Review: Rune Factory 5

Het lijkt alsof er nog maar net een Rune Factory-spel is verschenen met Rune Factory 4 SPECIAL, maar eigenlijk was dit een remaster van de Nintendo 3DS-titel Rune Factory 4. Dit spel werd uitgebracht in 2012 en verscheen in 2020 voor de Nintendo Switch. Twee jaar na de release van Rune Factory 4 SPECIAL, werden we vervolgens getrakteerd op een gloednieuw deel in de Rune Factory-serie, die op zichzelf een spin-off is van de Harvest Moon/Story of Seasons-franchise.

De PlayStation 4-, Xbox One- en pc-versie van Rune Factory 4 SPECIAL lieten echter wat langer op zich wachten en verschenen pas in december 2021. Een dik half jaar later komt nu ook Rune Factory 5 aankloppen voor de pc-gamers, waardoor we relatief snel met deze port aan de slag kunnen. Of het spel ook zal verschijnen op de andere consoles is nog afwachten, maar sinds deze week kan alvast een breder publiek genieten van dit nieuwe deel in de Rune Factory-franchise.

RF3.jpg


Welkom in Rigbarth

Wie al eens een Rune Factory-spel heeft gespeeld, zal zich hoe dan ook meteen thuis voelen in Rune Factory 5. Zodra je het geslacht van het hoofdpersonage hebt gekozen, strand je in een gezellig en slaperig stadje, terwijl je geen idee meer hebt wie je bent of waar je vandaan komt. Gelukkig ontvangen de inwoners van het dorpje, in dit geval Rigbarth, je met open armen nadat je het leven van een van de inwoners hebt gered. Je sluit je vervolgens aan bij de SEED-vredesmacht omdat ze onderbemand zijn en in jou wel wat potentieel zien. Al snel word je belast met verschillende missies om de stad te helpen als vreemde gebeurtenissen het punische evenwicht tussen mens en natuur verstoren. Samen met de inwoners van de stad ga je op avontuur om de stad te redden van de dreigende chaos.

Het verhaal van Rune Factory 5 onthult zich in een rustig tempo en biedt zeker een aantal interessante momenten. Het spel is deels een role-playing game dus het is te verwachten dat dit deel van het spel ook een grote rol speelt aangezien je dungeons verkent en spannende gevechten aangaat terwijl je het centrale mysterie probeert op te lossen. Toch blijft het spel relatief eenvoudig en toegankelijk, wat logisch is aangezien deze serie zich niet echt richt op de hardcore RPG-fan. Wat niet wil zeggen dat zij niet van dit spel zullen genieten natuurlijk, vooral als je op zoek bent naar een meer gezellige en charmante ervaring.

RF1.jpg


Dagdagelijkse bekommernissen

Maar zoals je zou verwachten, is het verhaal en de zoektocht niet het enige dat op je checklist zal staan in dit spel. Aangezien dit net zo goed een levenssimulator als een rollenspel is, kan je verschillende activiteiten ondernemen om te helpen in de stad en in de SEED-outpost waar je verblijft. Je kan een stuk land bewerken, vissen, monsters temmen, koken, grondstoffen verzamelen om gereedschap en andere nuttige items te maken, ... Er zullen festivals zijn waaraan je kan deelnemen en, een hoofdbestanddeel van de serie, socializen met de stadsbewoners. Als je jouw soulmate vindt, kan je zelfs trouwen. Liefhebbers van spellen zoals Stardew Valley, Animal Crossing of My Time At Portia zullen heel wat plezier beleven met Rune Factory 5.

Liefhebbers van spellen zoals Stardew Valley, Animal Crossing of My Time At Portia zullen heel wat plezier beleven met Rune Factory 5.


