Review: The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition

Zo’n tien jaar geleden, meer bepaald op 11 november 2011, verscheen de eerste editie van The Elder Scrolls V: Skyrim. Sindsdien zijn er door het enorme succes van deze action RPG heel wat versies voor diverse platformen uitgebracht. Ook dit jaar zag een nieuwe editie het levenslicht, getiteld The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition.

Ondertussen kent iedereen die The Elder Scrolls-franchise nu wel, waar onder meer de toppers Morrowind, Oblivion en Skyrim deel van uitmaken. De verschillende versies van deze games van elkaar onderscheiden is echter een lastigere taak, die er met de komst van de Anniversary Edition van Skyrim niet bepaald makkelijker op is geworden. Ik hoop vooral met deze review duidelijker te maken wat deze editie inhoudt, gepaard met de conclusie of deze al dan niet de moeite waard is voor nieuwkomers en ook voor wie reeds een oudere versie van Skyrim bezit.

20211117220711_1.png


Tien jaar Skyrim, dus tijd voor enkele cadeau’s!

Ter ere van het tienjarig jubileum van de game kregen alle eigenaars van de Special Edition van Skyrim (uitgebracht in 2016) een viertal gratis features, afkomstig uit de Creation Club, die ook in de Anniversary Edition te vinden zijn. Voor de leken onder ons: die Creation Club is de marktplaats waar je via credits extra content (DLC's, items, cosmetics …) kunt aankopen welke zowel door Bethesda zelf als door goedgekeurde externe community creators ontwikkeld werd.

Eerst is er de Saints and Seducers-uitbreiding, die naast extra pantsersets, wapens en vijanden ook een aantal side quests bevat. Daarnaast krijgt iedereen de Rare Curios Items. Deze collectie klassieke items uit het land van Morrowind, Cyrodiil en daarbuiten omvat meer dan vijftig alchemistische ingrediënten, toverdrankeffecten, nieuwe soorten kruisboogpijlen en een paar verloren schatten van de Ayleids. De items zijn weliswaar enkel te koop bij de doorheen Skyrim reizende karavanen van de Khajiits. Zolang je goudstukken hebt, kunnen deze handelaars je voorzien van allerlei speciale waren, waaronder giftige appels en ingrediënten voor speciale drankjes.

Een toevoeging die effectief iets verandert aan de oorspronkelijke gameplay is de Survival Mode.


Een andere toevoeging die effectief iets verandert aan de oorspronkelijke gameplay is de Survival Mode. In deze modus wordt de behoefte (lees: noodzaak) geïntroduceerd om te eten, te slapen en voldoende warm te blijven. Tijdens het spelen krijg je dan naast het kompas een sneeuwvlok (wanneer te koud) of een zon (wanneer lichaamstemperatuur terug normaal is) te zien. Enkele van de manieren om het terug voldoende warm te krijgen zijn een harnas dragen met een hoge warmtegraad, hete soep naar binnen werken of een brandende toorts vasthouden. Naast deze basisbehoeftes zijn er echter nog meer uitdagingen te overwinnen. Zo is het niet meer mogelijk om aan fast travel te doen, kun je enkel een level up verwezenlijken wanneer je slaapt en is er ook duidelijk sprake van een verminderd draagvermogen. Op elk moment kun je deze modus wel in- of uitschakelen via het Gameplay Settings-menu.

Als laatste gratis feature is het nu eindelijk mogelijk om te vissen in Skyrim zonder mods, met hieraan gerelateerd een aantal nieuwe quests. Je kan vanaf heden een vishengel kopen bij een handelaar en deze in het water laten zakken op een plaats waar je een mand met de benodigdheden vindt om de vis van je dromen te scoren. Er zijn in totaal een twintigtal vissoorten te vangen en elke dag wordt de visvoorraad overigens opnieuw aangevuld. Wat je hierna doet met deze vis is volledig aan jou. Je kan hem opeten, verkopen of loslaten in je aquarium in je huisje want jawel, aquaria zijn vanaf deze editie ook beschikbaar.

