet bedoeld om lang te blijven rijden, maar mensen gebruiken hem toch → conflict met bestuurders buiten.

Wat is dus het gevolg?

Auto’s op de binnenring snijden naar buiten zonder te kijken

Auto’s op de buitenring worden “geblokkeerd” of moeten bruusk remmen

Chaos → wie het hardst duwt, komt het eerst buiten

Volgens mij ben je gewoon blijven hangen na je frituurbezoek en heb je gewoon in Brussel rondgereden.

'Yellow line driving', heerlijk om die vrachtswagengs aan de kant te zien gaan :)

Terug
Bovenaan