Hoewel ik zelf Rune Factory 4 SPECIAL en Doraemon: Story of Seasons in het verleden heb gespeeld, is het voor mij toch wat moeilijk om te beoordelen hoe de serie is geëvolueerd. Maar aangezien er bijna tien jaar zit tussen de vorige titel en nummertje vijf, was ik zeker benieuwd wat de ontwikkelaars zouden doen om de formule te verbeteren. En ik ben blij te kunnen melden dat er zeker heel wat nieuwigheden zijn, waaronder quality of life-verbeteringen die het spel aangenamer maken om te spelen. Het planten of bewateren van je zaden is nu veel gemakkelijker, omdat de ontwikkelaars enkele wijzigingen hebben aangebracht waardoor je dit niet meer per vakje op je veld hoeft te doen. Zo ga je nu automatisch naar het volgende vakje en bewater je het als je de knop snel achter elkaar indrukt. Wat voor mij wel een beetje vervelend was wanneer je je veld verzorgt, is hoe de camera van positie verandert naar een top-down beeld. Dit zorgde voor een lichte irritatie en verwarring, elke keer als ik op mijn veld aan het werk ging. Gelukkig is er een optie om dit uit te zetten in de instellingen, maar helaas kwam ik daar vrij laat achter.

2022-07-13 (2).png


Een nieuw perspectief

Zoals je kan verwachten, is de grootste vernieuwing voor Rune Factory 5 namelijk dat het perspectief van het spel is veranderd naar een volledig 3D-perspectief. Dit betekent dat je een volledig ontwikkelde 3D-wereld krijgt om in rond te rennen en ik moet toegeven dat ik hier meer van genoten heb dan van het perspectief dat te zien is in Rune Factory 4 SPECIAL. De visuals zijn ook zeer kleurrijk en sympathiek, met liefdevol ontworpen personages, die trouwens bijzonder interessant en charmant zijn. Het spel ademt eigenlijk pure charme uit en de cel-shaded graphics maken het spel zeker esthetisch aantrekkelijk. Het is enkel spijtig dat de omgevingen van het Rune Factory 5 wat kaal en leeg aanvoelen, met een gebrek aan detail en ouderwets ogende textures. Het dorpje Rigbarth ademt nochtans enorm veel sfeer uit en is bijzonder aangenaam om in rond te lopen. Maar de dungeons en de omliggende omgevingen mochten dus gerust wat meer liefde krijgen.

Naast het visuele aspect, is het natuurlijk ook belangrijk om te kijken naar hoe deze port speelt op computer. Zelf had ik het spel al gespeeld op Nintendo Switch, waardoor ik de twee versies wat kon vergelijken. De Switch-versie had namelijk te kampen met enkele mankementen en de vraag was hoe deze port zou spelen. Het was duidelijk dat de Nintendo-console niet sterk genoeg was voor Rune Factory 5, hoewel het niet het meest veeleisende spel leek te zijn. Zo had het spel te kampen met onder andere frame drops, lange laadtijden en pop-up. Hoewel de pop-up hier nog steeds aanwezig is, heeft deze versie gelukkig minder last van laadschermen en frame drops. In de configuratietool kan je bijvoorbeeld zelfs kiezen voor 120 fps of een ongelimiteerde beeldverversing. Deze tool laat je een aantal grafische settings tweaken, de inputsettings aanpassen en kiezen tussen Japanse en Engelse voice-overs. Ik vond het wel een zeer bizarre keuze om dit enkel toe te laten via de tool en de spelers dus geen mogelijkheid te geven om dit aan te passen eens het spel gestart is. Daarnaast dook er bij de pc-versie wel een nieuw probleem op: het spel durft af en toe wel eens te crashen, zeker bij het afsluiten. Desondanks blijft de pc-versie de prefereerbare versie ten opzichte van de Switch-versie vanwege de scherpere graphics, met een resolutie tot 4K, en de verbeterde frame rate en laadtijden. Maar ook bijvoorbeeld betere draw distance en schaduwen, technische snufjes zoals VSync en anti-aliasing, en betere post-processing.

Conclusie

Hoewel het geen perfecte port is, brengt de pc-versie van Rune Factory 5 heel wat technische verbeteringen met zich mee, al zijn er nog steeds enkele probleemjes aanwezig. Het spel zelf biedt je een klassieke Rune Factory-ervaring, maar dan in een charmante en kleurrijke 3D-wereld, die helaas soms wat te kaal aanvoelt.

Pro

  • Ontspannende ervaring
  • Charmant sfeertje
  • Grote verzameling aan activiteiten

Con

  • Wereld voelt kaal en leeg aan
  • Technische mankementen
  • Settings alleen aanpasbaar via launcher
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

13 juli 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC

Genre

  1. RPG
  2. Simulator

Ontwikkelaar

  1. HAKAMA

Uitgever

  1. Marvelous Europe
  2. XSEED Games
 
Terug
Bovenaan