20211118003221_1.png


Concrete inhoud van de Anniversary Edition

Voor wie hiermee nog steeds niet aan zijn of haar trekken komt, is de Anniversary Edition beschikbaar als een DLC-upgrade voor de Special Edition. Wie nog niet beschikt over de Special Edition, kan de Anniversary Edition ook voor de volledige prijs aankopen. Al wie deze editie aanschaft voor de PlayStation 5 of de Xbox Series X|S ontvangt overigens ook een next-gen upgrade van de game die het spel verder optimaliseert qua graphics, frame rate en laadtijden. De versie bevat daarnaast bundels van allerlei eerder uitgebrachte premium Creation Club-creaties. Meer in detail toegelicht bevat de editie inhoudelijk:
  • De Skyrim Special Edition
  • De originele DLC's Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn
  • Alle next-gen verbeteringen die al in Skyrim Special Edition aanwezig waren
  • Alle 48 eerder uitgebrachte Creation Club-items. Deze variëren van speciale wapens tot nieuwe vijandtypes, quest-uitbreidingen en lichte veranderingen aan de gameplay
  • Maar liefst 26 nieuwe Creation Club-items, waaronder de vier reeds vermelde en een aantal quests uit de oudere games van de franchise. Ik denk hierbij vooral aan Ghosts of the Tribunal die je terugbrengt naar Morrowind, waarbij je ook beschikt over heel wat wapens en harnassen uit die game en The Cause, die knipoogt naar Oblivion.
20211117234551_1.png


Tenslotte: de theorie naar de praktijk omgezet

Na al deze theorie uiteen te zetten rest nog de finale vraag: hoe speelt The Elder Scrolls V: Skyrim Anniversary Edition nu eigenlijk? Eerlijk gezegd, niet anders dan ik al gewoon was in de Special Edition. Grafisch is er dan ook niets veranderd in de versie op mijn pc. De nieuwe items en features zijn daarbovenop geen zaken waar je constant mee te maken krijgt, behalve de survival-modus dan wanneer ingeschakeld. Veel van de nieuwe content zoals quests en items moet je gericht gaan opzoeken om daadwerkelijk te ervaren en dat vind ik wel een beetje jammer. Persoonlijk vond ik ook de Survival Mode wat tegenvallen, omdat ik Skyrim al van nature als voldoende uitdagend ervaar. Ben je echter (letterlijk) een diehard liefhebber van de game, dan is deze modus zeker het proberen waard.

Ik was positief verrast dat de editie bij mij voor de volle honderd procent stabiel was.


Ik was positief verrast dat de Anniversary Edition bij mij voor de volle honderd procent stabiel was, want op voorhand had ik daar online andere zaken over gelezen. Wellicht had het één en ander te maken met het feit dat ik nagenoeg geen mods gebruik. Voor wie voorheen heel wat mods gebruikte of zelf programmeerde, blijkt deze editie minstens tijdelijk een soort van hel te zijn. Toch was het heel fijn om vast te stellen dat mijn oude savegame met Serana de vampier als metgezellin (via de Dawnguard mod) zonder problemen ingeladen kon worden. Na een vishengel te kopen, een spuuglelijke vis te vangen, de Khajiits op te zoeken en even terug te vertoeven in Morrowind- en Oblivion-sferen, heb ik vooral zoals gewoonlijk urenlang genoten van de rest van mijn favoriete game aller tijden …

Conclusie

De Anniversary Edition van Skyrim is zeker een leuke editie om mee te starten als nieuwkomer. Wie daarentegen al een bepaalde versie van Skyrim bezit, zal wellicht wat ontgoocheld zijn in de nieuwe content. Doordat het geen nieuwe game is, moet je namelijk al heel gericht de nieuwe features en items gaan opzoeken, tenminste om waar voor je geld te krijgen. Skyrim blijft sowieso wel mijn favoriet aller tijden en geen enkele toekomstige editie zal daar ooit iets aan veranderen, enkel de opvolger kan dat hopelijk ...

Pro

  • Luxe-editie voor nieuwkomers
  • Weeral stap vooruit voor de console-versie

Con

  • Beperkte extra content, die je vooral zelf moet gaan opsporen
  • Tijdelijke hel voor gebruikers van mods en modders
7

Over

Beschikbaar vanaf

11 november 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Bethesda Game Studios

Uitgever

  1. Bethesda Softworks
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan